Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kestovaipat?

30.09.2006 |

Joskus menee usko..

En ole kokenut kestovaippoja vaivalloisiksi tai kömpelöiksi -tai millään tavalla huonoiksi. Olisi kestämätönta että pieni alle vuoden ikäinen lapseni olisi tuottanut jätettä niin suuret vuoret kuin kertakäyttövaipoilla olisi aikaan saanut. Ihanaa on ollut myös se, ettei tarvitse muovia kieputtaa lapseni ympärille.

Väsyttää ja turhauttaa vaan se, että niin suuri osa käyttää vieläkin kerttiksiä. En varmaan saanut viestiäni selvästi esiin, mutta enhän voi olla ainoa jota todella ärsyttää. Mitään ei saisi kuitenkaan sanoa ääneen; ei oikeastaan mitään koko vaipoista, sillä sehän jo syyllistää.

Pakko on uskoa että trendi täytyy olla laskeva (kerttisten suhteen) ja kertakäyttövaipat palaavat paikalleen kertakäyttöastioiden tavoin retkikäyttöön.

huoh.

kolsijainen ja pieni villahousuissaan

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytteli-83:

NeitiSipsu:

Jokaisen äidin ja isän pitäisi ajatella lapsensa tulevaisuutta. Kiinnostaako enemmän se, että itselläsi on mahdollisimman helppoa ja vaivatonta kuin se, että lapsesikin pystyisi vielä hengittämään täällä aikusenakin? On erittäin itsekästä omaan napaan tuijottamista käyttää kertiksiä, ihan sama vaikka on pieni asunto ja väsy painaa. Miettikää ennemmin lapsianne kuin omaa parastanne!!!

Tähän viestiin sanoisin, että vanhemman paras on lapsen paras! Jos vanhemmalla on todella rankkaa, niin se heijastuu kyllä lapseenkin. Jos kertakäyttövaipat helpottavat arkea ja saavat vanhemmat rentoutuneemmaksi, niin kyllä se vaan on lapsen paras.

Tytteli-83

Joo olet todellakin oikeassa tytteli-83 tuossa edellisessä.

Minua kummastuttaa tuo että jaksetaan jauhaa aina vaan näistäasioista...Ei se tee parempaa ihmistä ja kasvattajaa jos käyttää kestiksiä, liinaa, imetä tai tee itse soseita. Minulla nousee ihan karvat pystyyn kun ajattelenkin että joku menee arvostelemaan toisen kasvatustyötä noiden asioiden pohjalla.

Itse kylläkin arvostan kestiksiä yms, ja käytänkin niitä, mutta annan kyllä jokaiselle sen mahdollisuuden valita minkä he näkevät omalle lapselleen parhaaksi.

Sekin on totta että monesti kestoilu jää kokeilematta ennakkoluulojen vuoksi, MUTTA todellakin voi olla niin kertakaikkiaan väsynyt ettei paljon kukkaakkaan kiinnosta mitkään kestikset. Kun jaksais vaan sängystä vääntäytyä ylös.

Joten pidetäänhän se syyttäväsormi siellä piilossa ja puhutaan rakentavasti näistä hyvistä asioista. Voi olla että sillä saa innostumaan monetkin kestoilusta.:)

Tsemppiä teille kaikille oman arjen pyörittämiseen!

Vierailija
62/71 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä laittaa NeitiSipsun älykkääseen viestin pieni vastine. Vaikka kuinka on ihanaa, niin valitettavasti kestovaippailu ei tätä maapalloa pelasta. Kyllä ne suurimmat tuhot tulee jostain ihan muualta (heitetään tähän nyt vaikka sademetsien kaataminen, teollisuuden päästöt ja vaikkapa Kiinan maatalous) -siinä ei 100 000 kestovaippapeppua auta.

Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että meidän jokaisen on syytä kantaa kortemme kekoon paremman pallon puolesta tavalla tai toisella. Yksi käyttää kestovaippoja, toinen kierrättää kodin jätteet, kolmas suosii luomuruokaa, neljäs on tarkka energian kanssa ja viides huolehtii, ettei roskaa luontoa -joku tekee nämä kaikki, mutta kaikki eivät siihen jaksa/pysty/viitsi/ehdi ryhtyä.

En myöskään allekirjoita, että vanhempien pitäisi luopua oman elämänsä laadusta lastensa hyväksi (NeitiSipsuhan kirjoitti, että vanhempien ei pitäisi valittaa ahtaudesta/väsymyksestä vaan " uhrata" itsensä lasten tulevaisuuden vuoksi). Kyllä mä ainakin haluan elää itsekin laadukkaan ja mielekkään. Toki teen kaikkeni lapseni eteen, mutta en missään nimessä uhraisi itseäni... jos olisin aivan rättipoikki vauvan kanssa niin en varmana alkaisi kestoilla oman jaksamisen äärirajoilla vain siksi, että ilma olisi puhtaampaa 50 vuoden päästä.

Väsymys ei ole, kuten ylempänä kirjoitin, syy miksi en kestoile... mutta tämän nyt vaan esimerkkinä kun monella äidillä on tosiaan vieteri aika kireällä jaksamisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmin kirjoitin, niin meillä nyt ensimmäistä kertaa osakestoillaan. Ja vaikka perheessämme on viisi lasta ja huusholli varsin pieni (reilut 100 m2), niin ei meillä silti harsot pitkin asuntoa roiku kuivumassa. Pesuhuoneessa on pyykkinarut ja lisäksi on yksi taitettava pyykkiteline ja näissä meillä kaikki pyykki kuivatetaan (miehen työhaalarit kuivuu saunassa). Teki mieli tämä todeta, kun tuntuu, että moni kestiksiä vastustava käyttää nyt perusteena sitä, että harsot ym. vaipat pitää levitellä pitkin asuntoa kuivumaan ;-).

Itse otin tavoitteekseni sen, että käyttäisin edes pari kestoa päivässä eli näin säästäisin vuodessa 730 kertakäyttövaippaa. Kuten aiemmin totesin, joinakin päivinä ei tule käytettyä yhtään kestistä, mutta yleensä kyllä käytän enemmän kuin kaksi kestistä eli aika hyvin tavoitteessani olen pysynyt. Tämänkin halusin todeta, kun jotkut tuntuu luulevan, että jos rupeaa kestoilemaan, niin se on sitten oltava täyskestoilua.

Odotusaikana kerroin eräälle juuri neljännen lapsensa saaneelle tuttavalleni, että aion ruveta kokeilemaan kestoja. Tuttava totesi, että hän ei voi kokeilla, kun ei ole kuivausrumpua. Ei meilläkään ole. Kyllä harsot kuivuu hyvin ilman rumpuakin narulle tai kuivaustelineeseen ripustettuna.

Mutta se siitä. Jokainen tavallaan. Joku aika sitten oli muuten lehdessä juttua siitä, ettei omakotialueilla saa enää uusissa taloissa polttaa uunissa puita ellei piippuun ole laitettu jotain uutta systeemiä päästöjen vähentämiseksi. Kuitenkin lehdessä todettiin, että suurin osa hiilidioksidipäästöistä (niitäköhän ne nyt oli) tulee liikenteestä. Tuntuu aika naurettavalta puuttua johonkin puiden polttamiseen, kun siitä tulevat päästöt on mitättömän pienet verrattuna juuri esim. liikenteeseen. Miksei esim. autoille tehdä jotain, että päästöt olis pienemmät? Ja miksei esim. puututa noihin formulakisoihin ym. minun mielestä tyhjänpäiväiseen autourheiluun. Ei varmaan kukaan puhu julkisuudessa siitä, millaisia päästöjä nuo minun mielestä turhaakin turhemmat forumulakisat aiheuttaa.

Itselleni tulee kyllä tosi huolestunut olo, kun vähän väliä uutisissa puhutaan napajäätiköiden sulamisesta, ilmakehän ongelmista, ilmaston lämpenemisestä ym. Kohta ei varmaan Suomessakaan ole enää edes kunnon talvea, vaan jotain ihme loskaa monta kuukautta. Masentavia uutisia.

Näine mietteine

neronja & neiti 1 kk

Vierailija
64/71 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa minäkin, miksi meillä ei kestoilla.

Raskausaikana tutustuin aiheeseen, ja arvelin sitä kokeilla. Vauvan synnyttyä kuitenkin käytettiin kertiksiä, kun kaikki oli niin uutta ja outoa, siis laitoksella opetettu tapa tuntui parhaalta.

Kun vauva täytti 3 kk, ja mulla alkoi olla jo vähän enemmän puhtia muuhunkin kuin nukkumiseen ja imettämiseen, alkoi kokeilu. Jotain kuukauden ajan kestoiltiin, kun olin jo ehtinyt nähdä, miten paljon jätettä kertiksistä tulee.

Mutta koko kuukauteen en pystynyt ajattelemaan muuta kun vaippoja! Miten mikäkin malli toimii, mitä voisi kokeilla, mikä olisi söpöin kuosi... Netissä olin aina Kestovaippainfon sivuilla. Aina kun vauva itki, ajattelin heti että " märkä vaippa" .

Peseminen ei rasittanut, vaippojen tiuhempi vaihtaminen ei rasittanut - vaan se, että silloin tuntui elämä pyörivän vain vaippojen ympärillä. Kertisten kanssa vaippaa ei tarvitse edes ajatella.

Ehkä tää johtuu vaan mun mielenvikaisuudestani. Tosin tuntuu kyllä, että monilla muillakin alan harrastajilla kestoilu on koko elämän täyttävä asia.

Vierailija
65/71 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neena_80:

Peseminen ei rasittanut, vaippojen tiuhempi vaihtaminen ei rasittanut - vaan se, että silloin tuntui elämä pyörivän vain vaippojen ympärillä. Kertisten kanssa vaippaa ei tarvitse edes ajatella.

Ehkä tää johtuu vaan mun mielenvikaisuudestani. Tosin tuntuu kyllä, että monilla muillakin alan harrastajilla kestoilu on koko elämän täyttävä asia.

Tuo on nimittäin totta, että kauhean moni kestiksiä ja liinoja käyttävä tuntuu tosi hurahtaneelta noihin. Varsinkin liinailijoitten keskustelupalstalla huomasi, että liinoja täytyy hommata lisää ja lisää aina sen mukaan, mitä uusia kuosia sattuu tulemaan markkinoille. Kieltämättä tuntuu aika yliampuvalta ja samaa ilmenee varmaan kestisten innokkaissa käyttäjissä.

Silloin kun hain tietoa kestoista ja liinoista (siis odotusaikana, ja aikaa siihen kyllä kului), niin pyörin aika paljon kestovaippainfon keskustelupalstalla, mutta sitten kun olin ne omat hankintani saanut tehtyä, niin eipä ole tullut palstalla pyörittyä. Itse en edes lähtenyt vaipoissakaan hakemaan mitään ihania kuoseja, vaan tilasin sen mukaan, mikä tuli halvimmaksi ko. vaipasta. Nykyinen suosikkikuorenikin on " pliisu" valkoinen, ei yhtäkään kuviota ;-). Mullekin oli kyllä valtava helpotus, kun olin saanut hankintani tehtyä ja sain lopettaa eri vaippojen pähkäilyn. Niitä vaihtoehtoja kun tuntuu olevan miljoona.

Hirvittää vaan jo vähän valmiiksi, että kun jossain vaiheessa joudutaan varmaan noista harsoista luopumaan ja siirtymään johonkin muuhun, niin taasko se alkaa se tiedon etsiminen ja itselle parhaiden ja mahdollisimman edullisten vaihtoehtojen hakeminen. Ja se yksi tavoitehan mulla on, että vauvan pylly ei sais kestoissa kuitenkaan näyttää luonnottoman suurelta. Niin, ja ilman sitä kuivausrumpua pitäisi pärjätä ;-).

Vierailija
66/71 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä tuota käytetä syynä vaan se oli lähinnä mun ja Bean välillä käytyä keskustelua tuosta -> Bea totesi että pienessä asunnossa (kun ei ole tilaa oikeesti eri pyykkitelineille ja kaikillahan ei ole kiinteää pyykkitelinettä esim. kuten teillä? ) voi käyttää mielikuvitusta ja ripustaa kestikisä kuivumaan vaikka pöydän jalkoihin.

Totesin sen siihen että mä en kyllä kotiania halua " koristella" pyykeillä niin. Mutta se ei siis ollut syynä ainoanan ollenkaan siihen miksi en kestoile.

Teki mieli tämä todeta, kun tuntuu, että moni kestiksiä vastustava käyttää nyt perusteena sitä, että harsot ym. vaipat pitää levitellä pitkin asuntoa kuivumaan ;-).

Vierailija
67/71 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään 1-kuisen vauvan kanssa samalla meiningillä kuin esikoisen vauva-aikana: päivisin harsot ja villahousut/Bumpy-kuoret ja öisin sekä yleensä reissuissa kertikset. Täyskestoiluun ei olla kauheasti pyrittykään, koska se edellyttäisi jonkun muun vaippasysteemin kehittämistä ja hankkimista kuin harsojen - missään nimessä meillä ei harsoilla nukuttaisi yötä, ja vaipanvaihtohalut on öisin vähissä. Samasta syystä osakestoilu muuttui kertisten käytöksi pikkuhiljaa esikoisen toisella ikävuodella (viittaus Neronjan kommenttiin). Harsot eivät enää toimineet kasvavalla, liikkuvaisella taaperolla, eikä toisen vaippasatsin hankkiminen houkutellut, kun oli jo toiveissa päästä vaipoista eroon.

Olen ollut ennen esikoisen tuloa ihan samassa tilanteessa kuin jo moni on kertonut: hukassa netin kestovaippaviidakossa. Mulle oli alusta asti selvää, ettei kestoista tule meille mikään harrastus. En ole jaksanut lukea, vertailla, kokeilla yhtään enempää kuin on ollut pakko meille sopivan vaippasysteemin löytämiseksi. Mua ei kiinnosta kuosit eikä muodit, vaan ollaan haluttu halpa, yksinkertainen ja toimiva paketti. Harsot ja villahousut/Bumpy-kuoret on tällainen ollutkin. Mua ei myöskään huvita roikkua millään kirpparipalstoilla, tilailla ja vaihdella ja kokeilla kaikkia mahdollisia vaippoja. Olen mukavuudenhaluinen ihminen ja haluan päästä vaippa-asiassa niin vähällä kuin mahdollista, kuitenkin kuormittamatta luontoa monen tonnin kertisläjällä (vaikka kertyyhän niistä yövaipoista jo jonkinmoinen läjä...).

Mitään muuta huonoa puolta en ole itse kestoilussa havainnut kuin sen, että tällä paketilla vaippojen vaihtoväli on väkisinkin aika tiuha, parin tunnin luokkaa (paitsi tietenkin vauvan nukkuessa pitempiä pätkiä). Joskus harvoin, vaikkapa perheen maatessa flunssan kourissa, tuleekin laitettua välillä kertis ihan siksi, ettei jaksa vaihtaa niin usein. Normaalioloissa vaihtoväli ei haittaa, mukavahan tuota palleroa on hoitopöydällä hieroskella ja leperrellä sille siinä, ja vauvan ihokin pysyy hyvänä, kun yhdet tuotokset eivät tunteja muhi ihoa vasten.

En halua tällä viestillä missään nimessä loukata hurahtaneita kestovaippaharrastajia vaan kertoa, että kestovaippailla voi hyvin yksinkertaisestikin, tekemättä siitä mitään elämäntapaa (vrt. kantoliinailu, mulla sama asenne siihen). Toki muutama perusjuttu pitää ensin oppia vaipoista (esim. mitä on sisävaippa, lisäimu ja kuorivaippa) ja joku tässä esittikin minusta fiksusti, että näistä jutuista olisi hyvä kertoa lyhyesti jo vaikka neuvolassa tai jossain perhevalmennuksessa. Se varmasti alentaisi kynnystä kestoiluun.

neronja:

Hirvittää vaan jo vähän valmiiksi, että kun jossain vaiheessa joudutaan varmaan noista harsoista luopumaan ja siirtymään johonkin muuhun, niin taasko se alkaa se tiedon etsiminen ja itselle parhaiden ja mahdollisimman edullisten vaihtoehtojen hakeminen. Ja se yksi tavoitehan mulla on, että vauvan pylly ei sais kestoissa kuitenkaan näyttää luonnottoman suurelta. Niin, ja ilman sitä kuivausrumpua pitäisi pärjätä ;-).

Vierailija
68/71 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytetty kestovaippoja molempien lasten kanssa, enkä muuta voisi kuvitellakaan. Meille kestoilu on ihan elämäntapa. Käytän myös itse kestositeitä (tein niitä appiukon flanellipaidasta) tai siis käytin jälkivuodon aikana, kun menkat eivät ole vielä alkaneet. Enkä aio kyllä kertis-siteisiin palata, niin kamalilta ne tuntuivat noiden kestositeiden jälkeen. Myös esikoinen, jolla on vielä yövaippa, käyttää kestovaippaa ja joskus jos on ollut pakko laittaa kertis, ei ole sitä suostunut laittamaan.

Meillä syy nro 1 käyttää kestovaippoja on juuri se ekologisuus. On arvioitu, että yhden lapsen kertakäyttövaipoista syntyy jätettä 1500 g ja niiden maatuminen vie satoja vuosia. Kertakäyttövaipat ovat suurin yksittäinen kotitalouksien kaatopaikkajäte. Kertakäyttövaipat tuottavat ympäristöön metaania, joka on toiseksi merkittävin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kaasu. Mun mielestä nämä ovat sen verran vakavia asioita, että omalta osaltani haluan vaikuttaa siihen, että meidän perheestä ei kaatopaikalle kulkeudu noita vaippoja. Muutenkin yritetään elää ekologisesti (kierrätetään, lajitellaan jätteet, kuljetaan julkisilla jne.).

Toinen syy kestovaippojen käyttöön on raha. Musta olisi rahan haaskausta käyttää lapsella kertiksiä. Varsinkin kun käytössä on myös esikoisella olleet harsot, niin halvaksi tulee. Olemme nyt jo säästäneet vauvan kanssa satoja euroja ja tyttö on vasta alle 8 kk... Myös tytön pepun takia käytetään kestoja, koska onhan se selvä asia, ettei muoviset kertikset ole kovinkaan hengittäviä.

Vauvallamme oli yöllä kertikset ekat 2 kk ja valehtelematta joka toinen yö tuli pissat kyljestä läpi tai kakat selästä. Kestot on ollut nyt 5,5 kk, eikä ole kertaakaan falskanneet. Me pestään vaipat joka toinen ilta lasten vaatteiden kanssa. Kone pesee ne kyllä puhtaaksi, eikä kakat jää vaatteisiin =) Jos ei käytettäis kestoja, pestäis viikossa ehkä 2 koneellista vähemmän. Mä laitan harsot kuivumaan illalla, kun katson TV:tä. Ja viikkailen niitä sitten seuraavana iltana, mutta siihen menee alle 5 min, joten en koe sitä kovinkaan raskaaksi. Meillä toi 2 päivän satsi mahtuu kuivumaan taitettavalle telineelle, jossa kuivuu muina päivinä sitten muut pyykit ja loput kylppärin pyykkinarulle (ammeen yläpuolella, ei häiritse ketään). Vaippoja ei siis roiku pitkin poikin asuntoa.

Harmittaa vaan, kun niin monella tuntuu olevan ihan väärä kuva kestovaipoista (siis noilla mun kavereilla). Kaikki luulevat, että kestoilu on hankalaa ja sottaista. Ja sitten siitä tulee pian yleinen totuus. Sama juttu, kun joku (yksi kaveri) kokeilee kerran kestovaippaa vauvalleen, mutta vaippa falskaa ja sen jälkeen tämä ihminen toitottaa kaikille, miten huonoja kestovaipat ovat. Siksi toivoisin, että asiasta oikeasti tietämättömät ihmiset eivät ainakaan levittäisi kestoista negatiivista kuvaa.

Vierailija
69/71 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mua jo kaduttaa, että tulin kertoneeksi meidän boheemista vaatteiden ja vaippojen kuivauskäytännöistä (pöydän jalat ym.) ;-) Toivottavasti kukaan ei jää siihen uskoon, että tämä on jotenkin välttämätöntä kestojen käyttämiseksi. Ei vaan olla saatu ostettua pyykinkuivaustelinettä! Ja näin meillä siis on vaatteetkin aina kuivatettu, toisin kuin varmaan useimmilla kuivaustelineellisillä ihmisillä... Pesen vaipat ja muut vaaleat, 60 asteessa pestävät noin joka toinen ilta. Viimeiseksi illalla harsot ovien karmeille ja aamulla ne voi noukkia pinoon, eli ei meilläkään koko aikaa ole koti " koristeltuna" . :-)

Vierailija
70/71 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Ihanaa, että ihmiset ajattelevat tätä vaippa-asiaa ja ekologisuutta ylipäänsä. Monissa asioissa voi toimia ympäristöystävällisesti, mutta kaikista talousjätteistä suurimman osan muodostavat juuri kertakäyttövaipat. Yksi lapsi käyttää ennen kuivaksi oppimistaan aivan huikean määrän vaippoja, jotka saavat aikaiseksi metaania, joka johtaa otsonikerroksen pienentymiseen = vakavia uhkia lapsillemme ja lastenlapsillemme.

Ymmärrettävästi just pienen vauvan vanhemmat haluavat kaiken mahdollisen helpotuksen arkeensa, kun aikaa ei ole tarpeeksi ja väsymys painaa päätä kaikkien yöheräämisten ja univelkojen jäljiltä. Itse olen kuitenkin valinnut sen pienen extra-vaivan, muutamat extra-minuutit päivästä, jotta voin käyttää vauvallani kestoja. Musta se on sen väärti! Kestoilumme alkoi vauvan ollessa 4 päivän ikäinen ja itseäni sattui silloin vielä kaikki seisominen, joten vaipan vaihto oli aika tuskaa... näin jälkikäteen ajateltuna ehkä olisin voinut olla silloin armollisempi itselleni ja pelastaa maailmaa vasta palauduttuani synnytyksestä... Joidenkin tilanteessa voi olla parasta valita kaikki helpoimmat vaihtoehdot (keskosvauvan aiheuttama huoli, kaksoset, äidin masennus... jokainen tietää itsensä kohdalla, mikä on liikaa), mutta useimmilta varmasti liikenee ne muutamat extra-minuutit, mitkä vaippapyykin ripusteluun kuluu. Eikä tarvitse viedä sitä vaipparoskista! :-)

Muutamaan ketjussa esitettyyn ajatukseen haluaisin tuoda oman näkemykseni: Pienessäkin asunnossa vaippapyykit saa ripustettua, mielikuvitusta vaan kehiin. Meillä pyykkiä roikkuu pienessä kaupunkiasunnossamme pöydän jaloissa, kuntolaitteen aisoilla, kaappien ovien karmeilla, vauvan kylpyammeen jaloilla. Näissä muukin pyykkimme on aina kuivattettu (joo, ja kuivaustelineitäkin myydään kaupoissa ;-) Kuivausrummuttaminen ei ole niin ekologista kuin narukuivaus.

Milla-79 kirjoitti:

A) Olisin joutunut todella useesti ostamaan uuden kokoisia kestovaippoja ja silloin se olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi.

--> Samat vaippatarvikkeet kasvavat useimmiten vauvan myötä. Meillä esim. 70cm*70cm kokoiset harsot olivat ensin pikkuisella käytössä sellaisinaan, nykyään puolivuotiaalla taskuvaipan täytteenä jonkin muun kangaspalasen kanssa. Ns. muotoonommelluissa sisävaipoissakin on sellaisia, jotka säätyvät ihan pienestä tosi isolle.

B) Totesin myös, että kestovaippojen pesun tuottama veden kulutus on lähestulkoon yhtä isoa luonnonvarojen tuhlausta.

--> Tästä on tehty tutkimuksia, joissa on huomioitu kaikki materiaali, kuljetus, pesu- ym. kulutukset, ja kestot _ovat_ huomattavasti ekologisempia. Kestojakin voi tietysti käyttää enemmän ja vähemmän ekologisesti (esim. just rumpukuivaus vrs. narukuivaus, täydet koneelliset vrs. puolikkaat). Kestovaippainfon sivuilta löytyy tästäkin aiheesta enemmän. www.kestovaippainfo.fi

D) Olemme kovin meneväistä porukkaa. Aika harvoin olen koko päivän kotona. Joka päivä käydään jossain ja lapsi on mukanamme mm. urheilemassa. Kestovaippaa tulisi siis käytettyä luultavasti lähinnä vain öisin.

--> Kyllä kestoilla voi reissussakin! Meillä on joskus kertiksiä ollut matkassa, esim. kesällä vesijohdottomalla mökillä ja pahimmassa maitokakkavaiheessa. Mutta kyllä muskarireissuilla ym. voi vaihtaa keston, pussissa takaisin kotiin. Kuoren voi tuulettaa vaikka vaunujen alaosassa. Nykyään kyllä mulla on taskuvaippoja reissuissa, kun niissä ei ole erillistä kuorta, vaan koko vaippa menee pesuun.

Vielä viimeiseksi kommentti kestovaippakäsitesekasotkua valitelleelle (sori, en muista nimimerkkiä). Mä myös aluksi turhaannuin ja ärsyynnyin, kun vaipoista käytetään niin monia termejä (taskuvaippa = täyttövaippa jne.), ja puhutaan tietyistä merkeistä ja niiden lempinimistä (Joey Bunz = jouko jne.). Tää on varmaan vähän alkukangertelua, kun nimet eivät ole vielä vakiintuneet, ja toisaalta (meidän) hurahtaneiden erikoistunutta slangia. Toivottavasti kieli siis selkiintyy kestoista puhuttaessa. Mutta ennen kaikkea olen huomannut, että kaikkea ei tarvitse tietää vaipoista ja niiden nimistä, että niitä voi käyttää! Harso on harso vaikka voissa paistaisi. Jos taas haluaa hienoja viritelmiä (esim. taskuvaippoja tai ihania, värikkäitä, pehmeitä muotoonommeltuja sisävaippoja), niin sen kun kokeilee jotain. Kaikissa on aina jotain hyvää ja jotain parannettavaa. Niin vaipoissa kuin ihmisissäkin :-)

Iloisia vaipatuksia ja aurinkoa rankkoihin vauva-aikoihin kaikille,

t. Bea76

Vierailija
71/71 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Mulla menis hermo jos minulla riippuisi pyykkejä joka puolelle -> pöydänjaloissa ym. Musta koti, etenkin pienen kodin omaavaana en todellakaan halua kotini muistuttavan kaaosta. Omat hermoni eivät lepää seka melskassa, ei todellakaan. Jos ei useampi pyykkiteline mahdu kotiini mihin pyykit ripustan, silloin pyykin määrä saa luvan olla pienempi.

Uskonkin olevani parempi äiti siistissä kodissa kuin sekasotkun keskellä-> kyllähän tuota pyykkiä riittää ihan ilman kestovaippojakin meinaan -> 4 lasta.

Joten jos sinulle sopii että kotisi on koristeltu pyykillä niin minulle se ei sovi. Tosin se ei ole ollenkaa ainut syy miksi en kestoile. Minusta se on liian hankalaa ottaa selvää kestoilusta. Minun ne muutamat extra minuutit käytän kyllä mieluiten iseeni jotta jaksan. Jaksava äiti on parempi lapsillensa kuin väsynyt.

Elämässä on miljoonia pikku asioita joista arki muodostuu. Se, mihin sulla jää aikaa ei jää välttämättä muille. Kyllähän asiasta pitää myös tykätä ja olla kiinnostunut jotta kestoilla haluaa.