Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Olen pienituloinen kolmen lapsen äiti, kun luen joitain näitä viestejä tulee itku. Haluaisin auttaa vaikka tuntematonta, että joskus pääsisi kahville ja kakulle. tms muuta. Olen fyysisesti sairas enkä pääse kodista itse liikkeelle niin ei kaipaa sellaista.
Pitäisi keksiä joku keino auttaa ilman monia välikäsiä.
Voimia teille kaikille 💜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että pakastin olisi niin elintärkeä, että vuokranantaja hankkisi sellaisen? Tai edes pakastinlokerollisen jääkaapin?
Mikään huoneenvuokra tms laki ei vaadi pakastinta.Jääkaappi kuuluu nykyään varustukseen, pakastin ei.
Aika harva vuokranantaja hankkii pakastimen kun vuokralainen sen haluaisi tai sitä vaatii.
Olen itse asunut 10+ vuokra-asunnossa viimeisen 10 vuoden aikana (töiden vuoksi muuttanut paljon) ja jokaisessa on jonkinlainen pakastin ollut. Mutta kummasti palstalla ei mikään ehdotus ole mahdollinen ja kaikki perusasiat puuttuu kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkisi koskee siis niitä, jotka saavat luvan hankkia pakastimen ja pystyvät kantamaan sellaista. Minä en kanna, koska en pysty nostamaankaan. Joskus 90-luvun alkupuolella kyllä kannoin yhden täyspuisen kirjoituspöydän kolmen kilometrin päähän.
Halvin löytämäni pakastin muuten maksaa 99 euroa ja siihen kotiinkuljetus lisäksi. Käyttörahani on reilut 400 euroa kuukaudessa, joten tuo olisi aikamoinen investointi. Jos siis saisin luvan pakastimen käyttämiseen, mutta sellaista ei tipu, eikä salaakaan uskalla ottaa.
Jätän huomiotta nuo muut asiat tuossa kommentissa, mutta mitä tarkoitat että pakastimen hankkimiseen tarvisi luvan joltain? Ei kai pakastimen hankkimista voi kukaan tai mikään kieltää missään olosuhteissa ainakaan laillisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vinkkinä niille, joilla ei vuokrakämpässä pakastinta ole eivätkä jostain syystä ole sellaista osanneet itselleen vaatia/hankkia. Pakastimia saa ihan oikeasti jollain kympillä tai jopa ilmaiseksi kun ei ne uutenakaan maksa paljon mitään.
PS: Pakastin ei myöskään paina käytännössä mitään, eli sen voi tarpeen vaatiessa kuljettaa vaikka jalan kotiin jos muita vaihtoehtoja ei ole. (Ei tietenkään arkkupakastinta, mutta pienemmän kyllä)
Köyhällä ei ole niitä joitain kymppejä laittaa pakastimen ostoon.
Jos on jossain ilmaisia pakastimia ne ovat takuulla niitä painavia arkkuja.
En ole kyllä nähnyt missään jalan kainalossa kuljetettavia pakastimia.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen kolmen lapsen äiti, kun luen joitain näitä viestejä tulee itku. Haluaisin auttaa vaikka tuntematonta, että joskus pääsisi kahville ja kakulle. tms muuta. Olen fyysisesti sairas enkä pääse kodista itse liikkeelle niin ei kaipaa sellaista.
Pitäisi keksiä joku keino auttaa ilman monia välikäsiä.
Voimia teille kaikille 💜
Kannattaa pienituloisena laittaa ne kakkurahat sukanvarteen. Siinä vaiheessa, kun lapset kasvaa, kasvavat menosikin eikä ylimääräistä jää mihinkään. Silloin olet itse avuntarvitsija.
T. Kahden teinin yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että pakastin olisi niin elintärkeä, että vuokranantaja hankkisi sellaisen? Tai edes pakastinlokerollisen jääkaapin?
Mikään huoneenvuokra tms laki ei vaadi pakastinta.Jääkaappi kuuluu nykyään varustukseen, pakastin ei.
Aika harva vuokranantaja hankkii pakastimen kun vuokralainen sen haluaisi tai sitä vaatii.
Olen itse asunut 10+ vuokra-asunnossa viimeisen 10 vuoden aikana (töiden vuoksi muuttanut paljon) ja jokaisessa on jonkinlainen pakastin ollut. Mutta kummasti palstalla ei mikään ehdotus ole mahdollinen ja kaikki perusasiat puuttuu kaikilta.
Kertomus todellisesta elämästä juuri tänään. Juttelin puhelimessa tuttavani kanssa. Hän kertoi, että on lähtemässä viemään kotonaan olevaa ylimääräistä pakastinarkkua yhteiselle tuttavallemme. Hän asuu vuokralla ja asunnossa on pelkkä jääkaappi. On totta, olen itse ollut siellä kylässä.
Toinen kertomus. Toinen tuttavani muutti yksiöön vuokralle ja totesi, ettei ole kuin jääkaappi. Koska se oli melko uusi niin osti itse sitten pakastinarkun. Toki ei lupaa tarvinnut kysyä, tai ei ainakaan kysynyt.
Kyllä on vuokra-asuntoja, ihan asiallisiakin, missä ei ole kuin pelkkä jääkaappi.
Miten pakastimen pitämisen voi kieltää 😮
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole niitä joitain kymppejä laittaa pakastimen ostoon.
Jos on jossain ilmaisia pakastimia ne ovat takuulla niitä painavia arkkuja.
En ole kyllä nähnyt missään jalan kainalossa kuljetettavia pakastimia.
No esim Torissa tai roskalavalla varmaan on satunnaisesti myös lahjoitettavia pakastimia. Tai sitten vaan todella, todella edullisia luokka 20€.
Mitä tuohon kävellen kuskaamiseen tulee niin en tarkoittanutkaan mitään valtavia arkkuja tai kaappipakastinta, vaan sellaisia pienempie erillispakastimia jotka on usein metrin luokkaa korkeudeltaan ja ovi edessä. Sellaisen saa helposti kuljetettua myös jalan vaikka käärimällä kelmuun ja pujauttamalla kuormaliinan olan yli. Konstit on monet.
Ja kyllä, olen kantanut tuolla tyylillä paljon isompia ja raskaampiakin esineitä ympäriinsä joten tiedän kokemuksesta, että se on mahdollista eikä edes kovin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut koko ikäni vuokralla eikä läheskään kaikissa asunnoissa ole ollut pakastinta.
Ja vaikka se pakastin ei "mitään" painasikaan, niin pienikin pakastin on kuitenkin sen verran iso, ettei sitä kyllä pysty kantamaan vaan tarvitaan jokin apuväline sen kuljettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä tajuaa sen että nyt kun kaikki hinnat ovat nousemassa niin siihen avuksi ei käy nämä usein nähdyt vinkit: En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne.
En keksi mistä voisin enää pihistää kun hinnat nousee mietinkin että varmaan noista reseptilääkkeistä pitää tehdävieläkin tiukempi säännöstely kuin tähän asti. Lääkärissä en ole raaski ut käydä kuin pää kainalossa joten siitäkään ei voi tinkiä enää.Joo käyn töissä eli suojaosuusköytettävissä. Ehkä seuraava keino on jäädä pois töistä ja alkaa elää niillä tuilla niin jää käyttörahaa kunnolla.
Anteeksi, että tulen ketjuun kommentoimaan. Minä en ole tehnyt tässä vastauksessa mainittuja asioita 20 vuoteen, vaikka olisi ollut varaa. Emme myöskään tilaa lehtiä ja ulkomailla on matkustettu kerran viimeisen 15 vuoden aikana. Joskus tuntuu, että köyhät kuvittelevat muiden tuhlaavan rahaa. Toki raha tuo turvallisuutta.
Joo, yhteiskunnalle on ilmeisesti päättäjien matikkapäällä halvempaa maksaa vuodeosaston sairaalalaskuja, kun makaa lopulta ravinto/neste/rauta tiputuksissa, kun on se paha anemia tai jopa aliravitsemus kuin maksaa kuukausittain ihmiselle riittävästi rahaa ihmisarvoiseen elämään. Olen itse ollut oikeasti, toki sairaus edesauttoi moiseen tilaan joutumista, mutta kuitenkin, aliravittuna Suomessa. Älkääkö tulkoo jankkaamaan mitä joku afrikkalainen köyhä saisi näilläkin tukirahoilla, me elämme Suomen hintatasossa täällä. Nytkin ruoka vain kallistuu, mukavaa!
Kun ihmiset heittelee jotain ”Siis se on vaan 30€ ja siihen kuuluu skumppakin hintaan.. Kakkubuffet ja kaikki, tosi hyvä diili! Ei mistään saa brunssia niin edullisesti”
Ei millään voida ymmärtää miksen halua maksaa 30€ YHDESTÄ ruokailusta kun muuten söisin sillä rahalla viikon. Oli sitten olevinaan miten hyvä diili skumppineen buffetteineen päivineen, niin ei vaan pysty pistämään sitä summaa yhden päivän yhteen ruokailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopas, mikä tämän ketjun aihe on ja ihmettele vasta sitten, miksi juuri täällä on ihmisiä, joilta puuttuu kaikenlaista.
Miten näihin köyhyyttä käsitteleviin ketjuihin riittääkin sinunlaisiasi kertomaan, että ei kerta kaikkiaan voi olla noin köyhiä?
Mikä ihmeen pakastinjankkausketju tästä tuli? :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vinkkinä niille, joilla ei vuokrakämpässä pakastinta ole eivätkä jostain syystä ole sellaista osanneet itselleen vaatia/hankkia. Pakastimia saa ihan oikeasti jollain kympillä tai jopa ilmaiseksi kun ei ne uutenakaan maksa paljon mitään.
PS: Pakastin ei myöskään paina käytännössä mitään, eli sen voi tarpeen vaatiessa kuljettaa vaikka jalan kotiin jos muita vaihtoehtoja ei ole. (Ei tietenkään arkkupakastinta, mutta pienemmän kyllä)
Ei näitä kannata neuvoa, näille kymppi on mahdoton summa säästettäväksi eikä ilmaistavaroita kyetä hakemaan itse vaikka nokkakärryllä. Oikeasti suurin osa tällä palstalla valittavista on todella saamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pakastinjankkausketju tästä tuli? :D
No kun mua ärsyttää alapeukut omasta mielestäni ihan hyvässä kommentissa ja ilmeisesti jotkut epäilevät pakastimen kantamisen kotiin olevan mahdoton voiman koitos. :D
Mä lopetan nyt jankkaamisen pakastimista.
- Peppi Pitkätossu; Laittomien pakastimien herra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkisi koskee siis niitä, jotka saavat luvan hankkia pakastimen ja pystyvät kantamaan sellaista. Minä en kanna, koska en pysty nostamaankaan. Joskus 90-luvun alkupuolella kyllä kannoin yhden täyspuisen kirjoituspöydän kolmen kilometrin päähän.
Halvin löytämäni pakastin muuten maksaa 99 euroa ja siihen kotiinkuljetus lisäksi. Käyttörahani on reilut 400 euroa kuukaudessa, joten tuo olisi aikamoinen investointi. Jos siis saisin luvan pakastimen käyttämiseen, mutta sellaista ei tipu, eikä salaakaan uskalla ottaa.
Jätän huomiotta nuo muut asiat tuossa kommentissa, mutta mitä tarkoitat että pakastimen hankkimiseen tarvisi luvan joltain? Ei kai pakastimen hankkimista voi kukaan tai mikään kieltää missään olosuhteissa ainakaan laillisesti?
Vuokranantaja ei salli suuria sähkölaitteita. Ostin vuosi sitten vedenkeittimen, mutta yksikään pistorasia ei kestänyt sitä. Heikkotehoisemman kahvinkeittimen onneksi kesti.
Mikä vuokranantajan on kieltäessä, kun minä en mihinkään muuallekaan pääse. Ei ole rahaa eikä paikkaa, mihin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja ei salli suuria sähkölaitteita. Ostin vuosi sitten vedenkeittimen, mutta yksikään pistorasia ei kestänyt sitä. Heikkotehoisemman kahvinkeittimen onneksi kesti.
Mikä vuokranantajan on kieltäessä, kun minä en mihinkään muuallekaan pääse. Ei ole rahaa eikä paikkaa, mihin muuttaa.
Kun ei se vuokranantaja voi kieltää ainakaan millään laillisella perusteella tuollaisia juttuja.
Jos ei sulakkeet kestä niin sitten niissä sulakkeissa tai sähköasennuksissa itsessään on jotain vikaa ja vuokranantajan vastuulla on korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei se vuokranantaja voi kieltää ainakaan millään laillisella perusteella tuollaisia juttuja.
Jos ei sulakkeet kestä niin sitten niissä sulakkeissa tai sähköasennuksissa itsessään on jotain vikaa ja vuokranantajan vastuulla on korjata.
Vastuulla ja vastuulla. Mikä minä olen vaatimaan yhtään mitään? Vuokranantaja saa minut pihalle aivan laillisesti heti, kun vain haluaa. En minä vapaaehtoisesti tässä läävässä asu,