Olenko ainut, jota ei ahdista 11kk laittaminen hoitoon?
Odotan innoissani töihin palaamista parin viikon kuluttua, mutta kaikissa lukemissani ketjuissa tuntuu asenne olevan se, että "sydän murtuneena jätin 11kk lapsen hoitoon", "11kk ikäisen hoitoon laittaminen ahdistaa" jne. Onko muita, jotka odottavat töihin pääsemistä ja ovat iloisia lapsen mennessä hoitoon pienenä?
Kommentit (73)
Siis minä itkeä vollotin kun piti 1v laittaa hoitoon. MUTTA olin ikionnellinen että pääsin takaisin töihin. Olo oli siis kuin jakomielitautisella. Olin valmis palaamaan töihin kun lapsi oli 4kk, siihen asti jaksoin vauva-arkea, mutta sen jälkeen se oli pakkopullaa, joten itselle teki todella hyvää päästä pois kotivankilasta. Mutta sitten se pieni ihminen.... Se raukka piti jättää sinne hoitoon ja minä sain siis todella pahoja stressireaktioita ekat pari viikkoa: nokkosihottuman, maha oli sekaisin, itketti kamalasti kaikki työmatkat, henkeä ahdisti. Ne tuli siis siitä että tuntui kamalalle oman lapsen puolesta: "sinne se nyt jää vieraiden ihmisten kanssa, ei noin pieni pärjää, ei muut ymmärrä mitä hän tarvitsee." Olo helpotti huomattavasti kun muutimme toiselle paikkakunnalle ja lapsi pääsi sekaryhmään ja rentoon ympäristöön. Lapsesta näki että päiväkotiin jääminen on tosi kivaa ja silloin siitä jäi itsellekin hyvä mieli.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:46"]
Olen Pk:ssa töissä ja just niillä 3-5 v llä se hoidon aloitus on vaikeaa. Poikkeuksia tietysti on mut tuntuu että mitä pienempi lapsi, sen helpommin aloitus sujuu
Onko sulla mitään koulutusta??? Kammotavaa tietämättömyyttä ihan perusasioista jos mielestäsi mitä penenmpänä päiväkotiin sen parempi.
Omat lapset on alottaneet hyvän yksityisen pk n ( jossa on koulutettua henkilökuntaa ja johon ei oteta aööe 3 vuotiaita) 3 ja 4 v ikäsinä eikä kummallakaan ole ollut mitään vaikeuksia. Heti ovat jääneet yksin 2 päivästä alkaen ja itkuitta on mennyt, sopeutuneet pk arkeen nopeasti jne.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:21"]Odotan innoissani töihin palaamista parin viikon kuluttua, mutta kaikissa lukemissani ketjuissa tuntuu asenne olevan se, että "sydän murtuneena jätin 11kk lapsen hoitoon", "11kk ikäisen hoitoon laittaminen ahdistaa" jne. Onko muita, jotka odottavat töihin pääsemistä ja ovat iloisia lapsen mennessä hoitoon pienenä?
[/quote]
Tottakai on hienoa palata töihin. Kyllä silti vähän harmittaa laittaa alle 1,5-2v päiväkotiin.
Kiva olla siellä neljävuotiaan äiti, kun kaikilla muilla menee hyvin mutta yksivuotiaat ovat itkeneet koko päivän ja hoitajien koko aika menee VAIPPOJEN VAIHTOON.
Menkää toki aikaisin tärkeisiin töihinne, mutta palkatkaa yksityiset hoitajat niin me muut lapsinemme emme kärsi.
Tämä keskustelu on ihan oppikirja esimerkki siitä mitä vanhemmuus keskustelu suomessa on. Syyllistetään niitä jotka tekevät toisin eikä edes yritetä ymmärtää saati tukea ja hyväksyä että perheillä on erilaiset tarpeet. Kun se oma tapa toimia on ainoa oikea ja muut on väärässä ja näinollen tuomitaan huonoiksi vanhemmaksi. Samalla logiikalla 90% koko muun maailman vanhemmista on surkeita eikä juuri kenenkään tulisi lisääntyä. Ja ai niin omaani hoidin kotona 3 vuotiaaksi mutta en tunne ylemmyyttä asiasta ja ymmärrän kyllä aivan yhtä hyvin heitä jotka päätyvät toisenlaiseen ratkaisuun. Jos vielä toisen lapsen saan niin hyvin todennäköistä että päiväkotiin mennään ennen 2 vuotis synttäreitä. Kivittäkää!
Kuule 32 mun Inka-Juhanit ovat menestyneet hyvin, tuli lääkäri ja yrittäjä, kotona saivat kasvaa rauhassa, oli hyvät vanhemmat ja tehtiin paljon yhdessä, kerhoissa käytiin, harrastettiin, kyläiltiin ja matkusteltiin ja kavereita oli aina paljon ja on edelleen. Molemmista lapsista kasvoi toimeliaita hyvin ihmisten kanssa toimeentulevia empaattisia ulospäinsuuntautuneita ja rohkeita tyyppejä! Tämä oli puolison ja minun yhteinen sopimus, jos lapsia saadaan heidät hoidetaan kotona, sehän on mitä luonnollisin päätös, elämäni paras päätös josta myös lapset kiittäneet, lisäksi aina terveitä, saivat kasvaa kiireettömästi, siinäpä hyvät elämän eväät! En kadu päivääkään, aivan ihanat vuodet! Miksi joku haluaa mollata jos jollekin äidille omat lapset ovat tärkeämpiä kuin työ, sinne ehtii myöhemminkin? Omaan hyvän itsetunnon ja tiedän että kukaan ei olisi hoitanut lapsiani paremmin kuin minä. Toki on naisia joille lapset ovat vain riesa, heille monikin paikka on varmasti parempi paikka kuin se oma koti.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:09"]
Kiva olla siellä neljävuotiaan äiti, kun kaikilla muilla menee hyvin mutta yksivuotiaat ovat itkeneet koko päivän ja hoitajien koko aika menee VAIPPOJEN VAIHTOON.
