Jos taloyhtiön hiljaisuus on 22-07
Saanko laittaa pesukoneen pesemään klo 21, jos ohjelma kestää pari tuntia?
Kommentit (56)
No se ohjelman lopussa oleva linkousääni on pahin, mutta ei se minua kyllä häiritsisi, jos naapurissasi asuisin. Riippuu vähän siitäkin, onko naapurin makuuhuone juuri siinä se pesukoneen vieressä seinän toisella puolen.
Älä mielellään. Linkous kuuluu kyllä läpi talon. Hiljaisuus tarkoittaa tosiaankin hiljaisuutta.
Riippuu pesukoneestakin. Jotkut kuulosttaa pommikoneelle.
Saa. Kuuluu normaalin elämisen ääniin. Toki jos mahdollista kannattaa naapurisovun säilyttämiseksi ajoittaa pyykkääminen päivemmälle.
Minusta riippuu siitäkin teetkö sitä vaan joskus harvoin vai säännöllisesti. Joskus vatsataudin seurauksena on ollut pakko pestä pyykkiä keskellä yötäkin, mutta en kyllä ottaisi tavaksi.
Ei ole kielletty, mutta kaikki ei-kielletty ei silti ole järkevää tai huomaavaista naapureita kohtaan. Itse en pese pyykkiä niin että se menisi hiljaisuuden yli, koska täällä kuuluvat äänet. Eri asia on tietysti jos tulee vaikka oksutauti perheeseen, niin koneen voi lyödä päälle vaikka yöllä että saa pestyä tahraantuneet vaatteet heti pois.
... ni voit olla varma että minun naapuri alkaa möykkäämään just klo 22
Itse yritän tähdätä siihen, että pyykit olisi pyörineet hiljaisuuden alettua. Tässä talossa äänet kuuluu hyvin ja olen joskus herännytkin siihen kun naapurin pesukone linkoaa yhden jälkeen yöllä. Enemmän mua kuitenkin häiritsee kiljuminen ja huutaminen.
Jos on pakko niin käytä ohjelma ilman linkousta. Sitten linkoa ja pistä pyykit kuivumaan vasta aamulla.
Vatsatauti ei todellakaan ole syy pestä pyykkiä yöllä. Ne vaatteet eivät siitä mene pilalle jos odottavat muutaman tunnin!
Hyvä tietää, että se lasketaan normaaliin elämän ääneksi. Eli laitan hyvällä omalla tunnolla koneen pyörimään. Jos olisi sauma, että joku valittaisi isännöitsijälle, en laittaisi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vatsatauti ei todellakaan ole syy pestä pyykkiä yöllä. Ne vaatteet eivät siitä mene pilalle jos odottavat muutaman tunnin!
Eikä naapuri kuole vaikka nukkuisi huonosti vain koska aistiyliherkkänä häiriintyy vaimeasta pesukoneen äänestä. Sitä kun hädintuskin kuulee edes samassa asunnossa.
Minun koneessani normaali puuvillaohjelma kestää yli 4 tuntia eli tuo tarkoittaisi että yhden jälkeen yöllä 1400 kierroksen linkoaminen. Jaa-a…
Minä en kuule naapureiden pesukoneen linkousta, joten oletan ettei meiltäkään kuulu. Mutta tämä varmaan riippuu talon äänieristyksestä ja huoneiden sijoittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan se, että haluaa, on riittävä syy pestä pyykkiä yöllä, eikä sinulla ole mitään keinoa puuttua siihen.
Tietenkin on suositeltavaa välttää tarpeetonta meluamista kaikkina aikoina. Juridisessa mielessä taloyhtiön esim. hiljaisuusaikaa koskevat säännöt ovat kuitenkin lähinnä suosituksia. Ihmiset elävät eri rytmeissä. Esimerkiksi yötöissä käyvälle aamulla metelöinti on yhtä häiritsevää kuin päivätöissä käyvälle yöllä metelöinti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, että se lasketaan normaaliin elämän ääneksi. Eli laitan hyvällä omalla tunnolla koneen pyörimään. Jos olisi sauma, että joku valittaisi isännöitsijälle, en laittaisi.
-ap
Laita mieluummin vähän pitkin hampain kuin hyvällä omatunnolla, molemmat sallituissa rajoissa mutta ensimmäinen kuvaa paremmin sitä miten naapurit suhtautuu hiljaisuuden aikana kuuluvaan pesukoneen linkoukseen. Eihän se siis kiellettyä ole mutta ei kyllä suotavaakaan.
Oletko jotenkin tyhmä? Et tietenkään voi.
Jos laitan kylpyhuoneen oven kiinni, niin en juuri kuule sitä edes omaan asuntoon. Eli pesen milloin haluan.
Saa. Se on normaalia elämistä. Voit myös tehdä ruokaa ja käydä suihkussa.
Naapurisopu taas on asia erikseen.