Absolutisti / vähän alkoholia kuluttava - miten kieltäydyt?
Ehkä hieman typerä kysymys, mutta miten perustelette ihmisille juomattomuuttanne?
En ole koskaan varsinaisesti pitänyt alkoholista vaan juonut lähinnä sosiaalisen paineen alla. Joku saa ehkä kiksinsä hyvästä punaviinilasillisesta, mutta minä en yksinkertaisesti nauti alkoholista. Nyt tekisi mieli laittaa stoppi koko touhulle ainakin vuodeksi ja testata miltä tuntuu täysin raitis elämä.
Olen vetänyt nyt muutamat juhlat ja illanvietot vesilinjalla ja voi veljet sitä ihmisten suhtautumista. Joko se on a.) surkuttelua ("Voi kamalaa, olisi ihan hirveetä jos en voisi juoda!), b.) jonkin tasoista mollaamista ("Hitto sä olet tylsä, miksi et voi juoda lasia viiniä?? Et sä siihen yhteen lasiin kuole!") tai c.) vittuilua ("Ai etkö sä osaa pitää hauskaa?").
Mitä "perusteluja" teillä päätöksillenne on? Tiedän, ettei minun tarvitsisi selitellä omia valintojani, mutta en vaan enää jaksa sitä jatkuvaa ihmettelyä. Mieheni käyttää alkoholia aika paljonkin ja hänelle tämä ajatus oli aivan järjetön. "Voisit juoda vähän ja olisi hauskempaa. Muuten sä vaan aina mökötät jossain nurkassa." Tosi raskasta, kun itselle läheinen ihminen ei tue.
Kommentit (34)
Totean, että lähisukulaisistani ainakin 5 on todistetusti kuollut alkoholin käytön vuoksi, joten näillä geeneillä ei kannata ottaa riskiä. Yleensä kyselyt jäävät tuohon, tosin minusta on moukkamaista alunperinkään tuollaista udella.
Oon ottanut lasin viiniä, kiittänyt kauniisti ja sitten "unohtunohtanut" lasin jonnekin. Ei kukaan mitään kysele kun ei tee asiasta numeroa. Jos tarjotaan lisää, sanon että just täytin lasin. Tai ottaa yhden siideritölkin ja kulkee sen kanssa koko illan.
Mä käytän hyvin vähän alkoholia eikä oikeastaan koskaan tarvitse perustella. En tee asiasta mitään numeroa. Saatan ottaa yhden juoman jota hörpin pitkin iltaa tai juoda vaan limua/vettä. Harva oikeasti kauheesti kattelee mitä muut juo jossain illanvietossa. Ainakaan mun tuttavapiirissä. Usein olen myös autolla, jolloin en juo mitään alkoholia.
Itsellä on nyt reilun kuukauden ollut saman suuntainen projekti, ja voin sanoa, että läheiset ihmiset tottuvat nopeasti. Ei minulta ekan parin viikon jälkeen kukaan jaksanut kysellä, että onko colassani rommia tai siiderissäni alkoholia, vaikka yksi läheiseni suhtautui aluksi asiaan samoin kuin ap:n mies. Hänkin uskoi sitten pian, että minulla on nyt tauko, jonka loppuajankohtaa ei ole määritelty. Vieraammille kyselijöille olen kehittänyt liudan vakiovastauksia: nautin olostani kun olen ollut pidempään juomatta, elämäni on nyt halvempaa ja painokin on pudonnut, en niin pidä alkoholin mausta. Jos tämän jälkeen joku vielä inttää, niin henkilöllä lienee itsellä alkoholiongelma. Sen olen huomannut kaveripiirissäni: Huolettomat kohtuukäyttäjät eivät vahdi muiden juomisia tai juomatta jättämisiä.
Mä nykyään sanon ei kiitos ja sen pitää olla sillä selvä.
Nuorenpana lähdin selittelemään ja piilottelemaan omaa juomattomuuttani. Mulla saattoi kekkereissä olla omat siideripullot mukana... tosiasiassa, mulla oli siideripulloja täynnä vettä, että näyttäis, että mä dokaisin kuten muutkin ja kassissa on jotain. :D Aivan älytöntä eikö vaan, mutta konstit on monet. Sitten join valkkaria spritellä. Lirautin valkkaria lirun ja 5 desiä light spriteä päälle, ei sitä aspartaamia elimistö kestänyt, joten ripulihan siitä tuli. Joten sitten päätin, että jo loppuu tää näyttely! :D
En aja edes autoa, etten sitä voinut käyttää excusena.
Osahan mua alkuun piti ihmeellisena ilonpilaajana. Toiset olivat taas uteliaita.. Kyselyä riitti, mutta se meni ohi ajan kanssa.
Kunnes kaveripiiri tajusi, etten mä olen mikään nurkassa mököttävä juomanlaskija vaan mä olin kuitenkin se bileiden älämölöhöntti. Enkä edes häviä ensimmäisten joukosta paikalta, eikä mua toisten kännit häiritse.
Mä olen aina vähän hupsu, en mä siihen alkoholia tarvii. :D Kaveripiiri on "antanut anteeksi" juomattomuuteni.
Sukulaisien kanssa on vaikeata yhä ja nehän päivittelee, mutta paskat, olkoot. :D
Duunijutuissa mä olen valttia, kun en alkoa käytä. Pomo mielellään laittaa mut edustamaan, kun olen sanavalmis höppänä (pomon käyttämä sana!) luonnostaan. Mä juotan ja kestitsen vieraat ja tulen edulliseksi firmalle. En juo minibaaria tyhjäksi firman piikkiin, kuten moni muu tekee. ;)
Ole oma ittes ja nauti. Älä pakota itseäsi sosiaalisen paineen alla, kuten mä aikoinaan tein ja näyttelin peräti känniläistä.. :/ Onhan se outoa, että Suomessa pitää selitellä ja perustella tarkkaan miksi ei juo. Aivan nurinkurista.
N43
Mäkin olen usein autolla liikenteessä, joten sillä on helppo perustella. Tosin en kyllä hirveästi käy ulkonakaan, joten tilanteilta ei tule niin usein eteen.
Ite vaan sanon että en juo alkoholia. Välissä tulee pitkiä katseita, toisinaan taas kehuja kumpa Itekin voisi olla noin, upeaa.
Minulla siis ongelmaa eivät aiheuta tuttavat vaan aivan lähipiiri, joilta noita kommentteja tulee. Ystävät ja puoliso vaan eivät tunnu tajuavan, että tämä on minun elämäni ja elän sen niin kuin haluan. Ehkä juuri siksi kehittelen syitä.
Tässä elämäni aikana olen vedonnut aikamoneen antibioottikuuriin... AP.
Minä olen sivuuttanut utelut aika lailla "Katsotaan nyt" fraasilla. Tai heittänyt pientä vitsiä, jos joku ylen hämmästelee rommikolaani ilman rommia. Muulla tavalla en perustele, enkä edes näe tarvetta perustella juomattomuuttani. Tähän mennessä ei juomattomuuteni ole ollut suurensuuri ongelma. Jos jollekin siitä ongelma tulee, sitten ei auta kuin kysyä, että miksi juomattomuuteni häiritsee.
Jos pelkkä "En käytä alkoholia" ei riitä niin sanon "Alkoholissa on mielestäni enemmän miinuksia kuin plussia, en näe syytä käyttää". Siihen monet hämmentyneenä tuumivat, että tuohan kuulostaa ihan fiksulta ja suurin osa lopettaa utelut.
N18
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:25"]
Minuakin kiinnostaa, että oletko tosiaan tylsä, et osaa pitää hauskaa ja mökötät nurkassa? Olisiko sinulla väärä kaveripiiri ja mies, jos et viihdy heidän kanssaan?
[/quote]
En mielestäni. Jos juon, olen laskuhumalan aikaan todella tylsä ja sellainen, joka todellakin mököttää siellä nurkassa. Selvinpäin jaksan paljon pidempään ja olen se, joka viettäisi koko iltansa tanssilattialla. AP.
Itse sanon vain, että: Ei kiitos en käytä. Jos tulee asiatonta viestiä niin olen joskus tokaissut, että miksi minun pitäisi selitellä juomattomuuttani, kun sinunkaan ei tarvitse minulle selitellä miksi juot.
Itse käytän välillä _todella_ paljon alkoholia ja välillä en halua ollenkaan. Sen kontrastin pitäisi siis muille olla valtaisa, kun välillä ei maistu. En tykkää juoda esim juhannuksena tai uutena vuotena, kun kaikki muut ovat niin tillitallin.
Silloin, kun en halua juoda, en yleensä mainitse asiaa kummemmin. Jos joku huomaa, etten juo, sanon, etten halua juoda. Asia on sillä hoidettu. Turha selittely vain pahentaa. Kannattaa olla jämpti.
Tylsää, jos kieltäytyminen aiheuttaa ongelmia. Eikö teillä ole juhlissanne muuta puhuttavaa kuin juominen tai juomatta jättäminen?
Mulla ei ole ollut ongelmia. Ystävät, joiden kanssa yleensä istun iltaa, tietävät että juon hyvin vähän tai en ollenkaan, joten kukaan ei kiinnitä siihen mitään huomiota. Tilaisuudet, joissa tapaan vieraita ihmisiä, ovat yleensä sellaisia joissa ihmiset osaavat käyttäytyä eivätkä ala tentata. En edes tiedä huomaako kukaan miten ja mitä juon! :)
Muistan kyllä, että nuorempana saattoi joskus kohdata baarissa (yleensä tuntemattoman) ördääjän, joka alkoi kysellä, että luulenko olevani jotenkin parempi ihminen kun en juo. Mutta eihän sillä ollut mitään tekemistä mun kanssa. Hän tunsi vain syyllisyyttä siitä, että oli niin kännissä.
Tuo on just niinärsyttävää, että joku aina tekee hirveen numeron siitä, että en juo. Ihan hirveitä moukkia jollakin se syy voi olla sellainen, että ei halua sitä kaikille kertoa tai sitten, jos se syy ei ole tarpeeksi pätevä, niin pitäis ryypätä. Ja sitten ihmetellään, että, kun jostakin tulee alkkis.
Yleensä itse, vaan otan jonkin alkottomanjuoman ja harvemmin kukaan siitä kyselee, jos tarjotaan jotain, niin sanon, että en tykkää just siitä juomasta. Esim. kylässä "en tykkää punaviinistä otan mielummin vettä".
Terveellisillä elämäntavoilla voi myöskin perustella juomattomuutta, mutta toimii, vain niillä, jotka muutenkin elävät suht terveellisesti.
Miksi pitäisi perustella? Perusteletko sinä, miksi otat alkoholia? Tai et ota lihapullia?
Juon baarissa, illanistujaisissa ja kavereiden kanssa alkoholittomia juomia, kukaan ei kysele onko tuopissani oleva olut nyt nelosta vai nollaolutta. En pidä itse meteliä asiasta niin ei muutkaan pidä. Nykyään esim viiniä saa nollana tosi laadukkaita pulloja.
Mä olen nyt 38 v ja käyttänyt alkoholia viimeksi humaltumiseen 19 v. Otan juhlissa tervetuliais/ onnittelumaljan ja juon sen kokonaan jos se on hyvää. Mä en saa alkoholista mitään positiivista kokemusta, niin en tykkää juoda.
Mua ei kukaan ole koskaan painostanut juomaan ja poikaystävä (myöhemmin mies) ei ole koskaan huomautellut tai vaatinut juomaan.
Muistan alkuun kun ihmiset kyseli jonkin aikaa että eksä juo ollenkaan, mutta totesin vaan, että en juo, niin suurimmalle osalle se riitti. Jotkut kysyi eikö ole tylsää katsella muiden dokaamista.
Ne joille juomattomuuteni oli ongelma, niin ei vaan uskonut mun viihtyvän juhlissa selvinpäin ja he kokivat sen olevan epäkohteliasta muita juhlijoita kohtaan kun en juo tai ole kännissä. Jouduin yli kymmenen vuotta perustelemaan sitä kuinka minulla on oikeus päättää juomisistani ja minun puolesta muut saa vetää viinasta ihan kuin paljon haluaa. Nämä jankkaajat olivat niitä joille viinas maistui joka kissanristiäisissä ja olivat kaikissa kaveriporukan tapaamisissa ja illanistujaisissa aina ihan kaatokännissä.
Sanot vaan, että tänään ei oikein maistu, on jotenki semmonen olo. Ei siinä mitään tarvi selitellä sen kummempaa. Aika teinimeiningiltä vaikuttaa jos miesystävänkin tarvitsee loukkaantua kun vaimo ei vedä seuran vuoksi kännejä.
Eu tarvi perustella muille. Sanon että en käytä alkoholia mutta muut saa käyttää niin paljon kuin sielu sietää