Kysymys papilloomaviruksen tarttumisesta
Miten todennäköistä on saada tartunta jos on ollut yhdynnässä vain yhden henkilön kanssa koko elinaikanaan?
Entä miten todennäköistä se olisi jos samassa tapauksessa kyseessä on molempien ns. ensikerta?
Ja vielä miten todennäköisesti virus tarttuu ilman yhdyntää, esimerkiksi suutelemalla tai suuseksissä?
Kiitos jos viitsit vastata asiallisesti!
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Ei tartu kuin sellaiselta, jolla on virus.
Miten todennäköisesti tarttuisi ilman yhdyntää kantajalta? esimerkiksi suutelu tai suuseksi?
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän tuon muttei mistään löydä tarkkaa tietoa mitä voisi soveltaa omassa tapaukseessa. Minulla on ollut vain yksi seksikumppani joka oli itsekin ns. neitsyt ja on nykyinen poikaystävä. Mutta tätä ennen oli eräs vanhempi mies joka yritti suostutella seksiin mm. suutelemalla ja antamalla suuseksiä, olin humalassa ja tuo tilanne kaduttaa ja hävettää vaikka ei onneksi päätynytkään yhdyntään. En ole kertonut kenellekään siitä. Mutta pelottaa että sain tartunnan. Minulla ei ollut tuolloin rokotetta.
-ap
Voiko muuten papassa näkyä solumuutoksia ilman että on saanuttartunnan?
Papilloomavirukset ovat sen verran yleisiä, että saat kyllä sellaisen joko nykyiseltä poikaystävältäsi tai joltakin seuraavista. Älä kuitenkaan huoli, mitään haittaa niistä ei yleensä useimmille ole. Gynellä kannattaa silloin tällöin käydä tarkistuttamassa näkyykö mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän tuon muttei mistään löydä tarkkaa tietoa mitä voisi soveltaa omassa tapaukseessa. Minulla on ollut vain yksi seksikumppani joka oli itsekin ns. neitsyt ja on nykyinen poikaystävä. Mutta tätä ennen oli eräs vanhempi mies joka yritti suostutella seksiin mm. suutelemalla ja antamalla suuseksiä, olin humalassa ja tuo tilanne kaduttaa ja hävettää vaikka ei onneksi päätynytkään yhdyntään. En ole kertonut kenellekään siitä. Mutta pelottaa että sain tartunnan. Minulla ei ollut tuolloin rokotetta.
-ap
Käy testissä. Kukaan tällä palstalla ei tiedä, onko sinulla virus vai eikö ole.
"Viruksen olemassaolo voidaan tutkia HPV- eli papilloomavirustestillä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Olen käynyt papassa ja oli joku muutos. Tarkoittaako se että olen saanut tartunnan?
Muutoksia aiheuttaa muutkin asiat kuin hpv:t, sanoiko lääkäri tarkemmin tuloksista?
Hpv tarttuu myös suuseksissä enemmän tai vähemmän yhtä helposti kuin perus- ja anaaliyhdynnässä. Virus tarttuu kuitenkin sitten sinne suuhun tai peppuun eli muutoksesi ei voi olla seurausta suuseksissä saadusta hpv tartunnasta. Muutoksia voi kuitenkin syntyä sinne suuhun/nieluun ja pepuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Olen käynyt papassa ja oli joku muutos. Tarkoittaako se että olen saanut tartunnan?
Ei välttämättä. Mulla oli muutoksia, mutta hpv nega. Sitä en tiedä johtuiko muutokset hpv:sta joka parantunut itsestään, mutta sillä hetkellä virusta ei löytynyt. Mihinkään paniikkiin ei tosiaan ole syytä.
Mene hpv testiin, ei sitä muuten tiedä. Ja ota hpv-rokote, jos testeissä ei ilmene tartuntaa, antaa suojan hpv: ltä.
Vierailija kirjoitti:
Muutoksia aiheuttaa muutkin asiat kuin hpv:t, sanoiko lääkäri tarkemmin tuloksista?
Hpv tarttuu myös suuseksissä enemmän tai vähemmän yhtä helposti kuin perus- ja anaaliyhdynnässä. Virus tarttuu kuitenkin sitten sinne suuhun tai peppuun eli muutoksesi ei voi olla seurausta suuseksissä saadusta hpv tartunnasta. Muutoksia voi kuitenkin syntyä sinne suuhun/nieluun ja pepuunkin.
Kiitos vastauksesta.
Tarkennan vielä yleisesti kaikille että minä en siis antanut suuseksiä miehelle, vaan se mies minulle. Mutta hän myös suuteli minua joitain kertoja ja mahdollisesti kosketti siittimenpäällä alapäätäni ennenkuin käskin lopettaa. Ja nykyinen kumppanini on se jolle menetin neitsyyteni ja joka itsekin oli täysin kokematon.
Sain kokeen tulokset kirjallisena, joten ei mitään selityksiä, vain että oli joku muutos jonka vuoksi pitää mennä testiin vuoden päästä uudestaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mene hpv testiin, ei sitä muuten tiedä. Ja ota hpv-rokote, jos testeissä ei ilmene tartuntaa, antaa suojan hpv: ltä.
Näkyykö tuosta testistä aina onko hpv vai vain että onko se aktiivinen?
Papillommavirus pillujen viereen pitäisi gynekologilla tatoida varoitus tartuntavaarasta. Ahkerasti pillua jakava nainen on oikein supertartuttaja.
HPVn voi saada jo vauvana äidin synnytyskanavasta. 90% :lla naisista on HPV vasta-aineita eli lähes kaikki sen on jossain vaiheessa elämäänsä saaneet ja lähes kaikki siitä myös paranee ilman mitään tietoa siitä, että viruksen on saanutkaan. Eli turhaa hysteerisyyttä on turha potea. On toki hyvä, kun nykyään nuoret rokotetaan niitä riskivirustyyppejä vastaan. Vähentää jatkossa seulontojen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Papilloomavirukset ovat sen verran yleisiä, että saat kyllä sellaisen joko nykyiseltä poikaystävältäsi tai joltakin seuraavista. Älä kuitenkaan huoli, mitään haittaa niistä ei yleensä useimmille ole. Gynellä kannattaa silloin tällöin käydä tarkistuttamassa näkyykö mitään.
"mitään haittaa niistä ei yleensä useimmille ole"
Toisaalta ovat vastuussa noin 5 % kaikista syövistä maailmassa, joten ihan mitättömästä asiasta ei ole kyse.
Ainakin 95% kohdunkaulan syövistä johtuu HPV:sta.
Suutelemalla voi tarttua monet taudit nykyisin kun suuseksi on yleistynyt
Ei tartu kuin sellaiselta, jolla on virus.