Muita jotka ovat nuorina kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä?
Mistä syistä olette? Paljonko on eläke?
Itse olen mielenterveyssyistä vähän alle kolmekymppisenä. Kelakortissakin korvaus 112 joten lääkkeet maksaa sen 4,5€/3kk satsi 50€ omavastuun jälkeen vuodessa.
Eläkettä saan minimin; 922€ kuussa. Opiskelen hitaasti samalla, joten en joudu kuntouttavaan toimintaan mukaan. Tavoitteena päästä joskus takaisin normaalielämään, ehkä opiskeluiden jälkeen, lainaa en haluaisi ottaa.
Kommentit (30)
Miten tuollaiselle pääsee? Olen siis itse moniongelmainen pitkäaikaistyötön ja toivon pääseväni eläkkeelle. Kärsin myös mielenterveysongelmista, mutta muutakin ongelmaa siis on.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollaiselle pääsee? Olen siis itse moniongelmainen pitkäaikaistyötön ja toivon pääseväni eläkkeelle. Kärsin myös mielenterveysongelmista, mutta muutakin ongelmaa siis on.
Oot eka saikulla 300 päivää ja sitten haetaan määräaikaista eläkettä eli kuntoutustukea. Saa eläkkeensaajan asumistukeakin, joka on tavallista asumistukea suurempi.
Noin 60% hakemuksista menee läpi ja loput ohjataan muille tuille, esim just työttömyystuille, koska Kelan tai vakuutusyhtiön lääkäri pitää työkykyisenä.
Mulla on harhoja, niin meni helposti läpi viis kertaa ji. T ap
Olen kuntoutustuella nyt yhdettätoista vuotta mt- syiden takia. Olen 36- vuotias ja kuntoutustuki tulee työeläkeyhtiön kautta. Olisin halunnut kuntoutua työkykyiseksi, mutta se ei ole realistista, joten tässä tilanteessa toistaiseksi voimassa oleva eläkepäätös olisi suuri helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuntoutustuella nyt yhdettätoista vuotta mt- syiden takia. Olen 36- vuotias ja kuntoutustuki tulee työeläkeyhtiön kautta. Olisin halunnut kuntoutua työkykyiseksi, mutta se ei ole realistista, joten tässä tilanteessa toistaiseksi voimassa oleva eläkepäätös olisi suuri helpotus.
Mulla vähän sama. En oo työkykyinen mutta oon alle 30v joten pysyvästä turha haaveilla. Sen sijaan määräaikaista saan toinen toisensa perään helposti.
Mitä V? Eiks tommoinen apuraha kuuluis kelle vaan? Miks vaan joillekin hörhöille? Ei kovin tasa-arvoista. Toisten pitää käydä töissä ja toiset vaan relaa dillenä.
Tunnen yhden, joka joutui määräaikaiselle kuntoutustuelle 22-vuotiaana ja 23-vuotiaana sai pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. Fyysinen sairaus kyseessä, johon lääketieteellä ei tällä hetkellä ole parannuskeinoa. Ehti olla lukion jälkeen töissä, ennen kuin sairastui, eläke oli vuosi sitten 2300€ ja nyt en tiedä mikä se on tämän vuoden alusta, kohtuulliset korotuksethan niihin tuli. Ja viiden vuoden jälkeen tulee vielä se 25% korotus, mikä tulee nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä V? Eiks tommoinen apuraha kuuluis kelle vaan? Miks vaan joillekin hörhöille? Ei kovin tasa-arvoista. Toisten pitää käydä töissä ja toiset vaan relaa dillenä.
Ei oo hörhöilyä jos on fyysinen tai psyykinen vamma jonka vuoksi ei voi käydä töissä. En mäkään voi psykoosissa käydä töissä.
Voihan iso V, kyllä on todella outoa että tuollaisia ihmiset saa ja vielä nuoret, me vanhemmat ollaan työttömiä ja haetaan neljään paikkaan kuukaudessa vaikka on lääkärin toteamia fyysisesiä rajoitteita, tiedän etten pysty kuin tunnin pari mitään tekemään ja sen jälkeen kipu vie voiton.
Voiko määräaikaisen kuntoutustuen jatkohakemuksen hylätä vaikka sillä on ollut
jo vuosia ja työkyvyttömyydestä on tuore b-lausunto? Kokemuksia?
Minulla on paha reuma, kädet eivät toimi kunnolla ja jaloissa vaskuliitti joten verenkierron häiriöt aiheuttavat haavaumia, en voi pitää kenkiä pitkää aikaa. Olen kuulemma täysin työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Voi hylätä. Mutta jatkohakemuksia hylätään vain n 10% kaikksta hakemuksista vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Voihan iso V, kyllä on todella outoa että tuollaisia ihmiset saa ja vielä nuoret, me vanhemmat ollaan työttömiä ja haetaan neljään paikkaan kuukaudessa vaikka on lääkärin toteamia fyysisesiä rajoitteita, tiedän etten pysty kuin tunnin pari mitään tekemään ja sen jälkeen kipu vie voiton.
Ootko siis hakenu kuntoutustukea ja tullu hylsy? Voi olla että lääkärin tekemä b-lausunto ei tarpeeksi kattava. Pitäis myös olla erikoislääkäri mieluiten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Todella monella hylätty ja siirretty työttömyysrahan ja kuntouttavan työtoiminnan jne. piiriin.
Kaikille työttömille samat sairauseläkkeet kuin näille mt-hörhelöille, pari tonnii kuussa olis reilu. Miksi meidän muitten pitäis hakee 4 työpaikkaa kuussa, kun toiset vaan chillaa keksityssä psykoosissa maassa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikille työttömille samat sairauseläkkeet kuin näille mt-hörhelöille, pari tonnii kuussa olis reilu. Miksi meidän muitten pitäis hakee 4 työpaikkaa kuussa, kun toiset vaan chillaa keksityssä psykoosissa maassa?
Psykoosia aika vaikea feikata. Ja en saa paria tonnia vaan 922€/kk + eläkkeensaajan asumistuen. Voit toki hakea kuntoutustuella jos sulla on rajotteita, melkein puolet vaan hylätään. T ap
Olin määräaikaisella eläkkeellä, kun sairaus vei kyvyn tehdä silloista työtä, pääsin kuntoutukseen ja sain kuntoutusRAHAA. Opiskelin uuden ammatin ja nyt taas vakitöissä.
Miksi et halua kuntouttavaan toimintaan mukaan? Siinä saisit vielä enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille työttömille samat sairauseläkkeet kuin näille mt-hörhelöille
Tehkää kuten monet tubettajat uraa mittava kuntouttavassa työtoiminnassa.
Ihan pysyvän eläkepäätöksen voi saada jo 16-vuotiaana.
Eikö kukaan!