Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI te remontoitte vuokra-asuntoja?

Vierailija
24.08.2015 |

Tämä jaksaa aina ihmetyttää. Me ostimme halvalla rivitalon päädyn ja olemme tätä hiljakseltaan rempanneet mieleiseksi, ja useasti on tullut puhetta ihmisten kanssa mm. pikkurempoista. Ja hyvin usein vuokralla asujat kertovat innoissaan kuinka ovat tehneet asuntoonsa sitä ja tätä. 

Ja minä mietin että miksi? Varsinkin niiden kohdalla, jotka asuvat jossain VVO:n tai kaupungin asunnoissa. Yksityinen voi ottaa huomioon vielä hyvin tehdyt remontit, mutta isot firmat tuskin viisveisaavat tästä? 

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:37"]

Ap:n olisi ehkä kannattanut muotoilla kysymys, että "miksi te remontoitte vuokra-asuntoja omalla rahalla". Itse olen tätä samaa ihmetellyt että miksi remontoida vuokra-asuntoa, ellei vuokranantaja maksa sitten vähintään osan tai kokonaan materiaalit. Ymmärrän omalla rahalla remontoinnin jos vuokra on selkeästi alhaisempi kuin markkinahinnat, joten jää rahaa säästöön remontoida tai jos kyse on tosiaan jostakin seinän maalaamisesta, maali kun ei maksa ihan hirveästi.  

Pahimmassa tapauksessa voi käydä niinkin juuri kun olet asuntoa laittanut niin vuokranantaja päättää myydä asunnon ja olet tehnyt hänelle ilmaisen remontin.

[/quote]

En jaksanut kolmen kympin takia alkaa soittelemaan vuokranantajalle ja sopimaan asioista. Korjasin itse poraamani reikiä muutaman ja entisen asukkaan aiheuttamia kolhuja samalla vaivalla. Vuokra on alhainen, reilusti alempi, kuin muissa samanlaisissa asunnoissa tällä alueella. Lisäksi vuokranantaja ei kyllä heitä pihalle tuosta noin vain, kun on isompi yhtiö. Mutta en silti mitään laminaatteja omalla rahalla rupeaisi laittamaan.

Vierailija
62/64 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:37"]

Ap:n olisi ehkä kannattanut muotoilla kysymys, että "miksi te remontoitte vuokra-asuntoja omalla rahalla". Itse olen tätä samaa ihmetellyt että miksi remontoida vuokra-asuntoa, ellei vuokranantaja maksa sitten vähintään osan tai kokonaan materiaalit. Ymmärrän omalla rahalla remontoinnin jos vuokra on selkeästi alhaisempi kuin markkinahinnat, joten jää rahaa säästöön remontoida tai jos kyse on tosiaan jostakin seinän maalaamisesta, maali kun ei maksa ihan hirveästi.  

Pahimmassa tapauksessa voi käydä niinkin juuri kun olet asuntoa laittanut niin vuokranantaja päättää myydä asunnon ja olet tehnyt hänelle ilmaisen remontin.

[/quote]

En jaksanut kolmen kympin takia alkaa soittelemaan vuokranantajalle ja sopimaan asioista. Korjasin itse poraamani reikiä muutaman ja entisen asukkaan aiheuttamia kolhuja samalla vaivalla. Vuokra on alhainen, reilusti alempi, kuin muissa samanlaisissa asunnoissa tällä alueella. Lisäksi vuokranantaja ei kyllä heitä pihalle tuosta noin vain, kun on isompi yhtiö. Mutta en silti mitään laminaatteja omalla rahalla rupeaisi laittamaan.

[/quote]

Tuohon viimeiseen lauseeseen kiteytyi aika hyvin juuri se mikä minullakin oli pointtina. En siis tajua suurempien tai vähänkin kalliiden remppojen tekemistä, vaan juuri pienet, simppelit ja edulliset "ehostukset" ymmärrän kyllä. 

Tiedän itse pariskunnan joka laittoi vuokra-asuntoa enemmänkin, laminaatteja, tapetteja yms. ja olivat sopineet että vuokranantaja kustantaa puolet materiaaleista. Itse en olisi ainakaan tuollaisilla ehdoilla alkanut asuntoja paljoa laittamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:23"]

No nimenomaan kaupungin vuokraasunnossa kehtaan rempata. Me ei olla tästä muuttamassa pois ikinä joten miksi en remppaisi. Remonttitarvikkeet saa ilmaiseksi. Tietysti jos haluaa juuri vaikka jotain tietynlaista tapettia niin joutuu ite ostamaan ja maalejakin on vain tietyn värisiä. Mutta valkoista maalia saa niin paljon kun haluaa ja itse olen käynyt vain sävyttämässä sen maalin. Ei maksa paljoa. Yksityiselle en ikinä remontoisi. Omistaja kun voi potkaista sut pihalle milloin vain.

[/quote]

Olet hyvä esimerkki siitä miksi kaupungin asunnot tarvitsee kunnon siivousta. Kaikki sopimukset pitäisi tehdä vain määräaikaiseksi ja niihin tulorajat. Osittain tätä lakia on muutettu jo.

Mutta myös esim progressiivinen vuokra olisi hyvä idea. Eli vuokra nousee asukkaiden tulojen ja asukasmäärän mukaan.

Eikä asumistukea pitäisi ikinä maksaa kaupungin asunnoissa asuville. 

Kun kaupungin asunto on kuitenkin sosiaalituki jo itsessään.

Vierailija
64/64 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ap sun logiikkaa ollenkaan. Eihän kaikki, minkä sinä kotiisi laitat, ole suinkaan mikään hurja investointi, vaan teet sen ihan vaan omaksi viihtyvyydeksesi. Kun joskus myyt asuntosi, niin seuraava omistaja todennnäköisesti pistää pinnat uusiksi oman makunsa mukaan. 

Sinä remppaat kotiasi siksi, että sinulla on viihtyisämpää, ja niin tekevät muutkin. Joku seinän maalaaminen ei ole ajallisesti eikä rahallisesti mikään suuri ponnistus, ja siksi minua vähän huvittaa sun taivastelut. Ei muille ole niin iso asia tehdä pientä pintaremppaa, se ei juuri eroa vaivannäöltään tai rahaltaan esimerkiksi uusien verhojen hankkimisesta ja ompelemisesta. 

Ja koska tietenkin nyt haluat lytätä mun tavan asua joka tapauksessa, niin kerron että omassa asun, mutta olen asunut pitkään vuokralla. Ja sinä aikana säästänyt niin paljon rahaa, että jos multa nyt on yksi viisikymppinen mennyt sinne ja tänne silloin tälloin oman kodin viihtyvyyden ja mukavuuden parantamiseen, niin se ei tosiaan ole ollut hukkaan heitettyä rahaa.