Maskisuositusta ei puretakaan - THL:n virheelliset tartuntatilastot antoivat tilanteesta liian ruusuisen kuvan
Yleistä maskisuositusta ei puretakaan tällä viikolla, kertoo THL:n Mika Salminen. Salminen kertoo, että THL:n rekistereissä on ollut tiedonsiirto-ongelmia usean viikon ajan. Nyt kun ongelmat saatiin korjattua, tartuntatilanne ei enää näytäkään niin hyvältä kuin viikko sitten.
Kommentit (105)
Näyttää siltä että jotkut ovat luulleet saaneensa kuolemattomuusrokotteen. Toisaalta, tiedän kyllä henkilöitä, joille on terveydenhuollossa virheellisesti sanottu että nyt rokotteen jälkeen voit elää täysin normaalisti.
Ja samaan aikaan porukka riehuu ravintoloissa kuin viimeistä päivää. Pistäkää nyt ne hemmetin ravintolat sulkuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUS on ollut lausunnoissaan koko ajan johdonmukainen. Nytkin jutussa Lasse Lehtonen sanoo, että maskinkäyttöä pitää jatkaa ainakin toistaiseksi. Myös eilen apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen oli samalla kannalla.
Thl:ää käsketään ilmeisesti edelleen ministeriöstä antamaan halutunlaisia lausuntoja.
Muuten en oikein ymmärrä miten nuo ei nähneet jo julkaistuistakin tartuntamääristä ettei tässä olla likikään epidemian loppua vielä. Siksi toiseksi kun katsoo edellisvuosien käyriä niin ne lähtee selvään laskuun vasta myöhemmin kevään mittaan eikä tässä kohtaa maaliskuuta.
Kaikkein ironisinta on, että JOS maskisuositus olisi nimenomaan P3 maskeille, siitä olisi oikeasti hyötyä ja se rajoittaisi tehokkaasti aerosolitartuntoja. Nyt on leikkimaskisuositus, mistä on lähinnä henkistä tukea - vähän kuin olisi onnenluu kaulanauhassa suojaamassa.
Kuitenkin P3 R tai FFP3 maskeja on saatavilla ja hinnat ihan kohtuullisia, niin miksi ihmeessä ihmisiä ei kehoiteta niitä käyttämään. Täysin käsittämätöntä. FFP3 maskit (Honeywell, Puuilosta) maksavat noin 1e kpl.
Kukaan ei jaksa oikeassa elämässä hifistellä tuollaisten maskijuttujen kanssa, vaikka ne olisivat teoriassa hyväkin asia. Taskunpohjalta kaivetaan vaan joku vähiten rutussa oleva rätti naamalle kauppaan mennessä. Tautitilanne ei ole rokotusten ja omikronin jälkeen enää pahentunut.
Jos sinä ja sun tuttusi eivät jaksa, se ei tarkoita, etteikö kukaan jaksaisi. Mä tunnen itseni lisäksi paljon muitakin, jotka oikeasti haluavat suojata itsensä koronatartunnalta ja sen vuoksi jaksavat myös tehdä niin.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan porukka riehuu ravintoloissa kuin viimeistä päivää. Pistäkää nyt ne hemmetin ravintolat sulkuun!
Vaikka meillä oli pitkään ravintoloissa rajoituksia, silti tartuntaluvut nousivat. Eikö niiden olisi pitänyt laskea eikä nousta, jos ravintoloiden rajoituksilla olisi jotain todellista merkitystä?
Epäilen, että erilainen rajoitusten purkaminen on perustunut elinkeinoelämän vaatimuksiin eikä mihinkään terveydenhoidon parantuneeseen tilanteeseen. Tilastot osoittivat jotain tiettynä päivänä? Niin, mutta kun sitä pitäisi nähdä vähän pidemmälle ajassa eikä hötkyillä.
Olen kokenut FFP2-suojan hyväksi. Pitää vain laittaa ne nauhat lenksuilla kiinni tonne takaraivolle. En piittaa yhdenkään tuntemattoman ihmisen mielipiteestä siitä, mitä naamallani kannan. Sen verran on astman kanssa hankaluutta, että katson parhaaksi suojautua niillä keinoin, joita tarjolla on. Kyse on suosituksesta, joten jokainen harkitsee itse, mitä tekee.
Täällä päin näyttävät maskittomia olevan pääosin nuoret naiset, amis-viiksekkäät sekä ikämiehet. Rokottamattomia löytyy joogalentäjien piireistä
Hyvä päätös. Voisivat vielä palauttaa edes etätyösuosituksen myös. Jonkinlainen kokoontumosrajoitus olisi myös mielestäni paikallaan.
Saataisiin varmasti tartunnat laskemaan edes hieman.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Koronaan kuolleiden tilastot ovat virheellisiä jo senkin takia, että tautia on niin paljon liikkeellä että monet saraalaan muista syistä joutuneet on siellä todettu koronapositiiviksi ja kuollessaan heidät kirjataan koronaan kuolleiksi vaikka oikeasti olisivat jääneet esimerkiksi auton alle.
Samoin tehohoitotilastot ovat vääristyneitä, kun tehohoidon syy voi olla mikä vaan, mutta jos on korona, niin on tilastossa koronan takia tehohoidossa.
Se ei silti muuta tuota sairastuneiden määrää, eli tilanne on nyt sairastuvuuden kannalta huonompi Suomessa kuin koskaan aiemmin ja huononee koko ajan.
Tänään luettua!
Espanjan terveydenhuollon ammattilaiset : Koronaviruksen SEITSEMÄS AALTO osuu pääsiäisen tienoille. Tartunnat ovat taas ruvenneet lisääntymään Espanjassakin kaikkialla......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla Salminen vakuutteli, että kesästä tulee varmasti normaali. Voiko häntä ja THL:ää enää ottaa todesta missään asiassa?
Poliittinen virasto antaa juuri sellaisia lausuntoja, kuin politrukki käskee.
Tarvittaessa maskeista on vaikka haittaa, jos politrukki käskee sellaisen lausunnon antamaan.
Niinhän niistä pandemian alkumetreillä THL:n mukaan olikin, jos muistatte.
Jos minun pitää lähitulevaisuudessa päättää laitanko rahani maskeihin, vai maksanko kallistuvat ruuat, sähköt jne., niin arvatkaapa ovatko maskit silloin 10 kärjessä menolistalla.
Vierailija kirjoitti:
Koronaan kuolleiden tilastot ovat virheellisiä jo senkin takia, että tautia on niin paljon liikkeellä että monet saraalaan muista syistä joutuneet on siellä todettu koronapositiiviksi ja kuollessaan heidät kirjataan koronaan kuolleiksi vaikka oikeasti olisivat jääneet esimerkiksi auton alle.
Lisätietoa tästä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/osa-ilmoitetuista-koronakuolemista-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään pakkoa koskaan ollutkaan. Media vain koijaa lampaita ja näyttää toimivan tehokkaasti.
Naamavaippaa en ole käyttänyt ja en ikuna tule käyttämään. Dorkat käyttää.
On se hyvä että väkijoukosta erottaa kansakunnan tyhmimmän osan kertavilkaisulla siitä ettei niillä ole maskeja.
Tätä osaa tyhmempiä on vain ne, jotka käyttävät kangasmaskeja tai niitä kirurgisia räpisköjä, eli noin 90% maskien käyttäjistä.
Terveisiä koulusta. Viimeisen kuukauden aikana joka päivä luokista on ollut oppilaita poissa, koska sairastavat koronaa. 5 päivän karanteenin jälkeen palaavat ja seuraavat sairastuvat.
Missään vaiheessa aiemmin ei ole ollut näin suurta sairastavuutta.
Kai te pesette ja desinfioitte kätenne ennen kuin otatte maskin aseptisesti steriilistä pakkauksestaan ja asettelette kasvoille ilmatiiviisti? Poistaminen nauhoista pitäen ja sit taas käsien pesu ja desinfiointi? Mulla on haasteita, mutta kannan nestesaippuan, veden ja pyyhkeen mukana repussa kun pyöräilen 10 km töihin. Sitten pesen kädet pihalla. Matkalla ei viitsi käyttää maskia, mutta sehän täytyy olla kasvoilla ennen kuin menee sisälle.
Minä olen 58v sairaanhoitaja ja käytän maskia aina bussissa, kaupoissa. Ei korona ole mihinkään hävinnyt, uutisointi on vain jäänyt sodan varjoon.
Mulle on se ja sama mitä joku suosittelee tai ei. Koronapandemia on ja pysyy ja mulla pysyy julkisilla paikoilla maski naamalla. Varsinkin bussissa mulle on tullut jo kauhistus, jos joku kailotttaa puhelimeensa tai kaksi ihmistä keskustelee ilman maskia. Pystyn ajattelemaan vain sitä, miten paljon sylki roiskuu ja pöpöt leviävät. Eikä pelkästään korona, vaan kaikki pöpöt, mitä ihmisen syljessä saattaa olla. Lähentelen nyt kuuttakymppiä ja voi olla, että lopun elämääni käytän julkisilla paikoilla maskia. En pidä sitä lainkaan mahdottomana - tai vaivalloisena.