Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella uusi ope, joka ei näköjään osaa pilkkusääntöjä

Vierailija
20.08.2015 |

Mitä mieltä? Lapsen uusi, vastavalmistunut opettaja oli laittanut Wilmaan viestin. Kiva juttu, mutta viesti oli täynnä pilkku- ja muita kielioppivirheitä. Eikö edes opettajilta enää vaadita äidinkielen osaamista? Miten tuollainen ihminen voi opettaa?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:33"]

Minun lapsen eka luokan opettaja ei tiennyt, kun itsenäisyyspäivä tuli, oli vasta valmistunut, miksi itsenäisyys päivää vietettiin, oli lähes järkyttynyt kun kerroin Suomen kuuluneen Venäjään ennen kyseistä päivää. Pidän tätä hieman suurempana ongelmana, kuin pilkunnussintaa. Olkoonkin että vuosia työskenteli toimittajana, pilkutusta en koulussa oppinut, tosin aika vähän mitään muutakaan.

[/quote]

Ja tän jutun uskoo kuka? 

[/quote]

Saatiin oikein tarinankertoja ja ruuneperi tähän ketjuun. Tyyppi on jopa keksinyt uudissanoja suomen kieleen!

Vierailija
2/48 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:33"]

Minun lapsen eka luokan opettaja ei tiennyt, kun itsenäisyyspäivä tuli, oli vasta valmistunut, miksi itsenäisyys päivää vietettiin, oli lähes järkyttynyt kun kerroin Suomen kuuluneen Venäjään ennen kyseistä päivää. Pidän tätä hieman suurempana ongelmana, kuin pilkunnussintaa. Olkoonkin että vuosia työskenteli toimittajana, pilkutusta en koulussa oppinut, tosin aika vähän mitään muutakaan.

[/quote]

No tekstistäsi kyllä huomaa, ettei oikeinkirjoitusta ja pilkkusääntöjä ole opittu. Ja suhtautumisesi kielioppiin "pilkunnussintana" kertoo aika paljon sinusta.
[/quote]
Kertoo enemmän kyllä mun huaweista nuo taidot. Olen ennen nettiä soittanut siihen kielikellopuljun palvelevaan puhelimeen toimittajan työssäni lähes viikottain. Lisäksi voin toimittajan uraltani sanoa että olen suomen kieleen tuonut ainakin yhden uuden sanan, kun piti englannista kääntää ja suomeksi sanaa ei ollut olemassa. Sanoja oli kyllä enemmänkin ja meitäkin oli muitakin kuin yksi. Jossain kohtaa aika ajoi ohi jossain kohtaa jonkun muun suomennos jäi voimaan mutta on ainakin yksi minun keksimä sana sanakirjoissa asti.
Ihminen joka tekee työkseen jotain ei ehkä ole niin tarkka asiasta vapaa ajalla.
Tämän puhelimen rajoitusten mukaan kirjoitan, väliviivan saa vain hankala operaation jälkeen, joten se puuttuu.
Minulla muuten oli ja on paha lukihäiriö, silti olen elättänyt perhettäni kirjoittamalla ja editoimalla muiden tekstejä julkaisu kuntoon. Äidinkielestä kirjoitin An
Ja varmasti tekstejäni on julkaistu enemmän kuin muiden samasta lukiosta kymmeneen vuoteen jälkeeni valmistumeiden tekstejä yhteensä. No olen jo vanha ja koulu on pieni, niin voin samantien korottaa 20 vuoteen.

[/quote]
Se on kyllä nähty, että julkaisu_kunto on kovn laaja käsite. Laadulla ei kai enää ole mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 90-luvulla okl:n äidinkielen opetus sisälsi mm. kirjallisuuden analyysia. Proffa luennoi omasta tutkimusaiheestaan, ei niinkään ainedidaktiikasta. Jouduimme erikseen pyytämään didaktiikan opintoja, miten opetetaan lukemaan ja miten tehdään kaunokirjoituksen sidonnat.

Vierailija
4/48 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen kielen osaamisella ei ole pitkässä juoksussa mitään merkitystä koska englanti korvaa suomen kielen suomessakin arviolta 20 vuoden kuluessa kun kaikki suomalaiset ovat saaneet englannin kielen opetusta itse en ikinä käytä mitään pilkkuja enkä muitakaan väli merkkejä myöskään yhdys sanoja en tiedä enkä siis käytä

Vierailija
5/48 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:53"]yleensä ne wilmaviestit kirjoitetaan kiireessä, jotta saadaan viesti lähtemään. Siinä kiireessä saattaa viestiin tulla virheitä, varsinkin jos ei ole aikaa oikolukea sitä omaa tekstiä.

terveisin luokanopen hommia tekevä suomen kielen maisteri

Please! Edes isot alkukirjaimet.

Vierailija
6/48 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen harva osaa pilkkusäännöt, mutta monet hallitsevat ne pääpiirteissään - kirjoittaessaan;)

Vierailija
7/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meidän eka- ja tokaluokan opettajalla oli. Kiirreessä varmaan kirjoittaa, mutta enemmän virheitä kun mammoilla palstalla. Kerran sanoi mulle vanhempainvartissa et ihanaa kun osaat käyttää puolipistettä oikeassa kohtaa :D

Vierailija
8/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harmillista. Lapset oppivat asiat heti alusta alkaen väärin, ja näitä vääriä luuloja on vaikea kitkeä pois myöhemmin. Tuntuu siltä, ettei enää keneltäkään vaadita äidinkielen osaamista.

Vierailija
9/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on erikoistunut matematiikkaan tai taito- ja taideaineisiin.

Vierailija
10/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Wilma viestit tuntuvat vilisevän virheitä. Niitä on kiva oikolukea mielessään ja nauttia siitä tosiasiasta, ettei opettajatkaan ole täydellisiä.

Vierailija
11/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei toimittajienkaan tarvise enää osata hyvää suomenkieltä. Esim. HS jutut välillä kamalaa luettavaa. Myötähäpeä ammattikunnan puolesta.

Vierailija
12/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita. 

Vierailija
13/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:27"]Joo! Wilma viestit tuntuvat vilisevän virheitä. Niitä on kiva oikolukea mielessään ja nauttia siitä tosiasiasta, ettei opettajatkaan ole täydellisiä.
[/quote]

No tuliko tämä epätäydellisyys yllätyksenä? :D

Vierailija
14/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]

Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita. 

[/quote]

Vakava-koehan on nimittäin pelkkää monvalintaa. Heidän kielellistä kyvykkyyttään ei testata missään vaiheessa. Tiedän erityisluokanopettajan, jolla on itsellään aika paha lukihäiriö, ei esim. koskaan ole oppinut kunnolla kieliä.

Vierailija
15/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita. 
[/quote]

Vaikkei olisi akateemisesti lahjakas, opitaan ne akateemiset taidot siellä olk:ssa viidessä vuodessa. Toki on poikkeuksia, osalla voi olla esimerkiksi lukivaikeutta. Tiesittekö myös, että varsinkin alakouluissa on paljon epäpäteviä opettajia?

Vierailija
16/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]

Tuntuu, ettei toimittajienkaan tarvise enää osata hyvää suomenkieltä. Esim. HS jutut välillä kamalaa luettavaa. Myötähäpeä ammattikunnan puolesta.

[/quote]

Hesarin jutut ovat vielä pääosin ihan hyviä, mutta kyllä niistäkin löytää nykyään aivan liian usein virheitä. Joistain iltalehtien "toimittajien" virheistä ei kannata edes aloittaa...

Vierailija
17/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsen eka luokan opettaja ei tiennyt, kun itsenäisyyspäivä tuli, oli vasta valmistunut, miksi itsenäisyys päivää vietettiin, oli lähes järkyttynyt kun kerroin Suomen kuuluneen Venäjään ennen kyseistä päivää.
Pidän tätä hieman suurempana ongelmana, kuin pilkunnussintaa. Olkoonkin että vuosia työskenteli toimittajana, pilkutusta en koulussa oppinut, tosin aika vähän mitään muutakaan.

Vierailija
18/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita.  [/quote] Vaikkei olisi akateemisesti lahjakas, opitaan ne akateemiset taidot siellä olk:ssa viidessä vuodessa. Toki on poikkeuksia, osalla voi olla esimerkiksi lukivaikeutta. Tiesittekö myös, että varsinkin alakouluissa on paljon epäpäteviä opettajia?

[/quote]

Kuule, nimenomaan niitä akateemisia taitoja tarkoitin. Tiedän eräänkin, joka teki gradun parityönä (yht.noin 50 sivua), laadullinen tutkimus ja haastateltavia alle 5. Laadullisen tutkimuksen päämääränä on tutkia ilmiötä eri kanteilta ja kuvata sitä mahd. monipuolisesti. Viisi haastateltavaa ei sovi edes amk:ssa laadulliseen tutkimukseen, saati esim. valtsikassa. Ihan naurettavaa kuraa osa niistä graduista.

Vierailija
19/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]

[/quote]

Vakava-koehan on nimittäin pelkkää monvalintaa. Heidän kielellistä kyvykkyyttään ei testata missään vaiheessa. Tiedän erityisluokanopettajan, jolla on itsellään aika paha lukihäiriö, ei esim. koskaan ole oppinut kunnolla kieliä.
[/quote]

"Aika paha lukihäiriö" ihan itsekö sen arvioit, kun hän ei kieliä oppinut helposti koulussa? Itselläni on vaikea lukihäiriö todettu jo yläkoulussa, eikä se monivalintakoe kuule yhtään sisäänpääsyä helpota. Ymmärrätkös; se aineisto pitää silti opetella. Itse koen esseekysymykset paljon helpommiksi, kuin monivalinnat, eli argumenttisi on surkea. Ja kyllä, minulla on paikka sekä Helsingissä opettajankoulutuslaitoksella, että valtiotieteellisessä. Vaikka minulla on vaikea lukihäiriö.

Vierailija
20/48 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]

[/quote]

[/quote]
Lukihäiriö ei vaikuta älykkyyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme