Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua puolison mökkiin?

Vierailija
17.03.2022 |

Olemme olleet joitain vuosia yhdessä. Puoliso osti omalla rahoituksellaan mökin, josta en omista mitään. Olisin ehkä tulevina vuosina voinut osallistua siihen, mutta puoliso halusi ostaa sen nyt. Hän tietenkin toivoo, että olen mökillä mahd.paljon ja laittaisin sitä,olisin kiinnostunut sisustuksesta ja remppauksesta. Puolisollani on jo lähes aikuinen lapsi, joka ei ole meidän yhteinen. Miksi minusta tuntuu niin tylsältä laittaa mökkiä? Ei se tunnu omalta enkä ole kauhean kiinnostunut siellä edes olemaan, en halua investoida sen sisustukseen omaa rahaa paljoa. Miten te suhtautuisitte mökkiin tässä tilanteessa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oma mökki. Aviomieheni saa käyttää mökkiä kuin omaansa ja kyllä hän siellä hyvin viihtyykin. Totta kai hän osallistuu sen kunnossapitoon ja sijoittaa parannuksiin, kun itse siellä oleskeleekin. Ei hän mikään loinen ole.

Vierailija
42/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies haluaa myös mökin. Mä en missään tapauksessa halua mökkiä. Mies ostakoon, jos haluaa, yhteistä omaisuutta ei tietenkään sen lainan pantiksi laiteta. Ja voin mä siellä käydä jonkun viikonlopun vieraana käydä, siivoamiseen & remppaamiseen & sisustamiseen, pihan laittoon tms en koske pikkurillilläkään. 

Ahaa. Maksatko sitten oleskelustasi?

Ethän sinä hotelliinkaan maksamatta mene.

En maksa kavereidenkaan mökillä vieraillessa, silloin toki osallistun ruuanlaittoon (ja sen kustannuksiin), tiskaamiseen jne päivittäisiin rutiineihin, en tyhjennä huussia enkä kattokouruja, tai suursiivoa mökkiä tai leikkaa nurmikkoa tai pensaita. Mutta tosiaan en mitenkään pidä mökkeilystä, joten voin kyllä jättää käymättä viikonloppujakaan. Ei ole multa mitenkään pois.

Sillä lailla. Kauanko luulet vielä suhteenne kestävän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän eri onko kyseessä pitkä avioliitto vai pari vuotta sitten alkanut seurustelu (mahdollisesti tuore avoliitto).

Vierailija
44/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on selkeästi sama kuvio kuin itsellänikin. Meillä ei ole yhteisiä lapsia ja minulla on mökki. Halusin suojata tämän ainoan omaisuuteni avioehdolla, jotta mökki ja sen maapala menisivät kokonaisuudessaan perintönä lapselle.   

Tämähän on ihan fine. Mutta vaaditko sinä puolisoltasi, että hän remppaa sitä sinun mökkiä?

Ei sitä tarvi kummemmin remontoida, sitä paitsi mulla on isä ja veljet siihen hommaan ja ovatkin  remontti- ja  rakennushommissa huippuammattilaisia jotka auttaa kyllä jos jotain pitää naulailla tai maata kääntää tai puita kaataa. Mies enempi teoreetikko, autonrenkaatkin vaihdetaan aina liikkeessä

Vierailija
45/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisin mökillä vain passattavana vieraana, koska sellainen olisin.

Taidat olla kotonakin....

Vieläkö muuten väki ihmettelee miksi suurin osa suomalaisten avioliitoista päätyy eroon? :D

Vierailija
46/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies haluaa myös mökin. Mä en missään tapauksessa halua mökkiä. Mies ostakoon, jos haluaa, yhteistä omaisuutta ei tietenkään sen lainan pantiksi laiteta. Ja voin mä siellä käydä jonkun viikonlopun vieraana käydä, siivoamiseen & remppaamiseen & sisustamiseen, pihan laittoon tms en koske pikkurillilläkään. 

Joko erojuristi on tilattu, jos ei minulla on tarjota alennus.

On teillä saatana outoja avioliittoja.

Vierailija
47/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on selkeästi sama kuvio kuin itsellänikin. Meillä ei ole yhteisiä lapsia ja minulla on mökki. Halusin suojata tämän ainoan omaisuuteni avioehdolla, jotta mökki ja sen maapala menisivät kokonaisuudessaan perintönä lapselle.   

Tämähän on ihan fine. Mutta vaaditko sinä puolisoltasi, että hän remppaa sitä sinun mökkiä?

Ei sitä tarvi kummemmin remontoida, sitä paitsi mulla on isä ja veljet siihen hommaan ja ovatkin  remontti- ja  rakennushommissa huippuammattilaisia jotka auttaa kyllä jos jotain pitää naulailla tai maata kääntää tai puita kaataa. Mies enempi teoreetikko, autonrenkaatkin vaihdetaan aina liikkeessä

Teidän kuvio kuulostaa ihan terveeltä. Ap:n kuvio on ihan erilainen kuin teillä.

Vierailija
48/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama tilanne, paitsi että itse en olisi ollut myöhemminkään kiinnostunut ostamaan mökkiä yhteiseksi ja miehelle se taas oli lähes pakkomielle. Hänellä on aina ollut joku mökki, mä olen taas selvinnyt elämäni ilmankin.

Hän osti mökin, hän investoi siihen omia varojaan, hän tekee siellä hommia. Itse olen joskus ollut auttelemassa omasta tahdostani ja kesällä, kun vietämme siellä aikaa, niin teen toki oman osani "kotihommista" ja jeesailen pihahommissa. Miehellä ei ole lapsia ennestään, mutta meille on tulossa yhteinen lapsi, joten siitä saa mökki sitten perijän aikanaan.

Vierailija
49/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä on mökki, en käy siellä oikeastaan koskaan, sillä en pidä mökkeilystä. Ei minua haittaa se, että mies on joskus 2-3 päivää mökillä ja samalla sukuloimassa, sisaruksillaan kun on mökit tai kodit 10 km säteellä. Ikinä ymmärtänyt perheitä, joissa ollaan  kuin paita ja peppu koko ajan yhdessä. Enkä sitäkään, miksi minun pitäisi omistaa kaikki miehen kanssa yhdessä.

Vierailija
50/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama, mutta yhteinen lapsi joka tulee aikoinaan perimään mökin. Minä en tule siitä koskaan omistamaan mitään, mies on sen perinyt vanhemmiltaan. En osaa ajatella että en voisi mitään mökin eteen tehdä koska en sitä omista. Tykkään itsekin olla siellä ja olen suunnitellut sinne remontin ja sisustuksen oman makuni mukaan jotta viihdyn siellä. Mies toki maksaa kaikki kulut ja hoitaa isoimmat ylläpitohommat. Minä laitan pihaa ja hoidan kasvimaata koska tykkään tehdä sellaisia asioita muutenkin. Jos ero tulee niin sitten tietenkin menetän täysin paikan, mutta kyllä minua siinä vaiheessa enemmän surettaisi miehen menettäminen kuin jonkun materian.

Sun tilanne ei ole verrattavissa ap:n tilanteeseen. Vai etkö itse näe eroa?

Muuten suhtautumisesi on ihan järkevää. Tosin rivien välistä luen, että toimit pikku kodinhengettärenä eli ilmaisena piikana mökkeilyn ajan. Itse en tuohon lähtisi mutta kukin tyylillään.

Vierailija
51/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Maksatko sitten oleskelustasi?

Ethän sinä hotelliinkaan maksamatta mene.

En maksa kavereidenkaan mökillä vieraillessa, silloin toki osallistun ruuanlaittoon (ja sen kustannuksiin), tiskaamiseen jne päivittäisiin rutiineihin, en tyhjennä huussia enkä kattokouruja, tai suursiivoa mökkiä tai leikkaa nurmikkoa tai pensaita. Mutta tosiaan en mitenkään pidä mökkeilystä, joten voin kyllä jättää käymättä viikonloppujakaan. Ei ole multa mitenkään pois.

Sillä lailla. Kauanko luulet vielä suhteenne kestävän?

Hyvin kauan.

Vierailija
52/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisin mökillä vain passattavana vieraana, koska sellainen olisin.

Taidat olla kotonakin....

Vieläkö muuten väki ihmettelee miksi suurin osa suomalaisten avioliitoista päätyy eroon? :D

Itse asiassa kyllä. Avioliitto voi oikein hyvin edelleen 23 aviovuoden jälkeen.

Vierailija
53/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et omista mökistä minkäänlaista osuutta, niin älä käytä siihen omaa aikaa ja rahaa.

Eräällä tuttava pariskunnalla oli juurikin tuo tilanne. Toinen osapuoli, joka siis ei omistanut mökistä mitään, käytti mökkiin paljon aikaa, vaivaa ja omaa rahaa. Eron tullessa arvaatte varmaan mitä kävi.

Vierailija
54/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, kerron kun vastaavan tyyppinen kokemus. Eksän kanssa oltiin aurinkoisena päivänä tuttavapariskunnan kanssa purjestimassa saaristoa viikonlopun ajan. Eksä sai siitä kipinän ja oma vene alkoi pyöriä mielessä päivittäin. Pakkomielteenomaisesti. Syksyn ja talven asiaa makusteli, jauhoi ja jauhoi, selaili myytävien veneiden listoja jne. Suuttui mulle useamman kerran kun en innostunut ollenkaan, päinvastoin. Seuraavana keväänä, vapun jälkeen  muistaakseni, tuli yksi päivä kotiin intoa puhkuen ja ilmoitti ostaneensa purjeveneen. Me oltaisiin purjehtiva pariskunta tästä lähtien! Nooh, ei meistä sellaista tullut. Ukkoraasu ei ollut yhtään selvittänyt asioita eikä ymmärtänyt purjehtimisen saati veneenomistamisen päälle yhtään mitään. Oli vaan nopeasti innostuvaa sorttia. Vene lähti myyntiin ennen kesän päättymistä. Kovasti eksä siellä kaikenlaista toimitti, hankki varusteita, siivosi ja laitteli. KErran taisi päästä satamasta ulos ja sekin päättyi nolosti XD OT tämä tosiaan eikä ihan mökkiin verrattavissa. Mutta tässäkään esimerkissä puoliso ei kertaakaan kysynyt, siis aidostti kysynyt, mitä minä haluan ja mihin haluan aikaani käyttää. 

Vierailija
55/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso maksaa mökkinsä ihan itse. Pidä huoli, ettei panostus yhteisiin kuluihin vähenne kyseisen investoinnin vuoksi. Voit olla aivan vapaasti menemättä mökille ja osallistumatta mitenkään sen hoitoon.

Vierailija
56/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minua ei kiinnostaisi mökkeily, niin en tietenkään laittaisi siihen rahaani enkä aikaani. Jos taas tykkäisin itsekin siellä viettää lomani, niin tottakai laittaisin sitä omalta osaltani mieluisekseni.

Toisten ihmisten mökkiin ei kannata satsata mitään. Mokoma höskä on ihan miehen oma ongelma.

Vierailija
57/57 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sinänsä vastaava tilanne, että minä, vaimo siis, ostin mökin. Puolisoni ei omista mökistä mitään, eivätkä hänen lapsensa peri sitä. Meillä on tiukka avioehto ja kummallakin aikuisia lapsia.

Mieheni kuitenkin viihtyy mökillä tosi hyvin, ja eläkeläisenä hänellä on siihen enemmän aikaakin kuin itselläni. Hän on mielellään remppaillut ja touhuillut siellä, välillä minun on pitänyt suorastaan toppuutella. Mökin talousasiat on hoidettu niin, että minä vastaan kaikista kiinteistöön liittyvistä kuluista kuten rakennusmateriaaleista, teetetyistä töistä (esim. maanrakennus, kaivon puhdistus, katon korjaus, ilmalämpöpumppu asennuksineen), mutta käyttökuluista kuten esim. sähköstä maksaa mies puolet, samoin jos hän itse haluaa sinne hankkia jotain itselleen mukavaa kuten karaokelaitteet, maksaa ne itse.

Mökin käytöstä on sovittu niin, että sitä ei lainailla kenellekään. Ei edes aikuisille lapsille. Kerran erehdyin sitä kuitenkin miehen tyttärelle lainaamaan. Se oli tyttären ja hänen vieraidensa jäljiltä tosi siisti, mutta ihan en tykännyt siitä, että siellä olikin ollut minulle tuntemattomia aikuisia, kun olin luullut että hän menee sinne lapsineen. Ei ole kivaa, että mökillä on ihmisiä joita en tunne, eikä minulta ole sellaiseen lupaa pyydetty. Ei tule toistumaan lainailu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan