Neuvokaa ekaluokkalaisen äitiä, sairaus asiaa
Eilen lapsella 38, 6 kuumetta. Nyt aamulla mitattuna 37, 8. Ja kuumeton päivähän pitäisi olla. Jos tänään kuumetta ei tuon enempää niin laittaisitteko huomenna kouluun vai pitäisittekö kotona?
Kommentit (28)
Mieti ihan omalle kohdalle asiaa.
Ehdottomasti pitää levätä kotona, poikahan on vieläkin lievässä kuumeessa. Elimistön pitää voida parantua kunnolla, näin vältytte myös jälkitaudeilta tai sairauden pitkittymiseltä, muiden tartuttamisesta puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 09:03"] Minä pitäisin kyllä kotona koska kyllä tuo lähentelee kuumetta (virallinen kuumeen raja taitaa olla 38 astetta). Eli lepoa vain lapselle vielä. [/quote] Kuumeen raja on 37 astetta. Joku 37-37,5 voidaan pitää lievänä lämpönä, mutta kyllä se on enemmän kuin normaali kehon lämpötila, joka on alle 37. [/quote] Ja nyt on sitten kyllä **ska puhetta. 37,5 on jollekin vielä ihan normaali kehon lämpö erityisesti korvasta mitattuna. Ja illalla lämpö normaalistikin on noin 0,5 celsiusta korkeampi kuin aamulla.
[/quote]
Meillä ainakin koko porukka on hyvinkin voipunutta jo silloin, kun mittari näyttää 37,1 ja se merkitsee selvää sairautta ja levon tarvetta. Joka kerta, kun emme ole noudattaneet sitä, tauti on pitkittynyt ja pahentunut. Normaalilämpö on huomattavasti alhaisempi kaikilla perheenjäsenillämme.
Minusta pikkutaudin jälkeen tuo kuumeeton päivä on aivan liioittelua. Koulupäivä ekaluokkalaisella on siinä neljä tuntia.
Meillä ainakin aina on menty parin päivän kuumeilun jälkeen kouluun heti, kun kuume on poissa.
Aivan eri asia on tietysti jokin vakavampi juttu ja pidempi kuumeilu, silloin voi tarvita parikin päivää kuumeetonta. Samoin oksennustaudin jälkeen lepopäivä on paikallaan, vaikkei pahemmin kuumetta ole ollut. Se vetää niin veteläksi aikuisenkin, saati lapsen.
Hyvä, että pidät lapsen vielä huomisen kotona! Vaikka mulla itselläni lapsia ei olekaan, niin omasta kokemuksesta voin sanoa, että musta ei oo tekemään yhtään mitään jos lämpö nousee hiukankin yli 37 asteen. Siinä vaiheessa mä oon ihan sängynpohjalla. Ja mulla on kyllä kokemusta myös kovasta kuumeesta, että ihan turha joidenkin alkaa pätemään, että sä et kuumeesta tiedä mitään, sillä mulla on pienempänä ollut keuhkokuume ja sen jälkeen en ole halunnut itseäni vaarantaa jälkitaudeille ym. vaan mieluummin parannan itteni kunnolla kerralla :)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 09:43"]
Eikös se raja ole 37,5?
[/quote]
Näin mulla ainakin lukee Jorvin potilasohjeissa. Tosin vielä vuosi sitten samoissa ohjeissa raja oli 38 astetta.
Huh, anna sen lapsesi nyt rauhassa sairastaa! Meillä ainakin lapset aina menneet takaisin päiväkotiin, kun ovat oikeasti terveitä. Jälkitaudit tulevat helposti jos puolikuntoisena palaa takaisin koulunpenkille.
Mua oikeesti huolettaa, miten avuttomia vanhempia täällä onkaan.