Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihdutuksesta ja kalorivajeesta+satunnainen herkkupäivä

Vierailija
19.08.2015 |

Kulutukseni on oletettavasti n. 2000 kcal keskimäärin/pv. Päivässä syön n. 1500-1700 kaloria maltillisessa laihdutusmielessä. Viikonloppuna olisi mukava silloin tällöin löysätä ja nauttia herkuista (irtokarkki ja jätski pääasiassa). 

Jos syön viikolla noin, niin paljonko voin viikonloppuna herkutella (kaloreina), jotta paino silti putoaisi viikkotasolla??

Vinkkejä? En koe pienestä herkkumäärästä per päivä olevan mitään apua, mieluumin syön tyyliin 0,5l jäätelöä ja 300g karkkia kerralla!

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö herkkuja nälkääsi? Salaatti ja muutama ruokalusikallinen jauhelihaa ei kuulosta kovin täyttävältä. Kokeile syödä ravintoarvoiltaa monipuolisempia aterioita (hyviä rasvoja, enemmän proteiinia, hyviä hiilareita) ja näiden lisäksi syödä herkut aterian jälkeen, eikä nälkäisenä pikkuhiljaa napostellen. Näin pitäisi herkkumäärien pysyä pienempänä ja tuo on myös hampaille parempi vaihtoehto, kuin jatkuva happohyökkäys.

Vierailija
2/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:09"]

Syötkö herkkuja nälkääsi? Salaatti ja muutama ruokalusikallinen jauhelihaa ei kuulosta kovin täyttävältä. Kokeile syödä ravintoarvoiltaa monipuolisempia aterioita (hyviä rasvoja, enemmän proteiinia, hyviä hiilareita) ja näiden lisäksi syödä herkut aterian jälkeen, eikä nälkäisenä pikkuhiljaa napostellen. Näin pitäisi herkkumäärien pysyä pienempänä ja tuo on myös hampaille parempi vaihtoehto, kuin jatkuva happohyökkäys.

[/quote]

Mitä ovat "hyvät rasvat" ja "hyvät hiilarit"?  Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:09"]

[/quote]

Mitä ovat "hyvät rasvat" ja "hyvät hiilarit"?  Miksi?

[/quote]

Hyvät rasvat = pehmeät rasvat, koska elimistö ei pysty itse tuottamaan rasvahappoja, joita se tarvitsee. Rasva pitää myös nälän loitolla.

Hyvät hiilarit = hitaasti imeytyvät hiilihydraatit, koska nekin pitävät nälkää loitolla ja verensokerin tasaisena, sekä niistä saa kuituja. 

Vierailija
4/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että syöt aika paljon makeaa, ap. Rasvaa on tosi vähän. Kasviksiakin voisit kokeilla syödä ihan (lämpimänä) ruokana, pelkkiin salaatteihin kyllästyy, eivätkä ne ole täytä vatsaakaan kauheasti (paitsi jos niissä on paljon proteiinia).

Mutta siis olet varmaan sokerikoukussa, ja makean syöminen vain ylläpitää sokerikoukkua. Kannattaa varmaan pikkuhiljaa vähentää makean määrää ruokavaliosta. Joillakin toimii myös kerrasta poikki -tyyli. Mutta ihan hetkessä siitä ei eroon pääse.

Juotko tarpeeksi vettä? Juo aina ennen aterioita ja välipaloja lasillinen tai pari vettä, niin vatsa täyttyy. Sen jälkeen tulee syötyä vähemmän. Syö hitaasti: keskity jokaiseen suupalaan, maistele ja nauti. Älä tee samalla muuta, vaan keskity ihan vain siihen syömiseen. Esim. tv:tä katsoessa tai netissä surffaillessa tulee syötyä ihan vain tottumuksen takia, eikä silloin välttämättä edes nauti ruoasta, kun ei sitä ehdi maistaa. Tällöin tulee helposti hotkittua.

Kannattaisi ehkä punnita ja mitata kaikki ruoat ja kirjoittaa tiedot ylös. Näin on helppo laskea kaloreita ja pysyä selvillä omista syömisistä (ja kulutuksestakin). Vatsalaukkusi on varmasti venynyt, ja kun se alkaa pienentyä, joudut sietämään nälkää ja mielitekoja. Mutta aika nopeasti alat tottua uusiin, pienempiin ruokamääriin. Jonkin verran pitää kuitenkin kestää alun epämukavuutta, jos haluaa kiloista eroon.

Vierailija
5/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneneekö vatsalaukku oikeasti jos syö vähemmän? Missä ajassa?

Allekirjoitan tuon makean mieliteon (siksi söin mielelläni välipalaksi myös proteiinipatukan). mun on vaikea syödä lämmintä ruokaa jos lahdutan, kun siitä on vaikeampi arvioida kalorimäärää.. kun ei voi tietää mitä siihen on laitettu jos ei ole itse tehnyt (jolloin siinä usein on myös enemmän hiilareita ja rasvaa=energiaa).

ap

Vierailija
6/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:35"]

Pieneneekö vatsalaukku oikeasti jos syö vähemmän? Missä ajassa?

Allekirjoitan tuon makean mieliteon (siksi söin mielelläni välipalaksi myös proteiinipatukan). mun on vaikea syödä lämmintä ruokaa jos lahdutan, kun siitä on vaikeampi arvioida kalorimäärää.. kun ei voi tietää mitä siihen on laitettu jos ei ole itse tehnyt (jolloin siinä usein on myös enemmän hiilareita ja rasvaa=energiaa).

ap

[/quote]

Joo, olin sanomassa myös, että tuon proteiinipatukan jättäisin pois, se vain ylläpitää makeanhimoa.

Totta kai vatsa pienenee, kun syö vähemmän. Ei sitä vielä viikossa huomaa, mutta odota vaikka kuukausi tai pari, niin tilanne on erilainen.

Jos ostat kaupasta jotain puolivalmisteita tai eineksiä, niin niissähän juuri on tarkkaan kerrottu kalorit ja ravintoarvot. Itse tehdyistä jutuista on vaikea niitä arvioida, jos ei mittaa ja punnitse tarkasti aineksia. Sitten pitää vielä laskea ne kalorit erikseen. Tietysti ulkona syödessä tai kyläpaikassa energiansaannin arvionti on vaikeampaa.

Rasva ei ole pahasta, vaikka siinä onkin paljon kaloreita. Sitä ei kuitenkaan tee mieli syödä niin paljon kuin hiilareita, koska se täyttää paremmin. Kokeile vaihtaa se proteiinipatukka vaikka pähkinöihin (huom. niitä ei syödä kourakaupalla vaan esim. 10 kappaletta), kananmunaan, (puolikkaaseen) avokadoon, juustonpalaan...

Vierailija
7/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suositelkaas mulle sopiva ruokavalio? Mitä muutan? Voinko mä syödä sitä lämmintä ruokaa ja millaisia määriä laihtuakseni? Perunaa ja muita hillarilähteitä vähän vierastan..

ap

Vierailija
8/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierastat perunaa ja hiilareita, mutta silti syöt ruisleipää ja hedelmiä ja herkkuina irtokarkkeja ja jäätelöä...

Laske niitä kaloreita. Voit syödä lämmintä ruokaa, kunhat kalorit pysyvät kurissa. Syksyllä ja talvella on yleensä kivempi syödä lämmintä ruokaa.

Mä söisin enemmän kasviksia esim. keittoina, wokkeina, muhennoksina, uunijuureksina, paistoksina jne. Kasviksia ei tarvitse kuorruttaa juustoilla tai kermoilla tai voilla, vaan niitä voi maustaa muutenkin ja syödä aika paljonkin, koska niissä on niin vähän kaloreita. Ja sähän voit tietenkin yhdistää lihat noihin kasvisruokiin.

