Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(
Valitettavasti olen huomannut saman. No money no honey. Karu totuus ja ulottuu jopa lapsista äitiä kohtaan ja päin vastoin. Ystävyyttä ei saa, kun ei ole varaa rahoittaa itse mitään. Pitää istua kotona. Joskus ajattelin ihan toista.
Ei voi lainata edes, kun ei voi maksaa takaisin. Hyväksikäyttö ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että pakastin olisi niin elintärkeä, että vuokranantaja hankkisi sellaisen? Tai edes pakastinlokerollisen jääkaapin?
Mikään huoneenvuokra tms laki ei vaadi pakastinta.
Jääkaappi kuuluu nykyään varustukseen, pakastin ei.
Aika harva vuokranantaja hankkii pakastimen kun vuokralainen sen haluaisi tai sitä vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
En ole tuo, jolle vastaat, mutta tulin vain kertomaan, että ei minullakaan ole pakastinta. Jääkaappi minulla on, mutta siinä ei ole pakastelokeroa.
Pakastinta en uskalla ostaa, koska tämän rakennuksen sähköt ovat todella huonossa kunnossa. Äskettäin kerroin jossain toisessa ketjussa, että naapurini hankkima sähkölaite katkoi minulta sähköjä päiväkausia, ennen kuin vika paikallistettiin.
Ja tuo "on vuokranantajan hankittava" ei päde kaikkiin vuokranantajiin, ainakaan, jos vuokralainen haluaa jatkaa vuokrasopimusta.
Köyhänä Suomessa tajuaa, että tälläkin palstalla monet valehtelee, ja paljon. Kyllä köyhällä on mahdollista heittää muutama euro viikossa johonkin, jota haluaa (vaikka se 1,50 euron herkku). Tori on tuttu, ja pakastimen saa, katsotaan, 50 eurolla. Kyllä sen voi ostaa.
Näkee "pienet" rahat toisin. En ole enää varsinaisesti köyhä, mutta pidän tiukasti kiinni pennosista.
Esimerkki eiliseltä: otettiin miehen kanssa pitkälle koiralenkille mukaan viiden euron seteli, jos vaikka ostetaan kahvit kioskilta. No, se tuntui niin tyhmältä rahan tuhlaukselta, että poikkesin yksinkertaisesti ostamassa jauhelihapaketin, kun se puuttui seuraavan ruoan tarpeista. Saatiin kaksi tai kolme kärpästä samalla iskulla: 1) raha ei mennyt turhiin kahveihin, 2) saatiin perheen seuraava ruoka laitettua ilman erillistä kauppareissua, 3) ei tullut turhaan lähdettyä autolla kauppaan, kun tämä hoitui pitkällä koiralenkillä.
Lääkkeissä pitää joskus puolittaa, koska ei ole varaa uuteen pakkaukseen. Sukat ovat risoja. Ainoat talvikengät alkavat olla mennyttä, muutenkin olivat kaksi numeroa liian isot. Just eilen ajattelin, että ensi talveksi alan nyt siirtää esim 5 euroa uusia talvikenkiä varten, jotka ostan sitten jostain Ellokselta osamaksulla. Hiuksia en ole leikkauttanut lokakuun jälkeen. Pipokausi muutenkin. Onneksi pipoja on peräti 4. Hanskoja kahdet. Toppatakki menee vielä ensi talven. Kesätennareita yms on parit. T-paitoja. Pitää ostaa isot farkut, joista leikata shortsit. Viime syksynä jouduin heittämään vanhat pois. En enää meikkaa ja käytän Lidlin kasvovoidetta.
Yritän etsiä kierrätyksestä verhoja, kun aurinko lämmittää asuntoa nyt liikaa.
Luulin joskus, että kyllä helpottaa vanhemmiten, mutta väärin luulin. Lapsiani en viitsi häiritä ja selostaa tilannettani. He eivät sitä tajua eivätkä näe.
