Vuosilomaa 44 päivää / vuosi!!
Kuulin juuri, että kaupungin lastentarhanopettajilla on 44 lomapäivää / vuosi! Olen ihan pöyristynyt. Eikö siitä todella ole vara vähentää? Lomaa kaksi kuukautta täydellä palkalla. Kyseessä tietenkin henkilö, joka on oikeutettu pitkiin lomiin eli 15 v. Ei koske siis vasta valmistuneita.
Kommentit (47)
Minulla on 38 päivää ja olen ollut kunnalla töissä 16 vuotta. Minusta loman pidennys on hyvä kompensaatio huonoon palkkaan vrt. yksityiseen verrattuna. Samasta työstä saisin hieman enemmän peruspalkkaa yksityisellä sekä lisäksi kaikki muut bonukset ja lisät. Nyt olen urani huipulla palkan ja lomien suhteen, töitä olisi vielä 20 vuotta jälkellä.
Jos palkka nousee, niin toki lomia voidaan lyhentää. Kunta-alalla on matalat palkat yleisesti
lastentarhanopettajilla on vuosilomapäivien lisäksi vielä ves-päiviä 5kpl vuodessa, jotka ovat palkallisia vapaapäiviä, parhaimmillaan lomaa siis kertyy 43 päivää pitkään työtä tehneillä. Itse olen ollut lto hommissa vasta vuoden, mutta ves-päivät ovat hyvä etuus myös, tervetuloa alalle kaikki kateelliset :)
miksi pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa lomista ja niiden pituuksista. Itse kukin on tiettyyn työhön hakenut ja tietyn koulutuksen valinnut.
Kuitenkin valtiollakin tehdään työtä ympäri vuoden, ja itse esim. en ole kertaakaan sairaana ollut, miksi en saisi pitää ansaitsemiani lomia hyvällä omalla tunnolla, työmäärä on kuitenkin ihan kohtalalainen, ja koen, että pitkät loamt saavat jaksamaan paremmin. Mennäänkö mielummin siihen, että yhteiskunta maksaa sairaseläkettä minulle työ burnoutista.
Muutos pitäisi saattaa sittenm tyäehtosopimuksiin, jos halutaan, että joillan aloilla saa pitkät lomat myös eikä vain potkia sitä ihmistä päähän, joka noita pitkiä lomia pitää. Eihän se yksittäinen henkiö sille mitään mahda, jos työnantaja on antanut oikeuden vuosilomaan ja pitkiin lomarahavapaisiin. Miettikää vähän. Ja miksi valmsituneella pitäisi olla samat edut kuin 15 vuotta työelämässä olleella?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:23"]
Lasketaanko noilla lauantait lomapäiviin? Eli viikko lomaa kuluttaa 6 lomapäivää. Joissain paikoissa on vieläkin noin.
[/quote]
Ai joissakin paikoissa? Yksityisillä on melkeinpä kaikilla noin.
Suomen Pankissa on varmaan maan parhaat työsuhde-edut. Eläkkeelle pääsee 55-vuotiaana. Jokainen.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:55"]
Lohduttaako teitä se tieto, että noita pitkiin lomiinoikeutettuja on yhä vähemmän? Esimerkiki armeijan pesulat, ruokalat ja korjaamot yksityistetään, eli palkka putoaa useamman satasen kuussa ja loma lyhenee, ja useimmilla on jo pienentynyt ja lyhentynyt.
Noissa pitkissä lomissa on tosin se ehto, että osan pitää varsinaisen lomakauden ulkopuolella eli talvella.
[/quote]
Tuota talvipidennysehtoa ei enää ole.
Lohduttaako teitä kuitenkin se, että ennen kuin 15v valtion tai kunnan palvelusta täyttyy, on lomaa vain yksi viikko (5pv) enemmän kuin yksityisellä puolella. Lisäksi palkka on vähintään 20% alempi kuin yksityisellä puolella, ainakin tekniikan alalla. Toiset arvostaa enemmän vapaa-aikaa, toiset enemmän rahaa. Se on ihan valintakysymys. Jollakin valtion ja kunnan on kuitenkin huonot palkat kompensoitava, koska sellaista asiaa ei enää ole kuin varma ja ikuinen työpaikka.
PS. Meillä ei tehdä lyhyempää työpäivää kuin yksityisellä vaan sama 7,5h/pv + ruokatunti (min 30min).
[/quote]
Höpöhöpö. Tekniikan alalla esimiestehtävissä olen ollut samalla alalla ensin yksityisellä, sitten kunnalla ja nyt valtiolla. Palkoissa ei isoa eroa, valtiolla tienaan nyt parhaiten. Hommat olivat raskaimmat yksityisellä, keveimmät kunnalla. Byrokratia suurin valtiolla, pienin yksityisellä. Lomat huonoimmat yksityisellä, kunnalla ja valtiolla samat. Palkattomia ylitunteja yksityisellä, kunnalla ja valtiolla ei yhtään. Minua hävettää suoraan sanoen nämä pitkät lomat, kun työskentelen yksityisen sektorin kanssa päivittäin ja aina ihmettelevät, että miten minä taas voin olla lomalla. Yksityisellä totuin lyhempiin lomiin, joten näistä pitemmistä tuntee jopa huonoa omatuntoa.
[/quote]
Etkö sinä voisi sopia vähemmistä lomista?
[/quote]
Ei voi, työehtosopimus on velvoittava.
[/quote]
Voi, se on harmillista. Sinut on tuomittu huonoon omatuntoon.
Mutta voithan aina mennä takaisin yksityiselle puolelle.
[/quote]
Näin se vaan on. Tottakai voisin mennä yksityiselle, mutta kukapa ei henkilökohtaisesti valitsisi pisimmän loman, parhaan palkan ja ihan hyviä hommia. Mutta olenko mielestäsi joku kätyri, kun rehellisesti kerron kokemukset oman työurani (n. 30 v) ajalta, kun kuitenkin olen kokenut niin yksityisen kuin julkisen puolen samalta alalta. Ja uskallan kertoa että täällä valtio on todella kilpailukykyinen työnantaja, parhaat edut minä ainakin täältä saan. Osittain jo hävettävän hyvät. Vaakakuppiin miinusta tuo oikeastaan vain tuo byrokratia, ärsyttää kun asioita ei voi tehdä maalaisjärjellä ja vähimmällä vaivalla tehokkaasti. Sen vuoksi joutuu välillä puremaan itseään huuleen, ettei tule sanottua liiankin kovasti. Ja nuo kahvihuoneen akat on toinen, kaikki kuorossa valittavat hommiaan :)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:55"]
Lohduttaako teitä se tieto, että noita pitkiin lomiinoikeutettuja on yhä vähemmän? Esimerkiki armeijan pesulat, ruokalat ja korjaamot yksityistetään, eli palkka putoaa useamman satasen kuussa ja loma lyhenee, ja useimmilla on jo pienentynyt ja lyhentynyt.
Noissa pitkissä lomissa on tosin se ehto, että osan pitää varsinaisen lomakauden ulkopuolella eli talvella.
[/quote]
Tuota talvipidennysehtoa ei enää ole.
Lohduttaako teitä kuitenkin se, että ennen kuin 15v valtion tai kunnan palvelusta täyttyy, on lomaa vain yksi viikko (5pv) enemmän kuin yksityisellä puolella. Lisäksi palkka on vähintään 20% alempi kuin yksityisellä puolella, ainakin tekniikan alalla. Toiset arvostaa enemmän vapaa-aikaa, toiset enemmän rahaa. Se on ihan valintakysymys. Jollakin valtion ja kunnan on kuitenkin huonot palkat kompensoitava, koska sellaista asiaa ei enää ole kuin varma ja ikuinen työpaikka.
PS. Meillä ei tehdä lyhyempää työpäivää kuin yksityisellä vaan sama 7,5h/pv + ruokatunti (min 30min).
[/quote]
Höpöhöpö. Tekniikan alalla esimiestehtävissä olen ollut samalla alalla ensin yksityisellä, sitten kunnalla ja nyt valtiolla. Palkoissa ei isoa eroa, valtiolla tienaan nyt parhaiten. Hommat olivat raskaimmat yksityisellä, keveimmät kunnalla. Byrokratia suurin valtiolla, pienin yksityisellä. Lomat huonoimmat yksityisellä, kunnalla ja valtiolla samat. Palkattomia ylitunteja yksityisellä, kunnalla ja valtiolla ei yhtään. Minua hävettää suoraan sanoen nämä pitkät lomat, kun työskentelen yksityisen sektorin kanssa päivittäin ja aina ihmettelevät, että miten minä taas voin olla lomalla. Yksityisellä totuin lyhempiin lomiin, joten näistä pitemmistä tuntee jopa huonoa omatuntoa.
[/quote]
Etkö sinä voisi sopia vähemmistä lomista?
[/quote]
Ei voi, työehtosopimus on velvoittava.
[/quote]
Voi, se on harmillista. Sinut on tuomittu huonoon omatuntoon.
Mutta voithan aina mennä takaisin yksityiselle puolelle.