Onko ihan oikein että koulu pakottaa ostamaan luistimet ja sukset??
Opettaja laittoi Wilman kautta viestin, että ensi talvelle pitää lapsella olla omat talviurheiluvälineet. Tänä vuonna sai lainattua koululta luistimia, jotka juuri ja juuri mahtui jalkaan (ensi vuonna tuskin enää siis mahtuu) ja hiihdon sijaan sai kävellä.
Mutta mitä ihmettä! Ei me ryhdytä ostamaan talviurheiluvälineitä paria liikuntatuntia varten kun ei niille ole muuten käyttöä, kukaan perheessä ei tykkää luistelusta tai hiihdosta. Muutenkin on rahasta tiukkaa eikä ole ketään sukulaisia tai ystäviä, joilla olisi lainata noita. Eikö peruskoulun kuulu olla maksuton???
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Turha niille lapsille mitään välineitä on ostaa. Eivät ne yksin sinne ladulle ja jäälle mene ja kukapa niitä sinne edes veisi paitsi opettaja. Kaupasta vain pehmeämpi soffa.
Sarkasmia siis harjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne on pitänyt olla. On ehkä liikaa totuttu jo siihen, että valtio maksaa kaiken
Peruskoulun kustantaa kunta.
Ja ei tarvitse hankkia lapselle itse noita. Jollei koululla ole lainata, koulun pitää järjestää jotakin vaihtoehtoista liikuntaa.
On ihan opetussuunnitelmassa ollut ainakin kun itse kävin koulua, että hiihtää pitää osata.
Meillä ei ollut varaa kunnon suksiin. Niitä puusuksia paikattiin sitten pellinpalasilla. Innostuin hiihtämisestä ja joka päivä koulun jälkeen kävelin 3km lähimmälle ladulle. Usein olin siellä niin kauan että valaistun ladun valot jo sammutettiin.
Nykyään en tiedä onko tosiaan järkevää ainakaan uusia kalliita suksia ostaa kun sitä lunta ei joka vuosi ole.
Luistimia en omistanut koskaan enkä oppinut luistelemaan. Olisin kovasti halunnut. Nyt aikuisena en uskalla harjoitella. Eli luistelu ei ilmeisesti ollut pakollista? Onko opettajia linjoilla niin saisimme ajantasaista tietoa?
Meillä on kaikilla lastenlapsilla luistimet ja sukset. Isä ja äiti vievät iltaisin pienimmät jäälle ja ladulle, kun joku kysyi kuka lapsia kuskaa sinne.
Me lahjoitimme koululle lasten pieniksi jääneet välineet, ellei serkut tai ystävien lapset olleet sen kokoisia että olisivat sopineet heille.
Eikö teidän koululta löydy sopivan kokoisia lainavehkeitä?
Vierailija kirjoitti:
On ihan opetussuunnitelmassa ollut ainakin kun itse kävin koulua, että hiihtää pitää osata.
On voinut olla, mutta toisaalta ihan laissa säädetään näin: "Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat, muut koulutarvikkeet sekä tarpeelliset työaineet annetaan peruskoulussa oppilaalle maksutta." (Peruskoululaki 44 §)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu on maksuton, mutta aina on pitänyt sukset ja luistimet olla. Tuliko ihan puskista, puusilmä?
Ei mielestäni ole enää nykyaikaa, että pitää sukset ja luistimet olla kerta peruskoulu on maksuton. Harva noita vapaa-ajalla enää käyttää, älyvapaata ostaa tuo tamineet paria käyttökertaa varten.
Entäs lenkkari, ulkoilu- ja jumppavaatteet? Reppu tai laukku sekä penaali?
Jos luistelua ja hiihtoa on tosiaan vain kaksi kertaa vuodessa, niin ehkä joltain voisi jopa lainata pientä korvausta vastaan. Jonnekin Puskaradioon vaan kyselyä. Ei kyllä omia kannata ostaa uutena parin kerran takia. Eihän se ole ekologistakaan. Ellei sitten ole liuta nuorempia sisaruksia, jotka myös käyttää samoja. Kirpparilta jos löytää niin sitten toki kannattaa.
Varmaa uimapukukin pitää koulun ostaa.
Just. Koulu PAKOTTAA teidät ostamaan talviliikuntavälinert ja just teillä EI ole varaa niihin.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin syksyllä luistimet kirpparilta molemmalle lapselle 5 e parin. Vanhemmalle sain sukset siteineen ja sauvoineen 20 e. Hiihtokengät ostin uusina vajaa 30 e. Hyvä sijoitus, sillä lapset innostuivat ja harva se päivä hiihtävät tai luistelevat. Ihanaa katsoa lasten iloa.
No mun lapsilla kengän eli monon numero on 46, eli niitä ei nyt vain löydy. Enkä maksa erikoiskokoisista monoista tai luistimista yhden tai kahden käynnin vuoksi.
Myiskö joku isokokoinen jääkiekkoharrastaja vanhat luistimensa? Eikö niillä pidä olla luistimetkin aina viimeisen päälle, eli varmaan vaihtavat parempiin usein.
Kyllä on . Aikuisen tehtävä on antaa lapselle eväät elämään ja lapsilisä on lasta varten ei aikuisia.
EHKÄISY ON OLEMASSA JOS EI HALUA LAPSIA ELÄTTÄÄ. TEHÄN SAATTE ELATUSMAKSUT LASTA VARTEN MILLÄ OSTATTE.
Sitä liikuntaa on talvella enemmän kuin pari tuntia. Sitä on pari kuukautta monta kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on läski rumilus joka menisi luistimilla jään läpi. Lapsistaan tulee samanlaisia bontsoja.
Sun koko suku taitaa olla koulukiusaajia.
Tässä esimerkkiä.
Jos te ette perheenä hiihdä tai luistele, eikös se ole juuri hyvä, että oppisivat ne edes koulussa? Pieni vaiva hankkia käytettynä edullisesti tai lainata jostain.
Ope ymmärtää kun sanot ettei ole varaa. Joku vaihtoehto löytyy. Suojele lastasi kuitenkin ettei hänen itsetuntonsa romahda kun ei osallistu liikuntatunnille kun teillä ei ole varaa. Kaverit kysyy ihan varmasti että mikset luistele tai hiihdä.
Oikeestaan en usko koko aloitukseen että rahasta kiinni. Teitä ei vain oikeesti kiinnosta.
Kyllä isoja kokoja löytää käytettynä myös. Monet aikuiset harrastajat päivittävät lähes vuosittain varusteitaan. Ja jalka tuskin kasvaa enää paljon tuosta niin luulisi että muutaman kympin voi sijoittaa nuoren varusteisiin niin on miellyttävämpää harrastaa. Saattaa jopa innostua lajista jos ei tarvi liian pienissä kuluneissa monoissa/luistimissa yrittää olla.
Onko ne ennen sitten tullut ilmaiseksi? Itse ainakin muistelen omista kouluajoistani, että piti ne olla, tai sitten joutui tyytymään "noloihin" koulusta löytyviin monoihin, suksiin ja luistimiin. Ja kyllä siitä sai kuulla ne lapset, jotka joutuivat koulun tamineisiin tyytymään. Voi luoja kuinka onnekas olin kun mulle oltiin hankittu kaikki tamineet aina viimisen päälle, vaikka vanhempani olivat köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Just. Koulu PAKOTTAA teidät ostamaan talviliikuntavälinert ja just teillä EI ole varaa niihin.
0/5
Ja kas, kokokin vielä niin erikoinen....
Olet siis niin laiska ettet viitti hankkia lapsellesi urheiluvälineitä.