Kun yrität neuvoa ystävää puhelimessa ja pyydät tätä katsomaan sijaintinsa Google mapsista ja tämä kertoo, ettei voi, koska ei ole puheaikaa.
Kun juot ystävälläsi pullon suusta, kun kaikki mukit myytiin tai varastettiin.
Köyhempänä älysin, että jos jääkaapissa ei ole enää kuin valo, on asiat vielä suht hyvin: on edelleen sähköt.
Rikas en ole vieläkään.
Kun lahjaksi saadun kirjan, kynttilän tms myy pois, saa 2-3€ rahaa jolla voi ostaa jauhelihaa viikoksi. Tai kirppikseltä eurolla ostetusta langasta neulotut sukat saa myytyä vitosella, voi ostaa paketin kahvia. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen, etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.
Niin että köyhänä sulla oli tuollaisia tarpeita🤣
Et tainnut olla oikeasti köyhä. Mämietin lähinnä milloin ostan uudet, lenkkarit,housut ja rintaliivit. Alkavat ollasiinä kunnossa ettävoivat lopullisesti rikkoontua ja mitä sitten pistän päälleni. Varsinkin jos just kaikki hajoaa samaan aikaan. Olen katsellut tarjouksia mutta koot tai rahat on ollut loppu kun sopivan hintaista olisi.
Mä taas en ole ollenkaan köyhä, mut en raski ostaa rintsikoita, ku ovat niin pirun kalliita sellaiset hyvät. Onneks mulla on niin pienet tissit, että voin käyttää sellasia 10-15€ toppeja ja "urheiluliivejä" 🤣 Ne on päälläkin paljon mukavampia kyllä.
Tulin oikeesti lukemaan tätäkin sen vuoksi, että jos täällä ois hyviä vinkkejä lisäpihistelyyn ja kitsasteluun. Olin ennen köyhä, lapsuuden perhe oli köyhä, pelkään rahojen loppumista kuin ruttoa niin musta on tullut hemmetin pihi ☹️
Vierailija kirjoitti:
Köyhempänä älysin, että jos jääkaapissa ei ole enää kuin valo, on asiat vielä suht hyvin: on edelleen sähköt.
Rikas en ole vieläkään.
Haha, ihanaa optimismia😄. Tunnen itteni upporikkaaksi, aina on ollut ruokaa kaapissa. Tosin valoja ei ole kun lamppu paloi, kuitenkin kylmenee.
Mieheni tädin ruokavalio oli vuosikausia tämä: keittoa perunasta, porkkanasta ja purjosipulista. Lisäksi piimää, leipää ja ruokalusikallinen margariinia päivässä. Vielä lisäksi rusinoita raudan saamiseksi.
Aivan järkyttävää köyhän elämää. Ei valittanut sitä koskaan, mutta tajusin kunnolla köyhyytensä, kun kerran veimme hänelle hajustettuja roskapusseja, kun olin vahingossa ostanut ja olen allerginen. Hän oli mielettömän kiitollinen siitäkin säästöstä.
Varakkaana olen ainakin tajunnut sen että niillä asioilla mitä köyhänä ajatteli tekevänsä jos olisi varakas ei olekaan mitään väliä. Kuljeskelen spugen näköisenä, kerään pulloja, en käy kampaajalla tai meikkaa tai osta vaatteita. Touhuan mitä haluan eikä muiden ajatukset kiinnosta. Köyhänä yritin aina näyttää asialliselta. Tietysti on erilaista kun rahaa ei tarvitse miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo ja aika noloa tarjota vieraille drinkkejä, jollei ole jääpaloja pakastimessa tai jollei ole kylmä-alustaa tai jäärouhetta kaviaarin alla ym. 🤦🏻♀️ Todellakin on kaikilla pakastin ja mielellään jääpalat saa suoraan kaapin ovesta jääpalakoneesta.
Kaviaari on pakotelistalla, vain moukka tarjoaa sitä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Millä sä kuljetat sen ilmaisen pakastimen? Kainalossa? Ai niin, jokaisellahan on kaveri, jolla paku, jolla kuskaa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sä kuljetat sen ilmaisen pakastimen? Kainalossa? Ai niin, jokaisellahan on kaveri, jolla paku, jolla kuskaa ilmaiseksi.
Miksi pitää saada ilmaiseksi? Ja miksi ei ole yhtään ihmistä joka auttaisi, etkö itsekään koskaan auta ketään? Sitten olet tosi köyhä, se köyhyys on korvien välissä.
Myrmyr kirjoitti:
Varakkaana olen ainakin tajunnut sen että niillä asioilla mitä köyhänä ajatteli tekevänsä jos olisi varakas ei olekaan mitään väliä. Kuljeskelen spugen näköisenä, kerään pulloja, en käy kampaajalla tai meikkaa tai osta vaatteita. Touhuan mitä haluan eikä muiden ajatukset kiinnosta. Köyhänä yritin aina näyttää asialliselta. Tietysti on erilaista kun rahaa ei tarvitse miettiä.
Haha, mulla sama. Siinä vaiheessa tajusin, että ei oo ehkä pakko ulottaa sitä spugeilua lapsiinkin, ku meille tarjottiin jossain koulukeskustelussa jotain vaatekeräyksen vaatteita lapsille. Ku olen heidätkin pienestä asti samalla välinpitämättömyydellä ulkonäköä kohtaan kasvattanut, kuin myös muiden mielipiteistä piittaamattomiksi.
Vaan tässä on ainakin se hyvä puoli, ettei feissarit paljoa häiritse kulkua kaupungilla taikka myyjät intoile kaupoissa, että "Kuinka voin auttaa" 😂 Tässä vähän aikaa sitten kyllä tais mennä överiksi, kun huomasin vasta perillä, että olin lompsinut yöpaidassa katsomaan sukulaista sairaalassa, vetäissyt vaan pitkän talvitakin siihen päälle 😁 Mut siitäkin selvittiin.
Peraaukisena kakarana/nuorena piti muka olla aina niin viimeisen päälle laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(
Tämä on harha. Johtuu siitä, että hyvissä oloissa köyhimmät joko häpeävät liikaa pitääkseen yhtä, tai porukkaan tiivistyy iso prosentti luonnevikaisia. Äitini kokemus sodanjälkeisessä todellisuudessa oli aivan eri. Köyhät auttoivat toisiaan, koska se on parasta valuuttaa. Heillä oli sydän, arvot ja lapset oli kasvaneet siihen maailmaan, eivät ylenkatsoneet ketään, miksi olisivatkaan.
Myrmyr kirjoitti:
Minä taas en välitä nytkään kovinkaan paljon miltä näytän. Vaatteet on ihan siistit ja ehjät (ainakin melkein kaikki) mutta muuten en kaipaa mitään erikoista. Samoin en ole koskaan tykännyt käydä kampaajalla enkä meikkaa. Se mitä itse varattomana kaipaan en se turva ja rauhallinen olo siitä, että on tarpeeksi rahaa pakollisiin kuluihin ja että saisi laskutkin mielellään ajallaan maksettua. Tämän lisäksi olen "huono" syömään ja joskus tahtoisi ostaa parempaa ruokaa joka maistuisi eikä esim syödä neljä päivää samaa. Tämän lisäksi olen todella uupunut nyt voimat lopussa joten rahattomuus stressaa jo liikaa. En näe aina tulevaisuutta itselläni. Jotenkin mietin sitä, että köyhän pitää olla vahva kestääkseen ja selvitäkseen kaikesta. Ei olisi varaa sairastella. Rikas voi tietyssä mielessä olla "heikompi". Tietysti ihmisillä silti omat murheensa.
Niin kun lukee köyhien listoja siellä on paljon turhaa, päällekkäisiä palveluja, jne…