Mitä söit köyhänä opiskelijana?
Itse toki söin edullisia lounaita yliopistolla, joka olikin iso pelastus. Söin vatsan täyteen ja seuraavan kerran oli nälkä vasta illalla,
Itse tehtyjä ruokia olivat mm. seuraavat:
- puuro ja hillo
- makaronilaatikko soijarouheesta (makaroni, soijarouhe, vesi, kananmunia ja soijakastike)
- linssit tai kikherneet tomaattikastikkeessa.
- linssit tai kikherneet "risotossa" (pannulla paistettua riisiä, linssit/kikherneet, kasviksia eli esim. kesäkupitsaa tai paprikaa)
- kesäkurpitsavuoka
- munakas
- juhlaruokana eineskasvispyöryköitä ja pakasteranskiksia
- Itse tehdyt leivät ja viili. Leivän päällä söin aina kurkkua tai jotakin kasviksia, en koskaan esim. juustoa
Tuota listaa muistellessa tulee mieleen, että osasin kyllä omasta mielestäni käyttää vähäiset rahani aika järkevästi. En muista nähneeni nälkää. Stressiä koin esim. tavaroiden rikkoutumisesta. Kun pyörään tuli vikaa, niin se oli iso stressinaihe, koska pyörällä pääsin liikkumaan paikasta toiseen ja bussilippu oli kallis.
Vähävaraisuuteen liittyvää stressiä helpotti ajatus siitä, että olen valmistumassa työllistävään ammattiin. En ottanut opintolainaa, enkä muista, että miksi ihmeessä en. Toisaalta en sitä osaa katua, koska lainaraha olisi todennäköisesti mennyt johonkin turhaan.
Kommentit (34)
Nuudeleita ja wok-vihanneksia oli yksi perusruoka. Eli valmisnuudelipaketti, jossa kunnon mausteet, vettä ja mikroon kahdeksi minuutiksi. Pakastewok-vihanneksia sitten sekaan. Ei tuolla nälkä hirveästi lähtenyt, mutta mausteet ja kuuma liemi lämmittivät. "Illallisena" usein tuota söin, oli nopea laittaa, jos oli illalla nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Pippurimakrilli. Saako sitä vielä?
Tuota mäkin muistan syöneeni lapsena ( 80-luvulla, 90-luvun alussa )ja pitäneeni kovasti.
13
Vierailija kirjoitti:
Nuudeleita ja wok-vihanneksia oli yksi perusruoka. Eli valmisnuudelipaketti, jossa kunnon mausteet, vettä ja mikroon kahdeksi minuutiksi. Pakastewok-vihanneksia sitten sekaan. Ei tuolla nälkä hirveästi lähtenyt, mutta mausteet ja kuuma liemi lämmittivät. "Illallisena" usein tuota söin, oli nopea laittaa, jos oli illalla nälkä.
Tein tuota eilen laitoin kookosmaitoa purkin joukkoon, ilmeisesti se teki ruuasta tosi tuhtia. olin pitkään kylläinen.
En koe olevani köyhä, vaikka elin pelkällä asumistuella ja opintolisällä. Kesäisin käyn töissä, eivätkä vanhemmat auta rahallisesti. Asun Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Saa, Lidlistä joskus ostan. On kai ajoittain vaan myynnissä siellä.
Keitettyä makaronia. Ketsuppia. Pippuria. Nam. Joskus tonnikalaa siinä mukana.
Taidankin mennä verestelemään muistoja. Pistän makaronit kehittymään.
Otin ison rasian mukaan ja syrjäpöydässä lapioin hakemistani kouluruoka lautasista aina puolet rasiaan. Sillä mentiin illatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unicafeessa ihania salaatteja ja tuoreita ruokia, kotona sitten nuudeleita ja leipää. Kävin töissä, ilman sitä en olisi pystynyt elättämään itseäni ja kissaani.
Tuoretta ruokaa, hahhah!
Kyllä. Tomaattia ja salaattia, jota ei olisi opiskelija ikinä pystynyt ostamaan kotiin.
