Laihdutuksesta ja kalorivajeesta+satunnainen herkkupäivä
Kulutukseni on oletettavasti n. 2000 kcal keskimäärin/pv. Päivässä syön n. 1500-1700 kaloria maltillisessa laihdutusmielessä. Viikonloppuna olisi mukava silloin tällöin löysätä ja nauttia herkuista (irtokarkki ja jätski pääasiassa).
Jos syön viikolla noin, niin paljonko voin viikonloppuna herkutella (kaloreina), jotta paino silti putoaisi viikkotasolla??
Vinkkejä? En koe pienestä herkkumäärästä per päivä olevan mitään apua, mieluumin syön tyyliin 0,5l jäätelöä ja 300g karkkia kerralla!
Kommentit (39)
En ota kantaa arvioidesi paikkansapitävyyteen. Mutta teoriassa jos syöt 1500 kcal ma-pe kulutuksesi ollessa 2000 kcal, ja lauantaina syöt 2000 kcal, mitätöit yhden kalorivaje päivän. Mutta vain teoriassa, itse pudotin 27kg reilussa vuodessa, ja kyllä siihen mahtui monia päiviä jolloin syöminen lähti lapasesta, painon silti pudotessa -500g tai ainakin suurinpiirtein viikossa. Älä ota painonpudotusta liian vakavasti, kunhan pitkällä aikavälillä paino tippuu niin kaikki hyvin :).
Ja todella positiivista, että lähdet tähän hommaan kalorit laskien, se on kaikista järkevin, eikä mikään ihmedieetti, johon kyllästyy hetkessä ja koko homma kaatuu alkuunsa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:27"]
2 000 kcal kulutus on aika paljon naiselle. Monet arvioivat kulutuksensa väärin. Joten näillä spekseillä sanoisin, että viikonloppuherkuttelusi vesittävät koko laihdutuksen, etenkin kun kalorivaje jäänee aika pieneksi, jos sitä nyt pääsee syntymäänkään.
[/quote]
Johan nuori naisihminen kuluttaa tuon verran pelkästään sohvalla maatessaan.
[/quote]
Oletko tosissasi? Minä nainen 30 v, 179/67 (eli melko isokokoinen naiseksi), peruskulutus kalorilaskurin mukaan noin 1700/päivä. Tämä siis tuo sohvalla makaaminen. Jos söisin 2000 kcal en taatusti ainakaan laihtumaan pääsisi.
[/quote]
ei peruskulutus tarkoita sohvalla makaamista vaan se mitataan just heräämisen jälkeen. 2000 kaloria per päivä on alakanttiin arvioitu kenelle tahansa täyskasvuiselle ihmiselle.
[/quote]
"Päiväkulutus mitataan heti heräämisen jälkeen" :D millähän mittarilla tuollainen mittaus tehdään!?
Peruskulutus on kulutus, jonka henkilö kuluttaa KOOMASSA maatessaan. Minun kohdallani (N30v, 173cm, 78kg) tuo koomakulutus on 1600kcal. Päivän askareet sitten nostavat sen jonnekin, luulisin että 2000 ainakin. Tällöin 1500kcal on 500 miinuskaloria ja laihduttaa.
Tuo "naisen peruskulutus on n. 2000 kcal/pvä"-mantra taitaa olla perua monelle yläasteen terveystiedon tunneilta - aikana, jolloin ihmiset harrastivat paljon enemmän hyötyliikuntaa kuin nykyään.
2 000 kcal kulutus on aika paljon naiselle. Monet arvioivat kulutuksensa väärin. Joten näillä spekseillä sanoisin, että viikonloppuherkuttelusi vesittävät koko laihdutuksen, etenkin kun kalorivaje jäänee aika pieneksi, jos sitä nyt pääsee syntymäänkään.
[/quote]
[/quote]
Oletko tosissasi? Minä nainen 30 v, 179/67 (eli melko isokokoinen naiseksi), peruskulutus kalorilaskurin mukaan noin 1700/päivä. Tämä siis tuo sohvalla makaaminen. Jos söisin 2000 kcal en taatusti ainakaan laihtumaan pääsisi.
[/quote]
ei peruskulutus tarkoita sohvalla makaamista vaan se mitataan just heräämisen jälkeen. 2000 kaloria per päivä on alakanttiin arvioitu kenelle tahansa täyskasvuiselle ihmiselle.
[/quote]No minä, nainen 162cm/110kg, kulutan helposti 3000-4000kcal/vrk, koska mussa on paljon lihasta, sekä teen fyysistä työtä 8h/pvä. Askeleita tulee sellaiset 15000-25000/pvä, matkaa 8-12km/pvä...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
"Päiväkulutus mitataan heti heräämisen jälkeen" :D millähän mittarilla tuollainen mittaus tehdään!?
Peruskulutus on kulutus, jonka henkilö kuluttaa KOOMASSA maatessaan. Minun kohdallani (N30v, 173cm, 78kg) tuo koomakulutus on 1600kcal. Päivän askareet sitten nostavat sen jonnekin, luulisin että 2000 ainakin. Tällöin 1500kcal on 500 miinuskaloria ja laihduttaa.
[/quote]
hyvä tyhmä, mä kirjoitin, että PERUSkulutus mitataan heti heräämisen jälkeen. ja se mitataan aivan samoin kuin mikä tahansa muukin kalorinkulutus.
Ottakaa huomioon myös, että ap:n herkutteluista tulee aikamoinen kaloripommi. 300 grammaa irtokarkkeja on noin 1 000 kcal (vähän karkeista riippuen toki), ja 0,5 litraa jäätelöä on noin 600 kcal (riippuen jäätelöstä). Yhteensä siis noin 1 600 kcal, mahdollisesti jopa enemmän, jos syö jotain tosi tuhtia jäätelöä.
Eli jos ap:n kalorivaje olisi noin 300 kcal päivässä eli 2 100 kcal viikossa, niin kyllä tuollaisella herkuttelulla lähes mitätöidään koko viikon kalorivaje, jos se jää alle 500 kcaliin.
Itse painan 125kg ja mun perusaineenvaihdunta on päälle 2300kcal, vaikea kuvitella että se on huomattavasti pienemmällä ihmisellä 2000kcal.
Aktiivisuus kertoimella ( eli työ ja aktiivisuus taso lisättynä)saan kokonaisaineenvaihdunnaksi 3700kcal( ja minä siis en ole kamalan aktiivinen), kevytkin liikkuminen tekee aika paljon lisää tuohon perusaineenvaihduntaan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:09"]Itse painan 125kg ja mun perusaineenvaihdunta on päälle 2300kcal, vaikea kuvitella että se on huomattavasti pienemmällä ihmisellä 2000kcal.
Aktiivisuus kertoimella ( eli työ ja aktiivisuus taso lisättynä)saan kokonaisaineenvaihdunnaksi 3700kcal( ja minä siis en ole kamalan aktiivinen), kevytkin liikkuminen tekee aika paljon lisää tuohon perusaineenvaihduntaan.
[/quote]
Lisääntyminen että nää on ihan suuntaa antavia nää laskurit, niin moni asia vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:09"]Itse painan 125kg ja mun perusaineenvaihdunta on päälle 2300kcal, vaikea kuvitella että se on huomattavasti pienemmällä ihmisellä 2000kcal.
[/quote]
Lisääntyminen että nää on ihan suuntaa antavia nää laskurit, niin moni asia vaikuttaa.
[/quote]
Ennakoiva teksti...lisään
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]No minä, nainen 162cm/110kg, kulutan helposti 3000-4000kcal/vrk, koska mussa on paljon lihasta, sekä teen fyysistä työtä 8h/pvä. Askeleita tulee sellaiset 15000-25000/pvä, matkaa 8-12km/pvä...
[/quote]
Jos noiden laskelmien mukaan syöt joka päivä, lienee selvää, mistä kilot ovat tulleet...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos noiden laskelmien mukaan syöt joka päivä, lienee selvää, mistä kilot ovat tulleet...
[/quote]
Joo, ihan uskomattomia uskomuksia joillakin kyllä on.
PUOL LITRAA JÄÄTELÖÄ JA KARKIT PÄÄLLE????
Jos haluat laihtua niin jompi kumpi veks
No pienemmänkin kulutuksen mukaan (en liikkuisi lainkaan vapaa-ajalla, kevyt työ) peruskulutukseni on n. 1800 kcal. Käyn salilla muutaman kerran viikossa ja satunnaista hyötyliikuntaa. Työni on hoitoalalla, joten jos ei nyt raskasta, niin vähintään kevyttä/kohtuullista.
Toki varmaan voisin sitten vielä vähentää viikkokulutuksesta tai syödä yhden päivän 500 kcal (5:2 dieetin tavoin)?
ap
Ja lisättäköön, että laihtumistarve ei ole suuri.. Muutamia kiloja, siksi ei ole kiire ja siksi haluan ottaa löysemminkin välillä ja herkutella viikonloppuna. En välttämättä joka viionloppu, mutta vaikka edes jokatoinen.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:27"]
Ja lisättäköön, että laihtumistarve ei ole suuri.. Muutamia kiloja, siksi ei ole kiire ja siksi haluan ottaa löysemminkin välillä ja herkutella viikonloppuna. En välttämättä joka viionloppu, mutta vaikka edes jokatoinen.
ap
[/quote]
eikö kannattaisi opetella pitämään annokset vähäisempinä kuin monta sataa grammaa karkkia ja puolikas paketti jäätelöä? kun laihduttelet, joudut joka tapauksesas pienentämään annoskokoja, niin olisi varmaankin mielekkäämpää tehdä se kautta linjan. kun opettelet tämän asian, saat samat kiksit vähemmällä määrällä ja vähemmillä kaloreilla. ähkyvetämisessä ei vaan yksinkertaisesti ole järkeä.
Kohtuullista herkuttelua. 300 gramman säkki karkkeja ja puoli litraa jäätelöä päälle on aivan hemmetin paljon. Syö vaikka 100 grammaa karkkia tai pari jäätelötuuttia. Ja voisit varmaan herkkupäivänä vähentää kaloreita normaalista ruoasta, niin minä ainakin teen. Maha tulee täyteen jo mässyillä, joten turha mättää ns. kunnon ruokaa siihen lisäksi.
Noissa netin laskureissa kulutukset arvioidaan lähes aina yläkanttiin, joten niihin ei tosiaankaan kannata luottaa sokeasti.
Jos nyt lasketaan niin, että vaje on 400kcal/vrk. Yhtenä päivänä herkuttelee, eli vajetta ei tule. Eli 6x400kcal vajetta. Karkkien ja jätskin kalorit on noin 1600kcal. 2400-1600=800
Viikottaisen vajeen kun jakaa päiville, saa laihtumistahdin grammoissa. Eli 800/7= ~114
Eli kerta viikkoon karkkia ja jätskiä, muutoin laihduttaen, laihdut noin 114g/vko.
2kg:n pudottaminen vaatii siis vain 17,5vko:a, nelisen kuukautta.
Joo, herkkumääräni ovat isohkoja.. Niistä pitää tinkiä. Annoskokoni eivät muuten ole suuria, tai ehkä ovatkin, mutta syön paljon salaatteja (oikeasti salaattia, en mitään pastamajoneesimössöjä). Ylipainoinen en ole, haluan vain muutamista kiloista eroon. Ehkä olen venyttänyt myös tollasilla mässyillä vatsalaukkuani?
Miten saisisin mahani totutettua pienempään? KUn tuntuu, että lopulta sitten tulee se hillitön mässäilytarve ja tarvitsee saada se karkkisäkki ja jäätelöt ja ja ja.. Mieli tekee syödä, vatsalaukku täyteen, muuten jää nälkä tai mieliteko. Ja kyllä, syön jo nyt hirveästi vihanneksia ym.
Tän päivän esimerkki:
aamu: purkki maitorahkaa, mustia viinimarjoja 1,5 dl
lounas: salaattia, paistettua jauhelihaa n. 3 rkl ja raejuustoa samoin
välipala: proteiinipatukka jossa hiilareita ei juurikaan (kaloreita siinä 170)
päivällinen lähes samoin kuin lounas, paitsiettä jauhelihan tilalla kanaa ja kaksi ruisleipää lisäksi (päällä molemmissa teelusikallinen rasvaa)
iltapala: maitorahkaa, viinimarjoja, omena ja luumu
ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Höpö höpö. Liikuntaa harrastamattomana (mitä nyt perus hyötyliikuntaa), istumatyötä tekevänä kulutukseni on 1700 kcal. Eli laihdun hitaasti syömällä 1200-1400 kcal.