Mitä uskot tapahtuvan tänä vuonna? Sota, perikato, rauha?
Asiantuntijat povaa vaikeita aikoja, hintojen jyrkkää nousua, ruokapulaa, jopa mahdollista sodan leviämistä. Meitäkin on varoitettu, ihan kuten Ukrainaa, että Venäjä on nyt arvaamaton ja se kannattaa ottaa huomioon.
Mitä sun ajatuksissa on, että miten tässä tulee käymään ja varaudutko siihen jotenkin? Asiallisia vastauksia ja perusteluita, kiitos :)
Mulla on sellainen tunne, että sota ei jää pelkästään Ukrainaan, vaan leviää vielä ja meille tulee ainakin kovia kyberiskuja. Ja Eurooppaankin saattaa tulla ruokapulaa. En usko että ruoka loppuu, mutta siitä tulee paljon kalliimpaa ja kaikkea ei ole saatavilla kuten ennen.
Kommentit (22)
Kaikki on mahdollista ihan ydintuhoon saakka.
Pelkään että meillekin tulee sota kun Putin on loukussa, eikä me olla vielä Naton suojassa. Tää on mun pelko.
Rauha. Paitsi ukrainassa ei taida olla koska zelenskyi vaatii 91 rajoja takaisin, tämän päivän uutisartikkelin mukaan. Ja se ei näytä siltä että neuvottelu edistyy. Ja idän karhukin vaikuttaa vähän pelottavalta.
Oma elämäni ollut muutaman vuoden jo pelkkää perikatoa. Ihan sama vaikka ydinpommi putoaisi päähän, ei huonommaksi voi enää mennä.
Olen aidosti huolissani suomalaisten mielenterveydestä. Mielenterveystyö tarvitsee varoja kipeämmin kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että meillekin tulee sota kun Putin on loukussa, eikä me olla vielä Naton suojassa. Tää on mun pelko.
Useat on asiantuntijat tuoneet esille ettei nato takaa mitään ja silti siihen takerrutaan krampinomaisesti ettei tarvitse kohdata omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat on asiantuntijat tuoneet esille ettei nato takaa mitään ja silti siihen takerrutaan krampinomaisesti ettei tarvitse kohdata omaa elämää.
Kyllä se takaa. Nato puolustaa jokaista tuumaa omasta maaperästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsi parkaa. Miten helppoa sumuttaminen on kun ei ymmärretä se kuin mitä nenästä suuhun valuu ja näillä on oikeus äänestää. Ei mikään ihme, että ei meillä kovin hyvin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sinun lukea muutakin, kuin aihe vapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI ole mitään sisäänrakennettua automaatiota, joka laukeaisi hyökkäyksestä jäsenmaahan. Käytännössä siinäkin tapauksessa, että Nato pääsisi yksimielisyyteen jäsenmaan puolustamisesta, on jokaisen maan omissa käsissä arvioida, millaiseen toimintaan ryhtymisen se arvioi tarpeelliseksi. Tarpeelliseksi arvioitu tuki voi olla vaikkapa rekkalastillinen päiväysvanhaa hernerokkaa, jos kansallinen intressi ei ole käydä rintamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta maaperästään?!
Putinille annetaan rauhoittava annos lyijyä
Ukrainan tapahtumien verukkeella riistäjävalta nostaa meillä hintoja, vaikka tarvetta muutoin ei olisi.
Huom.! Kyseessä on silti arvio!
Venäjällä vaihtuu valta. Siltä minusta tuntuu. Vältymme nipin napin sodalta.
Aamupäivällä oli iso liuta lentokoneita matkalla moskovasta eteläuralin bunkereille. Vedä siitä jodipillari.
Tässä oli SELKEÄ ja mielenkiintoinen analyysi, näitä kuuntelisi enemmän. Erikoisjakso Venäjästä, Jyri Lavikainen haastattelu: https://www.youtube.com/watch?v=gtU4I9BX5XI&ab_channel=Futucast
ap jatkaa vielä.. ja ollaan varauduttu niin, että yritämme säästää enemmän rahaa sukanvarteen, osan käteisenä ja ollaan ostettu enemmän tiettyjä ruokajuttuja vähän varastoon, että olisi sitä kotivaraa ja kun vielä on saanut halvemmalla. Ostimme myös lapselle ensi talveksi vaatteita talvivaatteiden loppualesta, koska tämän talven vaatteet ovat jo liian pieniä ensi talvena. Asumme rivitalossa, niin ei ole mitään isoa pihaa, mutta meidän oma piha om aidattu ja sen myötäisesti on istutuslaatikot, varmaan yht joku 12 metriä. Olen ennen laittanut niihin kukkia, mutta nyt laitetaan perunaa ja muita kasviksia ja terassille laitan kasvamaan tomaatteja ja kurkkua, kun se on niin lämmin ja suojainen kesällä. Yhteen kulmaan haluaisin vielä mustaherukan, mutta siitä saisi satoa vasta sitten myöhemmin.