Keuhkojen vierasesinettä pelänneen 15-vuotiaan kuulumisia
Hauska otsikko, mutta kuvannee parhaiten sisältöä :D
Täällä siis kirjoittelen taas minä, joka panikoi vierasesineen aspiraatiosta silloin kuukausi sitten. Tuostakin aiheesta pääsin eroon, onneksi. Tokihan minä olen uuden paniikin aiheen osannut kehittää... Lääkärikäynti. Lähiaikoina on diabeteksen vuoksi kontrollikäynti, jossa nyt osuu vuositutkimukset tälle käynnille. Luonnollisestihan vuositutkimuksiin kuuluu murrosiän kehitysasteen arviointi (Tanner-asteikko) ja nyt joutuukin jännittämään, onko murrosiän joudutushoito (=testosteroni-injektiot) mahdollista vai ei. Myöhässähän olen keskimääräisen 15-vuotiaan kehitystasosta selvästi ja se myös tietenkin näkyy. Masentavaa, kun 9. luokalla näyttää sellaiselta n. 12-vuotiaalta. Kaverit ei onneksi vittuile, mutta muilta sitä vittuilua sitten saakin kuulla koulussa. Itsetunto on melkolailla nollassa.
Nukutuksikaan en saa, kun on tietynlainen paniikki siitä, joutuuko vielä odottelemaan ties kuinka kauan vai saako jo joudutushoitoa... Turhahan tuo paniikki on, sillä lääkärihän tekee niinkuin parhaaksi näkee, siihen en voi vaikuttaa. Tuntuu vain aivan utopistiselta se, että ensi vuonna se olisi jo toinen aste, omalla kohdallani lukio ja tämännäköisenä pitäisi sinne mennä. Ahdistaa jo valmiiksi se silmätikuksi joutuminen.
Onhan se myös masentavaa, että itse on lähes vielä lapsen kehossa ja kaverit taas aikuisten kehoissa, "kivasti" erottuu aina porukasta. Ainoa, jolla ei ole tullut kasvupyrähdystä. Ainoa, jolla ei ole äänenmurrosta jne. Välillä tuntuu, että henkinen kehitys on kuitenkin fyysistä edellä. Periaatteessahan fyysinen kehitys pitäisi kuitenkin tulla ensin ja sitä seuraa henkinen kehitys. En tiedä.
Kiitos ja anteeksi (ärsyttävä sanonta, tiedän...). Kiitos avautumismahdollisuudesta ja anteeksi kappalejaosta ja kielioppivirheistä mitä sinne väkisinkin tuli, etenkin väsyneenä... Kommentteja saa antaa, vastailen varmaankin vielä, kun uni ei tule.
Kommentit (48)
Kuinka pitkä olet? Meillä 13v ja 147cm pitkä poika lääkärin mielestä ei syytä huoleen
Kyllä kaikki menee hyvin. Valolle altistuminen tarkoittaa pitkäaikaista valossa säilyttämistä. Aine ei mennyt pilalle.
Sinun on pakko mennä terapiaan tai odc tuhoaa sinut. Olet poikkeuksellisen fiksu poika ja luonnekin vaikuttaa nokkelalta ja hienolta. Korjaa odc ja ala elää. Halaus, olet symppis. Minulla on kotona 9 luokkalainen ja yläaste on hormonien sulatusuuni ;)
20, ei ole diagnosoitu mitään henkisen puolen sairautta. OCD:lta vain kovin oireet vaikuttavat, enkä jaksa joka viestiin kirjoittaa "ei ole diagnosoitu, mutta oireet viittaavat OCD:hen". 19, jos luet tämän niin ei, en siis väitä, että osaisin diagnosoida sairauksia. Oireet vain OCD:hen viittaavat, siksi sitä nimitystä täällä käytän. Tiedostan, ettei se välttämättä ole oikea diagnoosi.
Ap
Mulla ajoittain myös ocd-oireilua. Tsemppiä sulle kovasti.
Mua on itseäni auttanut se, kun luon, ett ahdistus-, paniikki- ja pakko-oireita esiintyy usein tavallista fiksummilla ihmisillä. Sinä olet selvästi ikäistäsi fiksumpi. Tulet pärjäämään kyllä, mutta hae hoitoa. Elämänlaatusi paranee.
23, en kerro pituutta, koska en halua tehdä tunnistamista vielä helpommaksi (vaikka kyllä tästäkin jo voi tunnistaa...). Se ei ole kuitenkaan tässä olennaista, koska testosteroni on jo määrätty.
24, kiitos! Noin se järkikin sanoo, että se tarkoittaa pitkäaikaista altistusta, mutta OCD ajaa noiden ajatusten edelle. Kyllä nyt itsekin alan ymmärtämään, että hoitoa tarvitsen. Turhaa käyttää aikaa tuollaiseen, kun parantuakin voisi, tai ainakin lievittää oireita.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:38"]Mulla ajoittain myös ocd-oireilua. Tsemppiä sulle kovasti.
Mua on itseäni auttanut se, kun luon, ett ahdistus-, paniikki- ja pakko-oireita esiintyy usein tavallista fiksummilla ihmisillä. Sinä olet selvästi ikäistäsi fiksumpi. Tulet pärjäämään kyllä, mutta hae hoitoa. Elämänlaatusi paranee.
[/quote]
Siis: siis luin, että jne (kännykän oikoluku...)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:30"]first world problem..
[/quote]Todellakin, jos verrataan esim. Afrikan nälänhätään. Kyllä minulla on silti mielestäni oikeus "valittaa" tästä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:41"]hanki oikeita on kelmia
[/quote]Tähän en viitsi edes vastata :D
Ap
[/quote][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:30"]first world problem..
[/quote]Todellakin, jos verrataan esim. Afrikan nälänhätään. Kyllä minulla on silti mielestäni oikeus "valittaa" tästä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:41"]hanki oikeita on kelmia
[/quote]Tähän en viitsi edes vastata :D
Ap
[/quote]
Silti vaivauduit vastaamaan?! O_o
26&28, kiitos tsempeistä! Hoitoon on hakeuduttava, vaikka kynnys onkin melko suuri. Täytyy yrittää motivoida itseään sillä, että jos tästä eroon pääsee, elämänlaatu kohenee huomattavasti.
Ap
:Ddd joo 15-vuotiashan siinä kirijottelee..... joopa jo. kumma että tietää sanoja joita en tiiä edes minä 30 v
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:53"]
:Ddd joo 15-vuotiashan siinä kirijottelee..... joopa jo. kumma että tietää sanoja joita en tiiä edes minä 30 v
[/quote]
Aloittaja näyttää muutenkin kirjoittavan fiksummin kuin sinä. En tunne minäkään yli 30-vuotiaana noita AP:ta huolestuttavia termejä, mutta se kertoo vain siitä, että tässä iässä nuo murrosikään liittyvät muutokset eivät kiinnosta niin paljon, että olisin niihin viime vuosina perehtynyt. Kai nyt nuorikin saa olla omasta terveydestään huolissaan?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:53"]
[/quote]
Aloittaja näyttää muutenkin kirjoittavan fiksummin kuin sinä. En tunne minäkään yli 30-vuotiaana noita AP:ta huolestuttavia termejä, mutta se kertoo vain siitä, että tässä iässä nuo murrosikään liittyvät muutokset eivät kiinnosta niin paljon, että olisin niihin viime vuosina perehtynyt. Kai nyt nuorikin saa olla omasta terveydestään huolissaan?
[/quote]no mut silti jos en itekkää tiiä noita sanoja nii ei mikää 15 v pojan kloppikaa tiiä.. ja kyllä mie aaikuisena kirjota viksummin ku lapsi.. Haloo
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:53"]
[/quote]
[/quote]no mut silti jos en itekkää tiiä noita sanoja nii ei mikää 15 v pojan kloppikaa tiiä.. ja kyllä mie aaikuisena kirjota viksummin ku lapsi.. Haloo
[/quote]
Kaikennäköistä sitä lukeekin :D Kyllä minä hyvinkin 15-vuotiaana tiesin sanoja ja ilmaisuja, joista sinä et varmaan vieläkään ole kuullut. Itse asiassa minulle tehtiin juuri tuon ikäisenä psykologiset älykkyystestit, joiden mukaan olen keskimääräistä älykkäämpi, ja nimenomaan kielellistä ja ilmaisullista älykkyyttyyttäni korostettiin.
