Absolutisti / vähän alkoholia kuluttava - miten kieltäydyt?
Ehkä hieman typerä kysymys, mutta miten perustelette ihmisille juomattomuuttanne?
En ole koskaan varsinaisesti pitänyt alkoholista vaan juonut lähinnä sosiaalisen paineen alla. Joku saa ehkä kiksinsä hyvästä punaviinilasillisesta, mutta minä en yksinkertaisesti nauti alkoholista. Nyt tekisi mieli laittaa stoppi koko touhulle ainakin vuodeksi ja testata miltä tuntuu täysin raitis elämä.
Olen vetänyt nyt muutamat juhlat ja illanvietot vesilinjalla ja voi veljet sitä ihmisten suhtautumista. Joko se on a.) surkuttelua ("Voi kamalaa, olisi ihan hirveetä jos en voisi juoda!), b.) jonkin tasoista mollaamista ("Hitto sä olet tylsä, miksi et voi juoda lasia viiniä?? Et sä siihen yhteen lasiin kuole!") tai c.) vittuilua ("Ai etkö sä osaa pitää hauskaa?").
Mitä "perusteluja" teillä päätöksillenne on? Tiedän, ettei minun tarvitsisi selitellä omia valintojani, mutta en vaan enää jaksa sitä jatkuvaa ihmettelyä. Mieheni käyttää alkoholia aika paljonkin ja hänelle tämä ajatus oli aivan järjetön. "Voisit juoda vähän ja olisi hauskempaa. Muuten sä vaan aina mökötät jossain nurkassa." Tosi raskasta, kun itselle läheinen ihminen ei tue.
Kommentit (34)
Mä sanon aina, että mun tekee nyt mieli limsaa. Harvoin kukaan alkaa tuputtaa mulle jotain, jota en halua. Yleensäkin alkoholitta olemiselle on paras selitys, ettei tee mieli. Se yleensä kelpaa sellaisenaan. Kaikkea muuta joutuu perustelemaan.
Pitäisköhän sun ap etsiä uusia kavereita?
Mä olen aika joko-tai tyyppi. Välillä vedän perseet ja sitten taas olen monetkin juhlat autolla liikentessä tai muuten vaan vesilinjalla. Eipä sitä kukaan oikeastaan ihmettele. Lähinnä alaikäisenä oli tuota tuputtamista, että mikset juo ota nyt sinäkin.
Mä osaan kyllä pitää hauskaa ilman alkoakin. Itse asiassa väsähdän monesti paljon aikaisemmin jos juon. Välillä mietin luuleeko esim puolitutut mun käyttävän huumeita, kun tosiaan ilman alkoakin mulla on melkoinen meno :D
Täällä kans yksi, joka on koko ikänsä joutunut selittelemään kaikille ensin teini-iässä kavereille ja muille utelioille ja nyt näin vanhempana esim. firman bileissä, miksi en konttaa jo alkuillasta räkäposkella pitkin tanssilattiaa. Minua henk.koht aina ärsyttää suunnattomasti, kun kerron, että en vain yksinkertaisesti halua juoda niin "voisitsä nyt yhden ottaa niin olis kivempaa" - kommentit. No en voi enkä ota, koska EN HALUA!! Nämä utelijat se pilaavat tunnelman, eikä se, että en itse juo. Itse "selittelen" juomattomuuttani seuraavasti:
- Syön mielummin mun kalorit kuin juon. (Olen vielä vähän pyöreähkö niin yleensä se suu menee siinä vaiheessa lopullisesti kiinni..)
- Tulin autolla.
- Ei maistu.
- Olen hyvin tarkka juomistani, teillä ei ole tarjota juuri sitä mistä tykkään.
aamutreenit menee pilalle, jos ottaa. tässä iässä kun ei enää palaudu tosta samanlailla kun ennen.
Jos joku kysyy, niin sanon vain ihan reippaasti, etten juo ollenkaan alkoholia koska en halua. Ei kukaan ole siihen enää käynyt mitään vastaväitteitä esittämään, joskus nuorempana niitä saattoi kyllä kuulla. Jotkut haluavat kuitenkin kuulla juomattomuuteni taustoja, ja vastailen kyllä (olenko raskaana – en, onko suvussa alkoholisteja – ei, olenko koskaan ollut kännissä – en, juoko mieheni – käytännössä ei, haittaako muiden juominen – ei).
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 07:52"]
Jos joku kysyy, niin sanon vain ihan reippaasti, etten juo ollenkaan alkoholia koska en halua. Ei kukaan ole siihen enää käynyt mitään vastaväitteitä esittämään, joskus nuorempana niitä saattoi kyllä kuulla. Jotkut haluavat kuitenkin kuulla juomattomuuteni taustoja, ja vastailen kyllä (olenko raskaana – en, onko suvussa alkoholisteja – ei, olenko koskaan ollut kännissä – en, juoko mieheni – käytännössä ei, haittaako muiden juominen – ei).
[/quote]
Tuo siinä kuitenkin on, että vain harvalle utelijalle riittää se, että henkilö sanoo ettei halua juoda alkoa. Sen jälkeen tulee just tuo kysymyspatteri, että miksi miksi miksi sitä sun tätä. Kun se ei vaan riitä, että sanoo miksi ei juo ja sitten vaihettaisiinkin keskusteluaihetta vaikka vallitsevaan säätilaan.
Yleensä riittää, kun sanoo että ei kiitos. Joskus ihmiset ihmettelevät, että miksi en juo, onko jotain ongelmia, olenko uskovainen.. Vastaan tällöin, että "terveydellisistä syistä en voi käyttää alkoholia". Kysely loppuu aina tähän. Tottahan se, sillä rasvamaksa, ylipaino, pöhöttynyt olemus ei kiinnosta. ;)
Mulla pidempiaikaiset kaverit ei enää viitsi ihmetellä ääneen, ne on tottuneet jo. Kyselijöille sanon vaan, etten tykkää juoda, mutta usein tosiaan aletaan vääntämään asiasta pidempään. Voin mä sen lasillisen ottaa, mutten välttämättä enempää.
"Ei kiitos, just otin." Kukaan ei oo kysynyt, mutta tuo just on seitsemän vuotta sitten.
Minuakin kiinnostaa, että oletko tosiaan tylsä, et osaa pitää hauskaa ja mökötät nurkassa? Olisiko sinulla väärä kaveripiiri ja mies, jos et viihdy heidän kanssaan?
Pian ei tarvitse selitellä sillä absolutisteille käy kuten minulle; ei enää kutsura minnekään.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:26"]Itsellä on nyt reilun kuukauden ollut saman suuntainen projekti, ja voin sanoa, että läheiset ihmiset tottuvat nopeasti. Ei minulta ekan parin viikon jälkeen kukaan jaksanut kysellä, että onko colassani rommia tai siiderissäni alkoholia, vaikka yksi läheiseni suhtautui aluksi asiaan samoin kuin ap:n mies. Hänkin uskoi sitten pian, että minulla on nyt tauko, jonka loppuajankohtaa ei ole määritelty. Vieraammille kyselijöille olen kehittänyt liudan vakiovastauksia: nautin olostani kun olen ollut pidempään juomatta, elämäni on nyt halvempaa ja painokin on pudonnut, en niin pidä alkoholin mausta. Jos tämän jälkeen joku vielä inttää, niin henkilöllä lienee itsellä alkoholiongelma. Sen olen huomannut kaveripiirissäni: Huolettomat kohtuukäyttäjät eivät vahdi muiden juomisia tai juomatta jättämisiä.
[/quote]
Kuin paljon te oikein dokaatte, että kaverit parissa viikossa tottuu siihen ettei teille enää viina maistu? Eikö kavereiden kanssa tehdä enää muuta kun vedetä lärvejä, huh!