Miksei kestovaipat?
Joskus menee usko..
En ole kokenut kestovaippoja vaivalloisiksi tai kömpelöiksi -tai millään tavalla huonoiksi. Olisi kestämätönta että pieni alle vuoden ikäinen lapseni olisi tuottanut jätettä niin suuret vuoret kuin kertakäyttövaipoilla olisi aikaan saanut. Ihanaa on ollut myös se, ettei tarvitse muovia kieputtaa lapseni ympärille.
Väsyttää ja turhauttaa vaan se, että niin suuri osa käyttää vieläkin kerttiksiä. En varmaan saanut viestiäni selvästi esiin, mutta enhän voi olla ainoa jota todella ärsyttää. Mitään ei saisi kuitenkaan sanoa ääneen; ei oikeastaan mitään koko vaipoista, sillä sehän jo syyllistää.
Pakko on uskoa että trendi täytyy olla laskeva (kerttisten suhteen) ja kertakäyttövaipat palaavat paikalleen kertakäyttöastioiden tavoin retkikäyttöön.
huoh.
kolsijainen ja pieni villahousuissaan
Kommentit (71)
mielestäni tämä kestoiluaihe on niin tärkeä, että sitä olisi hyvä pitää koko ajan etusivulla:) Meidän kaikkien tulevaisuuden puolesta:)
Todella hyvä keskustelun aihe! Ja positiivisuutta lisää vielä se, että jo kolmatta sivua tekstiä, eikä kukaan ole saanut tappelua aikaiseksi.
Itse täyskestoilemme 8 kk vanhan tyttömme kanssa. Jos välillä pakosti joudun kertiksen laittamaan, ahdistaa se ihan älyttömästi. Ja minäkin olen sitä mieltä, että kaikkien, jotka vain kykenevät, tulisi kestoilla. Yhdestä asiasta olen kuitenkin eri mieltä: Vaipat voi pestä muun pyykin seassa. Meillä kaikki vaatteet sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta täytyy pestä max. 40 asteessa. Ei siis riitä vaipoille. Ja minä haluan ehdottomasti käyttää vaatteissani ja pyyhkeissäni huuhteluainetta, mikä ei myöskään sovi vaipoille. Onneksi meillä on kylppärissä tilaa lajitella pyykit moneen eri pinoon, joten en tästä kamalia paineita ole ottanut. Pienemmässä asunnossa tuskin olisin tähän lähtenyt.
Ja toki ymmärrän myös erilaiset elämäntilanteet sekä esim. juuri tuon veden puutteen, mikä saa minut hyväksymään kertistelyn täysin.
Lopuksi KIITOS meille kaikille kestoilijoille, kun pistämme oman kortemme kekoon pienemmän jätevuoren puolesta.
meillä tosiaan ei kestoilla (jos joku ei olelukenut koko pinoa=). Periaatteessa kannatan sitä täysillä, mutta jotenkin en ole itse siihen valmis, ainakaan vielä esikoisen kohdalla. Yksi asia mikä ihmetyttää (ja vähän ärsyttääkin) on se miksi kestoilu on jotenkin kaikkein suurin ympäristöteko monkä voi tehdä. Tiedän, että vaikutukset ovat tavallaan suorat kun suuria määriä jätettä ei synny ja se on ihmisen helppo ymmärtää ihan maalaisjärjelläkin. Jotenkin tulee kuitenkin sellainen tunne (lähinnä täältä palstalta) että on aivan sama mitä sitä muuta tekee sillä jos käyttää kertiksiä on vastaan kaikkea ympäristöystävällistä. Esimerkiksi autottomuudesta/sen käytöstä en muista yhtään pinoa täällä ja silti henkilöautot ovat merkittävä saastuttaja maailmassa.
Onko sitä kestoilijoiden mielestä ihan toivoton tapaus vaikka muuten eläisi kuinka luonnon huomioonottaen? Jotenkin edellisen KIITOS kestoillijoille antaa sellaista kuvaa.
Tipy+ipana
on todella hyvä pino, asiallista tekstiä ja tärkeä aihehan tämä on. kaipaan vaan muitakin poitteja ympäristöystävällisyyteen.
Tipy
kestoilu on helppo ympäristöteko, joka on erityisen merkittävä. Jätteiden lajittelu on päivänselvä asia, toivon niin. Kertiksille on olemassa helppo ja hyvä vaihtoehto niin miksi sitä ei käyttäisi, sillä saa niin paljon hyvää aikaan.
Keksiikö joku muu yhtä hyvän ympäristöteon kuin kestoilu?????
Jokaisen äidin ja isän pitäisi ajatella lapsensa tulevaisuutta. Kiinnostaako enemmän se, että itselläsi on mahdollisimman helppoa ja vaivatonta kuin se, että lapsesikin pystyisi vielä hengittämään täällä aikusenakin? On erittäin itsekästä omaan napaan tuijottamista käyttää kertiksiä, ihan sama vaikka on pieni asunto ja väsy painaa. Miettikää ennemmin lapsianne kuin omaa parastanne!!!
samoin pitää miettiä muita tekoja: säästää energiaa ja lisätä vaatteita, kierrättää, käyttää kotimaisia tuotteita, ostaa mahdollisimman vähän pakattuja elintarvikkeita, pyöräillä yms yms. Kun siitä ei tee suurta numeroa vaan ottaa ympäristöystävällisen tavan elämäntavakseen, voi elää silti erittäin normaalisti eikä tarvitse olla mikään " kiihkoekoilija" .
Niistä kun tosiaan tulee valtava röykkiö naiselämän mittaan. Jos nyt sitä ajattelee. Voi ajatella myös muita puolia: itse ihastuin halpuuteen (jämäkankaista omatekemillä 3 päiväsiteellä, 5 pikkarisuojalla + 1 yösiteellä pärjäilin), mukavuuteen (ne _eivät_ tunnu märiltä ja flanelli esimerkiksi on ihanan pehmoista) ja ennenkaikkea hajuttomuuteen! Tuo hajun puute hämmästytti itseäni eniten, en tajua mistä se kertissiteitten (ja pikkarisuojien :-P) veretseisauttava haju oikein tulee kun vähäkin kostuvat. Laittaako ne niihin tehtaalla jonkun hajupatruunan ehkä että ihmiset useammin vaihtaisivat suojia :-) ?
Helpolla ja halvalla voi siis kokeilla kestoilua itsensä kanssa, jos vauvankakat kuulostaa aluksi liian hardcorelta. Paljoa ei häviä mutta paljon voi voittaa. Vaikka nyt en itse tarvitsekaan noita hienoja sideväkerryksiäni ollessani onnellisesti raskaana niin silti voin suositella!
Ymmärrän ekologiset lähtökohdat, mutta tämä ei vain ole meidän juttu. Etsin aikanaan ahkerasti tietoa netistä ja muualta, kävin kahden paikallisen kestovaippa-jälleenmyyjän luona kyselemässä, ja muutaman kuukauden käytinkin kestoja esikoisen kanssa. En kuitenkaan löytänyt sellaista yhdistelmää, mikä olisi toiminut yöllä ja kyllästyin heräilyyn ja lakanoiden pesemiseen. Sitten kestoiltiin vain päivällä ja kotona, koska en luottanut kestoihin matkoilla tai pitkillä kyläreissuilla, enkä halunnut ajatella vaippoja koko aikaa. Sitten aloin odottamaan toista lasta, ja minulla oli niin hirveä pahoinvointi, etten pystynyt mitään pissaharsoja käsittelemään, kun KAIKKI hajut oksettivat, vaikka olisi olleet kuinka lyhytaikaisia :)
Toisen lapsen syntymän jälkeen olin aivan lopussa, väsynyt ja sairastuin synnytyksenjälkeiseen masennukseen, enkä kertakaikkiaan jaksanut ajatella mitään vaippajuttuja tai maailman pelastamista, kun seuraavaan päivään asti selviäminenkin teki usein tuskaa. Olen sittemmin myynyt vaipat kirpparilla ja onneksi sain omani pois. Meillä käytetään kertiksiä niin kauan kun kuopus vaippoja tarvii, isompi onkin jo nykyään kuiva. Jos meille kolmas tulisi, niin en usko, että kestishärdelliin enää ryhtyisin, koska minä koin sen liian työlääksi.
Aloitin ketjun synkkänä mutta positiivista valoa on tunnelin päässä! harvassa taitavat olla he joita ei todellakaan kiinnosta(onneksi).
t. kolsijainen joka ei enää vaivu pessimismin syövereihin
En tiedä, miksi pidin kestoilua itsestään selvänä lapsen kohdalla. En ollut koskaan nähnyt niitä livenä ennenkuin ostin omia, enkä tuntenut ketään, joka olisi käyttänyt lapsellaan. En miellä itseäni mitenkään ekologisesti ajattelevaksi ihmiseksi, vaan olen nimenomaan mukavuudenhaluinen lössykkä. Itsekään en ollut koskaan vakavasti harkinnut kestokuukautissuojia (tämä johtuu lähinnä siitä, että minun kuukautiset on aikamoiset monsuunit, joiden aikana kaupan jättisiteetkin pettävät -> nyt olen hankkinut kuukautiskupin, mutten vielä ole päässyt koettamaan).
Yritän kai sanoa, että ei tarvitse olla tiedostava tai edes mitenkään kiihkeä tämänkään asian suhteen. Kummastelen aina näitä äärimmäisen kiihkeitä kannanottoja puoleen ja toiseen. Meilläkin on päädytty osakestoiluun. Yöllä on on kertis päällä. Tuon kertiksen ajattelin korvata kestolla vasta kuivaksiopetteluvaiheessa. Silti rahallisesti ollaan loistavasti plussalla tälläkin kestoilulla.
Niin ja ne yökertikset haisee ihan sietämättömille. Ei se roskis koskaan ehdi täydeksi, kun pitää jo viedä ulos. Samassa kylppärissä kestot ei haise yhtään. Meillä muuten hankittiin Osakarinoksa vaippojen kuivattamiseen. Siihen mahtuu pieneen tilaan yli yhden päivän setti.
Raskausaikana mietin kestovaippailua ihan tosissani lähinnä ympäristöystävällisistä syistä. Lapsen kun pyöräytin, niin asia kaatui monestakin syystä.
A) vauva syntyi keskosena ja se tarkoittaa sitä, että hänen kasvunsa oli todella vauhdikasta ensimmäisen 7kk ajan. Olisin joutunut todella useesti ostamaan uuden kokoisia kestovaippoja ja silloin se olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi.
B) Totesin myös, että kestovaippojen pesun tuottama veden kulutus on lähestulkoon yhtä isoa luonnonvarojen tuhlausta.
C) Keskosen kanssa aikaa meni muutenkin kohtuuttoman paljon kaikkeen ylimääräiseen (varsinkin alussa) kun tavallinen imettäminen ei onnistunut täydellisesti vaan maitoa piti pumpata ja antaa pullosta sekä nenä/maha letkusta. Myös rautalääkkeen tuottamat mahakivut tekivät vauvalle itkuisuutta joka kiristi hermoja ja vei myös voimia.
D) Olemme kovin meneväistä porukkaa. Aika harvoin olen koko päivän kotona. Joka päivä käydään jossain ja lapsi on mukanamme mm. urheilemassa. Kestovaippaa tulisi siis käytettyä luultavasti lähinnä vain öisin.
Olen ajatellut, että mikäli seuraava lapsi syntyy ihan normaalisti ja jos meillä on tohon pyykkäykseen pikkasen paremmat tilat ja ehkä myös ympäristöystävällisempi pesukone, niin haluaisin sitten käyttää noista kestovaippoja. Ehdottomasti olen kestovaippojen puolella, mutta nyt yritän mietti luontoa sitten muilla keinoilla.
*en tupakoi
*juon hyvin harvoin kahvia ja teetä (niiden viljely tuhoaa maapallomme keuhkot eli sademetsät)
*kierrätän parhaan kykyn mukaan
*eläimiä ajattelen käyttämällä eläinkunantuotteissa LUOMUA
tuli mieleeni noista kesto kuukautissuojista, että eikös kannattaisi käyttää tamppooneja siteiden sijaan. Ne ovat huomattavasti pienempiä ja tekevät jätettä näin vähemmän.
kyllä kertisten käyttö ja yritänkin pitää niitä säästeliäästi. Yritimme vähän aikaa sitten osakestoilla ja ostinkin kalliit laadukkaat vaippahousut ja sisävaippoja asiantuntevalta myyjältä. Ongelmaksi muodostui että minä en osannut vaippoja meidän neidille laittaa...Aina vaippa vuosi, monena päivänä peräkkäin vaihdoin petivaatteita omasta ja lapsen sängystä kun pissat tuli läpi jostain :( Neidillä oli ihossakin kauheat painaumat kun laitoin vaipan niin tiukalle ettei vuotaisi...aina vuosi, vaikka 5 minsaa sitten olisin vaihtanut vaipan...lopulta meni järki ja myin vaipat eteenpäin kauhealla tappiolla.
Yritän säästää luontoa kierrättämällä lähes kaiken muun kuin muovin ja muillakin keinoin, mutta kertiksiä käytän...Ei riitä voimia tai rahaa uuteen kokeiluun toisenlaisilla vaipoilla.
Mä oon vaan niin onnellinen, kun olen oppinut käyttämään noita kestoja pikkuviitosemme kanssa, niin pakko päästä aina välillä hekuttamaan :-). Perjantaina sattui kaikki kolme omistamaani kuorivaippaa likaantumaan vähän kakkaan, joten jouduin ne kaikki pesemään. Lisäksi oli vielä lauantaina ristiäiset, joten hässäkkää riitti. Niinpä en pystynyt kestoja käyttämään ennen kuin vasta sunnuntaina. Meidän neiti on tosi kova kakkaamaan, joten vaippoja joutuu vaihtamaan tosi tiheään. Tuntui tosi tyhmältä vaihtaa muuten kuivaa kertistä sen takia, kun siinä oli vähän kakkaa. Eli meidän neidillä kyllä keritksiä menisi päivässä vaikka kuinka. Sunnuntaina olikin sitten tosi ihana päästä taas laittamaan neidille harsoja. Hyvällä omatunnolla sai vaippaa vaihtaa niin tiheään kuin siltä tuntui ;-).
Yöllä en ole vielä kestoja käyttänyt ollenkaan. Joskus kun päivä on ollut väsyttävä, niin on taas toisaalta helppoa vaihtaa illalla yötä varten se kertis. Saa nyt nähdä, ruvettaisko jossain vaiheessa myös yöllä kestoilemaan. Aika näyttää.
Ymmärrän kyllä täysin, jos ei väsymyksen tai varsinkaan synnytyksen jälkeisen masennuksen takia jaksa käyttää kestoja. Välillä on itekin miettinyt, että jaksanko just nyt ruveta laittamaan kestoa, mutta sitten olen patistanut itseni laittamaan ja hyvä mielihän siitä on itselle tullut. Oma vauvani on helppo, joten minun väsymyksenikään ei niin pahaa ole ;-).
neronja & neiti 5,5 vk
Tässä keskustelussa oli jossain vaiheessa puhetta siitä, että lapsetkin oppisivat kestojen myötä ekologisuutta. Joku sanoi, ettei lapsi niistä mitään opi. Ei varmaan just se pikkuinen, joka niitä kestoja käyttää, mutta isommat kyllä voivat oppia. Meillä nimittäin isosisarukset (tai siis joku/jotkut heistä) ovat usein vieressä katsomassa, kun vaihdan vauvalle vaippaa. On ollut hauska huomata, miten positiivisesti he kestoihin suhtautuvat. Esikoispoikakin (8v) on useamman kerran sanonut, että kivoja nuo kestovaipat, vaikka pääasiassa käytän vain valkaisemattomia harsoja ja valkoista kuorta ;-).
Pelkäsin myös, mitä äitini sanoo kestoilusta, mutta hänpä sanoikin, että kyllä kait se on hyvä käyttää kestovaippoja, kun sitä jätettä tulee muutenkin niin paljon. Eli eipä tarvinnut enää hänenkään läsnä ollessa arastella kestovaipan vaihtoa ;-).
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta kysäisin seuraavaa: Onko vaippailusta tehty ihan kunnollisia ympäristövaikutusanalyysejä? Siis tarkoitan mitä haittoja kertiksista on ja mitä kestovaiposita? Ihmetyttää, että kun muovipussejakin tehdään jo maantuvasta materiaalista, niin miksei ole tarjolla maantuvia kertakäyttövaippoja? Eikös se jatkuva kestovaippojen peseminen pesuaineella ja lämpöisellä vedellä, mahdollisesti vielä rumpukuivaaminen aiheuta myös melkoista ympäristökuormitusta? Onko tällä hetkellä ympäristöystävällisin tapa hävittää kertikset polttamalla (jos vaikka olisi puulämmitys tms. systeemi talossa riittävällä savujen suodatuksella)? Sen verran bongasin ketjua, että joku ekologian maisteri oli langoilla, joten jos ois ihan faktaa, ei tunnepohjaista paatosta, niin olisi kiva kuulla... siis jos tälläistä nyt on ylipäätään tutkittu.
Tietenkään kuormittamatonta tapaa vaippailla ei ole (vaipattomuus tosin menee aika lähelle, oletko siitä kuullut?). Ihan kunnollisia analyysejä on tehty vaikka millä mitalla, muistaakseni viimeksi asialla oli Kuluttajaliitto jossen ihan väärin muista. Se on aikamoisen puolueeton instanssi ja ottaa kyllä huomioon seikat valmistuksesta pesukuluihin (kontra kertisten valmistus, kuljetus, jätehuolto...), että sikäli ei tarvi pelätä joutuvansa viherpropagandan kohteeksi, jos sitä pelkäät ;-)
Musta suurin ongelma tuossa kertisten käytössä on se, että vaikka ne miten paketoisi vakuumiin vaipparoskikseen niin jossain vaiheessa hienotkin umpiot hajoaa ja sieltä ne metaanit leviää niin kuin biljoonasta vaippakasasta muuallakin. Että se ongelmajäte ei häviä minnekään vaikka sen saa roskikseen asti vietyä ja vaikka roska-auto sen kärrääkin pois silmistä. Ja kun sitä ei ihan oikeasti ihminen tajua, millainen kasa on 1500 kg vaippajätettä (jonka keskiverto muksu tuottaa vaippakautenaan) on. En minä ainakaan. Maatuvat vaipat toki pienentäisivät ongelmaa, mutten tajua minäkään miksei niitä jo ole olemassa kun pienemmissäkin asioissa on petrattu tyyliin ruskeata leivinpaperia.
Kun huomasin viestisi, mieleni valtasi ärtymys: taasko joko pakkosyöttää omaa maailmakuvaansa? Luinpa sitten viestin vielä uudestaan ja muutenkin ketjun läpi, ja ärtymys hävisi. Ymmärrän huolesi ekologiselta kannalta. Tottahan se on. Meillä on molemmilla lapslla käytetty vain kertiksiä. En edes tunne ketään, joka käyttäisi kestovaippoja. Kun nyt ajattelen asiaa, niin miksen voisi kokeillakin. En vain ole ompelutaitoinen, ja nuo kestovaipatkin maksavat, jos niitä meinaisi vain yhdellä lapsella pienen ajan käyttää.
Käytän kertiksiä, koska ne ovat tuntuneet sopivan helpoilta. En ole mikään talousihme, ja välillä tuntuu, että tämä' n kaiken pyöritys vie muutenkin ajan. Myöskään meillä on vaikea löytää kuivatustilaa edes näille tämänhetkisille pyykeille, ja ehkä se on taloudessamme määräävin tekijä. En todella tiedä, mihin ihmeeseen vaipat laittaisin kuivamaan, kattolamppuihin ehkä... : )
No, meidän osaltamme ekologinen teko on mm. autottomuus. Kyllä kahden lapsenkin kanssa pääkaupunkiseudulla selviää erinomaisesti ilman autoa. Meillä molemmilla on kortit, muttei koskaan ole ollut autoa. Teen myös soseet itse, joten meidän vauva-ajalta valmisruuista ei jätettä kerry.
Kestovaipoista voisi olla hyvä puhua enemmän, en vain siedä sitä, että niistä puhutaan painostavaan ja syyllistävään sävyyn.