Onko ok antaa lahjaksi jotain kirpputorilta ostettua?
Sain viikonloppuna syntymäpäivälahjaksi siskolta aterinsetin, jotka on ostettu kierrätyskeskuksesta... Onhan nuo kauniit, mutta ällöttää käyttää käytettynä ostettuja aterimia. Ties mitä edelliset omistajat on niillä tehneet, esimerkkinä kaverini jolla on tapana kaivaa haarukalla jalkapohjansa syyliä. Mielikuva oksettaa. Oma kokemukseni kierrätyskeskuksista on muutenkin se, että ovat jotenkin likaisia paikkoja.
Kommentit (44)
Hyi ehdoton ei kirppislahjoille! Nuoruudessa opiskelijasoluun levisi luteet, kun kämppis oli mennyt ostamaan kierrätyskeskuksesta tavaraa (ja kotivakuutushan ei mitään korvannut....). Olisipa mukava saada lahjasta luteet riesaksi.
Keitä ne aterimet pyykkipulveri vedessä, lähtee ruosteet ja pöpöt.
Ei tehtaalta tulleet tavarat myöskään ole sterilejä. Eikä pidäkään olla, ihminen tarvitsee bakteereita elääkseen terveenä.
En tiedä noista lahjoista, mutta kuka ihme kaivaa syyliä haarukalla?????
Vierailija kirjoitti:
Hyi ehdoton ei kirppislahjoille! Nuoruudessa opiskelijasoluun levisi luteet, kun kämppis oli mennyt ostamaan kierrätyskeskuksesta tavaraa (ja kotivakuutushan ei mitään korvannut....). Olisipa mukava saada lahjasta luteet riesaksi.
Luteet leviää yleensä käytetystä sohvasta tai sängystä.
Vierailija kirjoitti:
Keitä ne aterimet pyykkipulveri vedessä, lähtee ruosteet ja pöpöt.
Ei tehtaalta tulleet tavarat myöskään ole sterilejä. Eikä pidäkään olla, ihminen tarvitsee bakteereita elääkseen terveenä.
Vaikka keittäisi niin kyllä se mielikuva riittää ällöttämään
Mun mielestä on. Hyvä lahja kertoo jotain myös antajastaan ja esim. hänen arvoistaan. Kaikista parasta olisi tietty, jos voi antaa jotain mitä on ihan itse tehnyt. Tämä on varmasti myös elämäntilanne kysymys, itse olen jo siinä vaiheessa, että en kaipaa yhtään mitää ylimääräistä huusholliini, joten minulle sopiva lahja voisi olla vaikka tyhjä pahvilaatikko, jonka voisin täyttää tarpeettomaksi käynneillä tavaroilla - ja lahjan "antaja" kävisi sitten sovittuna ajankohtana noutamassa laatikollisen tavaroita pois:))
On ok. Jos haluaa että tää pallo on olemassa vielä tulevaisuudessa ois hyvä kierrättää, koskee myös lahjoja.
Ei ole ok ellei lahjansaaja nimenomaan kerää jotain tiettyä vanhaa astiastoa ym.
Parin kaverin kanssa ollaan sovittu pienistä lahjoista ja max. 10 - 15 euroa saa maksaa ja ehdottomasti pitää olla kirpparilta. Synttäri- ja joululahjojen metsästäminen heille on ihan kivaa.
Samoin sukulaislapset saattavat saada tädiltä kirpparilta ostetun marimekon paidan (ostan kirppareilta vain priimaa, en virttyneitä, nyppyisiä tai risoja - uudenveroisia vain ja kun käyttää aikaa etsintään, niitä löytyy)
Mitähän ihmettä nyt taas? Kyllä itse olen saanut paljonkin kirppistavaraa lahjaksi, ja olen myös niitä antanut. Ei kuitenkaan tekstiilejä, vaan siis ihan vaikka jotain keräilykamaa/koriste-esineitä/ kippoja ja kuppeja joita ei kaupoista enää saa. Miksi se olisi jotenkin ällöttävää tai kamalaa? Itse olisin kiitollinen, jos saisin jonkun kauniin aterinsetin, vaikkakin kirppikseltä ostetun. Voihan ne nyt saakeli pestä ja pitääkin ennen käyttöönottoa, eikä kaikki tosiaankaan kaivele niillä mitään syyliä.
En mä mitään haarukoita tykkäisi saada tai antaa. Mutta esim äitini kanssa olemme antaneet toisillemme kirppiksiltä ostettuja hyväkuntoisia kirjoja, jos on tiennyt, että toinen tykkää kirjailijasta tai ei ole lukenut jotain tiettyä, mistä tietää toisen tykkäävän.
Olen myös aikanaan saanut lahjaksi kirppikseltä ostetut lähes uudenveroiset nahkaiset ratsastussaappaat. Oli mieluinen lahja, uutena maksavat todella paljon.
Vaatteita en kyllä suosittelisi ehkä noin muuten antamaan.
Ei. Muutenkin on ekologisempaa sopia, että ei osteta mitään lahjoja, ei uutta eikä käytettyä. Käyn itse kirppiksillä, mutta en halua muilta käytettyjä tavaroita. Haluan tehdä ostopäätökset itse omalla tarkalla seulalla. Äitini jossain välissä raahasi lapsille vaatetta ja lelua kirppiksiltä ja piti tiukasti sanoa, että nyt loppuu. En halua, että kaapit pursuaa tavaraa vain siksi kun on halvalla saatu.
Jos ne ovat täyttä terästä, liota niitä altaassa klooripesuaineliuoksessa. Sillä lailla sairaalan aterimia kiillotettiin välillä, tuolla saa tummumat pois. Normaalisti ne pestään vain kahdesti, ensin kaikki sekaisin keskenään ja toiseen kertaan lajiteltuina.
On. Olen saanut veljen perheeltä joululahjoina aivan ihanan Tamara Aladinin lasimaljakon ja arabian vanhan teekannun, jotka molemmat ovat löytyneet kirppikseltä ja laatuunsa nähden ihan todella halvalla. Mitä väliä sillä on, mistä ja millä hinnalla esine on ostettu, jos se on kiva ja saajalle mieluinen?
No ilmeisesti ei tässä tapauksessa.Moni arvostaa kierrätettyä,joten heille sopii.
Mielellään kiitos kirpparilta ostettua. Aloittajalla taitaa olla pöpökammo.
No en nyt sitten tiedä, mikä ostospaikka ap:n tai muidenkaan mielestä olisi esim. aterimille riittävän steriilli. Ei ne desinfioituna suoraan linjastolta ilmatiiviiseen pakettiin ne uudetkaan aterimet päädy. Ties kuka nenänkaivaja ja pyllynraapija niihinkin on kosketellut missäkin vaiheessa. Käytettyjä sohvia ja patjoja ja muita pehmeitä kalusteita ei kannata luteiden takia hankkia, mutta kyllähän kaikki muu käyttötavara on ihan yhtä hyvin kirppikseltä tai kierrätyskeskuksesta hankittavissa - sekä itselle että lahjaksi.
On ok. Sain juuri ystävältäni synttärilahjaksi kirpprilta ostetun kirjan, joka sopii meidän historiaamme täydellisesti. Kirjaa ei ole vuosiin myyty uutena.
Vuosi on 2022 ja olisi korkea aika päästä yli huumasta ostaa uutta tavaraa.
No ei ole minun mielestäni ok.