Miten syön mielestänne?
En tiedä onko syömiseni edes perusterveellistä, joten kertoisitteko te paremmin tietävät. Terveellisesti syöminen on minulle uusi asia, lapsuudessani ja nuoruudessani kun ei voissa, kermassa ja suolassa säästelty ja annoskootkin olivat yleensä valtavia.
Yleensä syön seuraavanlaisesti:
Joka aamu n. 3 dl kaurapuuroa johon lisään runsaasti marjoja, ja voisilmän. Lisäksi yksi keitetty kananmuna.
Lounas; salaattia, wok-vihanneksia (puoli lautasellista) sekä kanaa tai possua. Ruisleipä, jossa oivariinia, kermajuustoa ja kurkkua.
Välipala raejuustoa ja tonnikalaa (½ prk), tai maitorahkaa ja ananasta/marjoja, tai maustamaton rasvaton jogurtti ja marjoja. (raejuustoa/maitorahkaa/jogurttia 250 g) marjojen ja ananaksen määrää en ole laskenut, mutta runsaasti.
Päivällinen jää väliin, tai sitten syön samaa kuin välipalalla. (samat määrät) Joskus paistan kolmen munan munakkaan, johon laitan keittokinkkua, sekä lisäksi wokvihanneksia ja salaattia.
Iltapalaksi leipää (2-3 kpl) ja hedelmä.
Lisäksi juon runsaasti (3 l) vettä, sekä paljon kahvia. Vettä pitäisi varmaan juoda enemmän, koska kahvi kuivattaa ja yöllä herään usein janoon ja pissahätään. Mitat ovat 110 kg/175 cm, tätä uutta elämäntapaa takana nyt 3 vkoa.
Kertoisitteko minulle myös vinkkejä, kuinka monipuolistaa ruokavaliota tai muuttaa sitä terveellisempään suuntaan :)
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:48"]
Tuoreet kasvikset loistavat poissaolollaan. Tosin en tiedä, mitä tarkoittaa "salaattia". Vähintään puoli lautasellista aterialle vihanneksia! Hyvät rasvat uupuvat myös. Laita kasviöljyä esim salaattisi päälle.
[/quote]
Salaatti tarkoittaa tässä tapauksessa juurikin niistä tuoreista kasviksista tehtyä salaattia. Vaihtelen yleensä aineksia, mutta peruspohja on se "tappavan tylsä" perussalaatti eli jääsalaattia, tai jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa ja vesimelonia.
Kuulostaa hyvältä! Itse en pystyisi syömään noin paljon, mutta oikeastihan toi on ihan normaali määrä. Kyllä se paino alkaa pikkuhiljaa laskemaan :)
Ja jos jollain on halu auttaa/neuvoa tähän voi laittaa myös esimerkkipäiviä! -ap
Joka aamu kananmuna ja vielä päälle joskus kolmen munan munakas? Ehkä vähän liikaa?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:57"]
Aika paljolta kuulostaa. Paljonkohan tuota lihaa on lounaalla? Itse en varmaan jaksaisi syödä puoliakaan tuosta kaikesta vaikka olen mies. Toisaalta, minä en olekaan lihava sotanorsu-läskivalas kuten sinä joten helppo minun on sanoa.
[/quote]
Nyt kun loistat siinä paremmuudentunteessasi, voisit meille kertoa miten syöt?
Jos yöllä joutuu käymään usein vessassa niin silloin juomassasi vedessä ei ole riittävästi suolaa! Joten korvaa puolet vedestä vissyllä tai lisää veteen merisuolaa.
Tuolla määrällä pitää kyllä liikkuakin jonkun verran?
Hyvältä kuulostaa muuten, mutta korvaisin leipiä jollain muulla kuten täyttävällä salatilla jossa esim. Pähkinöitä ja avokadoa. Kunnon ruoka päivällä niin ei tarvitse sitä leipää puputtaa.Myös vihersmoothiet hyviä välissä. Nyt on edullista kaalia niin kaalilaatikkohyvä ja terveelinen ruoka
Ruokavaliosi sopivuutta arvioidessa tulee ottaa huomioon se, mitä tavoittelet tällä syömisellä. Haluatko saada yleisesti paremman olon vai onko aikomuksena laihduttaa? Oletko tuntenut olosi hyväksi nyt tuon kolmen viikon ajan, vai onko tuntunut kituuttamiselta? Oletko laihtunut?
En ole mikään ekspertti, mutta uskoisin tuollaisen syömisen olevan vähintäänkin erittäin hyvä lähtökohta terveelliselle ruokavaliolle!
Monipuolisesti mutta valtavan paljon! Meillä ei edes 110kg/193cm mies syö tuollaista määrää ruokaa päivässä!
Aamiainen ja lounas oli vielä ok mutta tuo 3 munan munakas lisukkeineen - meillä se riittää 2 hengelle päivälliseksi!! Välipalaksi syön kourallisen pähkinöitä tai omenan, hyvin harvoin edes tuota.
Iltapalaleivät vaihtaisin vaikka marjasmoothieen jos on pakko jotain syödä. Tulee proteiineja, kuituja ja vitamiineja eikä höttöhiilareita ja pitää nälän hyvin
Onpa taas inhottavia vastauksia annettu. Voisin syödä liki saman määrän, vaikka mittani ovat 170/70. Syöt varmaan muutenkin minua terveellisemmin. Tsemppiä elämäntaparemonttiin AP. :)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:12"]
Monipuolisesti mutta valtavan paljon! Meillä ei edes 110kg/193cm mies syö tuollaista määrää ruokaa päivässä!
Aamiainen ja lounas oli vielä ok mutta tuo 3 munan munakas lisukkeineen - meillä se riittää 2 hengelle päivälliseksi!! Välipalaksi syön kourallisen pähkinöitä tai omenan, hyvin harvoin edes tuota.
Iltapalaleivät vaihtaisin vaikka marjasmoothieen jos on pakko jotain syödä. Tulee proteiineja, kuituja ja vitamiineja eikä höttöhiilareita ja pitää nälän hyvin
[/quote]
Niin ja lounaan/päivällisen lihan määrä on mulla 100-150g eli esim 3 lihapullaa. Ateriakoothan on ratkaisevat
Ihan hyvin sä syöt AP. Jatka samaan malliin, eiköhän se paino tuolla nouse niin että chubbyloveri sut itselleen löytää.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:57"]Aika paljolta kuulostaa. Paljonkohan tuota lihaa on lounaalla? Itse en varmaan jaksaisi syödä puoliakaan tuosta kaikesta vaikka olen mies. Toisaalta, minä en olekaan lihava sotanorsu-läskivalas kuten sinä joten helppo minun on sanoa.
[/quote]
Tuskin ainakaan miehen kokoinen olet, jos et tuon vertaa päivässä jaksa syödä!! Minusta ap:n syömiset kuulostaa ihan hyvältä, itse ainakin syön suurin piirtein saman verran päivässä, jos en enemmänkin, ja oon 172cm/66kg. Tarvii toki myös liikkua säännöllisesti ja työnikin on fyysisesti raskasta.
Jos ap:n tarkoituksena on pudottaa painoa, niin huomaat varmaan ajan mittaan, tarviiko annoskokoja pienentää. Liikuntaa kyllä suosittelen terveellisen ruokavalion kaveriksi, voi sitten syödäkin hyvällä omalla tunnolla :)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:39"]
Kertoisitteko minulle myös vinkkejä, kuinka monipuolistaa ruokavaliota tai muuttaa sitä terveellisempään suuntaan :)
[/quote]
Syö enemmän. Melko onnetonta pipertämistä tuo nytten. Tietysti, jos ton läskin määrän kertominen tarkoittaa sitä, että sä itse asiassa koitat laihduttaa, niin sitten kannattaa alkaa laihduttamaan. Sillon ei syödä terveellisesti vaan halutaan niitä kiloja pois ja pitää lihakset.
Kertokaa niitä normaaleja määriä, mitä te normaalipainoiset syötte. Sotanorsuksi haukkuminen ja ruokamäärien kauhistelu ei auta mitään.
Öh miten tuo muka on paljon? Syön itse enemmän ja mittani ovat 165cm 55kg
Hyvältä kuulostaa AP. Samaa neuvoa kuin muutkin, että ehkä leipää vähemmän ja tilalle vihanneksia ja kasviksia. Muuten syön itse aika samanlaisesti. :)
En ymmärrä miten ihmiset kommentoivat, että tuo ruokamäärä olisi jotenkin erityisen paljon. Itse syön varmasti vähintäänkin saman verran, olen 60-kiloinen 176 cm pitkä nainen. En harrasta raskasta liikuntaa, paino pysyy samana eli syön varmaankin kulutukseni verran.
Mutta tietenkin on eri asia jos vedätte ns. normaalia ruokaa Ap :ta vähemmän mutta kuitenkin päälle vielä pulla, suklaapatukka ja pari lasia mehua.. Ei se määrä vaan se sisältö.
Tuoreet kasvikset loistavat poissaolollaan. Tosin en tiedä, mitä tarkoittaa "salaattia". Vähintään puoli lautasellista aterialle vihanneksia!
Hyvät rasvat uupuvat myös. Laita kasviöljyä esim salaattisi päälle.