Onko työkokeilusta ollut teille mitään hyötyä? Piristikö mieltä?
Kommentit (49)
Ei TODELLAKAAN piristänyt mieltä. Olin joulun aikaan työkokeilussa ja mulla oli pitkät päivät, pyydettiin/suorastaan pakotettiin monesti jäämään ylitöihin ja tekemään viikonloppuja, mistä en siis rahaa saanut. Työporukka ärsyyntyi kun pomo laittoi mut esim iltavuoroihin ja viikonloppuihin mistä en siis mitään saanut, koska sitten muut työbtekijät eivät saaneet noita lisiä. Kun muut työntekijät (myös harjoittelijat koulun kautta) saivat pomolta joulurahaa ja joulupaketin, mä en saanut mitään kun "sä oot vaan työkokeilussa" :D kuukauden olin ja sanoin et kiitti mulle riitti ja puhuin työkkärin toimistolla tuosta kohtelusta, niin he vaan sanoivat "olisit jatkanut kun susta selvästi oli tuohon työhön, mutta annoit kateuden vaikuttaa" jos sä oot 10-12 tuntia joka päivä työkokeilussa (ja ei saisi olla kuin maks sen 8 tuntia) ja vielä pakotetaan viikonloppuna iltavuoroihin, niin eihän tota kukaan jaksa. ei tossa kyllä kyse ole "kateusta" vaan siitä että pitäisi kohdella paremmin myös niitä "pelkkiä" työkokeilijoita
Työkokeilu mahdollisti minulle työpaikan. Kun työkokeilu päättyi niin minut palkattiin samaan aikaan oikeaksi työntekijäksi
Ihan tyytyväinen kirjoitti:
Työkokeilu mahdollisti minulle työpaikan. Kun työkokeilu päättyi niin minut palkattiin samaan aikaan oikeaksi työntekijäksi
Hienoa. Olet selvästi hoitanut työkokeilun hyvin.👍
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan mennyt oman alansa työkokeiluun? Ihan vain saadakseen jalkaa ovenväliin, jos ei muuten töihin ole päässyt? Onko kukaan saanut työpaikkaa tällä tavalla? Vai onko tämä edes mahdollista o.O Onko tietäjiä paikalla?
Olin kaksi kertaa alani työkokeilussa, suoritin samalla erästä koulutusta. En työllistynyt kyseisiin paikkoihin, mutta jälkimmäisessä ollessani sain alalta projektityötä, ja sen jälkeen töitä onkin löytynyt hyvin. Eli mielekäs työkokeilupaikka voi kyllä auttaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorille joilla ei ole mitään työkokemusta tai alanvaihtajille tekee ihan hyvää päästä vähän pällistelemään mutta muuten yhtä tyhjän kanssa.
Homma on lähinna pelleilyä.
Olen hyötynyt työkokeilusta. Alaa vaihtaessa hommasin työkokeilupaikan kiinnostavalta alalta. Työllistyin paikkaan oppisopimuksella, myöhemmin työni vakinaistettiin.
Menin oman alan työkokeiluun ja 3 vuoden sijaisuuden jälkeen sain vakipaikan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan mennyt oman alansa työkokeiluun? Ihan vain saadakseen jalkaa ovenväliin, jos ei muuten töihin ole päässyt? Onko kukaan saanut työpaikkaa tällä tavalla? Vai onko tämä edes mahdollista o.O Onko tietäjiä paikalla?
Työkokeilu ei ole palkaton koeaika, tarkoituksena on kokeilla alaa tai ammattia tai pitkän poissaolon jälkeen katsoa, mitä osaamista pitää päivittää. Työnantajille on tehty selväksi, että kokeilijan palkkaaminen ei ole hyvä asia, koska tarkoitus on ohjautua koulutukseen/pätevöitymään.
Vierailija kirjoitti:
No aika huonostihan työnantaja tuon on hoitanut, jos ei ymmärtänyt, että kokeilijalta puuttuu riittävä osaaminen ja hän on siksi kokeilussa katsomassa, mitä tarvitaan. Miksi joku kuvittelee, että työkokeilussa ollaan osoittamassa, että osataan työ, kun nimenomaan ollaan katsomassa, mitä ei vielä osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika huonostihan työnantaja tuon on hoitanut, jos ei ymmärtänyt, että kokeilijalta puuttuu riittävä osaaminen ja hän on siksi kokeilussa katsomassa, mitä tarvitaan. Miksi joku kuvittelee, että työkokeilussa ollaan osoittamassa, että osataan työ, kun nimenomaan ollaan katsomassa, mitä ei vielä osata.
Työkokeilussa olevalla voi olla paljonkin osaamista ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Palkka piristää, ei palkaton työ.
Minä ainakin sain lähes palkkaa vastaavaa kuntoutustukea työkokeilun ajalta. Eläkelaitoksen tukemassa työkokeilussa olin pitkän sairasloman jälkeen. Ilmeisesti työkkärin järjestämä on eri asia.
Sain sen jälkeen ensin palkkatukipaikan sijaisena, sitten määräaikaisia pätkiä ja lopuksi vakipaikan.
Turha. Olin 2kk ja työnantaja ei antanut mitään muita tehtäviä kuin keittää kahvia. En siis päässyt kokeilemaan ollenkaan alan töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa olevalla voi olla paljonkin osaamista ennestään.
Silloin hänen paikkansa ei ole työkokeilussa vaan töissä!
Vierailija kirjoitti:
Turha. Olin 2kk ja työnantaja ei antanut mitään muita tehtäviä kuin keittää kahvia. En siis päässyt kokeilemaan ollenkaan alan töitä
Miksi et avannut suutasi ja näyttänyt tehdystä sopimuksesta, mitä tehtäviä oli tarkoitus kokeilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et avannut suutasi ja näyttänyt tehdystä sopimuksesta, mitä tehtäviä oli tarkoitus kokeilla?
Tottakai yritin. Työnantajaa ei vaan kiinnostanut. Eikä työkavereita. Ketään ei oikeastaan kiinnostanut koko juttu
En kokenut että siitä olisi mitään hyötyä ollut. Kohdeltiin huonosti kyseisellä työkokeilupaikalla ja mikä sitten vielä enemmän pahensi minun masennustani ja ahdistuskohtauksia ja fyysinen työ huomioiden mun kunnon ja sairaudet, oli liian kuormittavaa. Kuukauden kärvistelin ja en jatkanut siellä, mistä tuli sitten huutia työkkäristä ja mua yritettiin laittaa taasen työkokeiluun toiseen saman alan paikkaan ja eivät kuunnelleet kun sanoin monesti etten tuota työtä pysty tekemään. Onneksi sitten lääkärin puoltava lausunto mun henkisestä ja fyysisestä voinnista puoltivat minua ja sain kokeilla kuntouttavaa työkokeilua mikä oli sitten hyvä asia koska sitä kautta sain tukea ja apua, ja myöhemmin sain kun sainkin palkkatyötä paikasta jossa edelleen työskentelen.