Te joiden perheessä on ollut koronaa. Tarttuiko kaikkiin perheenjäseniin?
Jos ei tarttunut, miksi luulette ettei niin käynyt?
Kommentit (59)
Äiti sairasti lievänä nuhana, isä ja lapset pysyivät terveenä. Kaikilla rokotukset, paitsi nuorimmalla lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Toinen lapsista sairasti koronan. Hänellä oli yksi rokote ja tauti oli tosi nopea. Meillä aikuisilla rokotteet. Luulen, että tauti oli lapsella niin nopea ettei ehtinyt tarttua muihin. Rokotuksella oli ehkä osansa tähän.
Ei todellakaan rokotteella ole mitään vaikutusta sairastuuko vai ei.
Ensimmäisellä kerralla tammikuussa sairastui 1/6 ja toisella kerralla maaliskuussa 2/6. En yhtään tiedä, miksi ei tarttunut kaikkiin. Tunnen perheitä, joissa sairastunut kaikki ja joissa sairastunut vain osa.
Tiedelehti 3/2022
https://www.digilehdet.fi/tiede/935a7794-4504-488d-a3e3-1e4a704e69e3
Britanniassa suoritettiin koe vapaaehtoisilla.
34 henkilön nenään pudotettiin tippa elävää virusta sisältävää nestettä. Viruspitoisuus vastasi tautia sairastavan erittämää viruspitoisuutta pisarassa.
18 henkilöä sai tartunnan, joista 2 oli oireettomia, muilla perusflunssan kaltaisia oireita, yhdellä hajuaisti reistaili vielä puolenvuoden kuluttua.
Kaikilla 3 rokotetta, sairastimme silti kaikki noin 2 viikkoa pahimman vaiheen ja nyt jälkioireena mieletön väsymys, toisella lihaskipuja ja unettomuus, kolmannella ihon punoitusta.
Minä sain pojalta (jo omillaan asuva) ja mies sai sit multa vaikka yritin oleilla eri huoneissa ja vältellä miestä että ei tarttuisi. Vähän sitkeämpänä flunssana sairastettiin.
Toinen lapsi sai koronan. Minuun tai toiseen lapseen ei tarttunut. Vaikka nukuin samassa huoneessakin hänen kanssaan. Pari päivää oli kuumetta, ei muuta. Minulla 3 rokotusta, lapsilla 1 silloin. Tämän vuoden puolella tämä.
Kaikki sairastui. Myös se jolla on 3 rokotusta. Muilla ei yhtään rokotuksia. Rokotetulle ei tullut kuumetta, muille tuli.
Meillä sairastui ensin koronaan molemmat lapset. Minä söin lapselta jääneet lihapullat lautaselta enkä sairastunut. Muutaman kuukauden päästä sain sitten koronan tuttava perheen lapselta. Meidän perheen isä ei ole sairastunut. Ja nämä tartunnat laboratorio varmistettuja.
1/3 sairastui. Elettiin ihan normaalisti eikä vältelty.
Kaikki sairastui, tytär yskäsi pari kertaa, minulla itse sairaus meni tylsyyden vallitessa, isännällä korkea kuume useana päivänä peräkkäin.
Jälkitauti on ollut karseeta, hengenahdistusta, uupumista, nukutaa päivät ja yöt, yskää.. aivan uskomatonta.
Minä sairastin tammikuussa, muilla ei mitään oireita tahi positiivista tulosta.
Siskoni perheessä siskon mies sairastui ensin, sitten 2 vrk sisään alkoivat oireet siskollani ja 2 v. pojalla. (Itse en ole sairastanut, mutta mulla ei ole perhettä, niin vastaan sen mitä tiedän)
Kolmen hengen perhe, kaikki rokottamattomia. Yksi sairasti lievillä oireilla, muille ei tartuntaa vaikka samassa huoneessa ja sängyssä nukuttiin. Syitä en lähde arvailemaan miksei tarttunut.
Teini sairastui mutta muihin ei tarttunut. Teinillä 2 rokotusta ja vanhemmilla kolme. Ei eristetty teiniä. Sairasti lievänä flunssana. Ei jälkioireita, ainakaan vielä.
Meillä sairasti 3/4. Mies joka oli saanut 3. rokotteen tasan 2vk ennen kuopuksen sairastumista säästyi, varmaan just suojateho ihan parhaimmillaan. Minun 3. rokotteesta oli jo monta kuukautta ja sairastuin, en mitenkään heti vaan vasta kun molemmat lapset oli parantumassa.
Sairastuimme kaikki pari päivää toisen rokotuksen jälkeen. 2 alle kouluikäistä (rokottamattomat) ja vanhemmat. Mies sairasti lievimmin, pelkällä pikkunuhalla. Lapsilla oli korkeimmat kuumeet, joihin piti antaa 2 eri lääkettä vuoron perään. Itselleni jäi astmaoireilu päälle, vaikka itse taudissa yskä ei ollut mikään kovin paha. Ei vienyt yöunia niinkuin yleensä yskät minulla. Nyt tosin aamuyön unet ovat häiriintyneet siitä hengenahdistuksesta. Saa nähdä kuinka pitkään kestää... Tein negatiivisen testin puolitoista viikkoa sitten.
Piikitetyt ovat olleet kipeänä ympärilläni. Minuun ei ole vielä tarttunut flunssat tässä pandemian aikana, mutta ehkä sekin päivä vielä tulee. En ole lähtenyt mukaan käsidesilotrauksiin tai naamarättihommiin.
Olen altistunut 10 kertaa (lapset, mies, työkaverit, miehen siskon perhe, harrastustoiminnassa). Viimeisimpänä mies sairastui. Minä en ole saanut ja sotealalla työskentelyn takia on pitänyt testatakin oireettomana, niin en ole oireettomanakaan sairastanut.