Hoikemmaksi salilla + itsetunnon buustausta. Miten?
Tämä on ihan hullua. Olen 157,5 cm pitkä ja painan 59 kiloa. Rinnanympärys on 88 cm, vyötärön 74 cm ja lantion 102 cm. Suurin osa rasvasta sijaitsee siis takapuolessa ja reisissä. Rintsikat on liiviliikkeestä ihan vastikään ostettu myyjän neuvojen mukaisesti koossa 65E, ja istuvat noin ihan täydellisesti. Vaatteissa yleisimmin koko 38/S näyttää oikein hyvältä päällä. Olen painoindeksiltäni ja lantio-vyötärö-suhteeltani normaali eikä minulla näillä mitoillani ole mitään kohonnutta sairastumisen riskiä. Viimeisen vuoden olen ollut samassa painossa.
Mutta. Olen nykyisin jatkuvasti tyytymätön ulkonäkööni. Painoin ennen paljon vähemmän, 52 - 53 kiloa. Kolmenkympin lähestyessä painoa tuli kuitenkin lisää ja vaikken nyt ole pitkään aikaan lihonut yhtään, en silti ole tottunut uuteen ulkomuotooni. Miksi tämä häiritsee minua näin paljon? Omasta mielestäni vatsani näyttää liian pyöreältä ja naama paksulta. Haluaisin laihduttaa, mutten uskalla lähteä sille tielle: olen suorittamiseen taipuva kontrolloija ja pelkään, että laihdutukseen kuuluvasta itsensä vahtimisesta ja mittaamisesta tulisi vain henkisesti vielä huonompi olo. Äh. Ärsyttää. Kohtalotovereita?
Mietin auttaisiko salitreeni jo ilman laihdutusta. Nykyisellään pyöräilen työmatkat (yht. noin 8 km) ja salillakin joskus käyn. Mitään säännöllistä treeniohjelmaa ei ole. Kuinka monta kertaa viikossa ja millaista salitreeniä pitäisi tehdä, jotta tulokset alkaisivat näkyä keskivartalossa? Miten saisi esim. 3 - 4 senttiä vyötäröltä sulatettua?
Kommentit (3)
Kyllä, olen ehdottomasti sitä mieltä, että itsetunto todella koostuu paljon muustakin kuin ulkonäöstä. Minulla on nimenomaisesti ongelmia tämän nykyisen fyysisen minäkuvani kanssa. Muutoin kyllä on itsetunto kohdillaan, sillä miellän itseni mukavaksi ihmiseksi ja olen omasta mielestäni hyvä monissa asioissa, kuten työssäni. Minulla on hyvä parisuhde, ystäviä jne. Elämäni on siis pääosin hyvää. En vain ole tyytyväinen siihen, miltä painon nousun myötä näytän.
Tiedän, ettei painon pudottaminen onnistu ilman ruokavaliota, mutta eikö kuitenkin olisi mahdollista jotenkin kiinteytyä ja näyttää hyväkuntoisemmalta, jos harrastaisi säännöllisesti lihaskuntoliikuntaa? Mietin, että kun tämä nykyinen painoni näyttää olevan vakiintunut paikoilleen enkä enää ole lihonut, eikö olisi mahdollista tehdä tästä uudesta painosta sitä hyvännäköistä painoa liikunnan avulla? Voi tietysti olla, ettei. Onko jollakulla täällä sellaisia kokemuksia, että pelkästään liikunnan lisääminen ja säännöllistäminen olisi tuonut positiivisia muutoksia ulkonäköön? Antakaa muutama starttivinkki, jos olette onnistuneet!
Personal traineriin ei ole varaa.
Ap
"Auttaisiko salitreeni ilman laihdutusta?" Kun pyritään muuttamaan kroppaa 90% tuloksista tulee ruokavaliolla ja loput 10% liikunnalla. Se ei välttämättä tarkota, että pitäs laihduttaa tai nähä nälkää..pitää vaan tietää mitä syödä ja millon. Naiset paahtaa ilta toisensa jälkeen jumpissa, spinningissä tms. mutta tuloksia ei tule kun syöminen on retuperällä. Ota pt, joka tekee sali/ruokavalio-ohjelman, sillä saat varmasti tuloksia :)
T:N25