Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin otetaan yhteyttä, jos ei ole saanut perukirjaa ja muut sisarukset veivät kaiken?

Vierailija
16.03.2022 |

Omaisuutta oli, itse asuin ulkomailla. Sisarukset veivät kaiken, enkä ole saanut osuuttani Voiko tehdä enää mitään?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä asianajajaan.

Vierailija
2/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on kuollut? Oletko perillinen?

Se on rikos on jos kavaltaa perinnon itselleen. Tietenkin sille voi tehdä jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirja ja ositus verotoimistosta. Sitten yhteys poliisiin, jos osuutesi on kavallettu.

Vierailija
4/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjahan ei ole mikään perinnönjako kirja.

Se laaditaan vain verottajaa varten, siinä eritellään kaikki vainajan käteiset varat, osakkeet ja kiinteistöt kalleimmat arvoesineet sun muut.

Siis ilmoitetaan vainajalta jälkeen jäänyt omaisuus.

Ja tottahan olet trolli olet saanut perukirjan.

Ja kyllä sullekin osuus perintöveroista taatusti tulee maksettavaksi.

Perukirjaan on oltava liitteenä sukuselvitys ja siinä ilmoitettaan kaikki vainajan lapset.

Vierailija
5/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimieheen. On toki sen verran kallista hommaa, että omaisuutta pitää olla tulossa enemmän kun muutama tonni että kannattaa. Lakiosaan on oikeus, ja perinnönjako pitää suorittaa uudelleen. Jos perinnönjako on tehty väärin, se on laitonta. Siksi sitä perukirjaa ja perinnönjakoa varten hankitaan vainajan virkatodistus, jotta kaikki mahdolliset perilliset tulevat otetuiksi huomioon.

Vierailija
6/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellistahan on, oletko sinä ja sisarukset rintaperillisiä, eli oikeutettuja lakiosaan perinnöstä. 

Jos sisaruksille on joku testamentilla määrännyt jotain niin eri asia. 

Vierailija
7/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perukirja ja ositus verotoimistosta. Sitten yhteys poliisiin, jos osuutesi on kavallettu.

Perukirja ei ole mikään jakokirja.

Ja vielä vähemmän joku ositus.

Ositus tehdään puolisoiden kesken kun eroavat ja tai kun toinen kuolee.

Perinnönjako perijöiden kesken on kokonaan toinen juttu.

8/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin yhteys ensimmäiseksi. Kyllähän tuossa pitäisi poliisillakin herätä epäily kavalluksesta.

Vierailija
9/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirja on vasta selvitys siitä, mitä kaikkea perittävältä on jäänyt. Perukirjassa tulee näkyä kaikkien pesään osallisten nimet.

"Digi- ja väestötietovirastosta voit hakea vahvistuksen sille, että perukirjaan on merkitty oikeat henkilöt kuolinpesän osakkaiksi. Vahvistuksen hakeminen ei ole pakollista, mutta se voi joissain tapauksissa helpottaa kuolinpesän asioiden hoitoa. Kuolinpesän asioidenhoitoa varten sinä voit hakea perukirjan osakastietojen vahvistusta Digi- ja väestötietovirastosta."

Jos nimeäsi ei ole perukirjassa ja kuulut laillisiin perijöihin, on tapahtunut rikos, kuten kavallus.

Vierailija
10/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirja, ei perukirja.

Vierailija
11/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perukirja ei ole mikään jakokirja.

Ja vielä vähemmän joku ositus.

Ositus tehdään puolisoiden kesken kun eroavat ja tai kun toinen kuolee.

Perinnönjako perijöiden kesken on kokonaan toinen juttu.

Jos vainajalta jää leski, ennen perinnönjakoa on tehtävä ositus puolisoiden kesken, sitten vasta jako perillisten kesken.

Vierailija
12/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirja, ei perukirja.

PERUKIRJA on kyllä oikea muoto.

Vierailija
13/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis vainajan lapsi. Asunut ulkomailla. Sisarukseni on ilmeisesti vienyt kaiken perinnöstä. Leski on elossa edelleen. Ajattelin vain sitä, että voiko näin jälkikäteen tehdä enää mitään. Ja omaisuus oli huomattava, satoja tuhansia, mutta sisarus vei osansa kun äiti kuoli. Perukirjaa en ole koskaan saanut, koska ajattelin lesken asuvan asunnossa kuolemaansa asti. Muun omaisuuden sisarus on vienyt.

Vierailija
14/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjaan vaaditaan kaikilta perikuntaan kuuluvilta valtuutus. Tällä kaikkien osakkaiden allekirjoittamalla valtakirjalla valtuutetaan joku hoitamaan perikunnan asioita.

Jos ei pääse itse perunkirjoitukseen pitää valtuuttaa joku muu perikunnan jäsen edustamaan itseään.

Jos olet oikeasti perikuntaan kuuluva niin nämä toimet ja allekirjoitukset olisi myös sinulta pitää pyytää.

Jos sinut on ohitettu, niin silloin on tehty väärin.

Perunkirjaa ei aina lähetetä ellei sititse pyydä. Jos siis ei ole ollut läsnä perunkirjoitustilaisuudessa.

Perunkirjoituksen jälkeen tehdään vasta itse ositus, jos on jotain jaettavaa. Siitä pitää tehdä oma osituskirja. Sen allekirjoittavat kaikki perikunnan jäsenet. Tai poissaolevan jäsenen valtuuttama joku muu jäsen. Muuten se ei ole laillinen.

Perunkirja ja osituskirja ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
15/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis vainajan lapsi. Asunut ulkomailla. Sisarukseni on ilmeisesti vienyt kaiken perinnöstä. Leski on elossa edelleen. Ajattelin vain sitä, että voiko näin jälkikäteen tehdä enää mitään. Ja omaisuus oli huomattava, satoja tuhansia, mutta sisarus vei osansa kun äiti kuoli. Perukirjaa en ole koskaan saanut, koska ajattelin lesken asuvan asunnossa kuolemaansa asti. Muun omaisuuden sisarus on vienyt.

Koska sait tiedon isäsi kuolemasta?

Isäsi oli ilmeisesti eronnut äidistäsi ja mennyt uudelleen naimisiin ja ltämä isän leski elää edelleen.

Oliko isäsi ja kuolleen äitisi kesken tehty avioerossa ositus?

Vierailija
16/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko kuolemasta on? Oletko varma että kuolinpesä on jaettu? Oletko maksanut perintöverot?

Vierailija
17/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirja ei ole laillinen ellet ole sitä allekirjoittanut. Tai joku muu jonka olet itse valtuuttanut valtakirjalla.

Kaikkien osakkaiden alkekirjoitus tarvitaan tai sinun määräämäsi ja valtakirjalla valtuuttetun henkilön allekirjoitus vaaditaan.

Vierailija
18/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0800-palkkatappajat

Vierailija
19/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitän. Olen mies ja äitini kuoli yli 10 vuotta sitten. Minulla on yksi sisko. Äitini meni naimisiin miehen kanssa, joka ei ole meidän kummankaan isä. Sisareni on hyötynyt kuolinpesästä koko äitini kuoleman jälkeen huomattavia summia. Itse en ole ollut paikalla edes perukirjoituksessa. Onko minulla oikeutta edes siihen rintaperillisosaan? Äitini mies on edelleen elossa.

Vierailija
20/70 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus ainakin lakiosaan, vaikka testamentti olisikin. Mielestäni perukirjaa varten pitää kaikilta lakisääteisiltä perillisiltä tiedutella kirjallisesti vaatiiko ne lakiosaansa vai ei. Jos joltain ei ole tiedusteltu, merkitään se perunkirjaan. En usko, että voi tehdä perinnön jakoa laillisesti, jos kaikilta ei ole tiedusteltu. Eli juristin pitäisi olla suhun yhteydessä.