Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä söit köyhänä opiskelijana?

Vierailija
17.03.2022 |

Itse toki söin edullisia lounaita yliopistolla, joka olikin iso pelastus. Söin vatsan täyteen ja seuraavan kerran oli nälkä vasta illalla,

Itse tehtyjä ruokia olivat mm. seuraavat:

- puuro ja hillo
- makaronilaatikko soijarouheesta (makaroni, soijarouhe, vesi, kananmunia ja soijakastike)
- linssit tai kikherneet tomaattikastikkeessa.
- linssit tai kikherneet "risotossa" (pannulla paistettua riisiä, linssit/kikherneet, kasviksia eli esim. kesäkupitsaa tai paprikaa)
- kesäkurpitsavuoka
- munakas
- juhlaruokana eineskasvispyöryköitä ja pakasteranskiksia
- Itse tehdyt leivät ja viili. Leivän päällä söin aina kurkkua tai jotakin kasviksia, en koskaan esim. juustoa

Tuota listaa muistellessa tulee mieleen, että osasin kyllä omasta mielestäni käyttää vähäiset rahani aika järkevästi. En muista nähneeni nälkää. Stressiä koin esim. tavaroiden rikkoutumisesta. Kun pyörään tuli vikaa, niin se oli iso stressinaihe, koska pyörällä pääsin liikkumaan paikasta toiseen ja bussilippu oli kallis.

Vähävaraisuuteen liittyvää stressiä helpotti ajatus siitä, että olen valmistumassa työllistävään ammattiin. En ottanut opintolainaa, enkä muista, että miksi ihmeessä en. Toisaalta en sitä osaa katua, koska lainaraha olisi todennäköisesti mennyt johonkin turhaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin yksin asuva opiskelija, söin pinaatti- ja verilettuja, kalapuikkoja, munakasta, hernekeittoa, puuroa. Myös valmiskiusauksia ja -keittoja ostin joskus. Kävin jostain syystä harvoin yliopiston ruokaloissa.

Vierailija
2/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin ammattikorkeakoulussa, lounas maksoi 4,20. En IKINÄ syönyt sitä, ruokabudjettini oli 50 euroa /kk. Makaronia ja perunaa en nykyään syö juurikaan, paitsi jos tulee syötyä roskaruokaa. Ei vaan maistu enää. Mieluiten syön kasviksia. Ikävä tosiasia on se, että tomaatti ei juuri vatsaa täytä, vaikka hyväksi onkin, joten opiskelijana oli jätettävä ostamatta.

Harmittaa kyllä, etten tajunnut soijarouhetta! Söin jauhelihaa (halvinta), nakkeja, porkkanaa. Roskaruokana paistettiin pannulla makkaraperunat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaista lihaa, kananmunia, voita, kermaa, pakastekasviksia. En tuhlannut rahojani makarooneihin tai nuudeleihin tai tonnariin.

Vierailija
4/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin sen kouluruuan, viikonloppuisin en voinut syödä mitään.

Vierailija
5/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin töissä opintojen ohella, niin ei tarvinnu nälkää nähdä ja aika paljon helpotti myös sen vakituisen paikan saantia opiskelujen jälkeen. Suosittelen

Vierailija
6/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston lähellä oli opiskelijaravintola, jossa söin varmaan joka ikinen arkipäivä. Kotona menin sitten aika pitkälle voileipä-jugurtti-hedelmä-linjalla. Joskus ostin jotain valmiita eineksiä, jos olivat tarjouksessa.  Kävin noin kerran kuukaudessa vanhempieni luona ja niiltä reissuilta toin yleensä repullisen äitini mukaan pakkaamia  elintarvikkeita, kuten juustoja, leikkeleitä, leipää, pullaa yms.

Vierailija
7/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärijysärillä.

Perunaa ja jauhelihakastiketta, nakkikeittoa, porsaankyljyksiä (olivat silloin halpoja), kalapuikkoja, uunipuuroa, erilaisia laatikoita perunasta (perunat itse suikaloituna, ei valmiita pakasteita), halvin purkkihernari. Keitettyjä juureksia. Halvinta ruisleipää. Jotain Arkijuustoa tms. Kurkkua.

Silloin vielä Pekka Puskan aivopesemä. Rasvatonta maitoa ja margariinia.

Vierailija
8/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unicafeessa ihania salaatteja ja tuoreita ruokia, kotona sitten nuudeleita ja leipää. Kävin töissä, ilman sitä en olisi pystynyt elättämään itseäni ja kissaani.

Vierailija
9/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unicafeessa ihania salaatteja ja tuoreita ruokia, kotona sitten nuudeleita ja leipää. Kävin töissä, ilman sitä en olisi pystynyt elättämään itseäni ja kissaani.

Ai niin, sämpylät leivoin itse.

Vierailija
10/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuuko sulta ruotsi? Ruotsissa on suosittu saitti alle 10 kruunun ruokaohjeista. Kiinnostaa ihmisiä eteenkin nyt kun puhutaan hintojen noususta. Tässä linkki https://undertian.com/

Vierailija
11/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoretta ruokaa, hahhah!

Vierailija
12/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriäiti piti huolen etten nähnyt nälkää eikä elämästä puuttuneet ylellisyydet

Vierailija
13/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten:

Jauhelihakastiketta ja makaronia

jauhelihakastiketta ja perunamuussia

Tonnikala-tomaattikastiketta ja perunoita / makaroonia

makkarakeittoa/ nakkikeittoa

itse leivottuja sämpylöitä

Mutta mulla oli kyllä myös ihana se, että mummolasta sain kantaa kotiin marjat, juurekset, vihannekset, ja perunat. Lähiruokaa parhaimmillaan.

Vierailija
14/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin 😊 pullaa, sämpylöitä, kahvikakkua, mustikkapiirakkaa.

Painoindeksi oli 20. Pikaruokaloita ei ollut paljoa eikä ollut varaakaan. Kun mietti, että samalla rahalla saa kotiruokaa moneksi päiväksi.

Vierailija
15/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin 😊 pullaa, sämpylöitä, kahvikakkua, mustikkapiirakkaa.

Painoindeksi oli 20. Pikaruokaloita ei ollut paljoa eikä ollut varaakaan. Kun mietti, että samalla rahalla saa kotiruokaa moneksi päiväksi.

Ei ketään kiinnosta sun painoindeksi. Kysyttiin vain syömiset.

Vierailija
16/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskasin kotoa perunoita ja vihanneksia ja lihaa ja leipää viikonloppuisin. 

Vanhemmat kyllä huolehti, että lapsukaisella ei tule nälkä

t. maalainen

Vierailija
17/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin ammattikorkeakoulussa, lounas maksoi 4,20. En IKINÄ syönyt sitä, ruokabudjettini oli 50 euroa /kk. Makaronia ja perunaa en nykyään syö juurikaan, paitsi jos tulee syötyä roskaruokaa. Ei vaan maistu enää. Mieluiten syön kasviksia. Ikävä tosiasia on se, että tomaatti ei juuri vatsaa täytä, vaikka hyväksi onkin, joten opiskelijana oli jätettävä ostamatta.

Harmittaa kyllä, etten tajunnut soijarouhetta! Söin jauhelihaa (halvinta), nakkeja, porkkanaa. Roskaruokana paistettiin pannulla makkaraperunat.

Itse aloitin opiskelut 2009, jolloin ruoka oli huomattavasti halvempaa, joten söin aina kanaa ja riisiä. Paketti marinoituja kanasuikaleita maksoi 1,69e/400g. Sitten alkoi hinnan nousu. Ensin oli 1,89e/400g, sitten 2,29e, sitten lopulta 3,29e. VUODESSA. Vaihdoin jauhelihaan, josta söin kevyesti pari päivää riippuen mitä siitä valmisti. Söin kyllä muitakin ruokia, myös sitä kanaa, mutta harvemmin.

Koululounaan minäkin jätin monesti syömättä, vaikka ei se ollut kuin 2,5e, mutta kun laskin, että samalla hinnalla saa paketin sitä jauhelihaa (ja aiemmin kanaa), niin en viitsi käyttää tuota summaa kuin silloin, kun on oikeasti jotain niin hyvää tarjolla, että sitä haluaa syödä. Sitten tietysti nälissäni ostin (puhelinlaskulle) parin euron limuja automaatista...

Riippui myös vähän päivästä tuo kouluruokailu. Jos oli kokonainen päivä aamusta iltapäivään, pakkohan se oli syödä, mutta jos kotiin pääsi jo yhden jälkeen, niin silloin skippasin suosiolla. Nykyäänhän jos saa lounaan tuohon hintaan syödä, niin se kannattaa syödä ja kotona sitten tehdä niitä jauhelihamössöjä niin, että syö kolmekin päivää samaa ruokaa aina illalla.

Vierailija
18/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin opiskelut 2009, jolloin ruoka oli huomattavasti halvempaa, joten söin aina kanaa ja riisiä. Paketti marinoituja kanasuikaleita maksoi 1,69e/400g. Sitten alkoi hinnan nousu. Ensin oli 1,89e/400g, sitten 2,29e, sitten lopulta 3,29e. VUODESSA. Vaihdoin jauhelihaan, josta söin kevyesti pari päivää riippuen mitä siitä valmisti. Söin kyllä muitakin ruokia, myös sitä kanaa, mutta harvemmin.

Koululounaan minäkin jätin monesti syömättä, vaikka ei se ollut kuin 2,5e, mutta kun laskin, että samalla hinnalla saa paketin sitä jauhelihaa (ja aiemmin kanaa), niin en viitsi käyttää tuota summaa kuin silloin, kun on oikeasti jotain niin hyvää tarjolla, että sitä haluaa syödä. Sitten tietysti nälissäni ostin (puhelinlaskulle) parin euron limuja automaatista...

Riippui myös vähän päivästä tuo kouluruokailu. Jos oli kokonainen päivä aamusta iltapäivään, pakkohan se oli syödä, mutta jos kotiin pääsi jo yhden jälkeen, niin silloin skippasin suosiolla. Nykyäänhän jos saa lounaan tuohon hintaan syödä, niin se kannattaa syödä ja kotona sitten tehdä niitä jauhelihamössöjä niin, että syö kolmekin päivää samaa ruokaa aina illalla.

Sontaa ei kannata syödä, vaikka ilmaseksi sais.

Vierailija
19/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastaa meni paljon.

Vierailija
20/34 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yksi opiskelijaravintola auki klo 17 asti niin osa kävi syömässä "lounaan" kaksi kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän