Lapsella uusi ope, joka ei näköjään osaa pilkkusääntöjä
Mitä mieltä? Lapsen uusi, vastavalmistunut opettaja oli laittanut Wilmaan viestin. Kiva juttu, mutta viesti oli täynnä pilkku- ja muita kielioppivirheitä. Eikö edes opettajilta enää vaadita äidinkielen osaamista? Miten tuollainen ihminen voi opettaa?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"] Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita. [/quote] Vakava-koehan on nimittäin pelkkää monvalintaa. Heidän kielellistä kyvykkyyttään ei testata missään vaiheessa. Tiedän erityisluokanopettajan, jolla on itsellään aika paha lukihäiriö, ei esim. koskaan ole oppinut kunnolla kieliä. [/quote] "Aika paha lukihäiriö" ihan itsekö sen arvioit, kun hän ei kieliä oppinut helposti koulussa? Itselläni on vaikea lukihäiriö todettu jo yläkoulussa, eikä se monivalintakoe kuule yhtään sisäänpääsyä helpota. Ymmärrätkös; se aineisto pitää silti opetella. Itse koen esseekysymykset paljon helpommiksi, kuin monivalinnat, eli argumenttisi on surkea. Ja kyllä, minulla on paikka sekä Helsingissä opettajankoulutuslaitoksella, että valtiotieteellisessä. Vaikka minulla on vaikea lukihäiriö.
[/quote]
Siis tunnen hänet henkilökohtaisesti ja tiedän, että hänellä on paha lukihäiriö. Menestynyt silti hyvin luokanopettajan opinnoissa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita. [/quote] Vaikkei olisi akateemisesti lahjakas, opitaan ne akateemiset taidot siellä olk:ssa viidessä vuodessa. Toki on poikkeuksia, osalla voi olla esimerkiksi lukivaikeutta. Tiesittekö myös, että varsinkin alakouluissa on paljon epäpäteviä opettajia?
[/quote]
Kuule, nimenomaan niitä akateemisia taitoja tarkoitin. Tiedän eräänkin, joka teki gradun parityönä (yht.noin 50 sivua), laadullinen tutkimus ja haastateltavia alle 5. Laadullisen tutkimuksen päämääränä on tutkia ilmiötä eri kanteilta ja kuvata sitä mahd. monipuolisesti. Viisi haastateltavaa ei sovi edes amk:ssa laadulliseen tutkimukseen, saati esim. valtsikassa. Ihan naurettavaa kuraa osa niistä graduista.
[/quote]
No niitä ei hyväksytä, niitä kuraa täynnä olevia. Joku katkera siellä, joka ei päässyt okl?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:31"] [quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita. [/quote] Vaikkei olisi akateemisesti lahjakas, opitaan ne akateemiset taidot siellä olk:ssa viidessä vuodessa. Toki on poikkeuksia, osalla voi olla esimerkiksi lukivaikeutta. Tiesittekö myös, että varsinkin alakouluissa on paljon epäpäteviä opettajia? [/quote] Kuule, nimenomaan niitä akateemisia taitoja tarkoitin. Tiedän eräänkin, joka teki gradun parityönä (yht.noin 50 sivua), laadullinen tutkimus ja haastateltavia alle 5. Laadullisen tutkimuksen päämääränä on tutkia ilmiötä eri kanteilta ja kuvata sitä mahd. monipuolisesti. Viisi haastateltavaa ei sovi edes amk:ssa laadulliseen tutkimukseen, saati esim. valtsikassa. Ihan naurettavaa kuraa osa niistä graduista. [/quote] No niitä ei hyväksytä, niitä kuraa täynnä olevia. Joku katkera siellä, joka ei päässyt okl?
[/quote]
En ole koskaan OKL:ään yrittänyt enkä yritä. Olen Aallon kauppakorkeasta KTM.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]
Tuntuu, ettei toimittajienkaan tarvise enää osata hyvää suomenkieltä. Esim. HS jutut välillä kamalaa luettavaa. Myötähäpeä ammattikunnan puolesta.
[/quote]
suomen_kieltä
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:31"] [quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita. [/quote] Vaikkei olisi akateemisesti lahjakas, opitaan ne akateemiset taidot siellä olk:ssa viidessä vuodessa. Toki on poikkeuksia, osalla voi olla esimerkiksi lukivaikeutta. Tiesittekö myös, että varsinkin alakouluissa on paljon epäpäteviä opettajia? [/quote] Kuule, nimenomaan niitä akateemisia taitoja tarkoitin. Tiedän eräänkin, joka teki gradun parityönä (yht.noin 50 sivua), laadullinen tutkimus ja haastateltavia alle 5. Laadullisen tutkimuksen päämääränä on tutkia ilmiötä eri kanteilta ja kuvata sitä mahd. monipuolisesti. Viisi haastateltavaa ei sovi edes amk:ssa laadulliseen tutkimukseen, saati esim. valtsikassa. Ihan naurettavaa kuraa osa niistä graduista. [/quote] No niitä ei hyväksytä, niitä kuraa täynnä olevia. Joku katkera siellä, joka ei päässyt okl?
[/quote]
En ole koskaan OKL:ään yrittänyt enkä yritä. Olen Aallon kauppakorkeasta KTM.
[/quote]
Tuttuni mukaan opiskelee maisterivaiheessa mm. liimojen koostumuksia käsityötunneille. Tosi tieteellistä menoa vaikuttaa olevan.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]Monilla luokanopettajilla ei ole kauhean hyvät akateemiset kyvyt/kirjoitustaito, vaan valikoituvat sinne iloisen luonteen ja jämäkkyyden jne. vuoksi. Siksi sinne on pääsykokeet, joissa painotetaan noita asioita. [/quote] Vaikkei olisi akateemisesti lahjakas, opitaan ne akateemiset taidot siellä olk:ssa viidessä vuodessa. Toki on poikkeuksia, osalla voi olla esimerkiksi lukivaikeutta. Tiesittekö myös, että varsinkin alakouluissa on paljon epäpäteviä opettajia?
[/quote]
Akateemiset taidot okl:ssä? Okl:n ongelma on siinä, että se ei venytä opiskelijan aivoja yhtään samalla tavalla kuin 99% muista aloista. Okl:stä pystyy valmistumaan ihan lukiotasoisella ajattelulla.
Ja kyllä, olen luokanope ja en missään tapauksessa pidä okl:ää mitenkään akateemisena verrattuna muihin yliopistoaloihin. Opiskelu on antoisaa ja hyödyllistä työn kannalta, mutta käytännössä lukiotasoista. Olen opiskellut yliopistossa toisenkin tutkinnon ja lukenut sivuaineita muista tiedekunnista. Kyllä rehellisesti voin myöntää, että luokanopekoulutus on todella matalatasoinen akateemisilla mittareilla. Käytännönläheinen kyllä, mutta ei akateeminen. Kasvatustiede pääaineenakaan ei oikein vakuuta. Sitä ei välttämättä edes tieteenä pidetä.
Meidän kohdalla taas erityisope laittoi Wilmassa viestiä. Kirjoitti kaiken aivan väärin, hirveät pilkku- ja pistemokat. Raiskasi oikein huutomerkkejäkin ja kirjoitti asiat moneen kertaan samaan viestiin.
Lapseni vielä oli tällä pienryhmässä äikäntuneilla..
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:31"]
[/quote]
Akateemiset taidot okl:ssä? Okl:n ongelma on siinä, että se ei venytä opiskelijan aivoja yhtään samalla tavalla kuin 99% muista aloista. Okl:stä pystyy valmistumaan ihan lukiotasoisella ajattelulla.
Ja kyllä, olen luokanope ja en missään tapauksessa pidä okl:ää mitenkään akateemisena verrattuna muihin yliopistoaloihin. Opiskelu on antoisaa ja hyödyllistä työn kannalta, mutta käytännössä lukiotasoista. Olen opiskellut yliopistossa toisenkin tutkinnon ja lukenut sivuaineita muista tiedekunnista. Kyllä rehellisesti voin myöntää, että luokanopekoulutus on todella matalatasoinen akateemisilla mittareilla. Käytännönläheinen kyllä, mutta ei akateeminen. Kasvatustiede pääaineenakaan ei oikein vakuuta. Sitä ei välttämättä edes tieteenä pidetä.
[/quote]
Itse opiskelen okl:ssa kasvatustieteitä, sekä oikeustieteellisessä finanssioikeutta. Toki kyseiset tiedekunnat ovat täysin eri maailmat, mutta omalla tavallaan haastavia. Kommenttisi kertoo enemmänkin asenteestasi, kuin opettajankoulutuslaitoksen tasosta. On täysin oma valinta, kuinka itsensä haluaa haastaa ja kuinka suoriutua opinnoista.
Okl on aika pitkälle puuhastelua. Kirjoitin kandin, joka oli ihan surkea ja silti napsahti nelonen. No eipä ainakaan pelota gradua alkaa kirjoittaa, kun tietää, että hieman lisää, kun sepustaa. niin kolmonen on taattu. Okl antaa hyvät valmiudet opettaa mutta kyllä muuten ollaan tieteistä kaukana.
Varmaan on ihan sama kuinka monet pilkut on väärissä kohdissa niin kauan kun hän ei lapsia niillä wilma viesteillä opeta.
Luokanopettajiksi opiskelevilla on kolme kurssia äidinkieltä ja ne suoritetaan yleensä jo ensimmäisenä opiskeluvuotena. En ymmärrä miten niillä kursseilla on tarkoitus taata opettajien oma osaaminen, saati sitten kyky opettaa niitä asioita. Äidinkieli pitäisi olla mielestäni paljon suuremmassa roolissa koulutuksessa, sillä se on oikeasti varmaan tärkein aihe mitä ala-asteella oppilaille opetetaan. Sillä ei ole niin väliä, jääkö ympäristötiedossa joku kasvi tai eläin nyt oppimatta tai käsitöissä neulominen harjoittelematta, mutta jos luku- ja kirjoitustaitoa ei koulussa opi kunnolla, elämästä tulee huomattavasti hankalampaa. Olen itse opinnoissani loppusuoralla ja luen tällä hetkellä äidinkieltä sivuaineena enkä voi käsittää, miten olisin ilman näitä kursseja pärjännyt opettajana mitenkään.
yleensä ne wilmaviestit kirjoitetaan kiireessä, jotta saadaan viesti lähtemään. Siinä kiireessä saattaa viestiin tulla virheitä, varsinkin jos ei ole aikaa oikolukea sitä omaa tekstiä.
terveisin luokanopen hommia tekevä suomen kielen maisteri
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:51"]
Luokanopettajiksi opiskelevilla on kolme kurssia äidinkieltä ja ne suoritetaan yleensä jo ensimmäisenä opiskeluvuotena. En ymmärrä miten niillä kursseilla on tarkoitus taata opettajien oma osaaminen, saati sitten kyky opettaa niitä asioita. Äidinkieli pitäisi olla mielestäni paljon suuremmassa roolissa koulutuksessa, sillä se on oikeasti varmaan tärkein aihe mitä ala-asteella oppilaille opetetaan. Sillä ei ole niin väliä, jääkö ympäristötiedossa joku kasvi tai eläin nyt oppimatta tai käsitöissä neulominen harjoittelematta, mutta jos luku- ja kirjoitustaitoa ei koulussa opi kunnolla, elämästä tulee huomattavasti hankalampaa. Olen itse opinnoissani loppusuoralla ja luen tällä hetkellä äidinkieltä sivuaineena enkä voi käsittää, miten olisin ilman näitä kursseja pärjännyt opettajana mitenkään.
[/quote]
okl:ssä ei ole edes tarkoitus opiskella niitä opetettavia asioita, oletus on, että ne osataan jo. OKL:ssä opiskellaan (esim. juuri äikässä) sitä, miten niitö asioita voi opettaa ja käsitellä. Samaa pätee kaikkiin monialaisiin opintoihin.
Aattele, kun lääkäri tekee virheen, niin potilas kuolee. Ap älä vaan sairastu, voi käydä kalpaten.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:53"]
yleensä ne wilmaviestit kirjoitetaan kiireessä, jotta saadaan viesti lähtemään. Siinä kiireessä saattaa viestiin tulla virheitä, varsinkin jos ei ole aikaa oikolukea sitä omaa tekstiä.
terveisin luokanopen hommia tekevä suomen kielen maisteri
[/quote]
Kyseessä oli opettajan ensimmäinen viesti, joka oli muutaman rivin pituinen. Itse teen vaativaa työtä välillä kovassakin kiireessä ja AINA oikoluen tekstini ja korjaan virheet. Näin erityisesti, jos kyseessä on viesti ihmisille, joita en ole tavannut, mutta joille haluan antaa vaikutelman siitä, että olen hyvä työssäni.
Ööh opettajallakin voi olla lukihäiriö. Hankkikaa hyvä luoja jo elämä. Koko AV vaan täynnä tarhan ja luokanopettajien mollaamista.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:33"]
Minun lapsen eka luokan opettaja ei tiennyt, kun itsenäisyyspäivä tuli, oli vasta valmistunut, miksi itsenäisyys päivää vietettiin, oli lähes järkyttynyt kun kerroin Suomen kuuluneen Venäjään ennen kyseistä päivää. Pidän tätä hieman suurempana ongelmana, kuin pilkunnussintaa. Olkoonkin että vuosia työskenteli toimittajana, pilkutusta en koulussa oppinut, tosin aika vähän mitään muutakaan.
[/quote]
No tekstistäsi kyllä huomaa, ettei oikeinkirjoitusta ja pilkkusääntöjä ole opittu. Ja suhtautumisesi kielioppiin "pilkunnussintana" kertoo aika paljon sinusta.
[/quote]
Kertoo enemmän kyllä mun huaweista nuo taidot. Olen ennen nettiä soittanut siihen kielikellopuljun palvelevaan puhelimeen toimittajan työssäni lähes viikottain. Lisäksi voin toimittajan uraltani sanoa että olen suomen kieleen tuonut ainakin yhden uuden sanan, kun piti englannista kääntää ja suomeksi sanaa ei ollut olemassa. Sanoja oli kyllä enemmänkin ja meitäkin oli muitakin kuin yksi. Jossain kohtaa aika ajoi ohi jossain kohtaa jonkun muun suomennos jäi voimaan mutta on ainakin yksi minun keksimä sana sanakirjoissa asti.
Ihminen joka tekee työkseen jotain ei ehkä ole niin tarkka asiasta vapaa ajalla.
Tämän puhelimen rajoitusten mukaan kirjoitan, väliviivan saa vain hankala operaation jälkeen, joten se puuttuu.
Minulla muuten oli ja on paha lukihäiriö, silti olen elättänyt perhettäni kirjoittamalla ja editoimalla muiden tekstejä julkaisu kuntoon. Äidinkielestä kirjoitin An
Ja varmasti tekstejäni on julkaistu enemmän kuin muiden samasta lukiosta kymmeneen vuoteen jälkeeni valmistumeiden tekstejä yhteensä. No olen jo vanha ja koulu on pieni, niin voin samantien korottaa 20 vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:51"]Luokanopettajiksi opiskelevilla on kolme kurssia äidinkieltä ja ne suoritetaan yleensä jo ensimmäisenä opiskeluvuotena. En ymmärrä miten niillä kursseilla on tarkoitus taata opettajien oma osaaminen, saati sitten kyky opettaa niitä asioita. Äidinkieli pitäisi olla mielestäni paljon suuremmassa roolissa koulutuksessa, sillä se on oikeasti varmaan tärkein aihe mitä ala-asteella oppilaille opetetaan. Sillä ei ole niin väliä, jääkö ympäristötiedossa joku kasvi tai eläin nyt oppimatta tai käsitöissä neulominen harjoittelematta, mutta jos luku- ja kirjoitustaitoa ei koulussa opi kunnolla, elämästä tulee huomattavasti hankalampaa. Olen itse opinnoissani loppusuoralla ja luen tällä hetkellä äidinkieltä sivuaineena enkä voi käsittää, miten olisin ilman näitä kursseja pärjännyt opettajana mitenkään.
[/quote]
Niin, kandin ja gradun kirjoittaminenhan ei sisällä äidinkieltä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:27"]Joo! Wilma viestit tuntuvat vilisevän virheitä. Niitä on kiva oikolukea mielessään ja nauttia siitä tosiasiasta, ettei opettajatkaan ole täydellisiä. [/quote] No tuliko tämä epätäydellisyys yllätyksenä? :D
[/quote]
Mä olen yhä se luokan kiltti tyttö, jolle auktoriteetit ovat virheettömiä. ;)
Sama
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:33"]
Minun lapsen eka luokan opettaja ei tiennyt, kun itsenäisyyspäivä tuli, oli vasta valmistunut, miksi itsenäisyys päivää vietettiin, oli lähes järkyttynyt kun kerroin Suomen kuuluneen Venäjään ennen kyseistä päivää. Pidän tätä hieman suurempana ongelmana, kuin pilkunnussintaa. Olkoonkin että vuosia työskenteli toimittajana, pilkutusta en koulussa oppinut, tosin aika vähän mitään muutakaan.
[/quote]
No tekstistäsi kyllä huomaa, ettei oikeinkirjoitusta ja pilkkusääntöjä ole opittu. Ja suhtautumisesi kielioppiin "pilkunnussintana" kertoo aika paljon sinusta.