Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2 etunimeä lapselle, ensin pidempi, sitten lyhempi, onko ok?

Vierailija
22.08.2015 |

Itse olen viehättynyt tähän tyyliin, mutta mikä on yleinen (palstan) mielipide?

Esim. Emilia Helmi tai Matias Toivo? Toinen nimi olisi lyhyempi siis ja merkitysnimi, onko ok näin? 

Minusta soinuu ihanasti kun perään tulee vielä sukunimi... Emilia Helmi ......nen

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiiiiiiii! Kardinaalimoka.

Vierailija
2/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kivempi on just toisin päin, mutta sehän on makuasia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun korvaa ei miellytä, mut makuasioitahan nämä on. Eemeli Tero... Matleena Aino.. Toisinpäin ok :)

Vierailija
4/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin päin yleensä kuulostaa kovemmalla, mutta käytännössä ei mitään väliä. Montako kertaa elämästäsi olet edes sanonut ääneen koko nimesi rimpsuna? Muuta kuin keskusteluissa nimistä?

Vierailija
5/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitat pitkän etunimen siitä keksitään lyhenne. Katariina -> Kata, Eveliina ->Eve.
Eli siksi ekaksi lyhyt nimi max 3 tavua mielummin 2 ja tokaisi pitkä.

Vierailija
6/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni on 3 etunimeä, Ira Miranda Maria, Ira puhuttelunimi, jota äännetään kahdella tavalla, on tarkoitettu äännettävän pitkällä Iillä, mutta kirjoitusasu on tärkeästä syystä lyhyt. Nyt 13-vuotiaana tyttö ei pidä nimestään.

Tyttö olisi halunnut vaihtaa nimensä koulun vaihdon yhteydessä. Me huoltajat enne suostuneet - lapsella kannattaa siis olla kolme nimeä, koska puhuttelunimen vaihtaninen edellyttää vain läheisten kouluttamista.

Ja vastauksena kysymykseen; kaikissa tuntemissani nimissä ensimmäinen on lyhyempi kuin toinen

Vierailija
7/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi laittaa eka pitkän ja sitten lyhyen. Sillä lailla nimet yleensä ulkomailla yhdistellään. Miksei välillä Suomessakin? Meillä lapsen kaikki nimet kolmitavuisia, siis etunimi, toinen nimi ja sukunimikin. Mielestämme sopii hyvin niin. Joku muu olisi saattanut laittaa etunimen ja toisen nimen väliin lyhyen täytenimen, mutta mä en tykkää kolmesta etunimestä, niin laitettiin sitten vain kaksi+sukunimi.

Vierailija
8/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sointuu kauniisti noinkin päin. On muuten englanninkielisissä maissa ihan tavallista antaa nimet juuri noin päin. Esim. Everly Jane, Cristopher John jne.

Vierailija
9/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään! Meillä pojalla kaksi nimeä ja molemmat on kolmitavuisia. Voisin yhtä hyvin laittaa vastaavanlaiset nimet kuin ap, eli yhdistää pitkän ja lyhyen.

Vierailija
10/10 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on kolme pitkä-lyhyt-pitkä ja ne sointuvat mielestäni paljon paremmin kuin pitkä-lyhyt. Ei siis Emilia Helmi vaan Emilia Helmi Karoliina, noin niin kuin esimerkiksi.