Teinin juominen
Kertokaa, kokeneet äidit, missä ja milloin teinin alkoholin kokeilut alkoivat? Miten suhtauduttiin? Miten rangaistus? Miten kotiintuloajat?
Nyt tarvitsen todella kaiken avun 15 vuotiaan lapseni suhteen. Ei noudata sääntöjä ja kaikessa haraa vastaan. Olen lopen uupunut tähän taisteluun. Pelkään ja stressaan aina kun ei ole kotona.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:28"]
Lopeta nipottaminen. Nuorena saa pitää hauskaa. Sitä varten nuoruus on, kokeillaan juttuja, tehdään kaikkea tyhmää, mutta se on ihan fine. Virheistä oppii. Jos ei ikinä juo nuorena alkoholia niin luultavasti aikuisena on joku kukkahattutäti.
[/quote]
Lapset nyt vaan eivät juo alkoholia ja se siitä.
Itse en juonut, lapseni eivät juo ja kukkahattutäti on minusta muuten aika saatanan kaukana.
[/quote]
Niin, mutta juo ne kuitenkin. Se on asia johon et voi mitenkään vaikuttaa. Liiallisella tiukkapipoisuudella vain pahennat asiaa.
[/quote]
Totta kai voin. Etkö ole koskaan kasvatuksesta kuullut?
Kavereista voi karsia ei-toivottavat henkilöt pois jne.
[/quote]
Jyrkkyys ja sanelu ei ole kasvatusta, se on tyranniaa. Sillä et saavuta muuta, kuin vihaa. Sitäkö tavoittelet?
Millä oikeudella sinä karsit lapsesi ystäväpiiriä? Haluatko teoillasi tuhota lapsesi itsetunnon?
Oletko koskaan kokeillut ymmärrystä ja rakkautta kasvatuksen ohjenuorana?
Tässä tilanteessa sinä yksin olet se ongelma.
Kiitos viesteistä. En toki hyväksy juomista mutta minun on pakko miettiä mihin vedän rajan. Jos päättää juoda niin juo. Ei tuon ikäistä enää voi kahlita kotiin tai uhkailla. Jos puhe ei toimi niin on aika antaa mennä ja oppia virheistään. Onko täysin väärä keino? Kotiin saa aina soittaa ja olen kertonut että olen tukena mutta en kanna vastuuta hänen teoistaan. Eli jos möhli niin joutuu itse selvittämään asiat. Ap
Liian ankara kasvatus tietää ongelmia...
Vanhempi pojistani oli 16, kun joi itsensä humalaan.
Nuorempi oli 14.
Kumpikaan ei ole tuon jälkeen tullut humalassa kotiin. Huomasivat ihan itse, että humalainen käytös ei ollut heille sopivaa.
Upeita poikia molemmat. Toinen on SM-tason urheilija, jolla on vakituinen työpaikka. Sen lisäksi aloittaa opiskelun syksyllä.
Nuorempi aloitti yhdeksännen luokan ja haluaa nostaa numeroitaan. Kertoi minulle että haluaa yliopistoon lukemaan liiketaloutta.
Meillä ei ollut koskaan kiveen kirjoitettuja sääntöjä eikä rangaistuksia.
Keskustelin lasteni kanssa kaikesta ja kunnioitin heitä yksilöinä.
Siinä tulos. :)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:02"]Miten täällä.on ihmisiä, joiden mielestä on ok juoda alaikäisenä alkoholia? [/quote] Ei se ole OK, mutta ei sitä voi estääkkään. Jos nuorella kotiintuloaika klo 21 lauantai-iltana, voi nuori juoda "neljän kaljan kännit" jo klo 16 ja olla lähes selvänä kotiin tullessa. Kyllä nuoret keinot keksii.
[/quote]
Kuten myös hyvä vanhempi keksii keinot. Sitä on menoa ja touhua viikonloppuisin, perheen kanssa touhuamista. Jos harrastuksiltaan ja edustamiseltaan saa yhden vapaan viikonlopun, niin uskallan väittää, että siitä porukasta todella pieni osa käyttää sen noin typerään kaveriporukkaan, jotka dokaa.
Jos arkeja alkaa lintsailemaan juomisen takia, niin peli on menetetty vuosia sitten jo.
Harrastuksia nuorille ja perheaikaa. Ei tarvii olla jatkuvaa suorittamista, mutta paljon yhdessäoloa.
Mulla on kolme teiniä parhaillaan. Vanhin muksu 21v, sitten 17v, 15v , 13v ja vielä tulee perässä 11v.
Lisäksi meillä saa kaverit aina olla ja kavereiden vanhempien kanssa pidetään yhtä, paljon ilmoitellaan kellä on ja mitä tekee. Simppeliä lapsistaan välittämistä ja todellakin vahtimista.
Annetaan siimaa ja pidetään siimasta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:33"]Kiitos viesteistä. En toki hyväksy juomista mutta minun on pakko miettiä mihin vedän rajan. Jos päättää juoda niin juo. Ei tuon ikäistä enää voi kahlita kotiin tai uhkailla. Jos puhe ei toimi niin on aika antaa mennä ja oppia virheistään. Onko täysin väärä keino? Kotiin saa aina soittaa ja olen kertonut että olen tukena mutta en kanna vastuuta hänen teoistaan. Eli jos möhli niin joutuu itse selvittämään asiat. Ap
[/quote]
Suosittelen tätä että vedät niitä rajoja johonkin: esim. Kotiintuloaika ja rankaiset sitten siitä jos sitä ei noudata. Älä osta alkoholia, itse olen tällainen hiljainen hyväksyjä ja mielestäni teini saa itse nähdä vaivaa että saa jonkun aikuisen suorittamaan sen rikoksen ja hakemaan sitä alkoholia. Mutta sinuna en lähtisi kieltoihin alkoholin suhteen jos se pilaa välit. Yrittäkää sopia kotiintuloajat ja vaikka se että jos laitat tekstarin niin vastattava on. Jos mistään sopimuksista ei pidä kiinni niin eihän silloin voi luottaakaan että teini osaisi ottaa yhtään vastuuta? Meillä teini pitää sopimuksista kiinni joten rukoilen vaan että osaa juoda maltillisesti eikä joudu ongelmiin. Estää en halua, on kuitenkin asiansa hyvin hoitava nuori, toivon että luottamus palkitaan.
Lapset eivät voi lopun ikäänsä olla vanhemmilleen mieliksi. Jossain kohtaa alkaa ns. irtiotto kodin piiristä ja elämä alkaa suuntautua entistä enemmän kohti ulkomaailmaa ja kavereita, ja usein myös päihteiden käyttö, seksi ym. tulevat näihin aikoihin elämään mukaan. Kieltäminen tai saarnaaminen ei auta mitään, vaan aiheuttaa pelkän vastareaktion. Mieluummin kannattaa toivottaa hauskaa iltaa ja kertoa tosiaan, että kotiin saa aina tulla, ja jos tulee hätä, niin puhelimella saa yhteyden. Tämä on se, mitä nuori tarvitsee tässä kohtaa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:00"]Jotenkin on myöhäistä hätäillä siinä vaiheessa, kun teini tekee mitä sattuu.
Keskusteluyhteys ja välittämisen ilmapiiri luodaan jo sieltä pikkulapsiajasta lähtien. :(
[/quote]
Juu. Ja siihen ei kuulu arestit ja rangaistukset. :(
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:02"]Miten täällä.on ihmisiä, joiden mielestä on ok juoda alaikäisenä alkoholia? [/quote] Ei se ole OK, mutta ei sitä voi estääkkään. Jos nuorella kotiintuloaika klo 21 lauantai-iltana, voi nuori juoda "neljän kaljan kännit" jo klo 16 ja olla lähes selvänä kotiin tullessa. Kyllä nuoret keinot keksii.
[/quote]
Kuten myös hyvä vanhempi keksii keinot. Sitä on menoa ja touhua viikonloppuisin, perheen kanssa touhuamista. Jos harrastuksiltaan ja edustamiseltaan saa yhden vapaan viikonlopun, niin uskallan väittää, että siitä porukasta todella pieni osa käyttää sen noin typerään kaveriporukkaan, jotka dokaa.
Jos arkeja alkaa lintsailemaan juomisen takia, niin peli on menetetty vuosia sitten jo.
Harrastuksia nuorille ja perheaikaa. Ei tarvii olla jatkuvaa suorittamista, mutta paljon yhdessäoloa.
Mulla on kolme teiniä parhaillaan. Vanhin muksu 21v, sitten 17v, 15v , 13v ja vielä tulee perässä 11v.
Lisäksi meillä saa kaverit aina olla ja kavereiden vanhempien kanssa pidetään yhtä, paljon ilmoitellaan kellä on ja mitä tekee. Simppeliä lapsistaan välittämistä ja todellakin vahtimista.
Annetaan siimaa ja pidetään siimasta kiinni.
[/quote]
Voi kuinka naivia. Jos se juominen kiinnostaa niin se kiinnostaa. Meidän poika pelaa jääkiekkoa SM-liigassa ja treenit oli parhaimmillaan teini-iässä 10x viikossa, oli aamujäät ja iltajäät ja kuntopiiri ja kuntosali ja vaikka sun mitä. Ja silti 90% joukkueesta kerkesi kaljottelemaan vapaa-ajallaan ja vieläpä porukalla ja varmaan saunaakin lämmitettiin. En minä asiasta jaksanut nipottaa kun hommat tuli kuitenkin hoidettua. Olisiko sille pojalle pitänyt olla sille ainoallekin vapaahetkelle joku perheen kanssa pakotettu toiminto? Jos haluaa olla kavereiden kanssa niin sitten haluaa, jos juo olutta niin sitten juo. Toisten lapset haluaa tehdä toisenlaisia asioita.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:35"]Liian ankara kasvatus tietää ongelmia...
Nuorempi oli 14.
Kumpikaan ei ole tuon jälkeen tullut humalassa kotiin. Huomasivat ihan itse, että humalainen käytös ei ollut heille sopivaa.
Upeita poikia molemmat. Toinen on SM-tason urheilija, jolla on vakituinen työpaikka. Sen lisäksi aloittaa opiskelun syksyllä.
Nuorempi aloitti yhdeksännen luokan ja haluaa nostaa numeroitaan. Kertoi minulle että haluaa yliopistoon lukemaan liiketaloutta.
[/quote]
Samoin ajattelin kirjoittaa, mutta minulla on kaksi upeaa tyttöä, joille voin sanoa, että luotan teihin. :)
Minäkin olen niitä, joille äiti haki siideriä tai jopa miedon viinipullon teininä. 15-vuotiaana alkoholi tuli harvakseltaan kuvioihin. Meillä oli ajatuksena, että parempi, että jos sitä alkoholia kokeillaan, niin tehdään se sitten jossain turvallisessa ympäristössä ja seurassa ja äiti tiesikin aina missä olin ja kenen kanssa. Neuvoi myös, että väkeviin tai booliin en esim. bileissä saa koskea ja sitä neuvoa myös noudatin. Join huomattavasti harvemmin ja vähemmän kuin moni ikäseni, övereitä oli vähän ja äidille sai aina soittaa. Kerran soitinkin, kun yksissä bileissä tuli huono olo. Äiti haki kotiin ja oksensin meidän ulkorappusille - siitäkään ei onneksi tarvinnut kokea sen suurempaa häpeää tai kuunnella kuittailuija eikä tuollaista sen enempää sattunutkaan. Meillä oli ja on todella luottamuksellinen suhtautuminen vanhempieni kanssa, ja sitä olisi vain rikkonut se, että kokeilut olisi pitänyt tehdä salassa.
En silti sano, että tuo tapa toimii kaikilla. Minä olin muutenkin rauhallisempi teini enkä niin kiinnostunut alkoholista, mutta uskon, että asiaan vaikutti myös se, ettei alkoholia tarvinnut käyttää minään murrosiän kapinointikeinona. Esim. pari vuotta vanhempi serkkuni, jonka vanhemmat olivat hyvin tiukkoja alkoholinkäytön suhteen taas varasti mummolan viinakaapista ja heilui kylillä 15-vuotiaana ties missä kunnossa. Minulle moinen ei olisi tullut mieleenkään - ja miksi varastaa, kun voi aivan avoimesti kysyä, saisiko maistaa lasin viiniä?
N21
Minua ei koskaan kielletty käyttämästä alkoholia. Älysin silti itsekin, ettei siinä ole mitään järkeä. Monet kyllä lukiossa käyttivät ja kertoivat niistä bileistään, mutta mnusta se oli silloin jo ihan hömppää ja tyhjänpäiväistä. Ei vain kiinnostanut.
Kerran, kun olin 17-vuotias, hankin kavereille bileisiin pullon rommia. En tainnut sitä edes piilottaa ja äiti veti herneet nenään ja takavarikoi sen, vaikka selitin että vien sen kavereille :-) Ei ne kaveritkaan siitä hermostuneet, hankkivat sitten jotain miedompaa jotain muuta kautta.
Olen ensimmäisen kerran ollut humalassa 23-vuotiaana enkä koe menettäneeni mitään, vaikka ne nuoruuden kännisekoilut ovat jääneet väliin. Minulle riitti se, kun biletin sen yhden kesän. Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa.
Oma 14-vuotiaani ei ole osoittanut vielä minkäänlaista mielenkiintoa alkoholia kohtaan. Kotona on kaappi täynnä viinaa, joten helppoa olisi sieltä ottaa naukut. En sano, etteikö myöhemmin saattaisi kiinnostaa, mutta jotenkin veikkaan että hän on tullut äitiinsä eikä se kännäys vain ole mikään kiehtova juttu.
Olen itse 16 joten en voi samaistua sun tilanteeseen vanhempana. Mutta olen itse juonut silloin tällöin ja vanhempani tietävät sen. En voi sanoa että he olisivat siitä mitenkään iloisia, mutta mä olen kiitollinen siitä että vanhemmat kuitenkin aina sanovat että jos mitä vain sattuu heille voi aina soittaa ja pyytää apua. Ja mielummin tulee kotiin nukkumaan vaikka olisikin ihan kaatokännissä, kuin lähtee jonkun puolitutun matkaan tai jopa jää ulos nukkumaan.
Ole tukena sun lapselle. En sano että sun pitäisi hyväksyä hänen juomistaan mutta ymmärrä se että kyllä teini keinot keksii, vaikka kuinka kieltäisit juomasta. Mielummin ole aina valmis auttamaan tai muuten lapsesi tekee jotain tyhmää kun ei uskalla pyytää apua kotoaan ja jokin asia voi päättyä tosi huonosti :(
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:05"]
Todella vaikea asia. Melkein kaikki juo teininä, itsekkin join. Voihan sitä kieltää juomasta mutta rehellisesti, kellä se on toiminut? Tarkoitan nykyisten aikuisten teini aikaa. Eikö muka kielletty ja silti joitte? Sitten jos yrittää olla vastuullinen että katsoo teinien juomisen perään niin tulee ongelmia. Lasua pukkaa ja jos olet ostanut niin alkoholin välittäminen ala-ikäisille.
Kuitenkin monelle teinille omat vanhemmat ostaa ne juotavat. Alkoholin jos minkä kohdalla korostuu kaksinaismoraali. Tosiasia on että suurin osa ala-ikäisistä teineistä ryyppää toisinaan. Onko se sitten parempi vai pahempi kun ne tekevät sen keskenään kuin vanhempien nähden?
En ole niin nero että osaisin sanoa mikä on oikein. Jos valita pitää niin juokoon 15 vuotias näkösällä. Tuoreessa muistissa se kun 14 v likka oli kuollut hankeen juotuaan puoli litraa väkevää viinaa. Joutuiko muuten kukaan vastuuseen siitä? En ainakaan huomannut että niin olisi käynyt.
[/quote]
Melkein kaikki!? Tämä on juuri tätä juoppoteinien harhaluuloa, että kaikki teinit juovat kerta oma kaveripiiri juo. Pää pois perseestä, vain ne harvat tyhmät juovat alaikäisenä! Sitä viinaa voi nauttia sitten 18-vuotiaasta asti ihan sallitusti kuolemaansa asti ja siitä saa silloin tarpeeksi jos sitä kerta haluaa juoda. Ei ole mitään syytä aloittaa nuorena ja pilata kasvavat aivot.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:38"]
Ootte ihan sairaita. Siis oikeesti ei hitto mitä hiekkapilluja. En yhtään ihmettele jos teidän kersat tappaisi itsensä. Antakaa nuorten elää, kerran sitä vaan ollaan nuoria, vanhoja ja viisaita ehditään olla myöhemminkin
[/quote]
Jos kännissä sekoilee itsensä hengiltä, ei ehdi koskaan olla vanha ja viisas. Elää ja kokea saa, mutta järjen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:35"]Liian ankara kasvatus tietää ongelmia...
Nuorempi oli 14.
[/quote]
Samoin ajattelin kirjoittaa, mutta minulla on kaksi upeaa tyttöä, joille voin sanoa, että luotan teihin. :)
[/quote]
Luottamus ja kunnioitus on sellaista, että se rakennetaan jo pikkulapsesta lähtien. :)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:28"] Luottamus ja kunnioitus on sellaista, että se rakennetaan jo pikkulapsesta lähtien. :)
[/quote]
Mutta ei sekään mitään takaa. Jos vanhemmiltani kysytään, meillä oli luottamusta ja kunnioitusta, enkä ollut teininä kiinnostunut alkoholista. Totuus on aivan toinen, en vaan koskaan jäänyt kiinni.
Nyt tarvittaisiin apua aiheeseen liittyen. Olen saanut (ei-päivänvaloa-kestävin keinoin) tietää, että teinillä on hinku juomaan. Alle 15-vuotias eli ymmärrätte huoleni. En ole mikään nipotarkka, mutta nyt ahdistaa, itsesuojeluvaistoa ei teinillä ole ollenkaan ja maailmakin on aivan erilainen tänään kuin vaikkapa viisi vuotta sitten. Lisäksi läheisellä on päihdetausta eli tiedän, että ihan pumpuliin ei voi kääriytyä sen suhteen, että kokeilu jäisi puolikkaaseen lasilliseen siideriä.
Miten toimisitte?
Vierailija kirjoitti:
Ootte ihan sairaita. Siis oikeesti ei hitto mitä hiekkapilluja. En yhtään ihmettele jos teidän kersat tappaisi itsensä. Antakaa nuorten elää, kerran sitä vaan ollaan nuoria, vanhoja ja viisaita ehditään olla myöhemminkin
Tämäkö ei ole sitten sairasta:
Lapsistamme nuorin alkoi juoda 16- vuotiaana. Salassa tietenkin. Esim kesälomalla kun olimme töissä oli aikaa vetää päiväkännit oikein kunnolla. Kun asiat paljastuivat meille niin ongelma oli jo syntynyt. Juomismäärät oli valtavia ja hengenlähtö monta kertaa lähellä . Ja mistä rahaa juomiseen riitti ei ole meille vielä tänä päivänäkään nyt 8 vuotta myöhemmin selvinnyt.
Nyt poikamme on 24v ja täysin syrjäytynyt moniongelmainen yhteiskunnan elätti. Ei ole koulutusta eikä työtä ja vaivoja ja sairauksia vaikka kuinka. Tämäkö on sitten sitä vanhana ja viisaana elämistä?
Illalla kun menen nukkumaan niin viimeinen ajatus on ahdistunut ajatus pojastamne ja aamulla kun herään niin ensinmäinen ajatus taas.
Itkettää nähdä muiden nuoria menossa kouluun tai töihin ja harrastuksiin. Niin normaalit asiat on meille yhtä utopiaa kuin kuun saaminen taivaalta.
Pojan ns parhaat samanikäiset kaverit on jo kuolleet. Mikä valtava määrä surua ja elämän tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkö ei ole sitten sairasta:
Lapsistamme nuorin alkoi juoda 16- vuotiaana. Salassa tietenkin. Esim kesälomalla kun olimme töissä oli aikaa vetää päiväkännit oikein kunnolla. Kun asiat paljastuivat meille niin ongelma oli jo syntynyt. Juomismäärät oli valtavia ja hengenlähtö monta kertaa lähellä . Ja mistä rahaa juomiseen riitti ei ole meille vielä tänä päivänäkään nyt 8 vuotta myöhemmin selvinnyt.
Nyt poikamme on 24v ja täysin syrjäytynyt moniongelmainen yhteiskunnan elätti. Ei ole koulutusta eikä työtä ja vaivoja ja sairauksia vaikka kuinka. Tämäkö on sitten sitä vanhana ja viisaana elämistä?Illalla kun menen nukkumaan niin viimeinen ajatus on ahdistunut ajatus pojastamne ja aamulla kun herään niin ensinmäinen ajatus taas.
Itkettää nähdä muiden nuoria menossa kouluun tai töihin ja harrastuksiin. Niin normaalit asiat on meille yhtä utopiaa kuin kuun saaminen taivaalta.
Pojan ns parhaat samanikäiset kaverit on jo kuolleet. Mikä valtava määrä surua ja elämän tuhlausta.
Pojallenne juominen on ollut syy johonkin oireeseen. Ellei se olisi ollut alkoholi, niin sitten huumeet tms. Eihän tuossa edes ollut mistään nuoruuden kokeilusta kyse jos päiväkännit vetää alkoholimyrkytyksen rajamaille. Kyllä siinä on yritetty hengestään päästä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:12"]
Melkein kaikki juo - ei pidä paikkaansa. 16-vuotiaista raittiita on joka neljäs eli moni juo, mutta ei kaikki.
Meillä eka teini joi, toinen ei. Ekan kanssa puhuttiin, puhuttiin ja puhuttiin. Seurattiin menoja, oli kotiintuloajat, seurattiin rahan antamista ja lapsi joi kuitenkin. Tärkeitä oli minusta se, että välit säilyivät hyvänä, vaikka olinkin kaikista paskin äiti ,jollaista ei ollut kenelläkään muulla.
[/quote]
Kun yksi neljästä ei juo niin mitä se kertoo kokonaisuudesta? Voihan sitä olla niinkin naivi ettei alle 18 vuotiaat harrasta seksiä jos niillä ei ole ehkäisyä. Teinit päihteilee melkein kaikki jossain vaiheessa. Ehkä ainoa keino estää on pitää lukkojen takana mutta onko sekään oikein?
En kannata teinien juomista, enkä pidä sitä hyvänä. Sanon vain että näin käy melkein kaikilla.