Jaksaisitko 10 h työpäiviä
(Mukana aika mikä menee siirtymiseen) ja jos sinulta menisi 9-10 h nukkumiseen, vapaa-aikaa jääden siis 4-5 h
Kommentit (94)
44, no annat miehelle yksinhuoltajuuden. Lapsi on luonasi vain 2 viikonloppua kuussa ja viikon kesässä, ei tule liikaa reissaamista. Valintoja, valintoja. Juu, ymmärrän että valitset noin, mutta turha silti väittää, ettei vaihtoehtoja olisi. Onhan niitä.
Monelle se tärkein juttu on vaikka omakotitalo vähän syrjemmästä. Minä olen valmis luopumaan siitä, jotta ei tarvitse matkustaa töihin. En valita omakotitalon puutteesta. Täten minusta syrjäseudun omakotitalosta kaupungin keskustaan pendelöivän on turha urputtaa työmatkoihin kuluvasta ajasta, koska hän voisi valita toisin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:05"]44, no annat miehelle yksinhuoltajuuden. Lapsi on luonasi vain 2 viikonloppua kuussa ja viikon kesässä, ei tule liikaa reissaamista. Valintoja, valintoja. Juu, ymmärrän että valitset noin, mutta turha silti väittää, ettei vaihtoehtoja olisi. Onhan niitä.
Monelle se tärkein juttu on vaikka omakotitalo vähän syrjemmästä. Minä olen valmis luopumaan siitä, jotta ei tarvitse matkustaa töihin. En valita omakotitalon puutteesta. Täten minusta syrjäseudun omakotitalosta kaupungin keskustaan pendelöivän on turha urputtaa työmatkoihin kuluvasta ajasta, koska hän voisi valita toisin.
[/quote]Siis miehelläni on lapsi, joka on yhteishuoltajuudessa. Lapsi ei ole minun.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:36"]
Minäkin teen 10 tuntista päivää kokoajan. Töitä siis tuo koko 10h, mutta työmatkoja ei ole. Teen tätä siksi, että pidän työstäni paljon ja näen paljon omia kouluikäisiä lapsiani, kun olen kotona aamuisin ja kun tulevat koulusta. Ainoa miinus on palkka joka on nettona n.1800€/kk. T.pph
[/quote]
tuohan on tosi hyvä palkka, jos nettona saat noin paljon.
[/quote]
No on tosiaan. Mä en lastentarhanopettajana saa noin paljon käteen kuussa
Siis 9-10 tuntia päivässä työmatkoineen??
Työpäivä on 8 tuntia (joillain 8,5 h) ja työmatkaan menee n.30-60 min/suunta (pk-seudulla enemmän tai vähemmän ruuhkassa tai sitten pidempi työmatka). Joten lähes kaikki (täyttä työaikaa tekevät) omat tuttuni ovat aina töissä työmatkoineen 9-10h/päivä.
Jos muuttaisimme työpaikkani viereen, niin mieheni työmatka/-aika vähintään tuplaantuisi.
Tästä tuli mieleen, että onko suurimmalla osalla sitten kuitenkin lyhyt työmatka (esim. alle 30 min/suunta)?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:17"]
Olen tehnyt 52 tunnin "työpäiviäkin", siinä tahtoo jo jaksaminen olla koetuksella. Tommonen 10-12 tunnin työpäivä nyt menee tosta vaan.
lääkäri
[/quote]
ja potilasturvallisuus voi olla vähän kyseenalaista vuoron loppuvaiheilla...
[/quote]Ilman muuta, mutta itse en työvuoroni pituutta en ole valinnut.
se lääkäri
Koko ajan eikä riitäkään . T. Maajussi
Kaikki konttorirotat tehkööt 15 tunnin työpäivää. Se istuminen vaadi mitään muuta kuin kahvia masinaan.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:05"]
Täten minusta syrjäseudun omakotitalosta kaupungin keskustaan pendelöivän on turha urputtaa työmatkoihin kuluvasta ajasta, koska hän voisi valita toisin.
[/quote]
No mulla menee matkoihin 1,5 tuntia/suunta, ja ihan pääkaupunkiseudulla asun, niin lähellä työpaikkaa kun vaan ikinä näillä tuloilla pystyy asumaan.
No totta mooses. Ja teenkin. En tosin tuhlaa noin paljon aikaa nukkumiseen.
Teen ihan normaalistikin työmatkat mukaan lukien 11 tuntista päivää. Viitenä päivänä viikossa. Nousen aamulla neljältä, puoli seitsemän pitää olla töissä. Sitä ennen aamutoimet, lapset päiväkotiin yms. Seitsemän-kahdeksan aikaan menemme kaikki nukkumaan. Viikonloppuna sitten hoidetaan kyläilyt ja siivoukset, arkena siihen ei jää aikaa. Niin ja kolmen lapsen yh olen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:05"]44, no annat miehelle yksinhuoltajuuden. Lapsi on luonasi vain 2 viikonloppua kuussa ja viikon kesässä, ei tule liikaa reissaamista. Valintoja, valintoja. Juu, ymmärrän että valitset noin, mutta turha silti väittää, ettei vaihtoehtoja olisi. Onhan niitä.
[/quote]
Tavallaan olet oikeassa, että kaikki on valintoja.
Työmatkan pituudesta:
1) Valintamme oli, että käymme mieheni kanssa molemmat töissä, joten asunto ostettiin n. puolestavälistä ja ruuhkasuunnat huomioiden. Molemmat pääsevät töihin/töistä alle 40min/suunta. Toinen olisi tietenkin voinut jäädä työttömäksi ja asunnon olisi voinut hommata läheltä toisen työpaikkaa (jos ei työpaikka olisi kamalan kalliilla alueella).
2) Lasten päiväkotipaikka onkin siellä kolmannessa suunnassa, kun lähipäiväkodit onkin täynnä. No, ainahan voi palkata kotiin yksityisen hoitajan.
3) Toisen työpaikka menee alta ja saa uuden työn taas eri suunnasta. Voisihan sitä jäädä työttömäksikin.
4) Toisenkin työpaikka menee alta ja hänkin saa töitä taas eri suunnasta. Taas täytyy miettiä, että olisiko parempi jäädä makaamasn kotiin.
5) Tässä vaiheessa molempien työmatkat on pahimpiin ruuhkasuuntiin, mutta kuitenkin työpaikat kaukana toisitaan, eri puolilla (pk-seutua). Siinä voi taas miettiä, että muutetaanko toisen työpaikan lähelle ja toisella on sitten tosi pitkät työmatka-ajat, lapset saavat taas sopeutua uuteen paikkaan ja etsiä uudet kaverit jne.
Tämä on valitettavaa arkea.
Me olemme molemmat töissä ja lapsilla on pitkät hoitopäivät ja ei, emme valita työmatkoihin kuluvaa aikaa.
Tavallaan työttömyyskin on valinta ja siinäkin on puolensa.
Työmatkojen kanssa työpäivä on ollut kello 8-18:30 monen vuoden ajan. Työteho on kieltämättä kärsinyt ja melkein jatkuvasti kellokortti on miinuksella.
Työmatkojahan ei näet oikeasti lueta mukaan työpäivään.
Ja ihan Helsingissä asun ja työpaikka on Vantaalla. Julkisilla kulkeminen kestää kuitenkin aika kauan aikaa, eikä minulla ole ajokorttia, saati autoa. Omalla autolla matka-aika lyhenisi noin tuntiin päivässä.
Oma kokemukseni yli 20 vuoden työuralta muuten on, että tehokasta työaikaa jaksan päivässä keskimäärin kuusi tuntia. Siis puhdasta työskentelyä, tuohon kuuteen tuntiin siis ei ole luettu mukaan taukoja. Jos aikaa lisätään puoli tuntia per päivä, niin tuskin sen enempää kuitenkaan saisin aikaan, koska en jaksa keskittyä kunnolla juuri tuon enempää. Olen aina ollut tällainen. Järki ei pelaa kunnolla kuin vain osan päivästä.
Olen tehnyt tuollaisia työpäiviä kymmeniä vuosia. Matkat päälle. Ja lisäksi opiskellut ohessa maisteriksi. Älkää kitiskö!
Tunnin työmatka ei esim mulle (nro 3) ole mikään oma valinta. Miehelläni on lapsi 50/50 yhteishuoltajuudella + työpaikka tässä asuinkaupungissamme. Jos muuttaisimme minun työni perässö, joutuisivat sekä mies että lapsi matkustamaan tuota väliä.