Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, ketkä ette kuulu työterveyshuollon piiriin

Vierailija
22.08.2015 |

Niin miten olet järjestänyt oman terveydenhuoltosi? Käytkö ikinä terveystarkastuksessa, mittautatko veriarvojasi?
Vai käytkö lääkärissä vain silloin kun on jotain kremppaa?

Minä olen yli nelikymppinen mutta minkään työterveyshuollon piiriin en ole kuulunut koskaan kiitos epätyypillisten työsuhteiden, työttömyyden ym. Lääkärissä käyn, kun tarve vaatii eli harvoin. Olen varsin terve.
Kuitenkin nyt on alkanut mietityttää mm.kolesteroli, jota ei ole mitattu koskaan. Joko pitäisi? Missä iässä viimeistään?
Kuinka usein työterveyshuollon piiriin kuuluvat käyvät tarkastuksissa ja mitä siellä tutkitaan?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin menen siinä vaiheessa, kun on pää kainalossa.
Työterveyden piiriin kuuluessani oli terveystarkastus kerran vuodessa.

Vierailija
2/4 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käytkö ikinä terveystarkastuksessa, mittautatko veriarvojasi?"

-En

"Vai käytkö lääkärissä vain silloin kun on jotain kremppaa?"

-Kyllä

Työterkkarilla käydään joka kolmas vuosi. Siellä tutkitaan kuulo ja tupakkimiehiltä se uloshengitys, mikä oikeasti onkaan ja tietty kuulotesti.

Itse ilmoitin TA:lle, että minä en sinne työterveysvittuiluun enää mene.

Joka kerta sama virsi: Pitäisi laihduttaa, lopettaa tupakointi, liikkua ja lopetaa viinan juonti.

Olen 175cm/67kg, eli en mielestäni ole lihava.

kävelen töihin 3 kilometriä, ja saman takaisin, mutta pitäisi kuulemma kävellä kymmenen kilometriä päivässä.

Alkoholia kuluu noin kossupullo vuodessa, joten hirveän suuri ongelma ei sekään mielestäni ole.

47-vuotias tietää, että tupakka tappaa, ei siihen ketään ulkopuolista tarvita asiaa kertomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn omalla rahalla yksityisellä lääkäriasemalla, sekä vuosittain kontrollissa ja lisäksi aina kun muuten on asiaa. Samoin rokotuksissa käyn samassa puulaakissa. Labrakokeissa käyn paikallisessa terveydenhuolto-oppilaitoksessa, jos ei ole mitään kiireellistä. Hintataso on murto-osa isojen ketjujen hinnoista.

Tätä ennen olinkin 20 vuotta käyden lääkärissä vain akuuttivaivojen vuoksi. Suurin syy tähän oli jonkinlainen lääkäripelko. En käynyt aikoinaan opiskeluaikanakaan kertaakaan YTHS:llä muuten kuin hammaslääkärissä...

Yhden työterveyslääkärin mukaan suurimmalla osalla kolmekymppisistä on jotain "vialla" tarkastuksissa, esim. kohonnut verenpaine tai verensokeri, kolesterolit jne. Joten kyllä niissä kannattaa käydä, vaikka hengissä säilyy todennäköisesti ilmankin. :) Eiköhän palveluun kuulu myös seuraavan käynnin ajankohdan määrittely, se lienee hyvin yksilöllistä.

Vierailija
4/4 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kuulu työterveyden piiriin. Ainoat lääkärikäynnit ovat olleet raskauksien aikana. Olen miettinyt, että olisiko hyvä tietää kolesteroli ja muita arvoja kun olen jo yli 40 vuotias. En vaan jotenkin usko että huolivat minua lääkäriin, kun lapsetkin ovat päässeet tosi nihkeästi oikeiden vaivojen takia lääkäriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi