Haaste itselleni: kuukauden ruoat todella edullisesti
Tiedän jo kaikki klassiset vinkit, mm. leipä leivotaan itse, syödään sesongin vihanneksia, ostetaan lihoja tarjouksesta jne. MUTTA: onko olemassa jotain, jolla olennaisesti säästää rahaa ruokaostoksissa, ja jota ei yleensä mainita näissä säästöketjuissa?
Sen tajusin vasta vähän aikaa sitten konkreettisesti, miten paljon säästää ostamalla sellaisen 3 litran nestesaippua-astian tarjouksesta parilla eurolla. Ruoan suhteen kilohinta ei aina isossa pakkauksessa olekaan halvempi!
Tällä hetkellä meillä menee noin 500€/kk ruokaan ja wc-papereihin, vaippoihin ym. päivittäistavaraostoksiin. Jos tuosta saisi edes satasen pois, olisin tyytyväinen.
Kommentit (39)
Tämä ei ole mikään uusi vinkki, mutta itsetehty hernekeitto (lihaton) on niin edullista ja täyttävää ruokaa, että sitä kannattaa tehdä melko usein. Samoin kaurapuuro on puoli-ilmaista.
Näkeekö nuo Tokmannin tarjoukset netistä? Meillä on jonkinverran kävelymatkaa lähimpään Tokmanniin, mutta toki sinne voisi tarjouksen perässä lähteä silloin tällöin.
Puuro on tosiaan edullista! Tein tänään ison satsin vispipuuroa kauden marjoista, eipä tullut kalliiksi ja ihan ok ravintoarvotkin. Kaurapuuroa siirrytään syömään kunhan ilmat vähän viilenevät, voisi varmaan pitää puuropäivän välillä.
Jos sinulla on lapsia niin ei ehkä kannata panostaa halpuuteen , mutta jos vauva elää vielä vauvan ruoalla niin sitten vaan riisiä, papuja ja pakastevihannessekoituksia arkisin ja viikonloppuna voit sitten ostaa jotain lihaa ynnä muuta.
Hernekeittovinkki oli kyllä hyvä, mutta puolet perheestämme on palkokasveille allergisia!
Lapsia on kaksi, enkä tahdo tinkiä niin paljon että ruokavalio menee epäterveelliseksi tai yksipuoliseksi. Mitään euron uunimakkaroita meillä ei syödä ollenkaan ja pyrin tarjoamaan marjoja useamman kerran viikossa yms.
Sienimetsään kannattaa suunnistaa, jos niitä perheessä syödään. Ja joku tutumpi/naapuri voi niitä ostaakin/vaihtaa johonkin, vaikka kalaan, jos sienet ovat varmasti tunnistettuja.
Voikukan lehdistä saa salaattitarpeita ja leipään hyvää lisää, nokkoset ovat jo kasvaneet parhaimpansa ohi.
Ja tosiaan tuo puuro! Samalla kun leipää leipoo, valmistuu puuro mukavasti uunissa.
Kaali on halpaa ja sitä voi syödä sekä raakana että kypsennettynä. Itse teen siitä kaalilaatikkoa ja coleslaw'ta. Jauhelihan voi korvata halutessaan kokonaan tai osittain soijarouheella.
Mä teen itse "riisifrutit" eli ne riisipuuro-hillo -välipalat jotka maksaa n.0.80€ kipale. Keittelen ison satsin riisipuuroa ja hilloksi oman maan marjoista tehtyä hilloa. Riittää useaksi päiväksi ja etenkin lapset tykkäävät, maistuu ihan samalta kuin nuo törkeän hintaiset valmisvälipalat.
Voikukkavinkki olikin uusi, kiitos siitä! Täytyy tutustua aiheeseen lisää. Nokkoksia olen käyttänyt pari kertaa leipätaikinaan, ihan hyviä lettujakin niistä tuli.
Tosiaan, nyt alkaa kaalisesonki (vaikka kaali taitaa olla lähes aina halpaa?)! Laatikkoa voisin tehdä pitkästä aikaa.
Hauska tuo riisifruttivinkki, kiitoksia myös siitä! Pidän itse riisistä kovasti, ja lapsillekin maistuu, eli kokeiluun menee varmasti! Jääkaapissa on raparperia, josta voisi tehdä hillokkeen.
Kasvissyöjän vinkkejä:
Vaihda jauheliha soijarouheeseen tai ainakin korvaa puolet jauhelihasta soijarouheella. Kaalilaatikko tehtynä soijarouheen kera on esim. puoli-ilmaista ja ainakin itse tykkään siitä kuin hullu puurosta. Osta iso erä kuivattuja papuja (esim. kidneypapu, kikherne, härkäpapu) edullisesti, liota ja keitä ne isossa kattilassa mahdollisimman paljon kerralla (säästää sähköä). Pakasta kypsät pavut n. 200-400 gr annospusseissa. Tulee paljon halvemmaksi kuin esim. Go Green tölkkipavut. Esimerkiksi tomaatti-chili-papukeitto on mahtavaa kylmällä ilmalla ja tosi edullista.
Hanki marttojen penninvenyttäjän keittokirja, siinä on huippureseptejä taatusti edullisesti. Itse en ilman sitä mm. tajuaisi tehdä jälkiruoaksi kiisseleitä tms. vähän vanhemman ajan edullisia herkkuja.
Mulle yksi väitti että 30e saa kuukauden ruuat. Euro per päivä siis aterioihin? Onko tuo mahdollista edes teoriassa?
No eipä tule noiden edellä mainittujen lisäksi oikein muuta mieleen kuin juuri tuo tarjousten ja kamppanijoiden hyödyntäminen. Keskon kaupoissa on usein näitä juureksia/vihanneksia ja hedelmiä euron kilo/pss.
Juustoa saa edullisemmin isompina pakkauksina. Cittarissa on monesti juustoja, -raasteita, fetaa ja muita maitotuotteita tarjouksessa. Esimerkiksi kilo Pirkan kermajuustoa on 3,79 e (mielestäni parempaa kuin Oltermanni) ja nyt näkyi olevan Kuusamon emmentaljuustoraaste 1 e/pss.
Kahvi on suosittu tarjoustuote, kannattaa ostaa enemmän kerralla sillä kahvia aina menee (paitsi jos ette sitä juo). WC papereita on isommissa "säkeissä" yleensä edullisesti.
Ja kannattaa kokeilla niitä kauppojen omia halpis"merkkejä" sillä niistä löytyy paljon hyviä tuotteita, mutta valitettavasti myös huonojakin.
Kiitos papuvinkeistä, mutta niitä emme oikein voi hyödyntää kun puolet perheestä ei voi palkokasveja syödä! Sama koskee ikävä kyllä myös soijarouhetta.
Penninvenyttäjän keittokirjan voisin yrittää saada lainaksi kirjastossa, olen joskus sitä siellä selaillut.
30€/kk onnistunee jos on kaikkiruokainen ja yhtä ihmistä kohti tuo summa. Ehkä??
Nro 15 jatkaa vielä: tää on ehkä tylsä vinkki ja joku voi protestoida, ymmärrän sen, mutta pidä kerran viikossa puuropäivä. Puuron kanssa esim. pakastemustaherukka-banaanisosetta tai jotain muuta edullista tuoretta.
Salaatteja kannattaa opetella korvaamaan erilaisilla raastesalaateilla, esim. porkkana-lanttu. Näistä lisää (ja kastikeideoita) äsken mainostamassani marttojen penninvenyttäjän keittokirjassa.
Ai niin, Jamie Oliverin ohjelmassa oli kerran tää vinkki, että juustoa kannattaa hamstrata halvalla silloin kun sitä saa, raastaa se ja pakastaa tiiviissä pussissa sopivina annoskokoina. Sitten voi lisätä erilaisiin uuniruokiin sitä pakastejuustoraastetta.
Ai niin, Jamie Oliverin ohjelmassa oli kerran tää vinkki, että juustoa kannattaa hamstrata halvalla silloin kun sitä saa, raastaa se ja pakastaa tiiviissä pussissa sopivina annoskokoina. Sitten voi lisätä erilaisiin uuniruokiin sitä pakastejuustoraastetta.
Tokmannilla on joskus älyttömän hyviä tarjouksia, ruokaa ja pesuaineita.