90-luvulla opiskelin ja H:gin yliopistolla oli tuolloin vielä todella paljon ruokaloita, ihan keskustassakin suorastaan runsauden pula. Ns. Metsätalo oli silloin ruokien suhteen sisäpiirien suosikki ruokaloissa, siellä oli ehkä himpun verran parempaa ruokaa tarjolla ja ajoittain hyviä leivonnaisia kahvilan puolella. Oli myös Kasvitieteellisen ihana pieni puutarharuokala, samoin kuin hieman vastaava keskellä Kalliota (ja siellä aina aivan ihania rahkapiiraspaloja).
Aina en kuitenkaan ehtinyt opiskelukiireiltä ulos kotoani kauppaa pitemmälle, ja silloin söin ja tein paljon seuraavia - ja näistä pastaa eri muodoissa meni selvästi eniten:
- Pastaa ja vaihtuva kastike (usein tein kyllä ison satsin samaa kerralla)
- Makkarakeitto (aina valtava kattilallinen kerralla)
- Perunaa ja makkara- tai lenkkikastike
Valmisruoista ruletti kunnon perinteinen maksalaatikko (ilman rusinoita), siitä tuli niin ähky olo, ettei koko päivänä tehnyt enää muuta mieli. Mikroa en omistanut, joten keitin hitaasti vesihauteessa levyllä.
Lisäksi, laiha kun olin, yritin mm. juoda halvinta kermaa suoraan pullosta, joskus ostin Creme Fraichen rasvaista versiota samaan tarkoitukseen. Söin ravinteiden/edullisuuden vuoksi myös banaaneja, joita inhosin. Sanomattakin selvää, että nykyään en näihin "pakkoruokiini" oikein yökkimättä voi katsoa, maksalaatikkoakaan en ole testannut enää kertaakaan jostain syystä.
En muista oikein koskaan olleeni varsinaisesti köyhä opiskeluiden aikaan. Tai siis olihan se opintotuki+laina pieni, mutta kyllä sillä eli. Olen tosin pieniruokainen nainen joten se vaikuttaa asiaan valtavasti.
Esim. Satsi itsetehtyjä pinaattilettuja maksoi ~50snt ja niitä söi 3 päivää. Väliin sitten vaihdellen kasviksia ja raejuustoa n. 3€.
Tai kasvisbolognese ja spagetti n. 3€ josta myös söi 2-3 pv.
Ei mulla mennyt yksin asuessa töissäollessakaan kuin 150€ ruokiin kuukaudessa, nyt kun on taloudessa mies ja kaksi isoa teinipoikaa niin menee 1200€ kauppaan kuukaudessa :D
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin töissä opintojen ohella, niin ei tarvinnu nälkää nähdä ja aika paljon helpotti myös sen vakituisen paikan saantia opiskelujen jälkeen. Suosittelen
Itse kävin viikonloppuaamuisin siivoamassa muutaman tunnin. Oli muuten äärimmäisen kiva työ (aamuheräämistä lukuun ottamatta), koska oli palkitsevaa nähdä oman työn tulos.
Oman alani työtä en olisi voinut löytää, koska työhön pitää olla koulutus ja lupa. Tästä syystä myös läheltä liippaavat työt oli poissuljettuja. Palkka vaihteli n. 200-400 euron. Tämä riitti siihen, että sain elätettyä itseni ilman kenenkään apua ja samalla keskityttyä ihan täysipäiväisesti opiskeluun (usein myös kesäisin). :)
Ap
Mä en osannut opiskelijana käyttää rahoja järkevästi. Välillä tuli juhlittua kaikki rahat ja sitten loppukuu oltiin suunnilleen syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin töissä opintojen ohella, niin ei tarvinnu nälkää nähdä ja aika paljon helpotti myös sen vakituisen paikan saantia opiskelujen jälkeen. Suosittelen
Minäkin kävi. Töissä koko opintojen ajan. Minulla oli kaksi työpaikkaa, stockalla ja hotellin respassa. Söin halvalla yliopiston ruokalassa ja ilmaiseksi hotellissa.