Miksi lääkärit luulevat kykenevänsä kumoamaan fysiikan lait?
siis miten he kuvittelevat pystyvänsä tekemään parin vuorokauden työvuoroja niin että järki juoksee normisti, eikä kilon klimpeissä. Tuskin heidän aivonsa mattimeikäläisen aivoja kummemmat ovat fysiologisesti.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:05"]
Näin on. Niinpä joka vatipää lääkiksestä päässyt saa duunin. Oli edellytyksiä tai ei. Ja sitä palkkaa tosiaan tulee ja paljon. T. Alipalkattu sh
[/quote]Kun meidän lääkiskurssi aloitti v. -95, sanoi professori tervetuliaispuheessaan: Te ette tule koskaan saamaan töitä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:10"]
Liikuttavaa kun rikkaat lekurit täällä itkee töiden määrää. Olen työtön yh eikä ole yhtään rahaa loppukuuksi. Ja kyllä, akateemisesti koulutettu, mutta töitä ei vaan ole. Pyyhi lääkäri ne krokotiilinkyyneleet. Ei käy sääliksi. Ja ens kerralla kohtele kuin ihmistä, koska siitä sulle maksetaan.
[/quote]No, mikset opiskelisi lääkäriksi?
Ne syö tiettyjä lääkkeitä pitääkseen nupin hereillä, katsos.
Ei niitä kukaan innosta hihkuen teekään. Pakon edestä :(
Voin sanoa että ei olekaan mitään järkeä. Olen itse juniorina päivystänyt ja käytännössä yhden vkl aikana leikannut tauotta 48 tuntia. En tekisi sitä enää koskaan. Ma aamuna onneksi sain vapaata töistä. Muutoin olisi ollut normipäivä, siis tuo 48 tunnin putki olisi normaali tilanteessa jatkunut vielä eteenpäin.
Ei yksityinen lääkäri kuvittelekaan, mutta lääkäriliitto / työnantaja "kuvittelee". Itse tein näitä vielä 90-luvun lopulla terveyskeskuskessa. Muistan yhdenkin rintakipuisen potilaan, jonka vuoksi heräsin keskellä yötä n. tunnin unien jälkeen. Jälkikäteen kun sairaskertomusta vilkaisin, niin olin tutkinut tosi ylimalkaisesti, olin vain todennut että ekg on normaali ja lähettänyt kotiin. Levänneellä järjellä syitä rintakivulle voi olla useita, akuuttia hoitoakin vaativaa. 00-luvulla jossain vaiheessa terveyskeskuksissa yöpäivystys onneksi loppui.
Yhteen aikaan olin sairaalassakin sisätaudeilla töissä. Työvuoro alkoi esim. keskiviikkona klo 7.30 osastolla, klo 16 siirryin ensiapupäivystykseen, päivystin illan ja yön nukkumatta, maata ehti mennä, mutta ennen kuin ehti nukahtaa, tuli taas hälytys. Seuraavana päivän piti vielä hoitaa päivystysosaston kierto, kotiin pääsi torstaina 13-14 aikaan.
Eihän siinä järkeä olekaan eivätkä lääkärit niin töitä tekisi, ellei vuorot ja pomo niin määräisi.
Onhan niillä lepohuone, mutta eipä siitäkään ole iloa, jos joutuu soittaamaan monta kertaa lääkärin osastolle, kyllä sieltä joskus raahautuu aika haamuja.
Itellä tekee se perus 25 tuntiakin todella tiukkaa, sääli potilaita. en enää suostuisi kyllä.
Lääkärit on haluttomia tekemään kolmivuorotyötä(myös minä, mieluummin hakeudun alalle jossa ei päivystyksiä) ja tulotaso nykysysteemillä on kuitenkin parempi kuin kolmivuorotyössä tulisi olemaan, senkään takia eivät halua muutosta.
Ne on ihan ite halunnu pitää kiinni noista vuoroista. Raha raha. .
Ei mitään järkeä! Lääkärinkin pitää saada levätä. En haluaisi mennä lääkärille, joka valvoo toista vuorokautta putkeen, helposti sattuu virheitä siinä väsymystilassa ihan kelle vaan, oli sitten lääkäri tai lähihoitaja!
Mieluusti siirtyisinkin palomiesten tyyppiseen työvuoroon / 24h töitä ja 3 vrk vapaata. Vapaiden aikana kerkeisi sitten tehdä privaattia ja rakentaa taloa, niinkuin palomiehetkin tekevät.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:59"]
Itellä tekee se perus 25 tuntiakin todella tiukkaa, sääli potilaita. en enää suostuisi kyllä. Lääkärit on haluttomia tekemään kolmivuorotyötä(myös minä, mieluummin hakeudun alalle jossa ei päivystyksiä) ja tulotaso nykysysteemillä on kuitenkin parempi kuin kolmivuorotyössä tulisi olemaan, senkään takia eivät halua muutosta.
[/quote]Minä lääkärinä tekisin mieluusti kolmivuorotyötä, mutta syy taitaa olla siinä, että lääkäriliitto ei halua lääkäreiden tekevän vuorotyötä.
Voisiko joku kertoa millä perusteellaan tuota pitkien päivystysten teettämistä lääkäreillä? Onko se vain tapa jostain menneiltä ajoilta?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:15"]
Voisiko joku kertoa millä perusteellaan tuota pitkien päivystysten teettämistä lääkäreillä? Onko se vain tapa jostain menneiltä ajoilta?
[/quote]No kunnanlääkäriaikaan lääkäri päivysti aina viikon kerrallaan. Terveyskeskuksessa saattoi olla kaksi lääkäriä, jotka vuoroviikoin päivystivät. Että siitä on kyllä menty eteenpäin.
Lääkärithän tuota haluavat, ihan hyvin voisivat olla kolmivuorotyössä ja esim leikata ympärivuorokauden ihan suunnitellustikin eipä olisi mitään jonoja.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:59"]
Itellä tekee se perus 25 tuntiakin todella tiukkaa, sääli potilaita. en enää suostuisi kyllä. Lääkärit on haluttomia tekemään kolmivuorotyötä(myös minä, mieluummin hakeudun alalle jossa ei päivystyksiä) ja tulotaso nykysysteemillä on kuitenkin parempi kuin kolmivuorotyössä tulisi olemaan, senkään takia eivät halua muutosta.
[/quote]Minä lääkärinä tekisin mieluusti kolmivuorotyötä, mutta syy taitaa olla siinä, että lääkäriliitto ei halua lääkäreiden tekevän vuorotyötä.
[/quote]
Työaikalait pitäisi vapauttaa ja ammattiliitot purkaa. Kyllä markkinatalous osoittaisi työlle sopivan hinnan ja mihin aikaan sitä tehtäisiin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:59"]
[/quote]
Minä taas hakeuduin lääkäriksi hoitoalalta juuri siksi (tai no okei osittain siksi) että pääsen eroon kolmivuorotyöstä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:22"]
Lääkärithän tuota haluavat, ihan hyvin voisivat olla kolmivuorotyössä ja esim leikata ympärivuorokauden ihan suunnitellustikin eipä olisi mitään jonoja.
[/quote]Enpä ole kolmivuorotyöstä lääkärin työn kodalla nähnyt ainuttakaan työpaikkailmoitusta. Oletko sinä?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:12"]
Päivystys tehdään sairaaloissa pääasiassa oman päivätyön lisäksi, eli jatkuu työpäivän jälkeen seuraavaan aamuun saakka. Seuraavan päivän saa vapaaksi mutta se päivä on palkaton. Oikeasti siis vähennetään kuukausipalkasta.
Syy, miksei edelleenkään ole saatu lyhyempiä päivystyksiä on riittävän osaamisen saatavilla olemisesta. Esimerkiksi sydänkirurgin on leikattava ohjatusti päiväsaikaan suunniteltuja ohitusleikkauksia, jotta pystyy leikkaamaan sen satunnaisesti tulevan hätäohitusleikkauksen. Vaikka kuinka purettaisiin jonot niin ei niitä ohitusleikkauksia silti saada riittävästi kouluttamaan vaikka kymmentä kirurgia lisää. Kaikki kirurgit eivät osaa leikata kaikkea. Tästä syystä myös päivystystoimintaa keskitetään, isommissa paikoissa on enemmän osaajia ympäri vuoden saatavilla.
Moni päivystää myös mielummin kerran viikossa yhden pitkän pätkän, kuin on kiinni töissä kolme kertaa viikossa joka ikinen viikko.
[/quote]
Miksei voi olla vaikka kolmea lääkäriä jotka tekevät 12 tunnin päiviä ja vaihtavat vuoroja viikon jaksoissa?
[/quote]Tarkoitatko, että joku lääkäri tekisi mielellään 84 tunnin viikkoa jatkuvasti?