Miten suhtautua puolison mökkiin?
Olemme olleet joitain vuosia yhdessä. Puoliso osti omalla rahoituksellaan mökin, josta en omista mitään. Olisin ehkä tulevina vuosina voinut osallistua siihen, mutta puoliso halusi ostaa sen nyt. Hän tietenkin toivoo, että olen mökillä mahd.paljon ja laittaisin sitä,olisin kiinnostunut sisustuksesta ja remppauksesta. Puolisollani on jo lähes aikuinen lapsi, joka ei ole meidän yhteinen. Miksi minusta tuntuu niin tylsältä laittaa mökkiä? Ei se tunnu omalta enkä ole kauhean kiinnostunut siellä edes olemaan, en halua investoida sen sisustukseen omaa rahaa paljoa. Miten te suhtautuisitte mökkiin tässä tilanteessa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies haluaa myös mökin. Mä en missään tapauksessa halua mökkiä. Mies ostakoon, jos haluaa, yhteistä omaisuutta ei tietenkään sen lainan pantiksi laiteta. Ja voin mä siellä käydä jonkun viikonlopun vieraana käydä, siivoamiseen & remppaamiseen & sisustamiseen, pihan laittoon tms en koske pikkurillilläkään.
Ahaa. Maksatko sitten oleskelustasi?
Ethän sinä hotelliinkaan maksamatta mene.
En maksa kavereidenkaan mökillä vieraillessa, silloin toki osallistun ruuanlaittoon (ja sen kustannuksiin), tiskaamiseen jne päivittäisiin rutiineihin, en tyhjennä huussia enkä kattokouruja, tai suursiivoa mökkiä tai leikkaa nurmikkoa tai pensaita. Mutta tosiaan en mitenkään pidä mökkeilystä, joten voin kyllä jättää käymättä viikonloppujakaan. Ei ole multa mitenkään pois.
Voit ostaa siitä puolet jossain vaiheessa.
Siihen asti tai jos et osta puolia tai mies ei tee testamenttaa sitä sinulle, suhtaudu kuin harrastukseen; tee sitä mitä haluat ja nauti mökkeilystä. Muista, että harrastukset maksaa, mutta hirveitä summia ei kannata laittaa mökkiin, koska et saa niitä takaisin.
Jälleen ongelma naiselle kun mökki ei ole hänen oma niin hankala päättää asioista kun ei ole sananvaltaa miten asiat tehdään
Omaa rahaa AP:n ei kannata mökkiin satsata (itse vastaavassa tilanteessa kyllä voisin jotain,peintä hankkia, mieleisen aurinkotuolin tmv.) mutta miksei voisi auttaa miestä sisustamisessa? Käykää kaupassa, neuvo mitkä verhot sopii ja mkkä maali seinään hyvä jne. mutta mies maksaa. Ja itse kyllä voisin auttaa vaikka verhojen ripustuksessa ja muussa vastaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies haluaa myös mökin. Mä en missään tapauksessa halua mökkiä. Mies ostakoon, jos haluaa, yhteistä omaisuutta ei tietenkään sen lainan pantiksi laiteta. Ja voin mä siellä käydä jonkun viikonlopun vieraana käydä, siivoamiseen & remppaamiseen & sisustamiseen, pihan laittoon tms en koske pikkurillilläkään.
Ahaa. Maksatko sitten oleskelustasi?
Ethän sinä hotelliinkaan maksamatta mene.
Jos oma puoliso alkaisi vaatia maksua mökkivierailta kuten minulta, niin vaatisin häneltä kuitin maksusta, jossa on eritelty kustannukset arvonlisäverottain. Aamupalan on sitten paras olla runsas ja mökin siisti.
Minusta tuo oli puolisolta vähän sellainen teko, että hän osoitti että ei kiinnosta yhteiset asiat tai edes yhteisesti suunnitella asioita, joita itse rahoittaa.
Itse ihan tykkään mökkeilystä. Laittaisin sitä sen verran, että sopii silmääni ja viihdyn. Ja tekisin hommia sen verran kun huvittaa. Minusta olisi ihan kiva osallistua pihahommiin, mutta se puoliso saisi ottaa niistä vastuun ja minä osallistuisin huvikseni silloin kun huvittaa. Vieraita kutsuisin oikein kunnolla.
Jos mökki on puolison unelma, niin tottakai on järkevää, että hän sen toteuttaa.
Minulla on veljeni kanssa yhteinen mökki, joka jää joskus sitten meidän lapsille.
En odota puolisoni osallistuvan rahallisesti mökin ylläpitoon. Jos hän haluaa siellä viettää aikaa, hän on tottakai aina tervetullut ja osallistuu ruokakustannuksiin kuten yleensäkin.
Saa puuhailla, leikata nurmikkoa ja hakata halkoja, jos haluaa. Onneksi hän onkin sellainen tyyppi, joka tykkää puuhastella. Olisi ylipäänsä tylsää viettää aikaa sellaisen ihmisen kanssa, joka haluaa vain maata sohvalla koko ajan.
Olette naimissa ja elätte yhdessä? Kai osallistutte toistenne elämään? Jos mökkeilyä kiinnostaa, niin miksi miehen ostama mökki ei kiinnosta?
Tuossa on selkeästi sama kuvio kuin itsellänikin. Meillä ei ole yhteisiä lapsia ja minulla on mökki. Halusin suojata tämän ainoan omaisuuteni avioehdolla, jotta mökki ja sen maapala menisivät kokonaisuudessaan perintönä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso? Ette taida olla kuitenkaan naimisissa?
What? Mä nimenomaan sanon aina että puoliso ja naimisissa olen.
Iltapäivälehtien puoliso-sanalla halutaan yleensä peittää se, onko kyseessä mies- vai naispuoliso kun ei sanota mies/vaimo.
Minusta on ok, että puoliso osti mökin jos hän kerran halusi mutta sinä et. Mutta ei ole ok, että hän vaatii sinua osallistumaan remonttiin ja sellaiseen. Jos itselleen hankkii jotain, jonka vain itse haluaa, niin silloin pitää kyllä ymmärtää, että se on oma projekti eikä siihen voi toiselta mitään odottaa eikä vaatia.
Laittaisin ja sisustaisin mökkiä täysillä -miehen rahoilla tietenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti käytössä esim. ip-lehdissä, vaikka ei ollakaan naimisissa. -sivusta
Blaablaablaa, olkoon. Mm. omaisuuden suhteen sillä kuitenkin on eroa, kuten aloituksestakin huomaa.
No siinäkin on kyllä enemmän merkitystä sillä, että miehellä on lapsi kuin sillä, onko pariskunta naimisissa. Leski ei peri, eikä mökkiin saa edes asumisoikeutta.
Mutta aviopuolisolla on avio-oikeus. Googlaa, jos et tiedä mitä se tarkoittaa.
Maksanhan minä muunkin mieheni omaisuuden käytöstä, esim. osallistun bensakuluihin jos käytän hänen autoaan niin miksen osallistuisi myös mökillä olemisen kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on selkeästi sama kuvio kuin itsellänikin. Meillä ei ole yhteisiä lapsia ja minulla on mökki. Halusin suojata tämän ainoan omaisuuteni avioehdolla, jotta mökki ja sen maapala menisivät kokonaisuudessaan perintönä lapselle.
Tämähän on ihan fine. Mutta vaaditko sinä puolisoltasi, että hän remppaa sitä sinun mökkiä?
Vierailija kirjoitti:
Maksanhan minä muunkin mieheni omaisuuden käytöstä, esim. osallistun bensakuluihin jos käytän hänen autoaan niin miksen osallistuisi myös mökillä olemisen kustannuksiin.
Eikös mökillä olemisen kustannukset ole eri asia kuin remontoiminen tai sisustaminen? Minusta siinä on vissi ero maksaako ruuasta vai maaleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti käytössä esim. ip-lehdissä, vaikka ei ollakaan naimisissa. -sivusta
Blaablaablaa, olkoon. Mm. omaisuuden suhteen sillä kuitenkin on eroa, kuten aloituksestakin huomaa.
No siinäkin on kyllä enemmän merkitystä sillä, että miehellä on lapsi kuin sillä, onko pariskunta naimisissa. Leski ei peri, eikä mökkiin saa edes asumisoikeutta.
Mutta aviopuolisolla on avio-oikeus. Googlaa, jos et tiedä mitä se tarkoittaa.
Paitsi sen voi hoitaa avioehdolla, mikä yleensä on kaikin puolin järkevä tehdä. Esim. meillä on avioehto, joka on voimassa liiton päättyessä eroon, mutta ei liiton päättyessä toisen kuolemaan. Meillä on kyllä myös testamentit.
Meillä sama, mutta yhteinen lapsi joka tulee aikoinaan perimään mökin. Minä en tule siitä koskaan omistamaan mitään, mies on sen perinyt vanhemmiltaan. En osaa ajatella että en voisi mitään mökin eteen tehdä koska en sitä omista. Tykkään itsekin olla siellä ja olen suunnitellut sinne remontin ja sisustuksen oman makuni mukaan jotta viihdyn siellä. Mies toki maksaa kaikki kulut ja hoitaa isoimmat ylläpitohommat. Minä laitan pihaa ja hoidan kasvimaata koska tykkään tehdä sellaisia asioita muutenkin. Jos ero tulee niin sitten tietenkin menetän täysin paikan, mutta kyllä minua siinä vaiheessa enemmän surettaisi miehen menettäminen kuin jonkun materian.
What? Mä nimenomaan sanon aina että puoliso ja naimisissa olen.