Vierailija
9/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ruisleipää syön ja puuroakin välillä. Perunaa syön, mutta joskus vain ja jonkun yhden kerrallaan. Yleensä sen perunaruuan kanssa on se kastike sitten.. joten mieluumin valitsen sen salaatin ja lihan. Hedelmiäkin syön melko harvoin, nyt söin tuon omenan ja luumun (koska vatsa ei ollut toiminut). Ja kyllä, juon vettä, paljon.

Tämän aamun aloitin maitorahkalla, vadelmilla ja 0,5rkl:lla chiasiemeniä liuotettuna, kaksi kuppia kahvia. Yövuoro olisi edessä ja kaloreita menee tänään enemmän, koska valvomista tiedossa aamuun asti (pakko yölläkin syödä kun töissä on, muuten kuolee kyllä nälkään :D). Huomenna sitten tietty vastaavasti menee vähemmän kun on vähemmän aikaa hereilläkin.

ap

Vierailija
10/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo sun salaatti sisältää? Siis pelkästään vihreää salaattia tms. ja sitten vähän jauhelihaa ja raejuustoa? 

Onko tämä sun normaali ruokavalio vai mitä normaalisti söisit aamupalaksi? Jos oikeasti haluat pysyvästi laihtua, kannattaisi opetella syömään terveellisesti ja pieniä annoksia. Tykkäätkö maitorahkasta vai syötkö sitä siksi koska se on terveysruokaa? Mulle tulee noista sun syömisistäsi sellainen vaikutelma, että olet nyt jollain dieetillä ja varmaan laihdutkin, mutta heti kun palaat normaaliin syömiseen, ne laihduttamasi pari kiloa tulevat nopeasti takaisin. 

Mulle on ainakin elämäntapamuutoksissa toiminut se, että oikesti panostan syömiseen. Teen siis hyvää, kevyttä, monipuolista ruokaa, näen vähän vaivaa ja lasken kaloreita ja ravintoaineita. Mutta sen takia pystyn syömään niin, että olen kylläinen (kun käyttää esim. paljon terveellisiä kasviksia, kalaa ja kanaa yms.). Tuollaisella ruokavaliolla makean- ja herkuttelunhimonikin lähtee tosi nopeasti pois, sen sijaan kun joskus olen yrittänyt laihduttaa vaan syömällä mahdollisimman vähän ja ankeasti (just maitorahkaa ja mitä perinteisiä laihdutusruokia onkaan) niin koko ajan tulee mielitekoja ja tekee mieli herkutella. 

Vierailija
11/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeesti pidän maitorahkasta. Sitä olen syönyt kaksi vuotta enkä ole kyllästynyt! Jogurtteja en syö, vain maitorahkaa, koska oikeasti pidän siitä. Maustan sen kalorittomalla mehukeitolla/pähkinöillä/rusinoilla/hedelmillä/marjoilla... Ja kyllä, maitorahka kuuluu mun normaaliin ruokavalioon.  

Salaatti on joo melko ankeaa, mutta pidän siitäkin. Lihon herkuilla ja leivällä, en tavallisella ruualla, syön paljon salaattia normaalistikin.Herkuttelu vaan riistäytyy käsistä ja paino alkaa nousta. Olen normaalipainoinen ja ruokavalio on periaatteessa ihan kunnossa, mutta tuo herkuttelu karkaa välillä käsistä. No nyt söin lounaaksi jauhelihavuokaa, jossa perunaa ja jauhelihaa ja tomaattia. Söin sitä n. 100 g ja iso annos vihreää salaattia. Pari ruokalusikallista raejuustoa myös. Välipalaksi ajattelin syödä mansikoita ja maitorahkaa (ostin vielä torilta tuoreita!)

ap

Vierailija
12/39 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos sun ongelma on se, että yksipuolinen "tavallinen" ruoka ajaa sut herkuttelemaan? Kokeile edes muuttaa tuota jauhelihasta/broilerista ja salaatista koostuvaa lounas- ja päivällismallia vähän erilaiseksi. Ja käytä enemmän rasvaa. Perunaa, pastaa, riisiä ja leipää ei ole pakko syödä, mutta kokeile muita lämpimiä ruokia.

Vierailija
13/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 000 kcal kulutus on aika paljon naiselle. Monet arvioivat kulutuksensa väärin. Joten näillä spekseillä sanoisin, että viikonloppuherkuttelusi vesittävät koko laihdutuksen, etenkin kun kalorivaje jäänee aika pieneksi, jos sitä nyt pääsee syntymäänkään.

Vierailija
14/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:27"]

2 000 kcal kulutus on aika paljon naiselle. Monet arvioivat kulutuksensa väärin. Joten näillä spekseillä sanoisin, että viikonloppuherkuttelusi vesittävät koko laihdutuksen, etenkin kun kalorivaje jäänee aika pieneksi, jos sitä nyt pääsee syntymäänkään.

[/quote]

Johan nuori naisihminen kuluttaa tuon verran pelkästään sohvalla maatessaan.

Vierailija
15/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:30"]

[/quote]

[/quote]

Oletko tosissasi? Minä nainen 30 v, 179/67 (eli melko isokokoinen naiseksi), peruskulutus kalorilaskurin mukaan noin 1700/päivä. Tämä siis tuo sohvalla makaaminen. Jos söisin 2000 kcal en taatusti ainakaan laihtumaan pääsisi.

Vierailija
16/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

"Monet arvioivat kulutuksensa väärin." MOT. Eli ei todellakaan näin. Ei ihmekään, että moni ei onnistu laihtumaan, kun perustiedot ovat päin honkia. Samoin kaikenlaisen liikunnan luullaan kuluttavan aivan älyttömästi, vaikka usein näin ei ole.

Vierailija
17/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Riippuu kyllä siitäkin, minkä kokoinen on. Sohvalla maatessa se energiantarve on aika pieni, jos ei miään superlihava ole, niin voi helposti jäädä johonkin 1500-1600 kcal hujakoille. Mulla on kevyt työ jossa ei juuri tarvitse liikkua ja olen aika reilusti ylipainoinen, mutta laskurin mukaan pääsen nipin napin 2000 kcal päiväkulutukseen. 

Ei siis kannata kovin paljon viikonloppuna herkutella, jos kalorivaje ei ole tuon suurempi. Tai sitten vain hyväksyä se, että painonpudotus on hidasta ja sillä viikolla ei välttämättä paino putoa lainkaan kun viikonloppuna herkuttelee.

Vierailija
18/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:33"]

[/quote]

[/quote]

Oletko tosissasi? Minä nainen 30 v, 179/67 (eli melko isokokoinen naiseksi), peruskulutus kalorilaskurin mukaan noin 1700/päivä. Tämä siis tuo sohvalla makaaminen. Jos söisin 2000 kcal en taatusti ainakaan laihtumaan pääsisi.

[/quote]

ei peruskulutus tarkoita sohvalla makaamista vaan se mitataan just heräämisen jälkeen. 2000 kaloria per päivä on alakanttiin arvioitu kenelle tahansa täyskasvuiselle ihmiselle. 

Vierailija
19/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske kulutuksesi netistä löytyvien ohjelmien avulla.

Sen jälkeen tiedät, paljonko kalorisaannin on oltava, jos haluat laihtua. Viikonloppuisin voit sitten syödä normikulutuksesi verran.

Vierailija
20/39 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla kalorivajeella en keksi muuta vaihtoehtoa kun se että viikolla liikuttaa PALJON, ja keräät näin pojoja viikonlopun herkutteluun.