Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan joutunut poistumistarkastukseen työpaikalla?

Vierailija
21.08.2015 |

Tai no, oikeastihan poistumistarkastuksesta saa kieltäytyä eikä se saa johtaa minkäänlaisiin toimenpiteisiin, mutta onko työpaikallasi koskaan järjestetty poistumistarkastusta? Kyse on siis lähinnä kaupan alalla tapahtuvasta toiminnasta, jossa työnantaja hankkii vartiointiliikkeestä vartijan paikalle penkomaan työpaikalta poistuvien työntekijöiden laukkuja ja reppuja siltä varalta, että sieltä saattaisi löytyä jotain varastettua. 

Työnantajaosapuolen mukaan kyse on "molemminpuolisen luottamuksen vahvistamisesta", joskin itse koen, ettei oma luottamukseni työnantajaani kohtaan järin vahvistu, jos hän epäsuorasti epäilee minua varkaaksi ja maksaa jollekin siitä, että tämä tutkii tavaroitani. En tietenkään sitä sallisi eikä omassa vuorossa ole tullut tuollaista tilannettakaan koskaan vastaan (omalla työpaikallani tiedän kyllä tapahtuneen, mutta itse olen ollut lomalla/vapaalla), mutta joku nuori työntekijä ei välttämättä tiedä oikeudestaan kieltäytyä. 

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:10"]

Oletpa huono työntekijä. Kaupoista sen verran varastaa ttöntekijätkin valitettavasti et minusra toi on molemille osapuolille hyvä juttu et jiskus tarkastavat. Voit olla varma et jludut tarkempaan syyniin kun kieltäydyt ja se alkaavarmasti kaivertamaan esimiestäsi ja varmasti et ole enää luottotyyppi hänelle.

[/quote]

Oletpa huono kirjoittaja.
[/quote]

Oli kiire ja nakkisormet yrittää naputtaa kännykkää. Sori nyt vaan hirveästi virheistäni. Sehän tässä oli pointti? Vituttaa vaan tollaset ap:n tapaset työntekijät! Juuri tollasten takia tulee kaikkia turhia säädöksiä ja paskaa muille. Ei voida käyttäytyä järkevästi kun ihmiset vaan täytyy periaatteen vuoksi tehdä asiat hankalaksi vain KOSKA VOI!

Vierailija
22/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkamaukassa ihan normaalia ja lähes joka päiväistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:08"]Meillä on myös kyseinen käytäntö. Itse olen ollut 5 vuotta enkä koskaan ole ollut sinä iltana töissä kun on tarkastus ollut. Mutta en ole kyllä kuullut että siitä olisi oikeus kieltäytyä. Olen vain kuullut että vartiointi liike sanoo tarkistavansa kaikkien laukut ja reput jne..
[/quote]
Ei ole millään vartiontiliikkeellä oikeuksia penkoa mitään laukkuja.Ainoaistaan tulli,poliisi ja rajavartiolaitos saa kyseisiä tarkastuksia tehdä.Vartioille voi haistattaa paskat ja jatkaa matkaansa.

Vierailija
24/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:22"]Mmm... Yhdessä työpaikassa sanottiin näin ja otin itseeni koska kysyin muilta sanottiinko heille sama asia heti kuin tulivat taloon ja niille sanottiin vasta kuin minä aloitin. Otin herneen nenään enkä tehnyt asialle mitään enkä muutenkaan, mutta sain potkut silti koska joku juoruja ketä halusi turvata oman läheisensä kenellä ei ollut mitään ammattitutkintoa. Aina pitää poistaa turhat työntekijät että firma pysyy pystyssä vankkaalla otteella ja hyvillä työntekijöillä joilla on hyvä pohja jo ennestään työtä. Jos nyt vain tekstin lopussa oli sarcasmia just näin.
[/quote]

Olenko ainoa, joka ei nyt ihan ymmärtänyt tätä?

Vierailija
25/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuus kertaa noin 10v pätkälle. hyväksyn kyllä palkanmaksajan skitsoilun sillä ehdolla jos tilin kanssa ei sekoilla. jos se on 1:1 sitä mitä listat antaa ymmärtää, aivan sama. vain poliisi tarkistaa siitä hetkestä eteenpäin jos lipsumista.

-m35

Vierailija
26/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:22"]Mmm... Yhdessä työpaikassa sanottiin näin ja otin itseeni koska kysyin muilta sanottiinko heille sama asia heti kuin tulivat taloon ja niille sanottiin vasta kuin minä aloitin. Otin herneen nenään enkä tehnyt asialle mitään enkä muutenkaan, mutta sain potkut silti koska joku juoruja ketä halusi turvata oman läheisensä kenellä ei ollut mitään ammattitutkintoa. Aina pitää poistaa turhat työntekijät että firma pysyy pystyssä vankkaalla otteella ja hyvillä työntekijöillä joilla on hyvä pohja jo ennestään työtä. Jos nyt vain tekstin lopussa oli sarcasmia just näin.
[/quote]
Uskoakseni sait potkut, koska olet vähän yksinkertainen ainakin näin ulosantisi perusteella.

Vierailija
27/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:22"]Mmm... Yhdessä työpaikassa sanottiin näin ja otin itseeni koska kysyin muilta sanottiinko heille sama asia heti kuin tulivat taloon ja niille sanottiin vasta kuin minä aloitin. Otin herneen nenään enkä tehnyt asialle mitään enkä muutenkaan, mutta sain potkut silti koska joku juoruja ketä halusi turvata oman läheisensä kenellä ei ollut mitään ammattitutkintoa. Aina pitää poistaa turhat työntekijät että firma pysyy pystyssä vankkaalla otteella ja hyvillä työntekijöillä joilla on hyvä pohja jo ennestään työtä. Jos nyt vain tekstin lopussa oli sarcasmia just näin.
[/quote]
Uskoakseni sait potkut, koska olet vähän yksinkertainen ainakin näin ulosantisi perusteella.
[/quote]

Apply cold water to burned area.

Vierailija
28/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran joutunut. Olihan se nöyryyttävää ja kurjaakin, mutta vituttavinta oli se, että kaksi vartijaa teki tarkistuksia yhdessä autossa ja muiden piti odottaa sillä aikaa vuoroaan, koko hommaan meni melkein puoli tuntia kun henkilökuntaa on isossa marketissa aikas paljon. 

Vierailija
29/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jouduin puhutteluun "varastamisesta" koska laukussa oli meikkejä, tamponeja ja omia eväitä joista ei kuittia, tietenkään kun kauan aikaa sitten ostettu. Sen jälkeen olen kieltäytynyt.

Vierailija
30/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näkisi tarkastuksissa minkäänlaista ongelmaa.

Myyjät varastavat lähes yhtä paljon kuin asiakkaat. 

Vierailija
31/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:25"]

En näkisi tarkastuksissa minkäänlaista ongelmaa.

Myyjät varastavat lähes yhtä paljon kuin asiakkaat. 

[/quote]

En epäile sitä. Toisaalta asiakkaita ei ratsata kaupan ovella "ihan vaan luottamuksen synnyttämiseksi" vaan vaaditaan jotain näyttöäkin, työntekijöiden kohdalla näin ei kuitenkaan jostain syystä toimita, vaan työntekijän on todistettava syyttömyytensä. Oikeusvaltioissa ollaan yleensä syyttömiä kunnes toisin todistetaan, eikä toisin päin.  

Vierailija
32/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt tuollaisesta mahdollisuudesta :o 

t. pieni K-kauppa

Vierailija
33/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tosiaan juomapullot? Luin ketjun (olen uusi vuokratyöläinen, joten käytännöt ei ole tuttuja) työohjeista, että omista eväistä pitää esittää kuitti. Eli enkö voi ostaa eväitä muualta kuin työvuorooni osuvasta kaupasta, jotta saan siitä kuitin? Entäs juomapullo, pitääkö sekin ostaa ennen työvuoroa kyseisestä kaupasta, jotta saan kuitin?

Mua ei haittaa tommoset tarkastukset, en ota henkilökohtasesti. Mutta jos niihin tuhraantuu aikaa tai jos kaikesta tulee suunnattoman hankalaa, ei se sitten enää ole järkevää. Mutta säännöt on säännöt, tuskin ihan turhaan keksitty tämäkään käytäntö.

Vierailija
34/47 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:50"]

Miten tosiaan juomapullot? Luin ketjun (olen uusi vuokratyöläinen, joten käytännöt ei ole tuttuja) työohjeista, että omista eväistä pitää esittää kuitti. Eli enkö voi ostaa eväitä muualta kuin työvuorooni osuvasta kaupasta, jotta saan siitä kuitin? Entäs juomapullo, pitääkö sekin ostaa ennen työvuoroa kyseisestä kaupasta, jotta saan kuitin?

Mua ei haittaa tommoset tarkastukset, en ota henkilökohtasesti. Mutta jos niihin tuhraantuu aikaa tai jos kaikesta tulee suunnattoman hankalaa, ei se sitten enää ole järkevää. Mutta säännöt on säännöt, tuskin ihan turhaan keksitty tämäkään käytäntö.

[/quote]

Ei oikein käy järkeen, että pitäisi kuljettaa mukana jotain ikivanhaa kassakuittia Alepasta vuodelta 2013, kun sieltä silloin aikoinani ostin Novelle-pullon, jossa nykyään kuljetan vettä. Tai meikit on hyvä esimerkki myös, niitähän varastetaankin aika paljon, joten sinänsä ei olisi ihmeellistä jos pystyttäisiin osoittamaan, että hyllyssä on ripsaria X vähemmän kuin pitäisi ja työntekijällä on ollut sellainen laukussaan... 

Meillä on työnantajan ohjeistuksen mukaan teipattava kuitti kaikkiin eväisiin, mitä taukotilassa säilytämme, esim. mehukeitot, omat teepaketit, myslit jne. Työskentelen S-ryhmässä ja ihan kiusallani ostan kaiken K-kaupasta, eipähän tarvitse Pirkka-kamoista vaatia kuittia. 

Vierailija
35/47 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijalla ei ole mitään asiaa tarkastaa kenenkään laukkujen, kassien tai taskujen sisältöä. Aina vartija voi tietysti pyytää vaikka kuun taivaalta, mutta jos kieltäytyy avaamasta laukkuaan, niin vartijalla ei ole mitään laillista keinoa sitä tarkastaa, vaan paikalle on kutsuttava poliisi. Poliisikin lähtökohtaisesti tekee tarkastuksen vain, jos on perusteltua syytä epäillä rikoksesta.

Vierailija
36/47 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:08"]Meillä on myös kyseinen käytäntö. Itse olen ollut 5 vuotta enkä koskaan ole ollut sinä iltana töissä kun on tarkastus ollut. Mutta en ole kyllä kuullut että siitä olisi oikeus kieltäytyä. Olen vain kuullut että vartiointi liike sanoo tarkistavansa kaikkien laukut ja reput jne.. [/quote] Ei ole millään vartiontiliikkeellä oikeuksia penkoa mitään laukkuja.Ainoaistaan tulli,poliisi ja rajavartiolaitos saa kyseisiä tarkastuksia tehdä.Vartioille voi haistattaa paskat ja jatkaa matkaansa.

[/quote]

Miksi tätä on alapeukutettu? Asia on just noin, eli vartijalla ei todellakaan ole mitään oikeutta tutkia kenenkään laukkuja, ei myöskään myymälävarkaudesta narahtaneen asiakkaan. Jos laukkuja aiotaan penkoa, on paikalle kutsuttava poliisi eikä poliisi todellakaan tule tutkimaan, ettei Prisman tätien laukuissa olisi kuitittomia vesipulloja. 

Vierailija
37/47 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa teipata kuitti mukana olevien tuotteiden kylkeen jos mahdollista. Välttyy siltä ylimääräiseltä selvittelyltä että onko joku vesipullo tjsp näpistetty siitä myymälästä. Ja jos haluaa, niin tarkastuksesta tosiaan voi kieltäytyä, silloin otetaan nimi ylös. Kieltäytyneiden nimet ilmoitetaan työnantajalle, voi tosin herättää jonkinlaista luottamuspulaa sieltä suunnalta sitten

T. Itsekin poistumistarkastuksia suorittanut vartija

Vierailija
38/47 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]

Miksi en näyttäisi kassejani kun en ole mitään vienyt?[/quote]

Sä olet varmaan niitä ihmisiä, jotka näyttävät miehelleen tekstiviestinsä "kun mulla ei oo mitään salattavaa" ja antavat nettisivujen kerätä kaiken mahdollisen tiedon sinusta, kun "mitäpä salattavaa minulla olisi". Minä en näytä kassejani vaikken ole mitään vienyt, koska minulla on oikeus koskemattomuuteen ja siihen, ettei minua ilman todisteita epäillä rikoksesta. Vai mitä jos laitettaisiin opettajat penkomaan joka ainoa aamu joka ainoan yläkoululaisen reppu, kun tunnetusti jotkut niistä polttavat tupakkaa ja aiai, se on kiellettyä alaikäisiltä? Ai ei vai?

Vierailija
39/47 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:04"]

Sä olet varmaan niitä ihmisiä, jotka näyttävät miehelleen tekstiviestinsä "kun mulla ei oo mitään salattavaa" ja antavat nettisivujen kerätä kaiken mahdollisen tiedon sinusta, kun "mitäpä salattavaa minulla olisi". Minä en näytä kassejani vaikken ole mitään vienyt, koska minulla on oikeus koskemattomuuteen ja siihen, ettei minua ilman todisteita epäillä rikoksesta. Vai mitä jos laitettaisiin opettajat penkomaan joka ainoa aamu joka ainoan yläkoululaisen reppu, kun tunnetusti jotkut niistä polttavat tupakkaa ja aiai, se on kiellettyä alaikäisiltä? Ai ei vai?

[/quote]Hei ei tarvi hyökätä tolleen, ei tässä kukaan oo sua syyttämässä tai tarkistamassa. Asiansa voi ilmaista myös ystävällisesti, ei tarvitse olla näsäviisas tai pitää itseään jotenkin muita parempana.

Vierailija
40/47 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut tarkastukseen kahdesti. Olin opiskeluaikana ulkopuolisen firman palveluksessa siivoamassa markettia (Kesko) ja jäin pari kertaa lukkojen taakse kauppaan koska vartija ei tarkistanut kunnolla, että onko kauppa tyhjä. Toisella kerralla kun vartija tuli avaamaan oven, että pääsen pois, hän epäili minua varkaaksi ja tarkisti laukkuni. Nuori ja arka kun olin, annoin hänen tehdä niin (en tiennyt ettei tarvitse suostua).

Toinen tarkastus oli kaikille työntekijöille järjestetty pistokoe, jossa kaupan takaoven ulkopuolella oli vartijoita passissa tarkastamassa kaikkien laukut. En silloinkaan tiennyt, että voi kieltäytyä. Ikinä en ole mitään varastanut. Firma, jolle työskentelin, ei kertonut minulle etukäteen mitään näistä tarkastuksista saatika sitten sitä, miten niihin pitää suhtautua.

Huono maku jäi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi