Teinin juominen
Kertokaa, kokeneet äidit, missä ja milloin teinin alkoholin kokeilut alkoivat? Miten suhtauduttiin? Miten rangaistus? Miten kotiintuloajat?
Nyt tarvitsen todella kaiken avun 15 vuotiaan lapseni suhteen. Ei noudata sääntöjä ja kaikessa haraa vastaan. Olen lopen uupunut tähän taisteluun. Pelkään ja stressaan aina kun ei ole kotona.
Kommentit (60)
Itselläni oli myös tällainen "hiljainen hyväksyntä". Niin pitkään kuin rehellisesti kerroin kenen kanssa ja missä olen, niin asiat oli ok. Lupa oli myös aina soittaa kyyti kotiin.
En kyllä koskaan väärinkäyttänyt tätä luottamusta. Join "fikusti", tulin kotiin ja ilmoitin itsestäni. Ikinä en kyytiä kotiin soittanut, mutta oli hyvä tietää, että niin voi tehdä.
Muutaman kerran teininä jäin vanhemmille kiinni. Koti-arestia tuli, mutta aina painottivat että jos on hätä niin aina saa soittaa ja kotiin saa tulla missä kunnossa tahansa, mutta aamulla sitten jutellaan. Kotiintuloajat oli lukioon menoon asti, sen jälkeen luotto oli heillä niin vahvaa ja tiesivät että osaan olla kunnolla. Iltaisin viestittelivät ja kyselivät että kaikki OK, jos ei tullut kotiin yöksi niin täytyi aina ilmoittaa että mihin menee.
N.21
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:34"]
Meillä rankaistiin lapsia omenoilla, esikoinen ei pidä lainkaan omenoista, ei voi sietää niitä. Siksipä joutui syömään edessäni aina kilon omenoita, kun alkometri pärähti. Kannattaa hankkia
[/quote]
Tiedän perheen, jossa joka ilta tyttö puhalsi alkometriin. Kaikkiin ongelmiin löytyy ratkaisu, tyttö siirtyi huumeisiin ja ei enää "kärähtänyt".
Asioilla on puolensa. Kannattaa harkita äärimmäisiä toimenpiteitä hyvin tarkkaan.
Suosittelen avointa keskustelua teinien kanssa, en alkometrin hankintaa.
Mä olen ottanut sen laittoman linjan.
Olen ostanut teineilleni siideriä. Jussina juotiin kaikki lasit shampanjaa, joskus otetaan siiderit jne.
Mut on kasvatettu siihen, että alkoholi on helvetti, piru ja ties mikä mörkö.
Omilleni olen ottanut ihan eri linjan. Yritän opettaa, että alkoholi on ihan hyvää ja sitä voi juoda silloin tällöin sivistyneesti. 17 ja 15 vuotiaat ovat tähän saakka pysyneet aisoissa, mutta eihän sitä koskaan toivo.
Mä itse vedin kaksin käsin alkoholia aina kun sain siihen mahdollisuuden. Toivon todellakin, että omat lapseni eivät koskaan käyttäydy samoin kuin mä! Olisivat edes hyvässä seurassa silloin, kun/jos homma karkaa käsistä ja pitäisivät toisistaan huolta.
Mä en siis antaisi rangaistusta. Keskusteltaisiin vakavasti asiasta ja tosiaan painottaisin sitä, että oli missä kunnossa tahansa, mut saa ja pitää aina soittaa hakemaan kotiin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:34"]Meillä rankaistiin lapsia omenoilla, esikoinen ei pidä lainkaan omenoista, ei voi sietää niitä. Siksipä joutui syömään edessäni aina kilon omenoita, kun alkometri pärähti. Kannattaa hankkia
[/quote]
:D laitoit muksun kännissä syömään omenoita? Ei sitä humalassa varmaan muuta kuin naurattanut vetää kilo omppuja. Kuoritko valmiiksi?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:28"]
Lopeta nipottaminen. Nuorena saa pitää hauskaa. Sitä varten nuoruus on, kokeillaan juttuja, tehdään kaikkea tyhmää, mutta se on ihan fine. Virheistä oppii. Jos ei ikinä juo nuorena alkoholia niin luultavasti aikuisena on joku kukkahattutäti.
[/quote]
Lapset nyt vaan eivät juo alkoholia ja se siitä.
Itse en juonut, lapseni eivät juo ja kukkahattutäti on minusta muuten aika saatanan kaukana.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:34"]
Meillä rankaistiin lapsia omenoilla, esikoinen ei pidä lainkaan omenoista, ei voi sietää niitä. Siksipä joutui syömään edessäni aina kilon omenoita, kun alkometri pärähti. Kannattaa hankkia
[/quote]
Mitäs vittua :D
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:48"]
Lopeta nipottaminen. Nuorena saa pitää hauskaa. Sitä varten nuoruus on, kokeillaan juttuja, tehdään kaikkea tyhmää, mutta se on ihan fine. Virheistä oppii. Jos ei ikinä juo nuorena alkoholia niin luultavasti aikuisena on joku kukkahattutäti.
[/quote]
Itse en juonut, lapseni eivät juo ja kukkahattutäti on minusta muuten aika saatanan kaukana.
[/quote]
Niin, mutta juo ne kuitenkin. Se on asia johon et voi mitenkään vaikuttaa. Liiallisella tiukkapipoisuudella vain pahennat asiaa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:48"]
[/quote]
[/quote]
Niin, mutta juo ne kuitenkin. Se on asia johon et voi mitenkään vaikuttaa. Liiallisella tiukkapipoisuudella vain pahennat asiaa.
[/quote]
Niin juovat. Juuri niiden vanhempien penskat juovat kaikista eniten, jotka ovat ihan varmoja ettei heidän kullannuput juo koskaan. Se on nähty itse teininä sekä vanhempana.
Jotenkin on myöhäistä hätäillä siinä vaiheessa, kun teini tekee mitä sattuu.
Keskusteluyhteys ja välittämisen ilmapiiri luodaan jo sieltä pikkulapsiajasta lähtien. :(
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Totta kai voin. Etkö ole koskaan kasvatuksesta kuullut?
Kavereista voi karsia ei-toivottavat henkilöt pois jne.
Miten täällä.on ihmisiä, joiden mielestä on ok juoda alaikäisenä alkoholia?
Todella vaikea asia. Melkein kaikki juo teininä, itsekkin join. Voihan sitä kieltää juomasta mutta rehellisesti, kellä se on toiminut? Tarkoitan nykyisten aikuisten teini aikaa. Eikö muka kielletty ja silti joitte? Sitten jos yrittää olla vastuullinen että katsoo teinien juomisen perään niin tulee ongelmia. Lasua pukkaa ja jos olet ostanut niin alkoholin välittäminen ala-ikäisille.
Kuitenkin monelle teinille omat vanhemmat ostaa ne juotavat. Alkoholin jos minkä kohdalla korostuu kaksinaismoraali. Tosiasia on että suurin osa ala-ikäisistä teineistä ryyppää toisinaan. Onko se sitten parempi vai pahempi kun ne tekevät sen keskenään kuin vanhempien nähden?
En ole niin nero että osaisin sanoa mikä on oikein. Jos valita pitää niin juokoon 15 vuotias näkösällä. Tuoreessa muistissa se kun 14 v likka oli kuollut hankeen juotuaan puoli litraa väkevää viinaa. Joutuiko muuten kukaan vastuuseen siitä? En ainakaan huomannut että niin olisi käynyt.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:02"]Miten täällä.on ihmisiä, joiden mielestä on ok juoda alaikäisenä alkoholia?
[/quote]
Ei se ole OK, mutta ei sitä voi estääkkään. Jos nuorella kotiintuloaika klo 21 lauantai-iltana, voi nuori juoda "neljän kaljan kännit" jo klo 16 ja olla lähes selvänä kotiin tullessa. Kyllä nuoret keinot keksii.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:00"]Jotenkin on myöhäistä hätäillä siinä vaiheessa, kun teini tekee mitä sattuu.
Keskusteluyhteys ja välittämisen ilmapiiri luodaan jo sieltä pikkulapsiajasta lähtien. :(
[/quote]
Molemmat pojistani joivat sen ensimmäisen kännin.
Kumpikin pyysi anteeksi jo kotiin tultuaan. Puhuivat siinä muutenkin suunsa puhtaaksi liittyen kaverisuhteisiin ja minuun.
Kuuntelin ja ymmärsin.
Tuon jälkeen kumpikaan ei käyttänyt alkoholia teini-ikäisenä. Juttelimme aamukahvilla ja molemmat poikani sanoivat, ettei humala ole hyvä juttu. :)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:02"]Miten täällä.on ihmisiä, joiden mielestä on ok juoda alaikäisenä alkoholia?
[/quote]
Tällä tavalla saat vain teinin vihaamaan itseäsi, tai jopa lähtemään kotoa
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:02"]Miten täällä.on ihmisiä, joiden mielestä on ok juoda alaikäisenä alkoholia?
[/quote]
Tällä tavalla saat vain teinin vihaamaan itseäsi, tai jopa lähtemään kotoa
[/quote]
Lainasin väärää, piti siis tuota tästä ylempää lainata..
Melkein kaikki juo - ei pidä paikkaansa. 16-vuotiaista raittiita on joka neljäs eli moni juo, mutta ei kaikki.
Meillä eka teini joi, toinen ei. Ekan kanssa puhuttiin, puhuttiin ja puhuttiin. Seurattiin menoja, oli kotiintuloajat, seurattiin rahan antamista ja lapsi joi kuitenkin. Tärkeitä oli minusta se, että välit säilyivät hyvänä, vaikka olinkin kaikista paskin äiti ,jollaista ei ollut kenelläkään muulla.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:37"]
Vaikka ette hyväksy juomista, muistakaa sanoa, että AINA saa soittaa, jos tarvitsee. AINA saa tulla kotiin. Oli kuinka räkäkännissä tahansa. Aamulla voidaan sitten keskustella.
[/quote]
Tuo on oikeasti hyvä neuvo. Aina parempi saada tulla kotiin kuin jäädä ties mihin. Helpottaa vanhempia kun tietää missä on vaikka olisi kuinka humalassa.
Ps. Siivosin teininä kavereiden porukoiden maton. Alkoholi, yrkkä ja sammuminen. Juu ei kivaa. Ehkä jopa opin jotain vaikka vanhemmatkin sai tietää? Ainakin sen että älä juo liikaa ja jos juot niin oksenna pönttöön.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:37"]Vaikka ette hyväksy juomista, muistakaa sanoa, että AINA saa soittaa, jos tarvitsee. AINA saa tulla kotiin. Oli kuinka räkäkännissä tahansa. Aamulla voidaan sitten keskustella.
[/quote]
Ihanasti sanottu. Olen aidosti onnellinen että vielä jollain on tervettä järkeä päässä. Minä olisin tähän vielä lisännyt että kaveria ei jätetä, olipa miten kännissä vaan, että tuo vaikka kotiin mukanasi.