Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virpi on genetiivissä Virven

Vierailija
17.06.2026 |

Vrt arpi - arven

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin taisi olla, kun olin ala-asteikäinen. Sitten se taisi muuttua siten, että henkilö itse saa päättää, miten oma nimi taivutetaan (?) ja  onko nyt siis tullut muoto Virpin (siis tässä aloituksen esimerkki) käyttöön täysin? En ole kielen kehitystä niin seurannut, vaikka suomea kielenä arvostan kovin.

Vierailija
2/7 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin taisi olla, kun olin ala-asteikäinen. Sitten se taisi muuttua siten, että henkilö itse saa päättää, miten oma nimi taivutetaan (?) ja  onko nyt siis tullut muoto Virpin (siis tässä aloituksen esimerkki) käyttöön täysin? En ole kielen kehitystä niin seurannut, vaikka suomea kielenä arvostan kovin.

Milloinhan tämä on ollut? Sillä en ole itse ikinä taivuttanut Virpi - Virven vaan aina Virpi - Virpin ja olen aloittanut koulun kasarin alkuvuosiva. 

Virve taipuu Virven.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty harvinaisia sanamuotoja taivuttamaan kielikorvalla.

Nimet eivät muutenkaan taivu kuten yleiskielinen sana.

Vierailija
4/7 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan tämä on ollut? Sillä en ole itse ikinä taivuttanut Virpi - Virven vaan aina Virpi - Virpin ja olen aloittanut koulun kasarin alkuvuosiva. 

Virve taipuu Virven.

Oma ajatuskatko. Noinhan se on. Silti myöhemmin on ollut tätä, että esimerkiksi Pekka voisi olla genetiivissä Pekkan tai Pekan, miten hän itse haluaa. Ensimmäinen on mielestäni kömpelö. Tuotahan hain alunperin, mutta sormet olivat nopeammat kuin aivot.

Vierailija
5/7 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höllyn pöllyä

Vierailija
6/7 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. vrt lasi / käsi -> gen. lasin mutta ei käsin

Vierailija
7/7 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virve taipuu Virven.

Virve taipuu Virpeen, vrt tarve - tarpeen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi