Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok antaa lahjaksi jotain kirpputorilta ostettua?

Vierailija
17.03.2022 |

Sain viikonloppuna syntymäpäivälahjaksi siskolta aterinsetin, jotka on ostettu kierrätyskeskuksesta... Onhan nuo kauniit, mutta ällöttää käyttää käytettynä ostettuja aterimia. Ties mitä edelliset omistajat on niillä tehneet, esimerkkinä kaverini jolla on tapana kaivaa haarukalla jalkapohjansa syyliä. Mielikuva oksettaa. Oma kokemukseni kierrätyskeskuksista on muutenkin se, että ovat jotenkin likaisia paikkoja.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kirpparilta hankitut ja muuten kierrätetyt lahjat ovat ok, jos ne ovat täysin puhtaita, ehjiä ja muutenkin hyväkuntoisia. Itse olen saanut lahjaksi kirpparilta ostetun Aalto-maljakon, ja se oli oikein ok. Varsinkin kirjoja ja tekstiilejä kirpparilta ostaessa on aina olemassa vaara, että nissä on esim. eläinten karvaa tai hilsettä ja jos ovat vaikka hometalosta lähtöisin, voivat aiheuttaa pahojakin oireita.

Vierailija
22/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai kirppiksen kirjoista luteita. Kirjat ovat erittäin yleisiä paikkoja luteille, kun kirjoja usein säilytetään sängyn vieressä yöpöydällä. Myös käytetyistä vaatteista voi saada helposti luteita. Itse en halua siksi käytettyjä lahjoja, liian moni kaveri on saanut käytetyistä tavaroista luteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä myös pyörii varastettua tavaraa meikki pusseja kasseja kelloja koruja takkeja kaikki ei ole oikeasti rehellistä. Nykyään on kauppoja missä myydään käytettyjä astioita vaatteita sekaisin uusien kanssa mikä on hyvin huijausta kyllä.

Vierailija
24/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai lahjan antajasta ja saajasta. Jos ovat saman henkisiä eli pitävät kirpputoriaarteista, niin siitä vaan.

Mutta minulle kiitos ei mitään kirpputorilta!  En yleensäkään välitä lahjoista. Jos tuo niin sitten mieluiten jotakin syötävää/juotavaa tai leikkokukkia. Ne syötävätkin mieluiten säilyviä. Yksi tuttu tuo aina 70-luvulle asti klassisen lahjan eli paketin kahvia. Ei mitään erikoista, mutta ihan kiva ja ongelmaton. Kesällä voi tuoda vaikka omenoita, jos on oma puutarha. Viiniä meille ei tarvitse tuoda, koska sitä menee olematon määrä ja mielellään valitaan itse tilanteeseen sopivaa, silloin harvoin kuin tarvitaan. (Ja tällä hetkellä on jo useita pulloja kertynyt ties mistä).

25/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok jos ei tiedä että saaja kerää jotain vanhempaa astia/aterin sarjaa. Tai sitten alkuperäiset laput /pakkaus kiinni tuotteessa.

Itse kerrän erästä Villeroy&Boch sarjaan jonka valmistus lopetettu muistaakseni 1998. No mistäpä muualta sitä saa kuin antiikkiliikkeitä ja kirpputoreilta.

Vierailija
26/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kirpparilahja on ok ainoastaan silloin kun 

a) tulee lahjaksi henkilölle, joka on itse maininnut että haluaa nimenomaan suosia kirpparikamaa ja kierrätystä uuden sijaan

b) kyseessä on joku harvinaisempi keräilyesine 

Vierailija
27/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen kyllä antanut kirpparilta ostettuja lahjoja useinkin, mutta vain tutummille ihmisille, joiden tiedän sen hyväksyvän. Onneksi oma lähipiiri ymmärtää, ettei kaikki käytetty ole automaattisesti saastaista ja ällöttävää. Esim. tyttöni sai joululahjaksi tietynlaisen lautasen, jollaisia ei enää valmisteta ja jonka hän oli vahingossa onnistunut särkemään. Ilahtui suunnattomasti, koska ei uskonut saavansa sellaista enää mistään. 

Vierailija
28/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kai lahjan antajasta ja saajasta. Jos ovat saman henkisiä eli pitävät kirpputoriaarteista, niin siitä vaan.

Mutta minulle kiitos ei mitään kirpputorilta!  En yleensäkään välitä lahjoista. Jos tuo niin sitten mieluiten jotakin syötävää/juotavaa tai leikkokukkia. Ne syötävätkin mieluiten säilyviä. Yksi tuttu tuo aina 70-luvulle asti klassisen lahjan eli paketin kahvia. Ei mitään erikoista, mutta ihan kiva ja ongelmaton. Kesällä voi tuoda vaikka omenoita, jos on oma puutarha. Viiniä meille ei tarvitse tuoda, koska sitä menee olematon määrä ja mielellään valitaan itse tilanteeseen sopivaa, silloin harvoin kuin tarvitaan. (Ja tällä hetkellä on jo useita pulloja kertynyt ties mistä).

Juuri tällaisille tyypeille ei kyllä teekään mieli mitään viedä. Voin hyvin kuvitella, miten naama norsunveellä sen kahvipaketin otat vastaan. 

Vierailija
29/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkiskuoriaiset täit siis on erikseen päätäit ja vaatetäit vaate täi pesii vaatteissa. Pää täi elää hiuspohjassa ja satiaset karvoituksessa.Vaatetäi voi olla isokin.Sitten on niitä vihreitä koi perhosia jotka lentää tekee reikiä villapuseroihin.Niihin on olemassa koi palloja.Kun muutat ei ole viisasta viedä vanhoja huonekaluja mukana jos ne jo on luteisia. Älä ota roskista patjoja ikinä.Meillä nähtiin oikeita luteita melko uudessa asunnossa lattioilla.

Vierailija
30/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appivanhemmat ovat tosi nuukia, huh huh, tarinoita riittäisi.

Lähdettiin kerran lomamatkalle Italiaan. Siitä pari v päästä osallistuin Marttojen kokkikurssille.

Sain joululahjaksi Italiasta kertovan keittokirjan, italiaksi. Lahja sopii minulle täydellisesti.

Kirja oli peräisin ilmaishyllyltä ja sinne myös joulun jälkeen palautettiin

Vierailija
31/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kirpparilta ostettua astiasarjaa jota keräsin ja olin itsekin käytettynä ostanut.

kele tollasia ekan maailman ongelmia ap. Eikö sua hävetä?

Vierailija
32/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitäpä roskiin jos noin ällöttää.

Vierailija
33/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpaa kirpparilta ostetut lahjat, ja ostan itsekin paljon kaikkea tarpeellista käytettynä. Aterimet voi vaikka keittää kiehuvassa vedessä, kyllä siinä kaikki pöpöt kuolee. Ihan sama mitä entinen omistaja on tavaralla tehnyt, jos se vain kestää kunnollisen pesun.

Vierailija
34/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut lahjaksi Oiva Toikan Vesuvius-kynttilälyhdyn käytettynä. Tuotetta ei ole enää vuosiin valmistettu, eipä muita ostospaikkoja sille ole, kuin kirpparit/antiikkiliikkeet.

Vierailija
35/44 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tavaroita, joita ei edes saa muualta kuin kirpparilta siksi, että valmistus on lopetettu. Arvostaisin suuresti esimerkiksi jotain erityistä lasiastiaa, vaikka se olisi ostettu kympillä kirpparilta tai vaikka kaatopaikkakuormasta löydetty. 

Aloittajan ongelma on ehkä joku muu kuin kirpparikammo, jos pelkkä mielikuva kammottaa.

Vierailija
36/44 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitäpä roskiin jos noin ällöttää.

Ei roskiin vaan metallikierrätykseen.

Vierailija
37/44 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä ne aterimet pyykkipulveri vedessä, lähtee ruosteet ja pöpöt.

Ei tehtaalta tulleet tavarat myöskään ole sterilejä. Eikä pidäkään olla, ihminen tarvitsee bakteereita elääkseen terveenä.

Vaikka keittäisi niin kyllä se mielikuva riittää ällöttämään

🤣🤣🤣🤣🤣 et oo vissiin koskaan syönyt ravintolassa, tai te muut jotka käytätte vaan uutena ostettuja aterimia ja astioita. Wtf.

Vierailija
38/44 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aloittaja käy ikinä kahviloissa tai ravintoloissa? Ajatella, nekin haarukat ja lusikat ovat olleet ties kenen suussa.

Vierailija
39/44 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomattomia tuhlataan kaikki luonnovarat koska mä tahdon uutta ihmisiä. Onko noin itsekeskeisiä ihmisiä es oikeasti olemassa? Hirveää. Ap tunge ne lusikkasi UFFin laatikkoon niin teet es kerran elämässäsi jotain hyvää.

Vierailija
40/44 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on. Aterimet saa pestyä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi