Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(
Tämä on harha. Johtuu siitä, että hyvissä oloissa köyhimmät joko häpeävät liikaa pitääkseen yhtä, tai porukkaan tiivistyy iso prosentti luonnevikaisia. Äitini kokemus sodanjälkeisessä todellisuudessa oli aivan eri. Köyhät auttoivat toisiaan, koska se on parasta valuuttaa. Heillä oli sydän, arvot ja lapset oli kasvaneet siihen maailmaan, eivät ylenkatsoneet ketään, miksi olisivatkaan.
Kasvoin lapsuuteni maalla, jossa suurin osa oli köyhiä. Kun leivottiin, vietiin naapuriin lämmin leipä. Isot maalaistalot eivät koskaan auttaneet. Naapurin talo paloi. Sieltä majoittui meille 4 henkilöä, meitäkin oli 7. Siskonpeti tehtiin. Meillä oli 40 neliön mökki. Isot talot kaikki vain töllistelivät, että onpa teillä ahdasta. Köyhä auttaa köyhää. Nyt ei oikein empatiaa liikene maajusseille.
Vierailija kirjoitti:
Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(
Näin. Köyhänä joutuu olemaan ummehtuneen ja hoitamattoman näköinen, kun ei ole varaa panostaa itseensä ulkoisesti. Pitää kulkea huonoissa vaatteissa huonolla kampauksella. Köyhät on epäesteettisen näköisiä ja harva haluaa ystävystyä siltä näyttävän kanssa. Köyhänä ei oikein voi tehdäkään mitään eli potentiaalisia ihmisiä myös tapaa vähemmän ja parisuhdemateriaalina on siellä mappi öö:ssä. Jos kavereita on ennen köyhyyttä, niin köyhäksi jäätyään niistä se 90% jää pois ja uusia ei saa kuin korkeintaan toisista samassa tilanteessa olevista. Brutaalia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeissä pitää joskus puolittaa, koska ei ole varaa uuteen pakkaukseen. Sukat ovat risoja. Ainoat talvikengät alkavat olla mennyttä, muutenkin olivat kaksi numeroa liian isot. Just eilen ajattelin, että ensi talveksi alan nyt siirtää esim 5 euroa uusia talvikenkiä varten, jotka ostan sitten jostain Ellokselta osamaksulla. Hiuksia en ole leikkauttanut lokakuun jälkeen. Pipokausi muutenkin. Onneksi pipoja on peräti 4. Hanskoja kahdet. Toppatakki menee vielä ensi talven. Kesätennareita yms on parit. T-paitoja. Pitää ostaa isot farkut, joista leikata shortsit. Viime syksynä jouduin heittämään vanhat pois. En enää meikkaa ja käytän Lidlin kasvovoidetta.
Yritän etsiä kierrätyksestä verhoja, kun aurinko lämmittää asuntoa nyt liikaa.
Luulin joskus, että kyllä helpottaa vanhemmiten, mutta väärin luulin. Lapsiani en viitsi häiritä ja selostaa tilannettani. He eivät sitä tajua eivätkä näe.
Älä kätke tilannettasi. Hehän siitä tulevat kärsimään koska hiljaa kituminen vaikeuttaa vanhuuttasi ja heidän pitää arvailla tarpeitasi sitten kun ne oikeasti ovat heidän vastuullaan. Pyydä lapsilta joululahjaksi talvikengät ja joku heistä tulee sun kanssa ostamaan ne, jotta saat kerralla sopivat.
Oletko jäänyt eläkkeelle äskettäin? Et ole kovin kokenut köyhä. Farkkuja ei kannata ostaa, menevät nopeasti huonon näköisiksi. Eikä uusia farkkuja leikata sortseiksi, koska puntit kuluvat usein nopeammin. Tukka siihen mittaan että sitä voi itse latvoa silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä tajuaa sen että nyt kun kaikki hinnat ovat nousemassa niin siihen avuksi ei käy nämä usein nähdyt vinkit: En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne.
En keksi mistä voisin enää pihistää kun hinnat nousee mietinkin että varmaan noista reseptilääkkeistä pitää tehdävieläkin tiukempi säännöstely kuin tähän asti. Lääkärissä en ole raaski ut käydä kuin pää kainalossa joten siitäkään ei voi tinkiä enää.Joo käyn töissä eli suojaosuusköytettävissä. Ehkä seuraava keino on jäädä pois töistä ja alkaa elää niillä tuilla niin jää käyttörahaa kunnolla.
Pieni palkka, joten ei minulla ole varaa tuollaisiin.
"Lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin."
Sana köyhä on hyvin venyvä käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Millä sä kuljetat sen ilmaisen pakastimen? Kainalossa? Ai niin, jokaisellahan on kaveri, jolla paku, jolla kuskaa ilmaiseksi.
Miksi pitää saada ilmaiseksi? Ja miksi ei ole yhtään ihmistä joka auttaisi, etkö itsekään koskaan auta ketään? Sitten olet tosi köyhä, se köyhyys on korvien välissä.
Ohis. Tähän ajattelutapaan olen törmännyt aika monta kertaa. Yritin esimerkiksi tilata lääkkeitä apteekista ovelta ovelle kuljetettuna, mutta langan päässä oleva henkilö toisteli sitä, että nopeammin ne saa, kun pyytää jonkun hakemaan. "Ei ole ketään, joka hakisi" tuntuu olevan sanajono, joka vain ei hahmotu joidenkin aivoissa. Samaa olen kohdannut terveysasemalla, TE-palveluissa ja jopa verkko-opinnoissa, jossa ei uskottu, että en mitenkään pystyisi noutamaan kirjoja pakettiautomaatista.
Minä olen aina ollut itsekseni viihtyvä ihminen. En ole koskaan ajatellut ihmisiä sillä tavalla, että minun pitäisi koota heitä kavereiksi siltä varalta, että joskus tarvitsen apua. Muutama kaveri minulla onkin ollut, mutta heistä alkoi paljastua ikäviä puolia silloin, kun jäin työttömäksi ja elämä kurjistui päivä päivältä. Nyt on pari kaukana asuvaa tuttua kolme lähisukulaista, jotka asuvat aivan liian kaukana.
Jos köyhyys asuu korvien välissä, kannattaa muistaa, että joillakin se sama tila on varattu tyhmyydelle.
Kun nyt itse lähdit solvaamaan niin nyt tulee tiukka palaute. Sinähän tuossa tyhmä olet ollu kun kuvittelit, että tässä maailmassa oikeasti voi pärjätä tilanteessa kuin tilanteessa yksin. Ei se ole muiden syytä. Luovu ajatuksestasi, että sinun kuninkaalliseen seuraasi pääsee vain ihminen, jossa ei ikäviä piirteitä ole. Nimittäin jo tuo sinun loppukommenttisi osoittaa, että niitä on sinussakin. Niele tyhmänylpeys, pyydä apua naapurilta ja tee joku vastapalvelus. Saakeli vieköön nyt.
Vierailija kirjoitti:
Myrmyr kirjoitti:
Varakkaana olen ainakin tajunnut sen että niillä asioilla mitä köyhänä ajatteli tekevänsä jos olisi varakas ei olekaan mitään väliä. Kuljeskelen spugen näköisenä, kerään pulloja, en käy kampaajalla tai meikkaa tai osta vaatteita. Touhuan mitä haluan eikä muiden ajatukset kiinnosta. Köyhänä yritin aina näyttää asialliselta. Tietysti on erilaista kun rahaa ei tarvitse miettiä.
Haha, mulla sama. Siinä vaiheessa tajusin, että ei oo ehkä pakko ulottaa sitä spugeilua lapsiinkin, ku meille tarjottiin jossain koulukeskustelussa jotain vaatekeräyksen vaatteita lapsille. Ku olen heidätkin pienestä asti samalla välinpitämättömyydellä ulkonäköä kohtaan kasvattanut, kuin myös muiden mielipiteistä piittaamattomiksi.
Vaan tässä on ainakin se hyvä puoli, ettei feissarit paljoa häiritse kulkua kaupungilla taikka myyjät intoile kaupoissa, että "Kuinka voin auttaa" 😂 Tässä vähän aikaa sitten kyllä tais mennä överiksi, kun huomasin vasta perillä, että olin lompsinut yöpaidassa katsomaan sukulaista sairaalassa, vetäissyt vaan pitkän talvitakin siihen päälle 😁 Mut siitäkin selvittiin.
Peraaukisena kakarana/nuorena piti muka olla aina niin viimeisen päälle laitettu.
Yhtenä päivänä eräs nainen antoi mulle pussillisen tyhjiä pulloja kun näki mut keräämässä kaljatölkkejä lastenvaunujen kanssa. Hänellä oli kaksi pussia ja hän halusi jakaa. En siinä osannut kieltääkään, kiitin kauniisti ja hymyiltiin siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä tajuaa sen että nyt kun kaikki hinnat ovat nousemassa niin siihen avuksi ei käy nämä usein nähdyt vinkit: En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne.
En keksi mistä voisin enää pihistää kun hinnat nousee mietinkin että varmaan noista reseptilääkkeistä pitää tehdävieläkin tiukempi säännöstely kuin tähän asti. Lääkärissä en ole raaski ut käydä kuin pää kainalossa joten siitäkään ei voi tinkiä enää.Joo käyn töissä eli suojaosuusköytettävissä. Ehkä seuraava keino on jäädä pois töistä ja alkaa elää niillä tuilla niin jää käyttörahaa kunnolla.
Totta. Muistaakseni miljardööri Muskin ex-naisystävä valitti lehdessä sitä, että Musk elää köyhyysrajoilla. Siis kitsastelee ja syö vanhentunutta ruokaa, kun sille päälle sattuu. Hän kuitenkin tietänee, että hänellä on varaa elellä ihan kivasti, joten "köyhyysraja" on hänelle pelkkää leikkimistä.
Se hemmetin omena. Monta vuotta sitten yksin asuvana työttömänä kävin ostamassa viimeisillä rahoillani pariksi päiväksi ruokaa. Halusin edes jotain tuoretta ja otin koriin yhden omenan, se maksoi 45 senttiä. Ja kassalla huomasin, että ensimmäistä kertaa elämässäni olin tunaroinut päässälaskun kanssa, ja loppusumma oli hivenen isompi kuin rahavarani. Joten omena jäi kassalle. Kiukutti niin paljon, etten edes hävennyt. Siitä omenasta tuli minulle köyhyyden vertauskuva. Ja siitä lähtien olen syönyt joka viikko omenoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olen huomannut saman. No money no honey. Karu totuus ja ulottuu jopa lapsista äitiä kohtaan ja päin vastoin. Ystävyyttä ei saa, kun ei ole varaa rahoittaa itse mitään. Pitää istua kotona. Joskus ajattelin ihan toista.
Ei voi lainata edes, kun ei voi maksaa takaisin. Hyväksikäyttö ei kiinnosta.
Kyllä saa, kaltaisistaan. Mulla oli köyhänä useita ystäviä, joiden kanssa pystyttiin lainaamaan toistemme tavaroita, kokkaamaan yhdessä jne. Lainaapa vaikka varakkaalta silitysrautaa tai mekkoa kaverin häihin... On sitä mieltä, että osta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli myöskään sinulle ne eivät ole säästövinkkejä. Varmasti sinulla on nuo samat vaihtoehdot eli vähentää lääkkeistä tai jäädä sosiaaliavun varaan. Nyt kun menot kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä meni kyllä monella ohi, jäi hoksaamatta tuo alku: "Köyhä tajuaa sen että nyt kun kaikki hinnat ovat nousemassa niin siihen avuksi EI KÄY nämä usein nähdyt vinkit:"
Onpas sulla ap ihana pappa <3
Mun pappa soittelee mulle haukkumispuheluita koska olen työtön.
Aloittaa joka kerta puhelun "Noh jokos säää oot _mennyt_ töihin? Ei saa nuori ihminen maata kotona!" Samalla haukkuu mua liian vanhaksi(??) ees saamaan töitä, nirsoksi, ylimieliseksi ja vaikka miksi. Ja lopuksi ihmettelee miksi en enää käy kylässä.
(Ja siis oon tehnyt töitä kymmenen vuotta ennen työttömyyttäni. Nyt vaan koronan takia meni duuni eikä uutta löydy)
N31
Ettei voi hyödyntää nipputarjouksia ja paljousaleja vaikka ne tulisivat halvemmaksi. Jos koko viikon tarpeisiin on käytettävissä 15 euroa, niin siitä ei voi käyttää 12 euroa wc-paperipaaleihin.
Vierailija kirjoitti:
Se hemmetin omena. Monta vuotta sitten yksin asuvana työttömänä kävin ostamassa viimeisillä rahoillani pariksi päiväksi ruokaa. Halusin edes jotain tuoretta ja otin koriin yhden omenan, se maksoi 45 senttiä. Ja kassalla huomasin, että ensimmäistä kertaa elämässäni olin tunaroinut päässälaskun kanssa, ja loppusumma oli hivenen isompi kuin rahavarani. Joten omena jäi kassalle. Kiukutti niin paljon, etten edes hävennyt. Siitä omenasta tuli minulle köyhyyden vertauskuva. Ja siitä lähtien olen syönyt joka viikko omenoita!
Muistan myös kun 2000 luvun alussa, mulla oli 50 senttiä rahaa, ja arvoin ostanko purkin tonnikalaa vai pussin pastaa. Siihen aikaan tonnikala oli vielä halpaa. Jokunen vuosi siitä eteenpäin muistan kun lehdessä puhuttiin opiskelijoiden joutuvan syömään "halpaa" tonnikalaa ja kommentoin juttuun heidän olevan ajastaan jäljessä. Tonnikala on aika hinnoissaan nykyään.
Mulle köyhyys opetti sen sijaan, että ihmiset voi olla äärimmäisen hyviä ja auttavaisia. Selvisi myös ketkä ovat todellisia ystäviä. Niitäkin löytyy!
Ettei ole varaa pistää sivuun joka kuukausi vitosta tai kymppiä johonkin kouluretkeen tai joululahjoihin tai mitä nyt näitä on. Maksat laskut ja tili on tyhjä. Sitten pohdit mistä saat syötävää seuraavaksi kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koyhä tajuaa, että parilla eurolla voi ostaa ruokaa ja kympillä voi pärjätä viikon.
Just näin.
Kaivelin juuri tänään kaikenlaisista jemmoista kolikoita mitä löysin ja palautin pari tyhjää pulloa lisäksi ja sain kasaan 4,90 e. En ole siis viikkoon käynyt kaupassa tai käyttänyt yhtään rahaa ja lisää tulee tällä viikolla jossain vaiheessa. Tuntui aivan luksukselta kun tajusin, että saan sillä rahalla ostettua kaiken mitä ajattelinkin ja jäi vielä ylikin. Kotivara pitää mut hengissä joka tapauksessa, joten periaatteessa tuokin oli ylimääräinen ja turha ostos, vaikka ruokaa se oli sekin.
Vähän aiemmin olin miettinyt, että jos olisinkin vaan kantanut ne rahat johonkin pikaruokalaan ja ostanut pienen burgerin. Ihan vaan koska välillä se on kivaa, niinkuin varmaan meistä useimmista. Mutta että laittaako ne taskunpohjan kolikot pariin haukkaukseen ruokaa vai ostanko sillä monta kiloa evästä, hmmm.
Rahasta tulee ihmeen voimakas asia, kun sitä on vähän.
Oikeasti köyhä tajuaa että kaikki pullossa myytävä on turhaa rahanmenoa, joten palautuspulloja ei tule.
Ihan vaan vinkkinä niille, joilla ei vuokrakämpässä pakastinta ole eivätkä jostain syystä ole sellaista osanneet itselleen vaatia/hankkia. Pakastimia saa ihan oikeasti jollain kympillä tai jopa ilmaiseksi kun ei ne uutenakaan maksa paljon mitään.
PS: Pakastin ei myöskään paina käytännössä mitään, eli sen voi tarpeen vaatiessa kuljettaa vaikka jalan kotiin jos muita vaihtoehtoja ei ole. (Ei tietenkään arkkupakastinta, mutta pienemmän kyllä)
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tädin ruokavalio oli vuosikausia tämä: keittoa perunasta, porkkanasta ja purjosipulista. Lisäksi piimää, leipää ja ruokalusikallinen margariinia päivässä. Vielä lisäksi rusinoita raudan saamiseksi.
Aivan järkyttävää köyhän elämää. Ei valittanut sitä koskaan, mutta tajusin kunnolla köyhyytensä, kun kerran veimme hänelle hajustettuja roskapusseja, kun olin vahingossa ostanut ja olen allerginen. Hän oli mielettömän kiitollinen siitäkin säästöstä.
Minäkin olisin kiitollinen jonkun tuodessa ilmaisia roskapusseja.
Pakko muuten mainita, ettei rusinoissa hirveästi rautaa ole. Tarkistin finelistä, kun epäilin asiaa, sillä en halua kenenkään alkavan popsia rusinoita raudanpuutteeseen virheellisen tiedon takia.
Köyhänä naisena ymmärsin että köyhä aneeminen ruokavalio voi todellakin aiheuttaa kuukautisten pois jäämisen.