Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joiden lapsilla VAIKEAA lukiossa

Vierailija
14.03.2022 |

Kokeiden arvosanat 4-7. Ei ole todellakaan mikään pänttääjä, mutta silti. Miten tuo voi olla noin järkyttävän vaikeaa? Saa nähdä pääseekö ikinä läpi, ei suostu vaihtamaan amitsuun.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä pojalla, pääosin taitaa olla 4-5 kuten monella muullakin luokan pojalla. Ne joilla keskiarvo oli 9 ja päälle yläkoulussa, ovat ehkä 6-7 tasoa. Miten ihmeessä tuo on tuollaista, ei minun nuoruudessa lukio ollut noin haastavaa noin monelle.

Vierailija
2/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on muuttunut kovin erilaiseksi verrattuna esim. 80-luvun kurssimuotoiseen lukioon. Kuormitus on kova.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikeaa ja hommaa tuntuu olevan tosi paljon joka aineessa. Etäopetuksen aikana ei ollut itsekuria riittävästi mikä laski numeroita myös.

Vierailija
4/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tehdä töitä. Mun tytöllä on tullut aika lailla vaivatta ysiä ja kymppiä. Ei siis huhki hiki hatussa mutta kuuntelee ja osallistuu tunnilla, tekee läksyt ja lukee kokeisiin.

Vierailija
5/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa opiskelu on aivan toisenlaista kuin 90-luvulla, jolloin itse kävin lukion. Valinnaiset aineet toki valittiin silloinkin, mutta siihen aikaan lukujärjestykset tulivat valmiina ja riitti, kun tulit tunnille kuten siihenkin astisessa elämässä. Meidän aikana ei ollut esim. koeviikkoa vielä ollenkaan vaan kokeita oli eri aikoihin ja oli aikaa lukea aina seuraavaan yleensä ajan kanssa.

Nykyään on koeviikot, tiimiviikot, monimuotoiset oppimistavat, pitää tehdä "kurssikartta" itse ja olla ajoissa valitsemassa tulevaan jaksoon oikeat aineet ja pitää itse huoli, että lukuvuodessa tulee suoritettua kursseja tarpeeksi. Lukioon ei mennä enää miettimään, mitä sitä haluaisi isona tehdä siinä tapauksessa, ettei yläkoulun jälkeen ole hajuakaan, mikä kiinnostaa kuten silloin omassa nuoruudessani tehtiin. Sääliksi käy ja harmittaa nykynuorten puolesta, kun oravanpyörä alkaa koko ajan nuorempana ja tehokkuusajattelu viedään äärimmilleen aivan liian aikaisin. Nykynuoret on kuormittuneita ja väsyvät jo varhain ja mielestäni yksi syy siihen on aivan liian varhain aloitettu ylimitoitettu vaatiminen tehokkaasta suoriutumisesta yhteiskunnan osasena. Itselläni ei ollut hajuakaan yläkoulun jälkeen, mitä haluan "isona" tehdä ja lukiossa sitä oli onneksi aikaa pohtia. Ei silloin tarvinnut osata valita oikeita aineita ja ylimääräisiä kursseja tähdätäkseen täysillä tulevaisuuden ammattia kohti (kun ei siitä ollut käsitystäkään), suorittaa vain lukion oppimäärä haluamillaan lisäaineilla.

Vierailija
6/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas vuodelta 2004. Keskiarvo lukion jälkeen alle 6 ja A:n paperit. EN ole ikinä tehnyt mitään ylioppilastutkinnolla. Hukkaan heitettyä aikaa 3 vuotta. Ei sopinut minulle! 

Vierailija
7/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoren opintomenestys ei parane osallistumalla opetukseen,  tekemällä kaikki kotitehtävät ja lukemalla niiden päälle vielä omatoimisesti, niin ei kannata olla lukiossa.

Oman oppimistavan löytäminen voi auttaa joillakin, esimerkiksi itse opin parhaiten kirjoittamalla itselleni käsin tiivistelmiä. Kieliä opin myös parhaiten kirjoittamalla. Tämä on toki yksilöllistä, mutta kannattaa ainakin kokeilla.

Ammattikoulu on oikein hyvä vaihtoehto, jos ei lukio suju ahkeruudesta huolimatta.

Vierailija
8/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan 6 pintaan se keskiarvo jääkin, mutta tuntuu että opinnot on koventuneet huomattavasti. Onko tuossa mitään järkeä, että 16-vuotiailla ainakin pojilla lukionumerot ovat pääosin 4-6. Ei kai se vika nyt ihan joka toisessa opiskelijassakaan voi olla.

Vasta oli fysiikan kurssi, josta paras numero oli 7. Siis koko kurssin käyneistä ko. koulussa. Nelosia oli varmaan 20.

Olen huolestunut.

Vierailija
9/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei vain lukio sovi. Pomoni jätti lukion kesken ykkösellä saatujen nelosten takia. Meni amikseen ja sieltä tekuun. On siis nyt yksikönpäällikkönä ja ansaitsee yli 100000€/v. 

Itse sinnittelin lukion loppuun seiskan keskiarvolla, mutta reputin kirjoituksissa. Silti minustakin tuli kelvollinen insinööri 80000€:n vuosipalkalla. Työelämä vaatii osin eri taitoja kuin lukio ja jatko-opinnot. 

Vierailija
10/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en epäile etteikö pojasta voisi vielä jotain tulla, mutta olen erittäin huolestunut että kuinka voi olla noin kauhean vaikeaa!

Lukihäiriö toki on, eikö siihen pitäisi saada jotain apua?

Vierailija
11/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa opiskellaan nykyään paljon digitaalisesti. Tehtävät ja kirja on tietokoneella ja kone auki nenän alla, opettaja ei kiertele luokassa vahtimassa, mitä siellä koneella tehdään. Monet selailee nettiä tai pelaa, kun pitäisi tehdä tehtäviä tai kuunnella opetusta. Miten siinä oppii...

Vierailija
12/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on, tuntuu ettei kykene kokemaan epämiellyttävyyttä. Ei ymmärrä mitä tarkoitaa tosissaan päntätä vaikka kuinka ketuttaisi. Pärjäisi varmasti vähän paremmin jos antaisi edes lähes kaikkensa. En silti lähde ammattikoulu atyrkyttämään. Esikoinen valmistui vuosi sitten ja matemaattiset taidot ovat varmaan 7-luokan tasolla. Tuskin koskee kaikkai linjoja, mutta heidän äidinkielen tai matikan opetus oli jotain todella surullista...eihän sitä oikeastaan ollut. Lukiosta jää edes jotain päähän.

Vierailija
13/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa opiskellaan nykyään paljon digitaalisesti. Tehtävät ja kirja on tietokoneella ja kone auki nenän alla, opettaja ei kiertele luokassa vahtimassa, mitä siellä koneella tehdään. Monet selailee nettiä tai pelaa, kun pitäisi tehdä tehtäviä tai kuunnella opetusta. Miten siinä oppii...

Systeemi on tehnyt oppimisesta myös vaikeampaa. Tieon hakeminen digikirjasta on työläämpää kuin oikean kirjan plärääminen. Olen jo päätynyt ostamaan lapselleni joitain kurssikirjoja, koska omatkin hermot menee tiedon etsimisessä.

Vierailija
14/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni kans huonoja arvosanoja. Laiskuutta. Esim lyhyen matematiikan kokeesta kuulemma pääsee läpi yhden tehtävän osaamalla

Vierailija
15/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Systeemi on tehnyt oppimisesta myös vaikeampaa. Tieon hakeminen digikirjasta on työläämpää kuin oikean kirjan plärääminen. Olen jo päätynyt ostamaan lapselleni joitain kurssikirjoja, koska omatkin hermot menee tiedon etsimisessä.

Osa kirjoista on parempia sähköisinä, toiset taas ei toimi ollenkaan. minäkin olen ostellut paperiversioita.

Vierailija
16/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lukihäiriö joka siis ihan todettuna haasteena, oikeuttaa toimenpiteisiin yo-kirjoituksissa, ei muuten.

Eli jos poikasi klaaraa ylioppilaskirjoituksiin asti, niin hyvissä ajoin ennen niitä lukihäiriöstä tieto ja ns "mustaa valkoisella" lukion kansliaan ja opettajille.

Vierailija
17/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan 6 pintaan se keskiarvo jääkin, mutta tuntuu että opinnot on koventuneet huomattavasti. Onko tuossa mitään järkeä, että 16-vuotiailla ainakin pojilla lukionumerot ovat pääosin 4-6. Ei kai se vika nyt ihan joka toisessa opiskelijassakaan voi olla.

Vasta oli fysiikan kurssi, josta paras numero oli 7. Siis koko kurssin käyneistä ko. koulussa. Nelosia oli varmaan 20.

Olen huolestunut.

Kyllä se vika on opiskelijoissa ainakin osittain. Jampat ovat peruskoulussa tottuneet siihen, että vähän kuunnellaan tunnilla toisella korvalla niin napsuu kasia ja ysiä. Näille pitäisi kertoa, että tunnista 100% ollaan mukana, 0% lässytetään kaverin kanssa turhanpäivästä ja 0% ollaan luurilla. Kotitehtäviin varataan ainakin matikassa ja fysiikassa 2h per opiskeltava kappale.

Vierailija
18/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärelläni kans huonoja arvosanoja. Laiskuutta. Esim lyhyen matematiikan kokeesta kuulemma pääsee läpi yhden tehtävän osaamalla

Riippuu kokeen laajuudesta. Normaalista kokeesta ei pääse.

Vierailija
19/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu en epäile etteikö pojasta voisi vielä jotain tulla, mutta olen erittäin huolestunut että kuinka voi olla noin kauhean vaikeaa!

Lukihäiriö toki on, eikö siihen pitäisi saada jotain apua?

Voi ei. Lu-ki-o. Se on lukemista. Todella raskas vaihtoehto lukihäiriöiselle. Ei siihen mitään apua saa. Miten voisi, kuka sitä antaisi? Ainoa, mitä hänellä on oikeus saada on lisäaikaa kokeissa ja ylioppilaskirjoituksissa.

Vierailija
20/96 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tyttärellä myös vaikeaa. Esim. kemian 2. kurssin (vai mikä moduuli se nykyään on) tuntitehtävien arvosana oli 9 ja tuntui osaavan ihan kivasti. Kurssikoetta on yrittänyt nyt uusia 2 kertaa, arvosana edelleen 4. En ymmärrä, miksi koe on niin vaikea (soveltava), eikä tyttö keksi, miten kokeeseen pitäisi valmistautua, jotta edes pääsisi läpi... Ymmärrän, että kiitettävään numeroon täytyy osata soveltavia tehtäviä, mutta voisiko sen vitosen saada vaikka perustehtävillä.

Muissakin aineissa on kyllä tosi hankalia tehtäviä, kun tyttö välillä pyytää apua, esimerkiksi äidinkielen tehtävistä en tajua mitään (miten niihin kuuluisi vastata) ja filosofian esseen kirjoittaminenkin aiheutti tytölle suunnatonta stressiä. Kielet sentään opiskellaan "kuten ennen", mutta muuten on mennyt kyllä tosi vaikeaksi. Itse en varmaan enää pärjäisi lukiossa, vaikka omana aikanani olin sellainen keskiverto-oppilas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi