Oletko koskaan joutunut poistumistarkastukseen työpaikalla?
Tai no, oikeastihan poistumistarkastuksesta saa kieltäytyä eikä se saa johtaa minkäänlaisiin toimenpiteisiin, mutta onko työpaikallasi koskaan järjestetty poistumistarkastusta? Kyse on siis lähinnä kaupan alalla tapahtuvasta toiminnasta, jossa työnantaja hankkii vartiointiliikkeestä vartijan paikalle penkomaan työpaikalta poistuvien työntekijöiden laukkuja ja reppuja siltä varalta, että sieltä saattaisi löytyä jotain varastettua.
Työnantajaosapuolen mukaan kyse on "molemminpuolisen luottamuksen vahvistamisesta", joskin itse koen, ettei oma luottamukseni työnantajaani kohtaan järin vahvistu, jos hän epäsuorasti epäilee minua varkaaksi ja maksaa jollekin siitä, että tämä tutkii tavaroitani. En tietenkään sitä sallisi eikä omassa vuorossa ole tullut tuollaista tilannettakaan koskaan vastaan (omalla työpaikallani tiedän kyllä tapahtuneen, mutta itse olen ollut lomalla/vapaalla), mutta joku nuori työntekijä ei välttämättä tiedä oikeudestaan kieltäytyä.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:22"]Mmm... Yhdessä työpaikassa sanottiin näin ja otin itseeni koska kysyin muilta sanottiinko heille sama asia heti kuin tulivat taloon ja niille sanottiin vasta kuin minä aloitin. Otin herneen nenään enkä tehnyt asialle mitään enkä muutenkaan, mutta sain potkut silti koska joku juoruja ketä halusi turvata oman läheisensä kenellä ei ollut mitään ammattitutkintoa. Aina pitää poistaa turhat työntekijät että firma pysyy pystyssä vankkaalla otteella ja hyvillä työntekijöillä joilla on hyvä pohja jo ennestään työtä. Jos nyt vain tekstin lopussa oli sarcasmia just näin.
[/quote]
Uskoakseni sait potkut, koska olet vähän yksinkertainen ainakin näin ulosantisi perusteella.
[/quote]
Apply cold water to burned area.
[/quote]
Asiat ovat yksinkertaisia. On sitten näitä ylemmän johdon trolleja ja työpaikan hidasteita tai yhteiskuntaan sopimattomia tietyissä paikoissa aina väärään aikaan. Jos noin ajatellaan ensimmäisenä niin miksi ei anneta yksinkertaistaa. Yksinkertaisuus on hauskaa.
Oon työskennellyt Keskolle ja S-ryhmälle, ja kummassakin on ollut poistumistarkastuksia. Keskolla niitä oli kyllä todella usein, tyyliin joka toinen viikko, ilmeisesti myyjien näpistely oli ongelma tai esimiehet vainoharhaisia. S-ryhmän myymälässä niitä oli parin kuukauden välein.
Totuushan on, että kauppojen henkilökunta tekee paljon varkauksia, mielestäni suomalaiset kauppiaat ovat usein liiankin hyväuskoisia henkilökuntansa suhteen.
Olin Ruotsissa kesätöissä kolmena kesänä erityyppisissä myymälöissä lähes 30 vuotta sitten ja jo silloin joka paikassa oli henkilökuntatarkastukset. Suurimmassa tavaratalossa oli portti, jonka läpi kuljettiin poistuttaessa ja siihen syttyi sattumanvaraisesti vihreä tai punainen valo. Punaisen valon syttyessä joutui laukkutarkastukseen. Kukaan ei pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä, itsellenikin osui kesän aikana pari tarkastusta. Pienemmässä myymälässä oli sitten vartijoiden tekemä tarkastus. Kun Suomessa aloitin kaupan alan työn, ihmettelin suuresti,että isossa tavaratalossakaan ei ollut mitään tarkastuksia.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]
Miksi en näyttäisi kassejani kun en ole mitään vienyt?[/quote]
Sä olet varmaan niitä ihmisiä, jotka näyttävät miehelleen tekstiviestinsä "kun mulla ei oo mitään salattavaa" ja antavat nettisivujen kerätä kaiken mahdollisen tiedon sinusta, kun "mitäpä salattavaa minulla olisi". Minä en näytä kassejani vaikken ole mitään vienyt, koska minulla on oikeus koskemattomuuteen ja siihen, ettei minua ilman todisteita epäillä rikoksesta. Vai mitä jos laitettaisiin opettajat penkomaan joka ainoa aamu joka ainoan yläkoululaisen reppu, kun tunnetusti jotkut niistä polttavat tupakkaa ja aiai, se on kiellettyä alaikäisiltä? Ai ei vai?
[/quote]
Kyllä, minä pyydän vaimoani lukemaan (ja yleensä myös vastaamaan) tekstiviesteihini jos hän on lähempänä puhelintani tai jos itse en juuri silloin itse pysty sitä tekemään. Ja ehdottomasti annan nettisivujen ja sovelluskehittäjien käyttää kaikkea mitä minusta irti saavat, koska silloinhan se käyttämäni palvelu kehittyy nimenomaan minun toiveitteni mukaan.