KISSANOMISTAJAT!!
Olisin kovasti lemmikin tarpeessa, ja olen alkanut harkitsemaan kissan ottoa. Mulla ei siis ole koskaan ollut kissaa, joten lukisin tietenkin tietoa kissoista ennen ottamista. Toivoisin kuitenkin, että joku voisi vastata jo nyt näihin pariin kysymykseen. Ensinnäkin, onko sisäkissan pito kauhean julmaa? Näin olen aina itse ajatellut. Kärsiikö kissa, jos sitä pitää sisäkissana ja ulkoiluttaa vain valjaissa? Kaikkihan eläimet haluaisivat päästä vapaasti kulkemaan (varsinkin ne kissat)...
Toiseksi, onko kissa kuinka herkkä stressille? Olisiko junassa kuljetus sille kamalaa esim. noin kerran kuussa edestakaisin? Mulla on aikaisemmin ollut vain kaneja ja marsuja, ja niitä ei oikein voinut kuljettaa ollenkaan, jos halusi että ne eivät pelkää kuollakseen (siksi en voikaan nyt pitää kumpaistakaan eläintä). Kuinka herkkiä kissat ovat sairastumaan? (vertaan taas marsuihin ja kaneihin, jotka ovat todella herkkiä). Olen lukenut, että niillekin ruokahaluttomuus ja vetäytyminen ovat yleisiä ongelmia. Viihtyisikö kissa päivisin yksin kotona? Kiitos jos vastaat :)
Kommentit (44)
Tästä voidaan olla montaa mieltä, mutta minusta olisi julmaa päästä kissani ulos ilman valjaita, koska toivon sille pitkää elämää. Kissat eivät myöskään ole yhtä stressiherkkiä kuin kanit ja luultavasti kissasi tottuu junamatkoihin ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:21"]
Tästä voidaan olla montaa mieltä, mutta minusta olisi julmaa päästä kissani ulos ilman valjaita, koska toivon sille pitkää elämää. Kissat eivät myöskään ole yhtä stressiherkkiä kuin kanit ja luultavasti kissasi tottuu junamatkoihin ihan hyvin.
[/quote]
Tuo on myös totta. Kukaan ei ole sitä suojelemassa, jos se pääsee itse kulkemaan. ap
Minusta kissoissa on hirveästi eroja. Yhtä suuria eroja kuin jossain mäyräkoirassa ja huskyssä, ei ulkonäöllisesti vaan luonteeltaan. Ja kissat on siitä hankalia että niistä ei näe päälle päin yhtään luonnetta, kuten eri rotuisista koirista.
Suurin osa kissoista tottuu sisällä oloon, mutta toiset sekoaa päästään pienessä tilassa. Tulee agressiivisuutta, sisälle pissaamista yms. Suurin osa sopeutuu, mutta ihan tuurista kiinni millainen kissa osuu kohdalle. Ehkä joillakin kissaroduilla luonnetta pystyy vähän ennustamaan. Arkuus myös luonnekysymys, voi toki yrittää totuttaa matkustamiseen mutta tuloksesta ei ole mitään takuuta.
Sairauksia ei ole usein, mutta korvapunkkeja, matoja ja valitettavasti myös kirppuja voi tulla. Sairaudet leviää helposti kissahoitoloissa. Joitakin vastaan on rokotteet.
Oletko harkinnut rotukissaa. Ne voi olla parempia sopeutumaan pelkästään sisäkissoiksi. Suosittelisin ottamaan heti kaksi niin on seuraa toisistaan. Kasvattajilta ja rotujärjestöistä voisit kysellä edullisempaa lemmikkitasoista pentua tai aikuista kodinvaihtajaa. Maatiaiskissatkin voisi ottaa aikuisena niin tietäisi jo luonteen ja viihtyykö pelkästään sisäkissana. Paljon virikkeitä, leluja, kiipeilypuu näköalapaikalle. Rotukissat eivät yleensä ole moksiskaan matkustamisesta
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:30"]
Oletko harkinnut rotukissaa. Ne voi olla parempia sopeutumaan pelkästään sisäkissoiksi. Suosittelisin ottamaan heti kaksi niin on seuraa toisistaan. Kasvattajilta ja rotujärjestöistä voisit kysellä edullisempaa lemmikkitasoista pentua tai aikuista kodinvaihtajaa. Maatiaiskissatkin voisi ottaa aikuisena niin tietäisi jo luonteen ja viihtyykö pelkästään sisäkissana. Paljon virikkeitä, leluja, kiipeilypuu näköalapaikalle. Rotukissat eivät yleensä ole moksiskaan matkustamisesta
[/quote]
Pääasiassa olen katsellut maatiaiskissoja. Jos rotukissalla olisi paremmat olot minun luonani, niin sen kalliimpi hinta ei ole mikään ongelma terveestä ja hyvinvoivasta eläimestä. Hakusessa on juuri siis lemmikkikissa todella rakastavaan kotiin. ap
Suosittelen minäkin rotukissaa, koska sen vanhemmista jo voi aika pitkälle päätellä pennun luonnetta. Sitten tosiaan on saatavilla myös jo aikuisia kissoja, jotka etsivät sijoituskotia, esim. vuoden vanhoja kissoja, joista ei sitten jonkun pikkuvian (vaikkapa rodulle liian isot korvat) takia tullutkaan näyttelyvalioita. Näistä on luonne heti nähtävissä. Ja kahta kissaa suosittelen minäkin, koska ne voi huomattavasti paremmalla omallatunnolla jättää vaikka viikonlopuksikin keskenään. Lisäksi kaksi kissaa leikkivät keskenään, jolloin tihutyöt jäävät paljon vähemmälle.
Katso myös löytökissatalon kissat. Käy tutustumassa. Sieltä voit löytää hyvinkin sopivat. Monesti käy niin, että kissa valikoi omistajan eikä toisinpäin :-)
Kuinka pitkä tämä junamatka olisi?
Maine coon -rotu on käsittääkseni hieman "koiramainen" ja kissat on isoja. Voisin nähdä tällaisen katin matkustamassa, mutta en ole mikään asiantuntija. Lisäksi rotukissoista ragdoll taitaa olla aika sosiaalinen tapaus.
Äidilläni on kaksi maatiaiskissa sisarusta: toinen on rohkea, utelias ja mukautuva, toinen saa kärpäsestäkin paskahalvauksen ja juoksee muristen piiloon sohvan alle. Eli tuuripeliä, mutta kattia hieman tarkkailemalla voi saada vähän osviittaa luonteesta :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:50"]
Kuinka pitkä tämä junamatka olisi?
[/quote]
Tampereelta Jyväskylään, alle 2h siis
Jos ottaa kaksi kissaa, niin mielellään samasta pentueesta. Näin kissat ovat jo tottuneet toisiinsa ja uuteen kotiin sopeutuminen on helpompaa kaverin kanssa kuin tuntemattoman kissan. Itselläni on 2 rotukissaa ja yksi maatiainen. Kaikki ovat luonteeltaan hyvin erilaisia, esimerkiksi itämainen lyhytkarva -rotuinen kissa on hyvin huomionkipeä ja äänekäs.
Kissaa pitää käyttää noin kerran vuodessa eläinlääkärillä hankkimassa rokotukset ja tarvittaessa useamminkin. Lisäksi madotuksista tulee pitää huolta jos aikoo kissaa ulkoiluttaa. Kissaa ei myöskään kannata ruokkia millä tahansa: halvasta viljapitoisesta markettiraksuista tulee virtsakiviä ja muita vaivoja = kalliit eläinlääkärilaskut ja mahdollisesti ennenaikainen kuolema.
Älä ota kissaa asenteella: ilmainen maatiainen, 2e/kg raksut marketista ja 1e/kpl epämääräisiä säilykeruokia. Kissaankin on hyvä olla vara panostaa rahallisesti, se kun ei itse pääse vaikuttamaan omiin oloihinsa.
Meillä on kaksi kissaa.
Molemmat pääsevät valjaissa ulos aina välillä, mutta kun alkukesästä toinen kissa sairastui kun oli ulkosalla häkissä, niin ei olla enää pihalle viety.
Meillä kissat stressaavat jonkinverran matkustelua, mutta kun kopat on jatkuvasti niille nukkumapaikkana olkkarissa niin ei ole ongelmaa saada kissoja niihin, eikä ne ole juuri moksiskaan koppaan menosta.
Meillä jopa toinen joskus spurttailee kuljetuskoppaansa ja vetäsee tassulla oven kiinni perässään. :D Ja räppäsee tassulla jos yrität ovea avata.
Stressiherkkyys tosiaan riippuu kissasta itestään. Toiset stressaa herkemmin kuin toiset. Ja tommoseen esim matkustamisen aiheuttamaan stressiin on eläinkaupoissa ja apteekeissa tarjolla rauhottavia luontaistuotteita. Ne eivät siis sedatoi kissaa vaan rauhottaa mieltä, jolloin kissa ei stressaa niin paljoa matkustelua.
Kissan pitäminen pelkkänä sisäkissana ei ole julmaa. Ei varsinkaan jos olet valmis leikittämään kissaasi päivittäin tunnin pari ajan saalistusleikkejä leluilla.
Muistathan myös sen, että kissa tarvitsee kiipeily ja raapimapaikan itselleen. Kissat haluavat olla korkealla jolloin ne tuntevat olonsa turvalliseksi. Korkalle kun on mahdollisuus päästä niin kissakin pysyy tyytyväisempänä.
Siihen en ota kantaa tuleeko kissan ola rotukissa vai maatiainen. Meillä on maatiaisia ja terveinä ovat olleet (pl. toisen alkukesän sairastuminen).
Kissalle saat pitkän ja hyvän elämän tutustumalla kissan oikeanlaiseen ruokavalioon (ei viljoja!!!) ja vitamiinien saantiin.
Toivottavasti tästä oli sinulle edes jotain apua. Ja jos vain suinkin mahdollista niin sinuna ottaisin kodittoman kissan. Niitä on taas näin syksyn tullen monia kissoja jotka kaipaavat rakastavaa loppuelämän kotia! :)
Kyllä maatiaiskissat myös pärjää ihan hyvin sisällä, meillä kaksi semmoista, joita ei ulos edes saisikkaan. Toisaalta se johtuu siitä että asumme kaupungissa ja meidän kohdalle nyt vain osuneet arat yksilöt. Porukoilla taas oli rotukissa joka pääsi ulkoilman makuun valjailla kulkiessaan että ei sitä meinannu saada enää sisälle..
Tärkeää on luoda turvallinen ympäristö kissalle missä se pystyy kiipeilemään, katselemaan ympärilleen esim ikkunasta ulos ja tarpeeksi tilaa leikkiä. Raapimispuu on myös tärkeä, niitä kun voi olla useampikin. 2sta kissasta tosiaan on paljon seuraa toisilleen, mutta hyvin tuo meidän eka kissa pärjäsi 2 v yksikseenkin.
Etsiessäs kasvattajaa kannattaa katsoa, että kissanpennut ovat viettäneet paljon aikaa ihmisten (ja mahdollisesti muiden eläinten) kanssa elämänsä ensimmäisten 12 viikon aikana, sillä jälkeenpäin on vaikeampi kouluttaa kissaa luottamaan ihmiseen. (Toki sekin on mahdollista, meidän toinen kissa on asunut maalla/ metsässä ekat 13 viikkoa).
Matkustaminen on yleensä kaikilla eläimillä jonkin verran stressiä tuottavaa puuhaa, mutta kun se aloitetaan jo nuorena ja se on suht säännöllistä niin kyllä ne tottuu.. just lueskelin eläinlääkärin vo:lla tästä ja siellä ehdotettiin kroppaan laitettavaan pyyhkeeseen suihkuttaa feromonia. Tämä helpottaa kissaa rentoutumaan ja vähentää stressiä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:52"]
Älä ota kissaa asenteella: ilmainen maatiainen, 2e/kg raksut marketista ja 1e/kpl epämääräisiä säilykeruokia. Kissaankin on hyvä olla vara panostaa rahallisesti, se kun ei itse pääse vaikuttamaan omiin oloihinsa.
[/quote]
En ole ollenkaan tuollainen ihminen. Minun mielestäni eläintä ei saisi ikinä ottaa asenteella "on ne ihan kivoja, jos vaikka sitten ottaisin sellaisen". Ainakin tämän yhden asian voin taata, oli eläin sitten tarantella tai kissa, että mun luona on taattu rakastava ja välittävä koti. Kaikkeni olen aina tehnyt eläimen hyvinvoinnin ja terveyden eteen, ja se ei varmasti tule ikinä muuttumaan :) Kauhistelen sitä, kun jokainen s-market ja cittari on täynnä eläintenruokia, joita niille ei saisi ollenkaan antaa (esim. eläinperäisiä ainesosia ja proteiinia sisältävät jyrsijän- ja kaninruoat), Eihän niitä pakettien sisältöjä ala ajattelematon lukemaan. ap
Nro 10 täällä vielä jatkaa. Tuli tuosta nro 13 viestistä ja viittauksesta kodittomiin kissoihin mieleen, että "pelastettu" kissa on uskomattoman lojaali sitä ihmistä kohtaan, joka on tälle hyvän kodin antanut. Äidilläni on myös kolmas ulkokissa, joka on vain tupsahtanut pihalle aluksi täysin villinä olentona. Nyt muutama vuosi myöhemmin katin kasvoille syttyy sydänsilmä-emoji, kun edes äitini näkee ja seuraa häntä kaikkialle. Jopa siten, että äitini joutuu tosissaan huijaamaan kissaa, jotta katti ei lähtisi perään kauppaan ja jäisi matkalla auton alle.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:56"]
just lueskelin eläinlääkärin vo:lla tästä ja siellä ehdotettiin kroppaan laitettavaan pyyhkeeseen suihkuttaa feromonia. Tämä helpottaa kissaa rentoutumaan ja vähentää stressiä.
[/quote]
Olen lukenut myös Pet Remedy nimisestä tuotteesta, jota voi suihkuttaa kankaalle. Siinä on luonnollisia eteerisiä öljyjä, jotka (tekstin mukaan) vaikuttavat eläimen välittäjäaineisiin rauhoittavasti ja stressiä lieventävästi. Näin tätä tuotetta Yliopiston apteekissa (oli tilattavissa päivän tilausajalla) ja myös jossain eläinkaupassa. ap
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:01"]
[/quote]
En ole ollenkaan tuollainen ihminen. Minun mielestäni eläintä ei saisi ikinä ottaa asenteella "on ne ihan kivoja, jos vaikka sitten ottaisin sellaisen". Ainakin tämän yhden asian voin taata, oli eläin sitten tarantella tai kissa, että mun luona on taattu rakastava ja välittävä koti. Kaikkeni olen aina tehnyt eläimen hyvinvoinnin ja terveyden eteen, ja se ei varmasti tule ikinä muuttumaan :) Kauhistelen sitä, kun jokainen s-market ja cittari on täynnä eläintenruokia, joita niille ei saisi ollenkaan antaa (esim. eläinperäisiä ainesosia ja proteiinia sisältävät jyrsijän- ja kaninruoat), Eihän niitä pakettien sisältöjä ala ajattelematon lukemaan. ap
[/quote]
Ihanaa, oikea asenne <3
Mutta varsinkin kissojen kohdalla tuntuu että ihmiset suhtautuvat niihin hälläväliä-asenteella. Kun kissoja saa ilmaiseksi, niin niihin täytyy laittaa sitten mahdollisimman vähän rahaa.
Ota kissa paikasta, jossa ne ovat syntyneet ja eläneet sisällä. Älä ota tallikissan tai puolivillikissanpentuja, silloin sisällä elämiseen sopeutuminen on lähes mahdotonta. Sisällä eläneet kissat eivät ulkoilua kaipaa ja emokin on opettanut ne valmiiksi käymään laatikolla.
T.12
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
Ihanaa, oikea asenne <3
Mutta varsinkin kissojen kohdalla tuntuu että ihmiset suhtautuvat niihin hälläväliä-asenteella. Kun kissoja saa ilmaiseksi, niin niihin täytyy laittaa sitten mahdollisimman vähän rahaa.
Ota kissa paikasta, jossa ne ovat syntyneet ja eläneet sisällä. Älä ota tallikissan tai puolivillikissanpentuja, silloin sisällä elämiseen sopeutuminen on lähes mahdotonta. Sisällä eläneet kissat eivät ulkoilua kaipaa ja emokin on opettanut ne valmiiksi käymään laatikolla.
T.12
[/quote]
Onko siis yleistä, että kissa pääsee valjaissa ollessaan ulkoilun makuun, ja ei enää siedä sisällä oloa? Olin ajatellut ulkoiluttaa kissaa päivittäin tajuamatta, että ei se välttämättä ole vain hyvä juttu. ap
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:52"]
[/quote]
[/quote]
Tuolla asenteella kun olet varustettu, tulee kissa saamaan luotasi aivan ihanan kodin!!! ❤
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
Ihanaa, oikea asenne <3
T.12
[/quote]
Onko siis yleistä, että kissa pääsee valjaissa ollessaan ulkoilun makuun, ja ei enää siedä sisällä oloa? Olin ajatellut ulkoiluttaa kissaa päivittäin tajuamatta, että ei se välttämättä ole vain hyvä juttu. ap
[/quote]
Jos se on alistettu vankeuteen niin se sietänee sitä. Jos taas koitat pakottaa ulkokissan valjaisiin tai häkkiin niin se on todella huonoksi kissan psyykkeella ja tulet kuulemaan sen tai huomaamaan että kissa on karannut.