Jaksaisitko 10 h työpäiviä
(Mukana aika mikä menee siirtymiseen) ja jos sinulta menisi 9-10 h nukkumiseen, vapaa-aikaa jääden siis 4-5 h
Kommentit (94)
10-tuntiset menee helposti, pisimmillään olen tehnyt 21 tuntia putkeen. Tosin se ei enää nykyään ole sallittua, vaan vuoron maksimipituus on 16 tuntia.
Voi jos tuollaisia töitä olisikin tarjolla, niin tekisin intoa piukassa. Ja mieluusti vielä jotain 12-16 tuntia tietysti. Missään työpaikassa tähän ei ole vaan mahdollisuutta. En ole ylityökorvausten tai muunkaan perään, vaan haluaisin tehdä työpäivinä töitä ihan reilusti ja sitten pitää ehkä muutaman päivän vapaata ja nautti työni hedelmistä. Aina tuntuu vain tuon työvuoron pituus olevan tuon 6-8 tuntia ja sitten pitäisi joka päivä raahautua duuniin.
Mies 25v
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:36"]
Minäkin teen 10 tuntista päivää kokoajan. Töitä siis tuo koko 10h, mutta työmatkoja ei ole. Teen tätä siksi, että pidän työstäni paljon ja näen paljon omia kouluikäisiä lapsiani, kun olen kotona aamuisin ja kun tulevat koulusta. Ainoa miinus on palkka joka on nettona n.1800€/kk. T.pph
[/quote]
tuohan on tosi hyvä palkka, jos nettona saat noin paljon.
[/quote]
No on tosiaan. Mä en lastentarhanopettajana saa noin paljon käteen kuussa
[/quote]
Vaikka teet 10h työpäiviä? Ostat omasta tilistä lapsille ruuat, askartelutarvikkeet, vessapaperit? Niinpä?
Jos tekisit 10h työpäivää palkkasi olisi jo huomattavasti parempi.
Mutta siis en vaihtaisi tätä työskentelyyn päiväkodissa, koska siellä on aivan liikaa lapsia. Ei todellakaan pysty antamaan sellaista varhaiskasvatusta mitä haluan lapsille antaa.
Nyt tunnen jokaisen hoitolapsen ja heidän perheensä ja toiveensa oikeasti ja pystyn hoitamaan jokaista lasta yksilöllisesti. Tietysti tiettyyn rajaan saakka. Mutta lopetin päiväkodissa työskentelyn juuri sen vuoksi, että se laitoshoitaminen oli minusta kamalaa, kun ei vaan aika eikä kädet riittänyt niille kaikille lapsille.
Työmatkoja ei kuulu laskea työpäivään. Jaksaisin, jos ei olisi opintoja sen kanssa vielä. Ja riippuu tietenkin työstä. En mä jaksa 8 h jotain fyysisesti tai henkisesti hyvin rankkaa duunia. Mutta peruspäivähän toi on. En ihan ymmärtänyt pointtia. N21
Jaksan fyysistätyötä ja ilman taukoja. Tuohon vielä matkat päälle. Nukumisesta tosin joutuu viikolla tinkimään.
Joo, tuo on mulle ihan normaalia arkea ollut jo 9 vuotta.
Normieloa. 14tunnin päivät kävi rankoiksi, niistä luovuin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 03:03"]
Mulla menossa nyt neljäs 12h yövuoro (+ 1, 5h työmatkoja/päivä), vielä kolme tälläistä jäljellä. Seitsemän 12h työvuoroa siis putkeen. Ei tämä helppoa ole todellakaan. ..
[/quote] Mitä teet töiksesi?
Kyllä mäkin tein ennen lapsia jopa 60h/vko + matkat päälle. Enää en viitsisi, lapset tärkeämpiä kuin työ/raha. Onneksi tuli silloin säästettyä, niin nyt voin elellä kotihoidontuella ja säästöillä :)
Minusta voitaisiin työajan sijasta joskus mieluummin keskustella vaikka siitä, minkä verran ihminen oikeasti jaksaa tehokasta työskentelyä päivän aikana.
On ihmisiä, joilla kertyy työtunteja paljonkin, mutta jotka käyttävät kahvitaukoihin päivässä yhteensä tunnin tai puolitoista sen lisäksi että saattavat lounastaa tunnin ajan. Näiden päälle he käyvät juttelemassa työ- ja muista asioista työkavereiden luona.
Sitten on niitä, jotka töissä ollessaan keskittyvät lähinnä työhön, kahvitaukokin voi jäädä joskus pitämättä tai se on vain se säännönmukainen 10 minuuttia.
Lisäksi ihmisillä taitaa olla yksilöllinen keskittymiskyky. Nuorena olin työpaikassa, jossa olisi saanut tehdä ylitöitä vaikka 14 tuntia, mutta huomasin, että kahdeksan tunnin jälkeen aivot tekivät tenän eikä työnteosta tullut mitään. Työ oli siis toimistotyötä, joka vaati tarkkuutta ja analyyttistä ajattelua. Suuri osa kuitenkin teki vähintään 12 tuntia sillloin, jotkut jopa 14 tuntia, koska ylityökorvaukset olivat niin hyvät.
Minua ei rahakaan saanut yhtään tehokkaammaksi. Tyhjästä on huono nyhjästä.
Olen tehnyt viikkokausia jopa 16 tunnin päiviä.
Monet reissumiehet tekee 4x10h työviikkoja. Saa kolmen päivän viikonlopun ja jos urakka meinaa kusta, niin on varaa pidentää viikkoa.
Kyllä jaksan, ja säännöllisesti teenkin. Siksi ihmetyttää nuo itkijät, joiden elämä kaatuu vartin mittaiseen työajan pidennykseen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 03:14"]
10-tuntiset menee helposti, pisimmillään olen tehnyt 21 tuntia putkeen. Tosin se ei enää nykyään ole sallittua, vaan vuoron maksimipituus on 16 tuntia.
[/quote]
Minulla on pisin työvuoro 32h... Joutoaikaa oli välissä, mutta ei sentään päässyt nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:28"]9-10h nukkumiseen? Siinä nyt ainakin on tinkimisen varaa. Eikä työ työpäiväkään ole mitenkään epänormaalin pitkä.
[/quote] Itselläni ei tasan tarkkaan ole tinkimisen varaa. Tarvitsen unta yhdeksän tuntia vuorokaudessa, ja mikäli olen kauan vähemmällä (esim 6-7h) niin alan oireilla vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:30"]
Olen tehnyt 52 tunnin "työpäiviäkin", siinä tahtoo jo jaksaminen olla koetuksella. Tommonen 10-12 tunnin työpäivä nyt menee tosta vaan.
lääkäri
[/quote]
Harvassa muussa työssä saa nukkua työaikana. Kuinkahan hyvää hoitoa potilaat saa? Ihan paskaa jos suoraan sanon. Tuollainen touhu pitäisi kriminalisoda.
t.hoitaja
Työpäivät matkoineen 11h. Matkat 1,5h per suunta (kesäkelillä!), työpäivän pituus 8 h. Eikä tästä mitään ekstravapaita saa, ihan tavallista viiden päivän viikkoa teen.
Pakko jaksaa, jos meinaa työelämässä pysyä. Olishan se kivaa, jos olis vaikka puolen tunnin työmatka, jäis pari tuntia enemmän vapaa-aikaa joka päivä. Eli tosi paljon.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:17"]
Olen tehnyt 52 tunnin "työpäiviäkin", siinä tahtoo jo jaksaminen olla koetuksella. Tommonen 10-12 tunnin työpäivä nyt menee tosta vaan.
lääkäri
[/quote]
Minkä ikäinen olet? Mäkin nuorempana jaksoin paremmin, mut nyt päälle nelikymppisenä jaksan tavallisen työpäivän ongelmitta, mutta 12-14h aktiivipäivystysvuoroa (keskim. 4-6 potilasta tunnissa laskennallisesti) käy jo liian raskaaksi enkä mielelläni tee peruspäivän jatkoksi iltapäivystystä.
[/quote]Olen 5-kymppinen, teen nykyään maksimissaan 12 tunnin työvuoroa. Noita pitkiä päivystyksiä oli 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa, olin silloin toki nuorempi, mutta ikinä en kokenut jaksavani tehdä niitä. Tuli rytmihäiriöitä, ripulia, oksentelua, jopa harhoja (lepohuoneessa ollessani kuulin yhtämittaa joko ambulanssin äänen tai puhelimen soivan).
[/quote]
Joo, mäkin tein noita opiskeluaikoina, siis alle 25v. Ihan kamalaa, en saanut nukuttua öisin vaikka potilaita ei olis ollut ollenkaan. Kuulin virtuaaliambulanssien ulvontaa ja mukamas sen naksahduksen jonka puhelin päästi ennen soimistaan ja jos vaivuinkin horrokseen niin näin unta että tarkkailussa oli rintakipupotilaita.
Onneksi joku asia on sentään nykyisin paremmin. Ei enää megavuoroja, ei kandia yksin kaukana sairaalasta.
Mulla menossa nyt neljäs 12h yövuoro (+ 1, 5h työmatkoja/päivä), vielä kolme tälläistä jäljellä. Seitsemän 12h työvuoroa siis putkeen. Ei tämä helppoa ole todellakaan. ..