KISSANOMISTAJAT!!
Olisin kovasti lemmikin tarpeessa, ja olen alkanut harkitsemaan kissan ottoa. Mulla ei siis ole koskaan ollut kissaa, joten lukisin tietenkin tietoa kissoista ennen ottamista. Toivoisin kuitenkin, että joku voisi vastata jo nyt näihin pariin kysymykseen. Ensinnäkin, onko sisäkissan pito kauhean julmaa? Näin olen aina itse ajatellut. Kärsiikö kissa, jos sitä pitää sisäkissana ja ulkoiluttaa vain valjaissa? Kaikkihan eläimet haluaisivat päästä vapaasti kulkemaan (varsinkin ne kissat)...
Toiseksi, onko kissa kuinka herkkä stressille? Olisiko junassa kuljetus sille kamalaa esim. noin kerran kuussa edestakaisin? Mulla on aikaisemmin ollut vain kaneja ja marsuja, ja niitä ei oikein voinut kuljettaa ollenkaan, jos halusi että ne eivät pelkää kuollakseen (siksi en voikaan nyt pitää kumpaistakaan eläintä). Kuinka herkkiä kissat ovat sairastumaan? (vertaan taas marsuihin ja kaneihin, jotka ovat todella herkkiä). Olen lukenut, että niillekin ruokahaluttomuus ja vetäytyminen ovat yleisiä ongelmia. Viihtyisikö kissa päivisin yksin kotona? Kiitos jos vastaat :)
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:33"] Täällä ei puhettakaan ulkoilusta jos ei aurinko paista ja mittarissa alle 15°C. Mukavuuden haluinen katti joka talvisin hakeutuu peiton alle kainaloon nukkumaan. -Ragdollin palvelija [/quote] Jos kisu taas olisi halukas viileämmälläkin säällä ulkoilla, niin kuinka vaarallista se on sen terveydelle? Onko kissoillakin se tottumiskysymys? Eli jos elää paljon sisällä lämpimässä niin helposti sairastuu viileässä ulkona? ap [/quote] Kissakohtaista. Meiän nuorempi karvaturriainen on puolikas norski ja pentuna ekoilla lumilla vein sen ulos. Se loikkas rapulta lumeen samantien, nostin sen pois ja sama toistu. Eli jätkä rakastu lumeen samantien. Ja nykyisin talvisin kun sen vie ulos se on ihan onnessaan möyrimässä lumessa ja sen saa puoliväkisin vetää sisään ku itteeni alkaa paleltaa. :) Tuo ulkoilu on todellakin kissa kohtaista. Opit nopeasti näkemään tykkääkö kissasi ulkoilla ja millasilla keleillä. Kylmyys ei ole vaarallista karvallisille kissoille, mutta kyllä opit näkemään miten juuri sinun tykösi tuleva kissa suhtautuu ulkoiluun ja kylmyyteen. :) Älä suotta stressaa tommosia asioita, koska ajan kanssa opit karvanaattorin tuntemaan ja tiedät mistä se tykkää ja mitä vihaa! :) Rennosti vain otat roolisi kissan palvelijana niin hyvin se menee. :) #13
[/quote]
Kiitos kommentista! Mulle on tosiaan jäänyt tuo ylivarovaisuus päälle, jota tarvittiin marsujen ja kanien kanssa, joita mulla oli kaaauan. Otan kyllä aikani virittäytyä kissataajuudelle ja opiskella niiden hoitoa ja terveyttä :) ap
[/quote]
Minulla on ollut kaneja ennen kissoja, ja sanoisin, että kissa on kyllä huomattavasti helpompi lemmikki. Ainakin vastuulliselle lemmikinpitäjälle.
[/quote]
Mutta kalliimpi. Kissan laadukas ruoka on kallista.
Riippuu kissasta miten stressaantuu matkaillessa. Meillä on kaksi 15v ulkokissaa. Tyttökissaa ei häiritse matkustaminen ollenkaan, ja sitä onkin käytetty useammin mökillä yms. Poikakissa taas oksensi nuorempana autoon, jonka jälkeen ei olla kuljetettu autossa muutoin kuin eläinlääkärille ja silloin on huutanut kuin viimeistä päivää. Otimme myös tämän pojan matkaan tänä juhannuksena mökille ja paluu matkalla kakkasi kantokoppaan :( . Kannattaa siis totuttaa heti pennusta alkaen kantokoppaan, autoon ja matkailuun.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:21"]
Tästä voidaan olla montaa mieltä, mutta minusta olisi julmaa päästä kissani ulos ilman valjaita, koska toivon sille pitkää elämää. Kissat eivät myöskään ole yhtä stressiherkkiä kuin kanit ja luultavasti kissasi tottuu junamatkoihin ihan hyvin.
[/quote]
Tuo on myös totta. Kukaan ei ole sitä suojelemassa, jos se pääsee itse kulkemaan. ap
[/quote]
Kissa ei kaipaa suojelijaa. Se valitsee vapauden ja sen tuomat pienet riskit aina. Kissa ei ole vauva vaan sen itsenäsyyttä tulee kunnioittaa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:33"] Täällä ei puhettakaan ulkoilusta jos ei aurinko paista ja mittarissa alle 15°C. Mukavuuden haluinen katti joka talvisin hakeutuu peiton alle kainaloon nukkumaan. -Ragdollin palvelija [/quote] Jos kisu taas olisi halukas viileämmälläkin säällä ulkoilla, niin kuinka vaarallista se on sen terveydelle? Onko kissoillakin se tottumiskysymys? Eli jos elää paljon sisällä lämpimässä niin helposti sairastuu viileässä ulkona? ap [/quote] Kissakohtaista. Meiän nuorempi karvaturriainen on puolikas norski ja pentuna ekoilla lumilla vein sen ulos. Se loikkas rapulta lumeen samantien, nostin sen pois ja sama toistu. Eli jätkä rakastu lumeen samantien. Ja nykyisin talvisin kun sen vie ulos se on ihan onnessaan möyrimässä lumessa ja sen saa puoliväkisin vetää sisään ku itteeni alkaa paleltaa. :) Tuo ulkoilu on todellakin kissa kohtaista. Opit nopeasti näkemään tykkääkö kissasi ulkoilla ja millasilla keleillä. Kylmyys ei ole vaarallista karvallisille kissoille, mutta kyllä opit näkemään miten juuri sinun tykösi tuleva kissa suhtautuu ulkoiluun ja kylmyyteen. :) Älä suotta stressaa tommosia asioita, koska ajan kanssa opit karvanaattorin tuntemaan ja tiedät mistä se tykkää ja mitä vihaa! :) Rennosti vain otat roolisi kissan palvelijana niin hyvin se menee. :) #13
[/quote]
Kiitos kommentista! Mulle on tosiaan jäänyt tuo ylivarovaisuus päälle, jota tarvittiin marsujen ja kanien kanssa, joita mulla oli kaaauan. Otan kyllä aikani virittäytyä kissataajuudelle ja opiskella niiden hoitoa ja terveyttä :) ap
[/quote]
Minulla on ollut kaneja ennen kissoja, ja sanoisin, että kissa on kyllä huomattavasti helpompi lemmikki. Ainakin vastuulliselle lemmikinpitäjälle.
[/quote]
Onhan noissa kaneissa ja jyrsijöissä koko ajan oltava valppaana, kun vain eläinlääkärikäynnitkin voi olla niin kauheita ja traumatisoivia. Terveys on niin kauhean herkkä ja jos ne lopettavat syömisen, niin harvoin siitä on paluu terveeksi. Aina niillä on valtavan suuri paikka sydämessä, mutta ei tämmöiseen elämäntilanteeseen voi ottaa eläintä, jota ei puhtaalla omallatunnolla voi kuljettaa ollenkaan. Viimeisin kani kuoli lopetukseen, kun muutin paikkakunnalle ja se stressaantui niin paljon, että tuli vakava ummetus, johon lääkkeet eivät auttaneet. Ei ollut edes vanha, alle vuoden :( ap