Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin otetaan yhteyttä, jos ei ole saanut perukirjaa ja muut sisarukset veivät kaiken?

Vierailija
16.03.2022 |

Omaisuutta oli, itse asuin ulkomailla. Sisarukset veivät kaiken, enkä ole saanut osuuttani Voiko tehdä enää mitään?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirja on tosiaan luettelo vainajan varoista ja veloista. Tilanteesta riippuen ei aina tehdä ositusta. Perunkirjoitus on lain mukaan tehtävä ennen kun kolme kuukautta menee umpeen.

Vierailija
22/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoituksen ja perinnön jaon kai kyllä yleensä suorittaa juristi. Eivät yleensä käy rikkomaan lakia, joten epäilen tätä tarinaa hiukan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on perukirja, sinä koko ajan väärin kirjoittava!

Vierailija
24/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjaa ei voi tehdä, elkei siinä ole kaikkien osakkaiden allekirjoituksia, kahden todistan todistaessa asian olevan näin. Eli AP puhuu huuhaata ja siis palturia eli potaskaa.

Vierailija
25/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirja, ei perukirja.

Perunkirjoitus ja perukirja.

Yritä nyt oppia, pöljä.

Vierailija
26/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitän. Olen mies ja äitini kuoli yli 10 vuotta sitten. Minulla on yksi sisko. Äitini meni naimisiin miehen kanssa, joka ei ole meidän kummankaan isä. Sisareni on hyötynyt kuolinpesästä koko äitini kuoleman jälkeen huomattavia summia. Itse en ole ollut paikalla edes perukirjoituksessa. Onko minulla oikeutta edes siihen rintaperillisosaan? Äitini mies on edelleen elossa.

Sinulla on oikeus perintöön äitisi kuoleman jälkeen, ainakin lakiosaan perinnöstä.

Sinulle kuuluva osuus selviää äitisi kuoleman jälkeen tehdystä perukirjasta. Siitä näkyy paljonko äidilläsi oli omaisuutta sen jälkeen, kun mahdolliset velkojat olivat saaneet omansa ja sairaalaskut, hautauskulut ym. oli maksettu. Tästä rahasummasta olet oikeutettu saamaan puolet, jos ei ole erillistä testamenttia. Jos äitisi on sulkenut sinut ulos testamentilla sisaresi hyväksi, lakiosasi on neljäsosa koko perinnöstä. Onko tämä perinnönjako siis tekemättä?

Vierailija
27/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoituksen ja perinnön jaon kai kyllä yleensä suorittaa juristi. Eivät yleensä käy rikkomaan lakia, joten epäilen tätä tarinaa hiukan.

sen voi tehdä ihan hyvin itse, ei siinä juristia ole pakko käyttää. Joka kerta olemme itse tehneet.

Vierailija
28/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitän. Olen mies ja äitini kuoli yli 10 vuotta sitten. Minulla on yksi sisko. Äitini meni naimisiin miehen kanssa, joka ei ole meidän kummankaan isä. Sisareni on hyötynyt kuolinpesästä koko äitini kuoleman jälkeen huomattavia summia. Itse en ole ollut paikalla edes perukirjoituksessa. Onko minulla oikeutta edes siihen rintaperillisosaan? Äitini mies on edelleen elossa.

Taitaa tollaset asiat vanheta 10 vuodessa. Pyydä verottajalta kopio perukirjasta.

Vierailija
29/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mätää jossain. Kun vainaja on todettu kuolleeksi niin sairaala lähettää maistraattiin kuolinilmoituksen. Sieltä saadaan sitten lista kaikista perillisistä eli sinun kuuluu olla yhteystietoinesi mukana siinä paperissa. Vainajasta tehdään koko elämän ajalta - muistaakseni 15 vuotiaasta saakka - selvitys kaikista mahdollisista perillisistä - tulee oikea sukuselvitys. Kaikesta omaisuudesta ja tavarasta laaditaan perukirja (lista kaikesta omaisuudesta) ja siihen merkitään kaikki perilliset yhteystietoineen. Sitten pidetään tilaisuus ja sinunkin kuuluu olla mukana siinä allekirjoittamassa se perukirja. Sitten se lähetetään verovirastoon joka vahvistaa sen. Miten et ole ollut perillisten joukossa - jossakin on virhe. Jos tiedät, että olet perillinen niin soita digi- ja väestötietovirastoon ja kysy miten on tehty virheellinen paperi ilman sinua... joutuu myös soittamaan keskusrekisteriin jos ei kuulu kirkkoon, tai kirkkoihin joissa vainaja ollut kirjoilla ja pyytämään virkatodistuksia kaikkialta. Soita myös verovirastoon ja kysy mikä on homman nimi. TÄTÄ ON PAREMPI HOITAA ITSE KUN ANTAA JONKUN ASIANAJAJAN PYÖRITTÄÄ TÄMMÖISTÄ... Tämä on yhtä soittamista. Helpompi sinun on tätä hoitaa kun jonkun vieraan ihmisen, joka olisi asianajaja. Myös pankki on tietoinen tästä ja pankista tulee paperi heti kun pankki on saanut digivirastosta paperin vainajan kuolemasta eli sieltä lähtee tiedot pankkiasioista ja sulkevat kaikki tilit niin että mahdolliset perilliset eivät voi mitään tilejä käyttää. Kuulostaa paljolta hommalta mutta kyllä se aika mallikkaasti kuitenkin menee. Entäpä jos se sun vainaja ei olekaan kuollut vaan tämä on joku omituinen identiteettivarkaus ja huijausjuttu??? Oletko nähnyt vainajan ja ollut hautajaisissa??? Ulkomailta aika vaikea valvoa yhtään mitään.

Vierailija
30/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirja, ei perukirja.

PERUKIRJA on kyllä oikea muoto.

Aivan, tosiaan on. Onneksi en ennättänyt muuta väittämään. Joka päivä oppii jotain, mitä olisi pitänyt oppia jo aikaa sitten.

Vierailija
31/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjassa luetellaan vainajan varat ja velat sekä pesän osakkaat, jotka käyvät ilmi perukirjan liitteenä olevista virkatodistuksista + mahdollinen testamentti. Perukirjan kopio toimitetaan kaikille asianosaisille ja myös mm. pankkiin ja verottajalle. Jos et ole sitä saanut ja olet pesän osakas, on siinä mielestäni toimittu väärin.

Perukirjan jälkeen tehdään erikseen ositus- ja jakokirja, jossa kerrotaan mitä kukin pesän osakas saa. Jos mielestäsi on toimittu väärin, selvitä ensin pesänhoitajan kanssa onko toimittu lain mukaan. Pesää ei aina jaeta heti, monista eri syistä eli kyseessä voi myös olla jakamaton kuolinpesä. Perintövero (yli 20t euron perinnöistä) tulee nykyisin vasta 6-12 kk kuluttua maksuun. Kyllä näitä perintöriitoja syntyy milloin mistäkin syystä, ahneus iskee ja luulot, että joidenkin ”kuuluu” omasta mielestään saada enemmän kuin muiden. Näissä on kuitenkin ihan tarkat lainmukaiset kaavat, miten asiat menee.

Vierailija
32/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perukirjassa luetellaan vainajan varat ja velat sekä pesän osakkaat, jotka käyvät ilmi perukirjan liitteenä olevista virkatodistuksista + mahdollinen testamentti. Perukirjan kopio toimitetaan kaikille asianosaisille ja myös mm. pankkiin ja verottajalle. Jos et ole sitä saanut ja olet pesän osakas, on siinä mielestäni toimittu väärin.

Perukirjan jälkeen tehdään erikseen ositus- ja jakokirja, jossa kerrotaan mitä kukin pesän osakas saa. Jos mielestäsi on toimittu väärin, selvitä ensin pesänhoitajan kanssa onko toimittu lain mukaan. Pesää ei aina jaeta heti, monista eri syistä eli kyseessä voi myös olla jakamaton kuolinpesä. Perintövero (yli 20t euron perinnöistä) tulee nykyisin vasta 6-12 kk kuluttua maksuun. Kyllä näitä perintöriitoja syntyy milloin mistäkin syystä, ahneus iskee ja luulot, että joidenkin ”kuuluu” omasta mielestään saada enemmän kuin muiden. Näissä on kuitenkin ihan tarkat lainmukaiset kaavat, miten asiat menee.

Kaunis kiitos sinulle.

Vierailija
33/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjaa ei voi tehdä, elkei siinä ole kaikkien osakkaiden allekirjoituksia, kahden todistan todistaessa asian olevan näin. Eli AP puhuu huuhaata ja siis palturia eli potaskaa.

Tämä kirjoittaja (jonka tunnistaa siitä, että hän käyttää koko ajan väärää muotoa perunkirja, vaikka kysymyksessä on perukirja) puhuu potaskaa. Perukirjassa ei tarvitse olla muiden kuin pesän ilmoittajan ja kahden uskotun miehen (joista toinen voi olla sama kuin pesän ilmoittaja) allekirjoitukset. Sen sijaan perunkirjoitustilaisuuteen pitää kutsua kaikki kuolinpesän osakkaat.

Vierailija
34/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakimieheen. On toki sen verran kallista hommaa, että omaisuutta pitää olla tulossa enemmän kun muutama tonni että kannattaa. Lakiosaan on oikeus, ja perinnönjako pitää suorittaa uudelleen. Jos perinnönjako on tehty väärin, se on laitonta. Siksi sitä perukirjaa ja perinnönjakoa varten hankitaan vainajan virkatodistus, jotta kaikki mahdolliset perilliset tulevat otetuiksi huomioon.

Perikunta maksaa tuon oikeudenkäynnin, kaikki häviää.

Vierailija
35/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että perinnönjako on vielä tekemättä. Jos et ole saanut perukirjaa, voit tilata sen verottajalta.

Vierailija
36/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys on sadoista tuhansista, kannattaa ilman muuta pyytää lakimiehen apua. On hyvin mahdollista, että perinnönjakoa ei ole vielä tehty, jolloin sinulla on hyvät mahdollisuudet saada oma osuutesi, ellei sisaruksesi ole hävittänyt sitä.

Tosin tuo kummastuttaa, että et ole ilmeisesti saanut laskua perintöverosta. Se tulee normaalisti muutamassa kuukaudessa perunkirjoituksen jälkeen ihan siitä riippumatta, onko perintö jaettu.

Vierailija
37/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoiko ap koskaan onko hän maksanut perintöveroa?

Vierailija
38/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tapahtui vähän samalla tavalla, huonosti tehty sukuselvitys. Olen kuullut myöhemmin kirkkoherranvirastossa olevalta henkilöltä että tällaisia virheitä tapahtuu jonkun verran.

Itselle selvisi tapahtuma 15 v myöhemmin. En tiedä paljonko omaisuutta oli loppujen lopuksi jaettuna.

Vierailija
39/70 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan Suomessa oikein tehdään rikoksia ja virheitä perunkirjoituksissa ja omaisuuden jaoissa? Täällä tuntuu olevan joka viikko tapauksia joissa perinnönjako tehdään väärin tai puutteellisesti…. Uskomattomimpia on olleet tarinat ihmisistä, jotka peri isoja summia muttei koskaan olleet nähneet perintöveropapereita tai -laskuja. Ja toinen mitä jaksan ihmetellä on vuosikymmeniä roikkuvat jakamattomat kuolinpesät jotka on niin sotkuisia ettei kukaan halua alkaa selvittämään. Ja sitten sotkut vaan mutkistuu sukupolvi sukupolvelta..

Vierailija
40/70 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko kutsun perunkirjoitustilaisuuteen? Jos sait, mutta et ulkomailta lähtenyt paikalle, niin perunkirjoituksessa on menetelty tältä osin oikein. Toisin kuin jotkut täällä väittävät, perukirjassa ei tarvitse olla kuolinpesän osakkaiden (tai heidän valtuuttamiensa henkilöiden) allekirjoituksia. Usein ne otetaan perukirjaan, koska se on helppo tapa osoittaa tarvittaessa jälkikäteen, että kaikki asianosaiset on kutsuttu perunkirjoitustilaisuuteen.