Se, että sinä et vielä 30-vuotiaanakaan ymmärrä/osaa käyttää tiettyjä sanoja, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu, jopa sinua puolet nuorempi, osaisi.
En ole kukaan aiemmista kommentoijista
N21
Pistos laitettiin eilen. Pistoskohta kipeytyi todella pahasti n. 10 h pistoksen jälkeen, nyt tuntuu jo hieman paremmalta, kättäkin voi jo liikuttaa ja käännellä ilman hirveän kovaa kipua. Pistäjä oli kokenut, kuulemma tätäkin lääkettä aikaisemmin pistellyt. Tuon perusteella olen toki luottavaisin mielin, mutta silti pelottaa, jos se meni väärään paikkaan ja siitä johtuu tuo kipu. Tyhmään tyyliini olen luonnolisesti tästäkin aiheesta jo lukenut, ja tiedän, että jos pistetään liian ylös olkavarteen, pistos saattaa joutua sen alueen bursaan eli limapussiin. Maallikkona en tietenkään osaa sanoa mitään siitä, pistettiinkö sopivalle korkeudelle. Ennen kuin nyt joku suuttuu, haluan sanoa, että en minä sitä pistäjää hauku, vaan ne on näitä OCD-ajatuksia. Anteeksi mahdollisesti sekava viesti, väsyttää.
Ap
Minä en ihmettele ap:n kirjoitustyyliä. Vaikuttaa kovasti samantyyliseltä tekstiltä kuin pikkuveljeni kirjoittama. Hän on as-henkilö ja kirjoittanut hyvin aikuismaisesti pienestä pitäen. Myös hänen murrosikänsä viivästyi, mutta koska ei itse kärsinyt asiasta, äitini vei hänet lääkäriin 16-vuotiaana. Tällöin siis ei yhtäkään murrosiän merkkiä ollut havaittavissa. Lääkäri kyseli lähisuvun miesten murrosiän alkamisajankohtaa -sanoi näiden korreloivan usein. Sitten ilmoitti, että puolen vuoden päästä aloitetaan testosteroni, jos mitään ei ole tapahtunut. Toista lääkärikäyntiä ei tarvittu, sillä murkkuilu alkoi lähes heti ekalta käynniltä. Nyt veljeni on reilu parikymppinen ja esim. Reilusti pidempi kuin isämme.
ocd-oireilustasi tunnistan taas itseni!! Todella rankkaa oireilua, mutta toisaalta helpottavaa lukea, että en ole ainut joka jankkaa näitä päässään. Minullakaan ei diagnoosia, mutta oireeni viittaavat sinne suuntaan. Minulla pahimpana sairauksien pelko ja luulosairaudet. Myös samanlaista jossittelua kuin sinulla rokotteen pilaantumiseen ja pistäjän osaamiseen liittyen. Rankkaa on, mutta onneksi järjen ääni pääsee välillä pintaan. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle!
Et ole ainoa, meidän luokalla lukiossa oli myös poika jonka murrosikä oli selvästi unohtunut jonnekin. ei häntä kukaan kiusannut. Selän takana ehkä ihmeteltiin että onko hänessä jotain vialla, vain onko se ihan normaalia, ja varmasti sellainen spekulaatio kirpaisi hänen itsetuntoaan jollain tapaa kun nyt jälkeen päin ajattelee. Kuitenkin hän oli hirveän fiksu ja pidetty tyyppi, kaikkien kaveri ja hyvä koulussa. Lopulta moni asia riippuu paljon myös omasta asenteesta, siitä miten itseensä suhtautuu, ja hän vaikutti aina siltä että oli hyvin sinut itsensä kanssa. Nykyään hän on oikein menestynyt elämässään ja lopulta myös miehistynyt.
19, jos luet tarkemmin, huomaat että en todellakaan väitä pistäjää huonoksi, nämä ovat ihan näitä OCD-ajatuksia. Se on se ainainen "mitä jos". Toki tiedän, että terveydenhuollon ammatilainen osaa hommansa hoitaa. Enkä myöskään väittäisi, että s.c. ja i.m. ovat käsitteinä kovin vaikeita, jos vain on asioista kiinnostunut ja niistä lukenut.
Ap