Onko teistä ok suukottaa lasta suulle?
Kyllä = yläpeukku
Ei ole = alapeukku
...ja perusteluja myös!
Kommentit (41)
Tuo neljävuotias prinsessa tulee vålillä antamaan pitkän pitkän pusun suoraan suulle.
On varmaan nähnyt vanhempiensa joskus pussailevan :)
Tänään satuttiin katsomaan televisiosta sitä amerikan talenttia jossa yhet esiintyjät oli 80-vuotias mummo ja nuorempi mies.
Lopuksi kun yllättivät sillä tanssillansa, antoi tää pikku neiti pari lentosuukkoa esiintyjille.
Juu ei pusuttelussa mitää pahaa oo kuhan kyseessä on perheenjäsenet eikä tuntemattomat/vieraat.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:33"]Tuo neljävuotias prinsessa tulee vålillä antamaan pitkän pitkän pusun suoraan suulle.
On varmaan nähnyt vanhempiensa joskus pussailevan :)
Tänään satuttiin katsomaan televisiosta sitä amerikan talenttia jossa yhet esiintyjät oli 80-vuotias mummo ja nuorempi mies.
Lopuksi kun yllättivät sillä tanssillansa, antoi tää pikku neiti pari lentosuukkoa esiintyjille.
Juu ei pusuttelussa mitää pahaa oo kuhan kyseessä on perheenjäsenet eikä tuntemattomat/vieraat.
[/quote]
Ja pusut on siis huulet yhdessä-pusuja, ei kielareita.
Onko kiva tartuttaa lapseen se karies? Tajuatteko miten paljon parempi elämä lapsellenne tulee, kun välttää kriittisinä vuosina kariestartunnan ja saa elää elämänsä ilman reikiä hampaissa? Ei kiinnosta niinkö? Puhdistetaan tuttia omassa suussa, syödään samalla lusikalla ja pussaillaan suulle.
Usein näen äitien tai isien suukottelevan lapsiaan suull.Nopea pikkupusu.Jotenkin se on vaan vähän liian intiimiä...ainakin itelle..Suukottelen omia lapsia poskille ja otsalle,ja halailen heitä,mutta sulle suulle suukottelu on aikuisten välinen juttu.
Meillä annetaan pusu kun hyvästellään. Mnä mies ollaan aina vaihdettu suukko kun ollaan sanottu heipat.. kun mies lähti töihin minun jäädessä esikoisen kanssa kotiin niin tyttökin tahtoi pusun kun äitikin sai. Tietysti kun kuopus kasvoi taaperoksi niin hänkin tahtoi pusun. Aamulla mies siis halaa ja antaa pusun (poskelle) meille kaikille kun lähtee töihin ja kun vien myöhemmin lapset hoitoon niin vaihdetaan halit ja suukot... lapset rittävät antaa suukon suulle ja minä yritän antaa poskelle :D :D ei se ole niin vakavaa.
Suomalaiset on jotenkin kosketusvammaisia. Tottakai omaa lasta voi suukottaa suulle. Täytyy olla melko pervo että näkee siinä jotain kiellettyä. Toivottavasti nyt suukotatte ja halaatte jotenkin edes, ettei lapsista tule samanlaisia kosketuskammoisia kuin aiemmat sukupolvet.
Kuinka vaikeeta voi olla se kaksi ja puoli vuotta pussailematta suulle yms. Että lapsen suu säästyy ja pysyy terveenä? Tajuatteko edes mikä se karies on?!!!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:43"]Suomalaiset on jotenkin kosketusvammaisia. Tottakai omaa lasta voi suukottaa suulle. Täytyy olla melko pervo että näkee siinä jotain kiellettyä. Toivottavasti nyt suukotatte ja halaatte jotenkin edes, ettei lapsista tule samanlaisia kosketuskammoisia kuin aiemmat sukupolvet.
[/quote]
Ihan normi touhua mielestäni, varsinkin pienten lasten kanssa. Muistan kun olin jo sen verran iso etten halunnut suulle antaa pusua, niin kostutin huulet oikein märiksi ja aina piti märkä pusu antaa vanhmepieni poskelle ja toisin päin ennen nukkumaan menoa.
N21
No Hei. Olin kerran töissä. Erään ihmisen kotona. Hänellä kaksi täysikästä lasta.
Tyttö ja poika.
Kun nää lapset oli lähössä jonnekkin, pussasivat äitiään suoraan suulle.
Mut mikäs siinä.....kerran tyttö istui paskalla vessassa. Ovi auki.
Äidilleen huuteli: Hei nyt tuli jo kiinteetä!
Ja hirvee haju..
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:45"]Kuinka vaikeeta voi olla se kaksi ja puoli vuotta pussailematta suulle yms. Että lapsen suu säästyy ja pysyy terveenä? Tajuatteko edes mikä se karies on?!!!
[/quote]
Karies tarttuu suljen välityksellä. Mitään sylkeä ei välity siinä, että lapsi moiskauttaa pusun suulleni huulet kiinni. Onko teillä kovinkin kuolassa huulet kun tuollaista pelkäätte??
Meillä suukotetaan suulle, poskelle, otsaan, päälaelle jne. Entä sitten? Jos näette jotain seksuaalista siinä että vanhempi pussaa omaa lastaan niin ajatuksenne ovat kyllä pelottavia.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:45"]
Kuinka vaikeeta voi olla se kaksi ja puoli vuotta pussailematta suulle yms. Että lapsen suu säästyy ja pysyy terveenä? Tajuatteko edes mikä se karies on?!!!
[/quote]
Eihän täällä kukaan ole sanonut pussaavansa lasta suulle ennen sitä. Eikä toisaalta kaikilla aikuisilla karies ole mitään superaggressiivista hampaat mädättävää laatua. Kaikilla ei ole sitä lainkaan!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:28"]
Tuntuu että tämä on vasta 2010-luvulla yleistynyt tapa. Mielestäni jotenkin "epäluonnollista" ja vähän ällöäkin, ihan hyvin voi ennemmin suukottaa otsalle esim
[/quote]
Olen syntynyt 1977 ja lapsena aina pussasin vanhempiani suulle hyvänyön suukoksi. Enhkä n. 10-v asti.
Tuo karieksen välttely on tärkeää, mutta siinäkin kannattaa käyttää maalaisjärkeä.. voihan lapsi saada karieksen vaikka päiväkodissa kaveriltaan, jos leikeissä menee samat lelut suuhun (ja monesti varmasti meneekin). Ennemmin pussaan lasta kuin alan välttelemään kaikenlaista kontaktia huulilla. On myös tutkimuksia, joiden mukaan vauvat ja lapset saavat hyötyä aikuisen suun bakteerikannasta. http://www.hs.fi/m/tiede/a1368322860895
Minusta sellainen kultainen keskitie on se paras vaihtoehto.
Ei kaikilla ole kariesta, meillä hoidetaan hampaat ja käydään hammaslääkärissä kerran vuodessa, joten tiedetään varmasti ettei kariesta ole.
Kun tuosta karieksen tarttumisesta kerta mainittiin, niin mieheni vanhemmat syöttävät lapsiamme usein samalla lusikalla millä itsekin syövät...ja muutenkin tuputtavat kokoajan mehuja ja makeita herkkuja. Lapset 1,5v ja 4v. Mitä tosta pitäis sitten ajatella? Karieksen tarttumisen tiedostavat kyllä mutta eivät nähtävästi välitä. Molemmilla paikattu useita hampaita!
Itselläni ei oo ikinä ollut yhen yhtä reikää suussa ja silti pyrin olemaan mahdollisimman tarkkana noiden asioiden kanssa.
Ala-asteikäiset poikani haluavat pussata suulle ja minusta siinä ei ole mitään likaista tai rumaa. Itse pysyttelen ehkä ennemmin poskelle ja otsalle mutta lapset itse mieluummin suulle. Ei tulisi mieleen kieltää lapsia suukottamasta äitiään ja kertoa miksi se olisi väärin. Aiheuttaisi varmasti outoja ja pelottavia ajatuksia lasten mielessä.
Joo, täälläkin anoppi juo usein samasta pillimehusta lapsen kanssa :( Oon sanonut asiasta, mutta ei vaan mene perille.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:09"]Ala-asteikäiset poikani haluavat pussata suulle ja minusta siinä ei ole mitään likaista tai rumaa. Itse pysyttelen ehkä ennemmin poskelle ja otsalle mutta lapset itse mieluummin suulle. Ei tulisi mieleen kieltää lapsia suukottamasta äitiään ja kertoa miksi se olisi väärin. Aiheuttaisi varmasti outoja ja pelottavia ajatuksia lasten mielessä.
[/quote]
Miksi sitten itse mielummin pussaat poskelle ja otsalle?
Periaatteessa täysin OK, mutta itse en suukottelisi suulle. Minulla on (enimmäkseen nukkuva) huuliherpes. Ihan siltä varalta, jos tartunnan voisi välttää. Hampaiden osalta taitaa olla myöhäistä, molemmilla on jo ollut reikiä.
Karies tarttuu! Eli ei.