Menkää toki aikaisin tärkeisiin töihinne, mutta palkatkaa yksityiset hoitajat niin me muut lapsinemme emme kärsi.
[/quote]
sinun penikkasi ei ole muita tärkeämpi, ja hanki itse se yksityinen jos ei miellytä.
paskan jauhantaa vielä tuo lasten koko päivän itkeminen, len töissä pk:ssa aamu ja siellä ei kukaan ole itkenyt koko aamua, ja ne jotka on on jo yli 4 vuotiata. jeesus mitä tolloja.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:09"]
[/quote]
sinun penikkasi ei ole muita tärkeämpi, ja hanki itse se yksityinen jos ei miellytä.
paskan jauhantaa vielä tuo lasten koko päivän itkeminen, len töissä pk:ssa aamu ja siellä ei kukaan ole itkenyt koko aamua, ja ne jotka on on jo yli 4 vuotiata. jeesus mitä tolloja.
[/quote]
Tollasta ihmistä en tod haluaisi mun lapseni hoitajaksi :D
Ei oo.
olin niin kiintynyt, että tosi vaikeeta oli työ. Tunteet risteli. Eikä kunto ollut kova. Mies jäi kotiin lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:53"]
Ap olisi ainakin seonnut, jos olisi joutunut olemaan kolme vuotta kotona... Tätä 11 kuukauttakin olen odottanut hartaasti.
Ap
[/quote]
Isä kotiin sitten. Ei äidin aina tarvitse olla se, joka jää kotiin.
[/quote]
Ehkä Ap:n olisi kannattanut vielä vähän miettiä lastenhankintaa, jos 11 kk oman lapsen seurassa on sietämättömän vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:39"]
Huh, mitä settiä taas. Joillakin (hyvin useilla) ei ole taloudellisesti mitään mahdollisuuksia jäädä lapsen kanssa kotiin äitiysloman jälkeen. Kyllähän sitä varmaan moni mielellään jäisi jos rahat riittäisivät, mutta todellisuus on usein toinen. On mielestäni turha vetää esiin mitäs-teit-lapsen- ja ootpa-kauhee-äiti-kortteja, kun yhteiskunnan tarjoama tuki riittää vain sellaisille, joilla on reilusti säästöjä, pääomaa, perintöä tai hyväpalkkainen puoliso, joka voi elättää hoitovapaan ajan. Tiedän monta lasta, jotka ovat menneet päiväkotiin heti ja monta, jotka kotihoidosta suoraan esikouluun ja kaikki ovat normaaleja, tasapainoisia ja omalla tavallaan sosiaalisia lapsia.
[/quote]
Ei nyt yleistetä. Ap itse kertoi, että syynä 11 kk:n ikäisen hoitoon viemiseen ei ole raha. Hän odottaa töihin menoa, ei jaksa olla lapsen kanssa kotona. Huolimatta siitä, että vauva itkisi viikkoja perään, ei tunne huonoa omaatuntoa. Minkälainen ihminen, no kylmä.
[/quote]
66 tässä. Kommenttini olikin suunnattu lähinnä muille kommentoijille, jotka kritisoivat aikaisin hoitoon laittoa yleisesti.
Mitä kommentoijan 70 kommenttiin tulee, se yhteiskunnan tuki ei aina saavuta kaikkia tarpeeksi ajoissa. Hakuprosessit ovat pitkiä, ja joskus esim. viimeistä oljenkortta toimeentulotukea ei voi saada, jos omat ja puolison yhteenlasketut tuet ovat tarpeeksi suuret. Silloinkaan niitä ei kyllä voi mitenkään päin nimittää suuriksi, mutta tukien ulkopuolelle jää silti yllättävän moni.
Mielestäni yhtälö on vallan selvä: työnteko menee lasten kanssa kotona olemisen edelle silloin, kun yhteiskunnan nimellinen rahallinen kannustin kotonaoloon ei riitä. Mitä se ei todellakaan tee valtavan monelle.
En ota kantaa sellaiseen aikaisin päiväkotiin laittoon, mikä tapahtuu kun taloudellisesti ei olisi tarvetta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että työnteon malleja on monia (osapäivä, kolmi- tai nelipäiväinen työviikko), ja että usein päiväkodissa saa lapselle asiaan vihkiytynyttä lastenkasvatusapua, johon ei välttämättä pelkässä perhepiirissä olisi mahdollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:20"]
Näistä teidän inka-juhaneista tulee näkymään myöhemmällä iällä se että olette olleet niin sairaalloisesti kiinni niissä ensimäiset vuodet. Kieltäkää se itseltänne minkä tahdotte, mutta niin siinä käy. Nimimerkillä nähty on. Minustakin tuli hyvä, työssä käyvä ja vastuuntuntoinen aikuinen jolla on loistava suhde vanhempiin vaikka minut on laitettu hoitoon 9kk iässä. Ja sinä joka kysyit miksi joku hankkii lapsia jos laittaa ne pienenä jo hoitoon? Mikä oikeus sulla on sanoa kenellekään noin. Häpeä
[/quote]
Inka-juhaneista? Tosissaan keksit hyvän?