Yhteinen katsomusaine kouluihin (korvaisi uskonnot ja ET:n)
Jostain pitää kunnissa säästää, joten eikö kannattaisi laittaa lapset 10 eri uskonnontunnin sijaan yhteisille oppitunneille? Kukin saa viedä jatkossa lapsensa rukoilemaan yms. minne tahtoo, mutta kouluissa pitää opettaa faktietoa.
Tästä on kansalaisaloitekin, kannattaa allekirjoittaa!
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 14:36"]
Kannatettu! Et:n sisällöt on tärkeitä kaikille ja uskonnoistakin on hyvä tietää.
[/quote]
Kyllä meidän uskontotunnilla käytiin myös muut uskonnot läpi.
[/quote]
Pikaisesti yleisimmät kertaalleen ala-asteella ja toisen kerran yläasteella.
Muuten sitten selattiinkin Raamatun tarinoita läpi.
[/quote]
Kyllä lapsen uskonnontunnilla käydään myös arvoja läpi, millainen on hyvä ystävä jne...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:56"]Onkohan tässä aloitteessa taas piilotettuja motiiveja? Ei nimittäin tule tapahtumaan, että muslimilapset opiskelisivat kaikkia uskontoja samanarvoisina rinnan.
[/quote]
No kyllä tulee, jos asiasta niin päätetään.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:56"]Onkohan tässä aloitteessa taas piilotettuja motiiveja? Ei nimittäin tule tapahtumaan, että muslimilapset opiskelisivat kaikkia uskontoja samanarvoisina rinnan. [/quote] No kyllä tulee, jos asiasta niin päätetään.
[/quote]Mitenköhän asia on Ruotsissa onnistunut? Siellähän on juuri tuollainen uskontotieto-oppiaine kaikille.
Mä oon käynyt lukiossa kaikki ev.lut-uskonnon kurssit ja yhden et-kurssin. Pakko sanoa että ev.lut-uskonnon kursseilla opetettiin tosi hyvin myös muiden uskontojen perusasioita ja mentiin jopa synagogaan vierailemaan mutta ET-kurssi oli sisällöltään todella yksipuolinen ja muistutti lähinnä filosofian ykköskurssia. Uskonnoista ei siellä opetettu mitään vaikka varmaan uskonnottomienkin lasten pitäisi tietää perusasiat maailmanuskonnoista.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:36"]
Minun mielestäni meillä on olemassa sangen hyvä katsomusaine jo: elämänkatsomustieto. Ennemmin olisin ajamassa elämänkatsomustietoa mahdolliseksi valita myös kirkkoon kuuluville. Tuon kansalaisaloitteen ajaman katsomusaineen sisällöstä, kun ei ole mitään takeita.
[/quote]
Ainakin sitä on laatimassa opettajataustaista porukkaa, joten tuskin ihan hatusta temmattuja sisältöjä kuitenkaan.
Älytöntä, että jo ekaluokkalaiset jaetaan eri kasteihin vanhempien valintojen perusteella!
[/quote]
Laitetaanhan ekaluokkalaiset eri "kasteihin" myös esimerkiksi sen mukaan mitä kieltä he opiskelevat äidinkielenään ja vähän isommat sen mukaan mitä kieliä he haluavat (tai vanhemmat haluavat) opiskella valinnaisena. En mä nää siinä mitään väärää.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:20"]
Mä oon käynyt lukiossa kaikki ev.lut-uskonnon kurssit ja yhden et-kurssin. Pakko sanoa että ev.lut-uskonnon kursseilla opetettiin tosi hyvin myös muiden uskontojen perusasioita ja mentiin jopa synagogaan vierailemaan mutta ET-kurssi oli sisällöltään todella yksipuolinen ja muistutti lähinnä filosofian ykköskurssia. Uskonnoista ei siellä opetettu mitään vaikka varmaan uskonnottomienkin lasten pitäisi tietää perusasiat maailmanuskonnoista.
[/quote]
Miksi aina vedetään mukaan lukion uskonnonkurssit? Ne ovat hieman eri asia, kuin ala-asteen uskontotunnit.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:50"]
Suurin osa oppilaista käy sillä ihan tavallisella uskonnontunnilla, ja se heille suotakoon.
Miksi se ei vähemmistölle sovi?
[/quote]
Katsos, kun sillä suurimmalla osalla on oikeus oman uskonnon opetukseen, eli tavallisiin uskonnontunteihin, tarkoittaa se, että vähemmistöuskontojen edustajillakin on oikeus oman uskonnon opetukseen. Tämä vaatii tuntijärjestelyiden yms. lisäksi sen, että jostain löydetään pätevä esim. Bahaïn opettaja koululle.
Mutta jos luovumme oman uskonnon opetuksesta ja siirrymme kaikille yhteiseen yleiseen uskontotieteeseen (tai millä nimellä sitä nyt sitten halutaankaan kutsua) poistuu nämä ongemat.
[/quote]
Ev.lut ja muille et on ihan riittävä valikoima.
[/quote]
Suomessa ei voi asettaa yhtä uskontoa tuolla tavalla eri asemaan. Jos valtio maksaa luterilaisille uskonnonopetuksen, sen pitää maksaa muidenkin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:20"]
[/quote]
Nehän on opetettu jo peruskoulun et-tunneilla! Et voi vetää johtopäätöstä koko aineesta yhden kurssin perusteella. Ihan samalainen käsityksen uskonnon opetuksesta saa et-oppilas, joka ottaa lukiossa yhden uskonnon kurssin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:20"]Mä oon käynyt lukiossa kaikki ev.lut-uskonnon kurssit ja yhden et-kurssin. Pakko sanoa että ev.lut-uskonnon kursseilla opetettiin tosi hyvin myös muiden uskontojen perusasioita ja mentiin jopa synagogaan vierailemaan mutta ET-kurssi oli sisällöltään todella yksipuolinen ja muistutti lähinnä filosofian ykköskurssia. Uskonnoista ei siellä opetettu mitään vaikka varmaan uskonnottomienkin lasten pitäisi tietää perusasiat maailmanuskonnoista.
[/quote] Lukion uskonto onkin enemmän sitä uskontotiedettä kun uskonnon opetusta. Olen antiteisti, mutta kävin mielenkiinnon ja informatiivisuuden vuoksi lukion uskonnonkurssit.
Ihan toista luokkaa kun ala-asteen jeesusrääkki!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:36"]
Minun mielestäni meillä on olemassa sangen hyvä katsomusaine jo: elämänkatsomustieto. Ennemmin olisin ajamassa elämänkatsomustietoa mahdolliseksi valita myös kirkkoon kuuluville. Tuon kansalaisaloitteen ajaman katsomusaineen sisällöstä, kun ei ole mitään takeita.
[/quote]Ei enää lisää valinnaisuutta tässä asiassa, vaan yksi ja sama oppiaine kaikille. Uskonnolliset yhteisöt voivat hoitaa oman opetuksen. Jotkut seurakunnat näin tekevätkin.
Reippaasti vain allekirjoittamaan.
T. Ope
Jos lapsen tai aikuisen maailma hajoaa jostain vanhemmista riippumattomista syistä.Mitä jää jläljelle kuin oma itseys ja maailma?
Itselle kävi näin.Ateistivanhemmat olivat narsistisia ka lyhytnäköisiä.
Onneksi kummitäti vei Jeesuksen syliin.Ihanampaa eläämää ei voisi tulla.Ei, en ole lahkolainen.Olen realisti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:26"]
Jos lapsen tai aikuisen maailma hajoaa jostain vanhemmista riippumattomista syistä.Mitä jää jläljelle kuin oma itseys ja maailma? Itselle kävi näin.Ateistivanhemmat olivat narsistisia ka lyhytnäköisiä. Onneksi kummitäti vei Jeesuksen syliin.Ihanampaa eläämää ei voisi tulla.Ei, en ole lahkolainen.Olen realisti.
[/quote]
Saman onnellisuus efektin saisi kannustamalla lapsia säilyttämään uskonsa Joulupukkiin.
Joulupukkiusko voisi toimia ihan hyvin, jopa paremmin kuin mikään muu uskonto tässä maailmassa.
Miten ateistivanhempien lapsella on kummitäti?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:36"]
[/quote]
Ainakin sitä on laatimassa opettajataustaista porukkaa, joten tuskin ihan hatusta temmattuja sisältöjä kuitenkaan.
Älytöntä, että jo ekaluokkalaiset jaetaan eri kasteihin vanhempien valintojen perusteella!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:26"]
Jos lapsen tai aikuisen maailma hajoaa jostain vanhemmista riippumattomista syistä.Mitä jää jläljelle kuin oma itseys ja maailma? Itselle kävi näin.Ateistivanhemmat olivat narsistisia ka lyhytnäköisiä. Onneksi kummitäti vei Jeesuksen syliin.Ihanampaa eläämää ei voisi tulla.Ei, en ole lahkolainen.Olen realisti.
[/quote]Kuulostaa aivan kamalalta. Siis se Jeesuksen sylissä olo...
Ei. En haluaisi pakosta kuunnella jeesustelua ja ettei siinä olisi vaihtoehtoa päästä pois ja siitähän voi olla varma että se olisi 85% normaalia uskonnontuntia, varsinkin kun ne hullut hihhuli uskonnonopettajat laitettais opettaan tuota.
Jos kaikilla on uskonnonvapaus niin elämänkatsomustieto on pidettävä erillään
Olen jo kannattanut, vaikka mielestäni katsomusaineita ei tarvita lainkaan, mutta tuokin on parempi kuin nykyinen oman uskonnon opetus.
Ei taida tulla 50 tuhannen kannatuksen saalista, ellei aloite saa vetoapua jostain muusta tapahtumasta.
Suurin osa oppilaista käy sillä ihan tavallisella uskonnontunnilla, ja se heille suotakoon.
[/quote]
Enpä puhuisi mistään kovin pienestä vähemmistöstä. Esim. Helsingissä noin 40 prosentin vähemmistö. Vertailuna suomenruotsalaisia on Helsingissä alle 6% ja heille on omat koulut ja kaikki!
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/95294-vain-61-prosenttia-kuuluu-enaa-kirkkoon-helsingissa
En ymmärrä, miksi kouluissa pitää opettaa omaa uskontoa. Jos haluaa oppia omaa uskontoaan, menee vaikka kirkkoon tai vastaavaan. Mitä hyötyä on opettaa tapakristityille lapsille Jeesuksesta? Itse muistan vieläkin, ettei koko kouluaikanani ketään kiinnostanut uskonto. Mitä järkeä on mennä kuuntelemaan sitä ilman, että kukaan oppi mitään? Olisin itse istunut mieluummin ET-tunneilla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:11"]
[/quote]
Katsos, kun sillä suurimmalla osalla on oikeus oman uskonnon opetukseen, eli tavallisiin uskonnontunteihin, tarkoittaa se, että vähemmistöuskontojen edustajillakin on oikeus oman uskonnon opetukseen. Tämä vaatii tuntijärjestelyiden yms. lisäksi sen, että jostain löydetään pätevä esim. Bahaïn opettaja koululle.
Mutta jos luovumme oman uskonnon opetuksesta ja siirrymme kaikille yhteiseen yleiseen uskontotieteeseen (tai millä nimellä sitä nyt sitten halutaankaan kutsua) poistuu nämä ongemat.
[/quote]
Ev.lut ja muille et on ihan riittävä valikoima.